Om man har dörrarna öppen då ska man väl inte kunna åka i väg med bussen? Men vad jag tycker så ska väl inte bussen kunna åka. Några gånger som jag har var med om när inte dörrarna går i att stänga så går inte bussen att köra i väg. Jag hoppas att någon som vet hur bussens teknik funkar kan förklara.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tv4nyheterna-j%C3%B6nk%C3%B6ping-1914-2571709
Citat från: eldani skrivet 10 mars 2014, 22:58:14 PM
Om man har dörrarna öppen då ska man väl inte kunna åka i väg med bussen? Men vad jag tycker så ska väl inte bussen kunna åka. Några gånger som jag har var med om när inte dörrarna går i att stänga så går inte bussen att köra i väg. Jag hoppas att någon som vet hur bussens teknik funkar kan förklara.
http://www.tv4.se/nyheterna/lokala-nyheter/tv4nyheterna-jönköping-1914-2571709
Länken skall vara
http://www.tv4.se/nyheterna/lokala-nyheter/tv4nyheterna-j%C3%B6nk%C3%B6ping-1914-2571709
Klicka sedan på rutan där det står Nyheter Jönköping och inslaget kommer direkt efter den påtvingade reklamen.
Handlar det om MAN-bussar, (har inte sett inslaget), så är det inget ovanligt. Varken i Sverige eller på annat håll!
Kan inte få upp inslaget, vare sig med Staffans länk eller den ursprungliga.
Men moderna stadsbussar är i princip alltid försedda med dörrbroms som hindrar att bussen startas om någon dörr är öppen. Men det måste alltid gå att koppla ur dörrbromsen för att bussen ska gå att flytta om något fel uppstår. Dock måste ju i sådana fall föraren själv kolla ordentligt att dörrarna är stängda. Är så inte fallet, så ska bussen givetvis utrymmas och tas ur trafik.
Sen kan ju dörrbromsen som sådan bli felaktig, det inträffade t ex på äldre bussar ibland att ventilen knasade så att man kunde köra trots att bromsen egentligen låg på lite. Att själva dörren skulle bli felaktig så att den indikeras som stängd fastän den är öppen har jag aldrig hört talas om, men det kan säkert inträffa det med. Som förare har man ju ett visst ansvar för att inte bara förlita sig på automatiken utan även slänga en blick i backspegeln då och då men det är svårt att ha 100% koll hela tiden, man ska titta framåt under körningen också...
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2014, 07:27:44 AM
Kan inte få upp inslaget, vare sig med Staffans länk eller den ursprungliga.
Men moderna stadsbussar är i princip alltid försedda med dörrbroms som hindrar att bussen startas om någon dörr är öppen. Men det måste alltid gå att koppla ur dörrbromsen för att bussen ska gå att flytta om något fel uppstår. Dock måste ju i sådana fall föraren själv kolla ordentligt att dörrarna är stängda. Är så inte fallet, så ska bussen givetvis utrymmas och tas ur trafik.
Sen kan ju dörrbromsen som sådan bli felaktig, det inträffade t ex på äldre bussar ibland att ventilen knasade så att man kunde köra trots att bromsen egentligen låg på lite. Att själva dörren skulle bli felaktig så att den indikeras som stängd fastän den är öppen har jag aldrig hört talas om, men det kan säkert inträffa det med. Som förare har man ju ett visst ansvar för att inte bara förlita sig på automatiken utan även slänga en blick i backspegeln då och då men det är svårt att ha 100% koll hela tiden, man ska titta framåt under körningen också...
Tv4 Jönköping, i går 19:14, det går att välja det klippet "manuellt"
Och visst är det en MAN buss
Förr var dörrbromsen bara ett hjälpmedel. Idag verkar alla tro att dörrbromsen finns på alla slags bussar, samt att funktionen aldrig någonsin kan krångla, och det blir KRIGSRUBRIKER i tidningar om en buss rullar med öppen dörr. För att inte tala om dagens resenärer som skriker "Dörren!" om man börjar rulla från en hållplats samtidigt som man börjar stänga dörren.
Samtidigt i London kördes det med öppen bakre plattform i decennier utan att någon skrek.
Jo, konduktören skrek hela tiden ;-D
Såg på senaste top gear där dom besöker Burma's förra huvudstad rangoon och där ser man att alla bussar kör med dörrarna öppna och eftersom dom har högertrafik och högerstyrda fordon så kliver man av ut i trafiken. :)
Ingen som klagar där. :D
Ett fel som jag råkat ut för på en äldre buss, är att ventilen som styr lufttrycket till dörren kan frysa.
Det som kan ske då är att såvitt bussens sensorer är dörren stängd, medan i verkligheten saknas tryckluften som ska hålla dörren stängd. Då kan vem som helst skjuta upp dörren när som helst. Eller också glider dörren upp utan någon hjälp alls.
I just mitt fall inträffade det under en tomkörning (så i just det fallet kunde ingen passagerare komma till skada), och den enda indikationen jag fick på saken var att jag såg i backspegeln att dörren var öppen.
Vilket för övrigt påminner mig om när en kollega hamnade i tidningen för att han hade kört med öppen dörr på en buss av typen näbbmus (liten buss avsedd för servicelinjer etc) . Den bussens passagerare hade kontaktat tidningen.
Själv hade jag när jag körde samma busstyp (och linje) första gången uppfordrande blivit tillfrågad av en passagerare varför jag inte körde med dörren öppen. Det var en varm sommardag och hon ville att det skulle blåsa in lite svalka. Ack ja, prioriteringarna är olika. :D
SI
Det finns en del bussar, beroende på ålder, specifikation och annat där "klåfingriga" förare kan koppla ur dörrbromsen. I en del fall går inte bakdörren att öppna om dörrbromsen är urkopplad. Det sades för något år sedan att om fotbromsen trycks ner när vissa Volvobussar startas kan dörrbromsen störas och inte fungera.
På halvgamla Volvo 8500 fungerade inte dörrbromsen om något hjul hade låst sig ett ögonblick vid inkörningen på hållplatsen. Man blev varje gång det hände lika överraskad när bussen började rulla samtidigt som passagerare var på väg in i bussen. När verkstadschefen påpekade förhållandet för Volvo fick han svaret att det ska vara så av säkerhetsskäl!
Mvh
Jan G