Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jens Christesen skrivet 17 mars 2014, 19:08:30 PM

Titel: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Jens Christesen skrivet 17 mars 2014, 19:08:30 PM
10. September 1994 | Hannover, Messe
(http://666kb.com/i/cmpta4vwj933xhgu3.jpg)
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2014, 19:27:56 PM
Intressant att Scania och Neoplan här har gjort en gemensam produkt med gemensam marknadsföring.
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 17 mars 2014, 23:30:33 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2014, 19:27:56 PM
Intressant att Scania och Neoplan här har gjort en gemensam produkt med gemensam marknadsföring.

Det fanns väl en sådan prototyp här i Sverige också? det visades en bild på en sådan här på forumet för ett tag sedan.
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: groenis skrivet 18 mars 2014, 01:21:23 AM
Med tanke på när bilden är tagen så tror jag inte att det blev allt för många vagnar byggda.

/Lennart
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: CW66 skrivet 18 mars 2014, 08:34:06 AM
Citat från: groenis skrivet 18 mars 2014, 01:21:23 AM
Med tanke på när bilden är tagen så tror jag inte att det blev allt för många vagnar byggda.

/Lennart

Dt stämmer bra det!
Till Sverige kom bara någon demo/testvagn som sagt.

Satsningen gjordes ju i Tyskland på Neoplans hemmamarknad. Problemet var att på den tiden var dom europeiska länderna (inklusive Sverige) väldigt nationalistiska i vad man köpte. Inga andra tillverkare än dom inhemska skulle komma och tro att man skulle sälja några bussar.
I Tyskland fanns ju både Setra, Neoplan, MAN och Mercedes som alla byggde stads- och linjevagnar - och något intresse för andra drivlinor hade man helt enkelt inte.

I Tyskland sålda man några få av modellen på bilden...ett par fanns i Wetzlar och Giessen i Hessen, och några fanns i östra Tyskland...i Erfurt och Rudolstadt (i närheten av Erfurt).
Några fler blev det inte och satsningen lades ner lika snabbt som den uppstod...

Med Sverige menar jag att man var väldigt inne på Scania helbyggen och Säffle.
Frankrike hade ju sina tillverkare och Italien sina, likaså Spanien och Benelux.

Idag har vi ju en annan situation....även om nu Scanias satsning inte går så vidarevärst ändå med sin Citywide....vad man nu gör för fel....
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 18 mars 2014, 10:47:29 AM


    Modellen hette N4015 och det byggdes ca 20 st med Scania-drivlina.

   
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 18 mars 2014, 08:34:06 AM


Idag har vi ju en annan situation....även om nu Scanias satsning inte går så vidarevärst ändå med sin Citywide....vad man nu gör för fel....

   Problemet är väl att Scania är kanske lite väl dyra i nuläget på sina chassin/drivlinor enlig vad jag fått höra av extrerna karossörer jämfört med andra tillverkare i alla fall när det gäller bussar med Euro 6. Vet ej hur stor skillnad på stadsbuss/linjevagnar är.

   //Niclas
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 mars 2014, 00:47:02 AM
Jag hittade bilden på den enda prototypen av FlexCi som fanns i Sverige.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60506.0
Titel: SV: Scania Flex Ci Neoplan | Foto
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 mars 2014, 01:12:26 AM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 18 mars 2014, 08:34:06 AM
Dt stämmer bra det!
Till Sverige kom bara någon demo/testvagn som sagt.

Satsningen gjordes ju i Tyskland på Neoplans hemmamarknad. Problemet var att på den tiden var dom europeiska länderna (inklusive Sverige) väldigt nationalistiska i vad man köpte. Inga andra tillverkare än dom inhemska skulle komma och tro att man skulle sälja några bussar.
I Tyskland fanns ju både Setra, Neoplan, MAN och Mercedes som alla byggde stads- och linjevagnar - och något intresse för andra drivlinor hade man helt enkelt inte.

I Tyskland sålda man några få av modellen på bilden...ett par fanns i Wetzlar och Giessen i Hessen, och några fanns i östra Tyskland...i Erfurt och Rudolstadt (i närheten av Erfurt).
Några fler blev det inte och satsningen lades ner lika snabbt som den uppstod...

Med Sverige menar jag att man var väldigt inne på Scania helbyggen och Säffle.
Frankrike hade ju sina tillverkare och Italien sina, likaså Spanien och Benelux.

Idag har vi ju en annan situation....även om nu Scanias satsning inte går så vidarevärst ändå med sin Citywide....vad man nu gör för fel....


Jag undrar om inte Uppsala var lite pionjärer med att bryta trenden med Scania helbyggen och Säffle i Sverige? Här fick vi in Neoplan stadsbussar redan 1990. Sedan var det en liten tid då det var Scania helbyggen eller Neoplan parallellt innan man gick in ordentligt på just Neoplan, som sedan fortsatte med MAN. Det intressanta är också att Uppsala gick in för detta ett antal år före EU fanns till.

Säljer Citywide dåligt förresten? Jag trodde den stora beställningen i Tyskland skulle vara något som gav Citywide en stark medvind.