Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Det är väl helt enkelt för att forumet inte har speciellt många engagerade skribenter/fotografer i Jämtland för tillfället.
Tittar man noggrannare så kan man hitta ännu fler vita fläckar på kartan. Göteborg är ju landets andra största stad, men är ändå rejält underrepresenterat i detta forum just nu. Även södra Västerbotten, stora delar av Västernorrland och en hel del av Smålandslänen är det också ofta rätt tyst om.
Men alla former av tillskott och bidrag från dessa områden uppskattas givetvis! :)
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Du får väl ut o fota och skriva lite..
Tja, nog har vissa saker uppmärksammats, bla ledbussar(na) från Gävle, detta har jag själv både sett, fotat och lagt upp här =) men pga bristande intresse att visa saker därifrån (samt att jag inte längre har någon jag träffar där varje månad längre) så blir det lite mindre från iaf min sida. Vore dock otroligt uppskattat från min sida om du ville dela med dig av fler bilder och nyheter från Jämtland!
Senaste (och enda) gången jag försökte fota en buss i ett naturvackert Jämtland dök den aldrig upp... Sen är det ju också så att Jämtland har väldigt få bussar gentemot till exempel Stockholm och Skåne, och därav blir intressanta omflyttningar, nyleveranser och liknande inte lika vanliga som i de större områdena och representeras därefter.
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Det är inte så att ämnen väljs och att inlägg görs centralt. Mellan tumme och pekfinger så utgår nio av tio inlägg utifrån var medlemmen ifråga själv har sin fasta punkt. Många av oss bor då runt vissa större orter, kanske framförallt i Stockholm, vilket medför att det blir en slagsida åt det hållet då de flesta utgår från sin hemmaplan.
Jag håller med Ersa om att Bussnack har sina vita fläckar rent geografiskt och där det knappt täcks in något alls. Det är där medlemmarna blir så viktiga då det är de som utgör forumet. Ska man få in något från Österund, och avhjälpa slagsidan lite, så krävs det alltså sannolikt att de lokala entusiasterna blir mer verksamma och deltar här.
Visst är det så att mycket styrs varifrån man kommer. Men det är också särintressen för vissa ämnen som styr mycket. Finns inget intresse om det som skrivs så blir det sällan kommentarer.
T ex la jag in ett inlägg "Hur skulle du agera?" och trodde det skulle ge lite fler vinklingar. Inlägget handlade om landsbygdsproblem men kunde lätt översättas till storstadsproblem för jag kan tänka mig att det förekommer en hel del gånger att man lastar mer passagerare än vad man har lov att göra - men den kopplingen gjorde ingen.
Så det är bara att acceptera att foto och förflyttningar av bussar är det stora intresset bland medlemmarna ??? (generaliserat med en glimt i ögat). Men jag hoppas att fler fortsätter att skriva "lite utanför ramarna" - det är ju vi medlemmar som gör forumet!
Ja eftersom det är många statsare på detta forum så blir det tyvärr lätt lite enformigt med Rött/Blått Gult och Grönt.
Men vi som bor i Sverige kanske skall vara mer aktiva och bräcka statsarna med inlägg.. 8)
Statsare?
Kanske är så att vi som bor på andra delar i landet inte har så mycket för oss (kanske kör buss själva och har delade pass) och därigenom kan uppdatera oftare. Medans bussförare i storstäderna kanske har mer att göra och när dagen är slut så vill de inte annat än att komma hem
Citat från: Tomten skrivet 02 mars 2014, 15:20:25 PM
Kanske är så att vi som bor på andra delar i landet inte har så mycket för oss (kanske kör buss själva och har delade pass) och därigenom kan uppdatera oftare. Medans bussförare i storstäderna kanske har mer att göra och när dagen är slut så vill de inte annat än att komma hem
Nu behöver man inte vara bussförare för att medverka i Bussnack utan det räcker med att vara bussintresserad i största allmänhet. Om det sedan är att bussintresset är mindre i vissa städer eller något annat vet jag inte. Men alla är välkomna att skriva om bussar i sin egen stad. Det här är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva så länge det finns bussanknytning (annars finns avdelningen "Ordet är fritt") och håller sig till de regler som gäller.
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Vi vet mycket väl att Östersund existerar. Som flera redan har påpekat, så har stadens existens ingenting med saken att göra!
Jag är en halvfattig student bosatt i Stockholm, pluggar heltid och har ett litet extraknäck där jag får in lite kulor. Det leder till att jag varken har råd eller tid att pendla hela vägen upp till Östersund för att plåta bussar.
Som andra redan har frågat: varför inte gå ut o plåta själv? Med anledning av din påstådda "diskriminering" av Östersund: om alla bussfotografer hade flockats kring Östersund, och några 08:or skulle börja gnälla om att inga fotografer skulle ta sig hit - tror du att det skulle bli någon skillnad från er sida? Skulle du helt plötsligt börja pendla mellan Östersund & Stockholm bara för att plåta bussar?
Nej, det har jag mycket svårt att tro!
HEJ
Jag har haft visst sug på en fotoresa till Jämtland men tid och pengarna har inte räckt till.
Dom få fotoresor jag gör är planerade till andra län, Norrlands kusten främst.
Anledningarna är flera. T.ex Jämtland har enligt mitt tyckte ingen snygg färgschema numera så dom lockar helt enkelt inte lika mycket.
Men huvudanledningen är också att man saknar logi-möjligheter i Jämtland och detta innebär då att hotellövernattning eller vandrarhem krävs, vilket avsevärt fördyrar resan.
Umeå eller Luleå kan man göra dagsbesök, och sedan åka hem kvällen.
I Sundsvall har jag både bröder och kusiner som har hus med gästrum så där kan man övernatta.
Samma sak med Ö-vik där det finns övernattningsmöjligheter.
Men Jämtland blir alltså för dyrt och besöka för mig just nu.
Senast jag besökte och fotade bussar i Östersund (eller Jämtland överhuvudtaget) var år 2008.
Hemmaplan då, jag inte ens där blir det foto-turer allt för ofta, var 3 månad eller så har jag varit iväg på foto tur.
Och när jag väl far så blir det bilder fotat visserligen, men dom hamnar i ett stort arkiv med oredigerade bilder.
Tiden räcker inte till, arbetet tar för mycket tid av min fritid nämligen....
/Jona
Här är de två bussbilder jag har från Östersund. Båda tagna sommaren 1968. :)
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/OstersundCF68_zps95639fa1.jpg)
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Ostersund68_zps1c485638.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
****
Frågan är fel ställd. Alla här vet att Östersund existerar, vågar jag påstå.
Det handlar inte om diskriminering, utan att man skriver om det som engagerar, eller som man vet något om.
Jag känner inte till någonting om busstrafiken i Östersund, och kan därför inte skriva något.
Du är givetvis välkommen att bryta tystnaden, och skriva något. Kanske lägga ut en bild :)
HJP
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 mars 2014, 22:06:57 PM
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Ostersund68_zps1c485638.jpg)
Tänk att mycket är sig likt än idag.
Den gula neonskylten "P Larsson Guldsmed" sattes upp första gången 1953, men då på Hamngatan. Sedan 1960-talet finns den på Kyrkgatan 45, företaget har hetat Larssons Guld sedan 1970-talet, och drivs idag av tredje generationen:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5043793-historien-om-ostersunds-neonskyltar
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
Det skrivs mycket om Stockholm och andra ställen, men ingen som har skrivit om:
1) En ledbuss från Gävle under Storsjöcupen 2011;
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
3) Två ledbussar i Gävle under Storsjöcupen 2012;
4) Krock mellan två bussar i december 2012;
5) Buss som körde in i ett tegelhus på Smedjegatan för några veckor sedan
och mycket annat.
Varför? Tror ni att Östersund inte existerar?
Punkt 1 till 5 är inte så mycket att skriva om. Bussar flyttad hela tiden, bussar krockar då och då?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Johan Ek skrivet 02 mars 2014, 00:36:35 AM
Du får väl ut o fota och skriva lite..
Bra skrivet.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan bara säga att mina anledningar till att Östersund inte prioriteras av mig längre är
* Jag har mer jobb nu = mindre tid att ta mig runt i Landet, så Östersund ligger lite för avigt till.
* Jag är inte så intresserad av smååkarna i landet, deras flotta är oftast väldigt likriktad (=ointressant) då de gör gemensamma inköp i en paraplyorganisation och jag tycker det är svårt att hålla koll på deras bussar då knappt någon avänder inventarienummer, vilket gör bilder svårsorterade och säger inget om ett totalinnehav.
* Färgsättningen är horribel på landsortstrafiken, ger inget att plåta dem som sådana heller ut 'njutningssynpunkt'
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2014, 22:26:43 PM
Tänk att mycket är sig likt än idag.
Den gula neonskylten "P Larsson Guldsmed" sattes upp första gången 1953, men då på Hamngatan. Sedan 1960-talet finns den på Kyrkgatan 45, företaget har hetat Larssons Guld sedan 1970-talet, och drivs idag av tredje generationen:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5043793-historien-om-ostersunds-neonskyltar
Trevlig bild.
Z422 Volvo B61503x3, -58, 27+3 pl, 1170 kg i godsrum.
Tillhörig Nyhems Trafik, urspr Erik Enflo.
Avst (BRR): 68-07-31. Avreg.: 71-05-28
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 mars 2014, 13:55:13 PM
Trevlig bild.
Z422 Volvo B61503x3, -58, 27+3 pl, 1170 kg i godsrum.
Tillhörig Nyhems Trafik, urspr Erik Enflo.
Avst (BRR): 68-07-31. Avreg.: 71-05-28
Med vänlig hälsning
Christian
Eftersom Ingwar:s bild är tagen sommaren 1968 så hade bussen inte så långt tid kvar när bilden togs
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2014, 14:30:27 PM
Eftersom Ingwar:s bild är tagen sommaren 1968 så hade bussen inte så långt tid kvar när bilden togs
Haveri över större slag? Verkar lite oekonomiskt att använda en högerombyggd buss så kort tid.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 mars 2014, 15:14:56 PM
Haveri över större slag? Verkar lite oekonomiskt att använda en högerombyggd buss så kort tid.
Ombyggnaden bestod ju i att man tog upp en dörr på höger sida. För detta brukade bussbolagen få ersättning från Högertrafikkommissionen. Om bussen behövdes fram till sommaren 1968 var man tvungen att ha en dörr på höger sida. Det gick att få dispens men det var väldigt svårt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2014, 16:52:38 PM
Ombyggnaden bestod ju i att man tog upp en dörr på höger sida. För detta brukade bussbolagen få ersättning från Högertrafikkommissionen. Om bussen behövdes fram till sommaren 1968 var man tvungen att ha en dörr på höger sida. Det gick att få dispens men det var väldigt svårt.
Uppenbarligen så byggde man inte om dörren till godsrummet, utan endast passagerardörren.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: M. Larsson skrivet 02 mars 2014, 00:08:55 AM
2) Gasbuss 164 har flyttats till Gävle våren 2012;
De var buss 160 som flyttades ner till Gävle våren 2012. 161-164 fanns där sedan tidigare.
/Chaufför i Gävle