(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A1Maumlh8mars64Web_zpsf4252741.jpg)
SSS gjorde en utfärd till bl.a. Mälarhöjden 8 mars 1964 - 50 år sedan! Någon som känner igen sig på bilden?
Är det inte en Ford årsmodell 1946 som syns till vänster?
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 08 mars 2014, 18:49:01 PM
Är det inte en Ford årsmodell 1946 som syns till vänster?
Mvh Gunnar
Hej!
Visst synes det vara en Ford -46!
Fin bild för övrigt!
mvh K R
Citat från: Gunnar D skrivet 08 mars 2014, 18:49:01 PM
SSS gjorde en utfärd till bl.a. Mälarhöjden 8 mars 1964 - 50 år sedan! Någon som känner igen sig på bilden?
Mvh Gunnar
****
OJ! Visst känner jag igen mig. Det är ju "mammas gata" :)
Har dock aldrig sett A1 på den platsen, och händelsen kände jag inte till. Tre dagar senare, skulle jag kvittera ut mitt körkort, på Överståthållareämbetet, så jag hade nog annat i huv´et på den tiden.
HJP
Och inredningen från vagn 88 finns i alla fall fortfarande i trafik på Djurgårdslinjen i vagn 76!
Alltid något!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 10 mars 2014, 14:48:51 PM
Och inredningen från vagn 88 finns i alla fall fortfarande i trafik på Djurgårdslinjen i vagn 76!
Alltid något!
Mr H
Var inte vagn 88 tänkt att bli museivagn men skrotades av misstag?
/Gunnar
Hej.
Viket bett det är på denna bild (jag menar skärpa)Undrar om Hasseblad har varit Kameran vid detta tillfälle.
Otroligt fin bild.Tack för den.
Fd 8612 Hornsberg
Citat från: Jan-Peter skrivet 11 mars 2014, 15:20:02 PM
Hej.
Viket bett det är på denna bild (jag menar skärpa)Undrar om Hasseblad har varit Kameran vid detta tillfälle.
Otroligt fin bild.Tack för den.
Fd 8612 Hornsberg
Tack, ingen Hasselblad dock, utan en Agfa Isoly-Mat (4x4-format) inköpt ny på Bennos Foto på Drottninggatan i Sthlm 1963 för 150 kr! Bilderna blev oftast bra men det krävde att fotoobjektet var någorlunda stilla eftersom den fasta slutartiden var 1/70 sek.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 10 mars 2014, 15:09:26 PM
Var inte vagn 88 tänkt att bli museivagn men skrotades av misstag?
/Gunnar
SSS använde den som objekt i en brandövning men först så demonterade man alltså inredningen.
A1 92 på Spårvägsmuseet blev ju museivagn redan på 50-talet och då kändes det ju naturligt
förstås, enligt gängse samlarprinciper att undvika dublettsparande, att välja A3 143 för SSS.
Så jag vet inte var vagn 88 skulle ha passat in riktigt?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 12 mars 2014, 20:20:30 PM
SSS använde den som objekt i en brandövning men först så demonterade man alltså inredningen.
A1 92 på Spårvägsmuseet blev ju museivagn redan på 50-talet och då kändes det ju naturligt
förstås, enligt gängse samlarprinciper att undvika dublettsparande, att välja A3 143 för SSS.
Så jag vet inte var vagn 88 skulle ha passat in riktigt?
Mr H
OK, det var något jag hade i bakhuvudet. Kanske hörsägen eller bara någon som gett uttryck för en personlig åsikt pga att den kunde ha varit i bättre skick än vagn 92 och/eller 143. Vad hade man tänkt att ha inredningen till?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 13 mars 2014, 08:40:43 AM
OK, det var något jag hade i bakhuvudet. Kanske hörsägen eller bara någon som gett uttryck för en personlig åsikt pga att den kunde ha varit i bättre skick än vagn 92 och/eller 143. Vad hade man tänkt att ha inredningen till?
/Gunnar
Lustigt nog så har jag också något sådant i bakhuvudet men minns inte varifrån. Annars vid denna tidpunkt så tog sig ju SSS friheten ibland att i tanken också rangera runt bland SS/SL museivagnar utan deras inblandning vilket väl kan förefalla lite märkligt. Det är nog inte osannolikt att 88 var i betydligt bättre skick än 92 som hade stått avställd länge och väl utrangerats p.g.a dåligt skick en gång i tiden? Vad man hade tänkt använda inredningen till vet jag inte men det blev ju rätt ändå på lite längre sikt! :D
Mr H