Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 16 mars 2014, 21:44:13 PM

Titel: 821 Storkällan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 16 mars 2014, 21:44:13 PM
I samband med tidtabellskiftet i december tillkom en ny lite isolerad tarm på SLs linje 821. Sträckan Älta Gård - Storkällans begravningsplats trafikeras med en tur per dag.
När jag ändå var i Älta så passade jag på att kolla in dagens tur.

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Nobina_6098_Alta2_140316_zps7e06986a.jpg)
Med Älta industriområde i bakgrunden brummar bussen in mot sitt slutmål.
Det var inga resande på dagens tur.
Undrar om det skulle vara en idé att låta bussen köra ett varv inne på Storkällan (liksom linje 183 på Skogskyrkogården)? Om man skapat denna dagliga tur till en ganska liten begravningsplats gissningsvis för människor som har svårt att gå och inte har egen bil så är avståndet från busshållplatsen till gravarna fortfarande ganska stort
/J
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 mars 2014, 09:42:05 AM
Tack för bilden! Vet att Nacka församlings anställda och kyrkopolitiker har kämpat hårt för att få en buss ut till Storkällan, just då äldre har problem att ta sig ut dit.

Tråkigt att bussen inte används, men förhoppningsvis blir det bättre med tiden!

MVH Carl Eric
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:32:32 AM
Framkomlighetsproblem med en tung 18,75 meter lång B9S? På just denna avstickare kanske en 12-metersbuss, kanske en OmniCity, passa bättre för resenärernas behov? Å andra sidan blir det väl bekymmer att meranvända en sån kortvagn under det övriga trafikdygnet.
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 17 mars 2014, 10:48:10 AM
Trafikförvaltningen överväger att förlänga linje 811 dit, antingen för att ta över trafiken från 821 eller parallellt.
Att begränsa det hela till att bara trafikera med normalbuss eller minibuss går givetvis men det kan ju visa sig bli dyrare i slutändan.

// Niclas
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 mars 2014, 12:42:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:32:32 AM
Framkomlighetsproblem med en tung 18,75 meter lång B9S? På just denna avstickare kanske en 12-metersbuss, kanske en OmniCity, passa bättre för resenärernas behov? Å andra sidan blir det väl bekymmer att meranvända en sån kortvagn under det övriga trafikdygnet.

På den befintliga sträckningen är det inga problem med en B9S, men även inne på själva begravningsplatsen borde det gå bra med en ledvagn, om man bara tar det lite lugnt...
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2014, 13:00:34 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 17 mars 2014, 10:48:10 AM
Trafikförvaltningen överväger att förlänga linje 811 dit, antingen för att ta över trafiken från 821 eller parallellt.
Att begränsa det hela till att bara trafikera med normalbuss eller minibuss går givetvis men det kan ju visa sig bli dyrare i slutändan.

// Niclas

Udda fordon som inte går att använda i befintligt omlopp är enbart kostnadsdrivande, då är det bättre att åtgärda infrastrukturen om framkomlighetsproblem uppstår. Sedan är det mycket vettigare att köra 811 jmf med dagens matningstrafik som jag antar körs av en vändande 401:a
Titel: SV: 821 Storkällan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 17 mars 2014, 14:50:32 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 17 mars 2014, 12:42:14 PM
På den befintliga sträckningen är det inga problem med en B9S, men även inne på själva begravningsplatsen borde det gå bra med en ledvagn, om man bara tar det lite lugnt...

Jag körde ett varv med bilen där igår och hade "bussförarögonen" öppna. Det är inga problem att köra ledvagn ett varv inne på Storkällan.
Möjligen att man skulle behöva kapa några grenar på ett och annat träd som hänger ner mot vägen, men annars inga som helst problem.
/J