Flera boggievagnar har börjat visa sig på Råstagaragets linjer till Sergels Torg.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/7568516Svv-B_zps0b6a7c0b.jpg)
CGN 813 - Arriva 7568 (ex Nobina 7202)
Ovanligt med röda bussar på 676.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/7607676TeH-B_zps0ffe783b.jpg)
ANL 765 - Nobina 7607
Sällsynt besök på en "trängsellinje" från Humlegården.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/7671680Odg-B_zps46adb635.jpg)
EGM 518 - Arriva 7671
Ovanligt fullvuxen buss på servicelinjen i Nacka. Fast 469 räknas kanske inte som servicelinje längre...
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5703469Fito-B_zps0eb269d5.jpg)
CSB 383 - Keolis 5703
Överraskande med boggie på SL linje 516 då de är ledbusskrav ::), men troligen får man väl köra boggie om det står "ledbuss" i linjebeskrivningen. Det är fortfarande en hel del regionalvagnar från Täbygaraget som trafikera dessa linjer. I bland körs det VDL och Scania från Täby på sl linje 516 och 526, så man skulle nästa tro att de har bytt garage.
Citat från: ichessy skrivet 11 mars 2014, 11:00:52 AM
Överraskande med boggie på SL linje 516 då de är ledbusskrav ::), men troligen får man väl köra boggie om det står "ledbuss" i linjebeskrivningen. Det är fortfarande en hel del regionalvagnar från Täbygaraget som trafikera dessa linjer. I bland körs det VDL och Scania från Täby på sl linje 516 och 526, så man skulle nästa tro att de har bytt garage.
Det är inget ledbusskrav på någon linje i E20-avtalen. Kraven är att det inte ska planeras för mer än en viss procent stående (beroende på linje). Täby kör för närvarande tre avgångar på 526, men inget på 516.
Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2014, 12:15:57 PM
Det är inget ledbusskrav på någon linje i E20-avtalen. Kraven är att det inte ska planeras för mer än en viss procent stående (beroende på linje). Täby kör för närvarande tre avgångar på 526, men inget på 516.
Konstig, för jag såg förra veckan en Täbyvagn på sl linje 516 och det är inte första gången direkt. Sedan står det i linjebeskrivningen: ledbusskrav kl 7.00-8.30 för 516 och på de första 8 avgångar för linje 526 ???. (Vill tillägga) Linjebeskrivning från 2012-08-20.
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/516.pdf Uppdaterad: 2012-12-13
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/526.pdf Uppdaterad: 2012-12-13
Citat från: ichessy skrivet 11 mars 2014, 12:25:27 PM
Konstig, för jag såg förra veckan en Täbyvagn på sl linje 516 och det är inte första gången direkt. Sedan står det i linjebeskrivningen: ledbusskrav kl 7.00-8.30 för 516 och på de första 8 avgångar för linje 526 ???.
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/516.pdf
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/526.pdf
Detta med linjebeskrivningarna har varit uppe i snart 10 års tid.
Dessa innehåller inte några korrekta uppdaterade avtalskrav.
I många fall är dessa vad gäller fordonskrav inte uppdaterade på 4-5 år och är inte tillförlitliga.
På min tid uppdaterades dem av resp planerare när tid fanns och när resp motpart visade intresse, m a o ytterst sällan.
Vore rätt märkligt om ledbusskrav finns någonstans idag, med tanke på att ledbussarna bara har ungefär 5-7 st fler stolar än en 15-meters boggibuss.
Å andra sidan förekommer det ju än idag kundsynpunkter på SL-trafiken norra linjer där man ifrågasätter varför vissa avgångar/linjer körs med "korta bussar" (15 meter och 47-50 stolar) istället för "långa bussar" (18,75 meter och 53 stolar).
Citat från: ichessy skrivet 11 mars 2014, 12:25:27 PM
Konstig, för jag såg förra veckan en Täbyvagn på sl linje 516 och det är inte första gången direkt.
Det flyttas ju lite bussar mellan depåerna då och då. Till exempel har Råsta ett antal "Hollandsscanior", var det en sådan du såg?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2014, 12:33:59 PM
Detta med linjebeskrivningarna har varit uppe i snart 10 års tid.
Dessa innehåller inte några korrekta uppdaterade avtalskrav.
I många fall är dessa vad gäller fordonskrav inte uppdaterade på 4-5 år och är inte tillförlitliga.
På min tid uppdaterades dem av resp planerare när tid fanns och när resp motpart visade intresse, m a o ytterst sällan.
Verkar bakvänt på något sätt. Vore det inte bättre om avtalen hänvisade till linjebeskrivningarna och dessa i sin tur uppdaterades ordentligt?
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2014, 19:06:23 PM
Verkar bakvänt på något sätt. Vore det inte bättre om avtalen hänvisade till linjebeskrivningarna och dessa i sin tur uppdaterades ordentligt?
Man kan tycka att det vore bäst så, ja.
Eller vill man undvika aktuell information, så att "vanligt folk" inte kan få reda på vilka regler och bestämmelser som gäller? Kunden i centrum?
Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2014, 20:09:58 PM
Man kan tycka att det vore bäst så, ja.
Eller vill man undvika aktuell information, så att "vanligt folk" inte kan få reda på vilka regler och bestämmelser som gäller? Kunden i centrum?
Den här trenden att skriva saker i avtal i stället för i regeldokument gör ju att inte ens personalen kan ta reda på vad som gäller alla gånger. j***a stolleri, skulle jag säga, men jag är ju så diplomatisk att jag aldrig skulle skriva det... ;D
Nu är det knappast så att "vanligt folk" vare sig känner till eller hittar linjebeskrivningarna. Avtalets förutsättningar finns ju i trafikavtalet och den kan man ju begära ut enligt offentlighetsprincipen om man är intresserad. För ett antal år sedan (som Lasse Ödlund hänvisade till högre upp i tråden) hade SL en ambition om att linjebeskrivningarna skulle innehålla avtalskrav beträffande fordonstyp, men då SL numera ställer funktionskrav (ex alla ska kunna sitta eller max 40% ståplatser etc) så finns inga skäl till att ha med detta i linjebeskrivningen. Trafikplaneraren kan ju då spela med både fordonsstorlek och turintervall i tidtabellen för att klara uppgiften. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 11 mars 2014, 20:59:27 PM
För ett antal år sedan (som Lasse Ödlund hänvisade till högre upp i tråden) hade SL en ambition om att linjebeskrivningarna skulle innehålla avtalskrav beträffande fordonstyp, men då SL numera ställer funktionskrav (ex alla ska kunna sitta eller max 40% ståplatser etc) så finns inga skäl till att ha med detta i linjebeskrivningen.
Men varför har man det då? Och vad är det egentligen som säger att linjesträckningen fortfarande gäller om nu vissa andra uppgifter inte gör det?
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2014, 21:24:28 PM
Men varför har man det då? Och vad är det egentligen som säger att linjesträckningen fortfarande gäller om nu vissa andra uppgifter inte gör det?
Antagligen ingenting. Linjebeskrivningen för 604 visar t.ex de gamla 604V och 604H än idag, och för ersättningsbuss 27 vars beskrivning senast uppdaterades 2003-10-21 gäller linjesträckningen bara mellan Mörby station och Danderyds sjukhus.
Så det är väl idag fortfarande som på Lars tid, att uppdateringar görs av operatörernas driftledare i mån av tid. Men att detta numera även gäller för korrekta linjesträckningar.
Själv uppskattade jag att få se det äldre typsnittet i linjenumret på 7568 (från 2010) i stället för de på nyare bussar så kantiga siffrorna.
/H
Citat från: Hobgoblin skrivet 11 mars 2014, 22:16:37 PM
Själv uppskattade jag att få se det äldre typsnittet i linjenumret på 7568 (från 2010) i stället för de på nyare bussar så kantiga siffrorna.
Jämfört med de "fyrkantiga" siffrorna borde dessa rundare siffror vara tydligare för synskadade att urskilja.
Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2014, 22:16:12 PM
Antagligen ingenting. Linjebeskrivningen för 604 visar t.ex de gamla 604V och 604H än idag, och för ersättningsbuss 27 vars beskrivning senast uppdaterades 2003-10-21 gäller linjesträckningen bara mellan Mörby station och Danderyds sjukhus.
Så det är väl idag fortfarande som på Lars tid, att uppdateringar görs av operatörernas driftledare i mån av tid. Men att detta numera även gäller för korrekta linjesträckningar.
Jamen hur vet man vad som är den korrekta linjesträckningen?!? Även om det är någon hos operatören som ska göra ändringen så måste det ju finnas beskrivet av beställaren hur det ska ändras.
Det här är faktiskt ett aber på vissa håll, i synnerhet på de håll i landet där inte linjebeskrivningar finns, då de ofta är en betydande hjälp för trafikledare etc. Inom SL-land är det planeringsavdelningarna som ska uppdatera linjebeskrivningar, terminalkartor mm. Denna typ av material ska sedan skickas vidare till SL:s s.k. IA-grupp som lägger upp dem i SL:s portal. Det här är tyvärr sedan inte någon av de mer prioriterade uppgifterna utan korrigeringar brukar oftast bara inkomma vid större förändringar och ibland inte ens då.
Främst handlar det om att det ändå är ganska tidsödande att hålla på med ständig uppdatering. I sig lite synd då linjebeskrivningarna faktiskt efterfrågas ganska ofta, t.ex. av polis och räddningstjänst, men även från andra mera halvt officiella intressenter som kommunföreträdare, TrV-folk m.fl. Det finns sedan flera svagheter i denna uppdateringskedja, både hos de olika entreprenörerna men även hos SL självt, och på denna punkt kan man nog bli bättre på alla kanter, men lite handlar det faktiskt om tid och därmed ekonomi.
Jag anser att det handlar om logik. Någonstans måste det framgå vad som gäller och då inte bara i ett halvt hemligstämplat avtal. Man kan inte framföra och trafikleda alla bussar i hela SLL enbart på hörsägen om vart resp linje går.
Citat från: JDS skrivet 12 mars 2014, 08:57:00 AM
Jag anser att det handlar om logik. Någonstans måste det framgå vad som gäller och då inte bara i ett halvt hemligstämplat avtal. Man kan inte framföra och trafikleda alla bussar i hela SLL enbart på hörsägen om vart resp linje går.
Ja vad gäller linjesträckningen är det ju en fördel om de uppdateringar man gör internt hos resp operatör även införlivas i de publika utgåvorna.
Däremot kunde man helt ta bort fordonsdelen då den sällan kan hållas aktuell någon längre tid och då det på flertalet linjer idag finns tre-fyra olika godkända fordon så blir det lätt löjligt att räkna upp dessa.
Det finns ju knappast något allmänintresse för fordonstyper, det är bara för fikarumssnackarna :-)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 mars 2014, 13:41:05 PM
Ja vad gäller linjesträckningen är det ju en fördel om de uppdateringar man gör internt hos resp operatör även införlivas i de publika utgåvorna.
Däremot kunde man helt ta bort fordonsdelen då den sällan kan hållas aktuell någon längre tid och då det på flertalet linjer idag finns tre-fyra olika godkända fordon så blir det lätt löjligt att räkna upp dessa.
Det finns ju knappast något allmänintresse för fordonstyper, det är bara för fikarumssnackarna :-)
De som åker kollektiv till jobbet bryr nog sig mesta om att bussen kommer i tid och att man kommer på bussen :). En gång när jag skulle åka sl linje 686 och det inte fanns några lediga säten (då alla var upptagna) så sade bussföraren: ni som inte har hittat sittplats måste gå av. Så då fick ett antal resenärer gå av och vänta på en extrabuss som Nobina satte in. Troligen får man inte stå i bussen när den trafikerar motorvägen hela sin sträckning, vilket framgår i linjebeskrivningen.
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/686.pdf