Suomen Linja-autohistoriallinen Seura (Finlands Busshistoriska Förening), SLHS, håller på att göra en publikation om Wiima M500 Finlandia. Målet är att få med bild på samtliga tillverkade Finlandior. De finska är redan klara, men nu söker man bilder på de Wiima Finlandia som såldes till Sverige.
Har du bild på sådana, och vill delta, kan du skicka din/a bild/er till hannu.laitinen@pp9.inet.fi
Hoppas någon bild dyker upp!
En rätt färsk tråd:
www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61863.0
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 16:39:24 PM
En rätt färsk tråd:
www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61863.0
Men trots rubriken: den tråden handlar om Volvo C10M och inte Wiima Finlandia.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2014, 16:53:10 PM
Men trots rubriken: den tråden handlar om Volvo C10M och inte Wiima Finlandia.
Så var det ja! :P
Då blir det ett nytt försök via SBH, där två av dina bilder finns:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17023
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=21833
http://galerii.ytra.eu/displayimage.php?pid=783
http://fotobus.msk.ru/vehicle/214884/
Kanske Ödlund eller Ljunggren sitter och håller på bilder av "Mozart" och "Beethoven" i Västerbotten?
Citat från: L-G Lassander skrivet 17 mars 2014, 14:05:58 PM
Suomen Linja-autohistoriallinen Seura (Finlands Busshistoriska Förening), SLHS, håller på att göra en publikation om Wiima M500 Finlandia. Målet är att få med bild på samtliga tillverkade Finlandior. De finska är redan klara, men nu söker man bilder på de Wiima Finlandia som såldes till Sverige.
Har du bild på sådana, och vill delta, kan du skicka din/a bild/er till hannu.laitinen@pp9.inet.fi
Hoppas någon bild dyker upp!
Kan man skriva till Hannu på svenska? Eller är det bättre med engelska. Min finska är inte vad den aldrig har varit.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2014, 18:19:13 PM
Kan man skriva till Hannu på svenska? Eller är det bättre med engelska. Min finska är inte vad den aldrig har varit.
Vet inte om han kan svenska, så kankse bättre att skriva på engelska för säkerhets skull.
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 17:01:03 PM
Så var det ja! :P
Då blir det ett nytt försök via SBH, där två av dina bilder finns:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17023
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=21833
http://galerii.ytra.eu/displayimage.php?pid=783
http://fotobus.msk.ru/vehicle/214884/
Kanske Ödlund eller Ljunggren sitter och håller på bilder av "Mozart" och "Beethoven" i Västerbotten?
Vi måste ju ha tillstånd av den som tagit bilden att använda den också, och då är det bättre om denne själv skickan in bild och på det viset bekräftar att den får användas.
Sedan skall bilderna också vara från tiden i Sverige.
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 17:01:03 PM
Så var det ja! :P
Då blir det ett nytt försök via SBH, där två av dina bilder finns:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17023
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=21833
http://galerii.ytra.eu/displayimage.php?pid=783
http://fotobus.msk.ru/vehicle/214884/
Kanske Ödlund eller Ljunggren sitter och håller på bilder av "Mozart" och "Beethoven" i Västerbotten?
Bägge kompositörerna gick ju mellan Jämtland och Västerbotten :-)
Mozart blev ju även Jämtlänning på äldre dar :-)
Det fanns två Wiima 500 som köptes av X trafik och överläts till Swebus. Dessa kom till Göteborg.
Vad gäller C10M har jag inget minne av att de med Wiimakaross användes i Sverige. Däremot finns det några som stod på SA-området i Sörred. Jag minns att det var några som var och fotograferade genom staket.
Citat från: S Svensson skrivet 23 mars 2014, 20:22:35 PM
Det fanns två Wiima 500 som köptes av X trafik och överläts till Swebus. Dessa kom till Göteborg.
Vad gäller C10M har jag inget minne av att de med Wiimakaross användes i Sverige. Däremot finns det några som stod på SA-området i Sörred. Jag minns att det var några som var och fotograferade genom staket.
Bussarna köptes av Hälsingebuss, när detta bolag kursade våren? 1988 spreds vagnparken, linjevagnarna till Wasatrafik sannolikt mha länsbolaget medans beställningsbussarna som b.la gick i uppdrag åt Viking överläts av förvaltaren till SJ Buss
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2014, 21:10:49 PM
Bussarna köptes av Hälsingebuss, när detta bolag kursade våren? 1988 spreds vagnparken, linjevagnarna till Wasatrafik sannolikt mha länsbolaget medans beställningsbussarna som b.la gick i uppdrag åt Viking överläts av förvaltaren till SJ Buss
Det var X-trafik som köpte bussarna(som f ö var tre till antalet). Man var då ägare till Hälsingebuss och Bergmans(där den tredje bussen hamnade, den som senare gick till Linjebuss). Det köptes ju även in ett antal Wiima i linjeutförande av X-trafik för att bl a användas av Hälsingebuss.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2014, 21:20:23 PM
Det var X-trafik som köpte bussarna(som f ö var tre till antalet). Man var då ägare till Hälsingebuss och Bergmans(där den tredje bussen hamnade, den som senare gick till Linjebuss). Det köptes ju även in ett antal Wiima i linjeutförande av X-trafik för att bl a användas av Hälsingebuss.
Ja om detta finns det ju minst två olika uppfattningar :-)
Enligt dokument hos dåvarande SJ Buss förvärvades bussarna av en konkursförvaltare, en advokatbyrå.
Det är ju möjligt att länsbolaget försatte dotterbolaget i konkurs.
Det som i a f inte är oklart är att bussarna såldes till SJ Buss under 1988 d.vs långt innan Swebus och bussarna stationerades inom Gävleregionen, under Swebustiden hamnade bussarna hos Wasatrafik.
Att X-trafik skulle ha satt dotterbolaget i konkurs låter väl inte troligt, nog för att det var viss "turbulens" den här tiden bl a med en VD som snabbt fick lämna sin post.. Ägarbilden torde kanske gå att få fram via SVAR. De här Finlandiorna(!) användes väl heller inte i linjetrafiken, var det inte på Vikingkörning dom gick? Och givetvis övertogs dom av SJ(enligt mina noteringar 1988-05-16), har fotat båda i Umeå i SJ-målning, undrar om dom inte gick i någon Vpl-trafik en period?
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2014, 21:55:31 PM
Att X-trafik skulle ha satt dotterbolaget i konkurs låter väl inte troligt, nog för att det var viss "turbulens" den här tiden bl a med en VD som snabbt fick lämna sin post.. Ägarbilden torde kanske gå att få fram via SVAR. De här Finlandiorna(!) användes väl heller inte i linjetrafiken, var det inte på Vikingkörning dom gick? Och givetvis övertogs dom av SJ(enligt mina noteringar 1988-05-16), har fotat båda i Umeå i SJ-målning, undrar om dom inte gick i någon Vpl-trafik en period?
Hej!
Jo, de gick nog på "militär veckoslut" också.
2995 var kvar i X-län, mest i Söderhamn vill jag minnas.
2996 hamnade i Ånge, där den användes till bl a Tågbuss Bräcke/Ånge-Sundsvall, beställning och "militär veckoslut". SJ fick militär körningarna genom Postens Diligenstrafik, något som sedan fortsatte sedan det hade blivit Swebus. Oftast gick körningarna Östersund-Avesta, men även andra destinationer förekom.
Enligt någon uppgift som jag har hört sägas, så var även 2995 i Ånge vid något tillfälle, oklart hur länge.
Men det är lite oklart.
2996 lär ha varit avsedd att placeras i Sveg för veckoslut/beställning/tågbuss Sveg-Mora, men den gick enl uppg ej in i garaget och tvätthallen. Därav byttes den mot 2893 (Vo B10M/VH 310, fd Grunds) istället, som då var i Ånge.
2996 placerades senare (ca 1990) om från Ånge och ersattes av 2410 fr X-län.
Med vänlig hälsning
Christian
Och som sagt en period placerade i Göteborg. 2995-2996 alltså.
X-Trafik och dess handläggning och försök att skaffa eget trafikbolag har beskrivits i bl a Svensk Omnibustidning. Kanske någon kan se efter vad som exakt skrevs om bussarna. Det är fullt möjligt att SJ Invest AB för SJ Buss fick dem från en konkurs. Kan det varit någon fordonshandlare ?
Det hela är säkert preskiberat så om någon som var med kan säkert fylla på med uppgifter. Men som sagt har detta inte med frågan att göra.
Borås Lokaltrafik hade en Wiima 500 som bla kördes av personal boende i Länghem. Hur många Wiima 500 gick det i Sverige ?
Citat från: S Svensson skrivet 24 mars 2014, 18:54:46 PM
Och som sagt en period placerade i Göteborg. 2995-2996 alltså.
X-Trafik och dess handläggning och försök att skaffa eget trafikbolag har beskrivits i bl a Svensk Omnibustidning. Kanske någon kan se efter vad som exakt skrevs om bussarna. Det är fullt möjligt att SJ Invest AB för SJ Buss fick dem från en konkurs. Kan det varit någon fordonshandlare ?
Det hela är säkert preskiberat så om någon som var med kan säkert fylla på med uppgifter. Men som sagt har detta inte med frågan att göra.
Borås Lokaltrafik hade en Wiima 500 som bla kördes av personal boende i Länghem. Hur många Wiima 500 gick det i Sverige ?
När var bussarna i Göteborg, BBC? mellan 1991-1993?? Runt 1994 fick de ju Wasalack
Just nu har jag inga anteckningar framme. Eftersom de gick i stort sett på expresslinjer och ofta Borås så bör det varit på Kruthusgatan. Jag skrev även någon form av notis till någon av tidningarna. Jag vill minnas att det var högst 6 mån de gick i Västsverige. När jag ändå skriver så minns jag att även 7811 gick i Göteborg. För att vi skall få rätt inv nr(ur minnet) så rör det sig om den Delta som är besiktigad med kort axelavstånd men ombyggd med självbärande kaross (sk gitterram).
Har på slutet varit placerade i Helsingborg/Kristianstad (2995/BUY112) och Halmstad (2996/MEY322)Under Wasatrafikperioden torde varit placerade i Falun (efter Göteborg). Ursprunglig placering anges till Gävle (som ju hade Bollnäs området).
Jag körde 2996 en del när den var placerad i Halmstad. Den var fortfarande X-trafiklackerad och karossen var i ganska dåligt skick (rost/korrosion). Däremot var den väldigt fräsch invändigt vill jag minnas. I Halmstad kostade man på den ett CRT-filter för miljözonernas skull, och den gick en del på expressbusslinje 862 till Stockholm. Dock var det ständiga problem med kylningen, sommartid kokade den ofta i Kålmårdsbackarna norr om Norrköping.