Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 03 mars 2014, 09:00:35 AM

Titel: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Hasse L skrivet 03 mars 2014, 09:00:35 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/13512BHbgHaumllsov-B_zps52ab3eae.jpg)
FYH 293 - Scania CR76 1967 - Helsingborgs Trafikverk 135.

135 blev nytt nummer för gamla 102 sedan nylevererade bussar hade övertagit de lägre vagnsnumren.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: 1896 skrivet 03 mars 2014, 11:50:07 AM
Är det en linje nr skylt som skymtar bakom bakdörren ? Helsingborg hade förvisso påstigning genom bakdörren, men en destinations låda med den placeringen har jag aldrig sett förr.  :)
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 12:10:34 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 03 mars 2014, 11:50:07 AM
Är det en linje nr skylt som skymtar bakom bakdörren ? Helsingborg hade förvisso påstigning genom bakdörren, men en destinations låda med den placeringen har jag aldrig sett förr.  :)

Ja, men hade linjenumret på sidan placerat vid mittdörren. Det var ju där det gjorde nytta.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 mars 2014, 12:20:34 PM
Notera också att det är fönster nertill på bakdörrarna, vilket väl bara förekom i Helsingborg.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: AL skrivet 03 mars 2014, 12:50:10 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 mars 2014, 12:20:34 PM
Notera också att det är fönster nertill på bakdörrarna, vilket väl bara förekom i Helsingborg.

Berodde inte detta på att de bakre dörrarna, i likhet med framdörrarna, öppnades inåt istället för utåt, och att Scania vid tillverkningen helt enkelt "kopierade" framdörrarnas koncept när man installerade bakdörrrarna?
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Railmaster skrivet 03 mars 2014, 13:11:27 PM
Var det inte påstigning bak i Hälsingborg på den tiden? Därav de avvikande bakdörrarna.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 14:30:23 PM
Citat från: Railmaster skrivet 03 mars 2014, 13:11:27 PM
Var det inte påstigning bak i Hälsingborg på den tiden? Därav de avvikande bakdörrarna.

Jo, det stod redan i andra inlägget i den här tråden.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 mars 2014, 14:46:18 PM
När slutade man att ta bakvägen in i Helsingborg? Första generationen rena högerbussar som CR76 var anpassade för det iaf.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: robergh skrivet 03 mars 2014, 15:32:49 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 mars 2014, 14:46:18 PM
När slutade man att ta bakvägen in i Helsingborg? Första generationen rena högerbussar som CR76 var anpassade för det iaf.

Vet inget årtal men har hört att det var i samband med att man skulle skaffa de första ledbussarna och det bedömdes (säkert med all rätt) som bökigt om man skulle ha ingångsdörrar på flera ställen på bussen. Skulle bli svårt för förarna att hantera helt enkelt om någon steg på fel.

Mr H
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Svempa skrivet 03 mars 2014, 22:22:02 PM
Det ändrade innan de första Ledbussarna kom. . Vill minnas det var 84 . Har bara hört att det var ett problem att folk reste utan att ha pengar och sedan fick trafikverket adm inbet av skulder . Alltså skulle det vara enklare att avvisa folk utan pengar innan resan än kräva det av dom efter resan.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 22:51:06 PM
Citat från: Svempa skrivet 03 mars 2014, 22:22:02 PM
Det ändrade innan de första Ledbussarna kom. . Vill minnas det var 84 . Har bara hört att det var ett problem att folk reste utan att ha pengar och sedan fick trafikverket adm inbet av skulder . Alltså skulle det vara enklare att avvisa folk utan pengar innan resan än kräva det av dom efter resan.

Den 27 januari 1982 infördes påstigning fram och betalning vid påstigningen på linje 15. Fullt ut infördes det i maj 1985. De första ledbussarna, fem begagnade Mercedes-Benz, köptes 1990.
Källa: Ulf Rigstam "I fäders spår".
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 mars 2014, 09:39:49 AM
Tack, Staffan, för denna klargörande sammanfattning.

"I fäders spår" ger också många uppgifter om vagnparken fram till c:a 1990.
Det var med nyleveranserna år 1982 (CR112 och B10M) som det nya färgschemat kom att användas. Äldre bussar skulle målas om i samband med revisioner, men bara fyra CR76 fick de nya färgerna: 102 som blev 135, 113/133 116/136 och 123/137.
Inte blev bussarna mindre stiliga i denna färgsättning, tycker jag.

Är det någon som vet hur länge det rullade bussar i spårvägsblått? Kom alla Volvo från 1976-81 att målas om?
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 mars 2014, 10:24:55 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 mars 2014, 09:39:49 AM
Tack, Staffan, för denna klargörande sammanfattning.

"I fäders spår" ger också många uppgifter om vagnparken fram till c:a 1990.
Det var med nyleveranserna år 1982 (CR112 och B10M) som det nya färgschemat kom att användas. Äldre bussar skulle målas om i samband med revisioner, men bara fyra CR76 fick de nya färgerna: 102 som blev 135, 113/133 116/136 och 123/137.
Inte blev bussarna mindre stiliga i denna färgsättning, tycker jag.

Är det någon som vet hur länge det rullade bussar i spårvägsblått? Kom alla Volvo från 1976-81 att målas om?

Det var bara 102 (135) av CR76:orna som fick den nya lacken. Däremot lackades CR111:orna (181-184) om, det kan vara de som avses med 4?

Alla B58:or från 1976 (185-190) fick nya lacken och även de från 1979-80 (171-180).

Av resterande Volvo fick 211, 214-216, 219, 221 den den nya lacken.

Sista bussen i spårvägsblått försvann runt 1995, kan ha varit så sent som 96.

Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 mars 2014, 11:28:57 AM
När försvann de sista CR76? 1990?
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 mars 2014, 12:13:13 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 mars 2014, 11:28:57 AM
När försvann de sista CR76? 1990?

Ja, september 1990 om jag inte minns fel.
Två "76:or" (137 och 140) fick några månader extra då de användes på linje 28 vars linjesträckning passerade en järnvägsövergång som inte "vanliga" bussar kunde ta sig över.
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 05 mars 2014, 20:26:07 PM
Hur längre rullade Kässbohrer-Setra SG219SL i Helsingborg innan dom togs bort i trafiken?
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2014, 03:41:49 AM
Ja det var kul det där med att bakdörrarna öppnades inåt. Det var speciellt för just Helsingborg. Senare ändrade man så man steg in i fram även i Helsingborg som man gör i andra städer. Då var det ett antal Scania CR 111 som fick dörrarna utbytta. Därför hade Helsingborg på senare tid Scania CR 111 med bladdörrar. Det såg riktigt fint ut :D
Titel: SV: CR76 på linje 12B
Skrivet av: Hasse L skrivet 06 mars 2014, 16:01:31 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 mars 2014, 10:24:55 AM
Det var bara 102 (135) av CR76:orna som fick den nya lacken. Däremot lackades CR111:orna (181-184) om, det kan vara de som avses med 4?

Alla B58:or från 1976 (185-190) fick nya lacken och även de från 1979-80 (171-180).

Av resterande Volvo fick 211, 214-216, 219, 221 den den nya lacken.

Sista bussen i spårvägsblått försvann runt 1995, kan ha varit så sent som 96.
Tack för alla dessa uppgifter!

Jag drog den förhastade slutsatsen att alla fyra CR76 som skulle komma att behållas så länge också målades om i samband med någon revision.
(Ju unikare bild desto nöjdare fotograf.)