Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: mittlinje skrivet 28 februari 2014, 17:12:12 PM

Titel: Hur skulle du agera?
Skrivet av: mittlinje skrivet 28 februari 2014, 17:12:12 PM
Du kör linjelagd skoltrafik och hamnar i nedanstående situation. Grunden är att trafiken är linjelagd, d v s alla har rätt att åka med. Det är beräknat att det skall finnas ett antal platser över i bussen när man "placerat" alla barn i någon buss vid terminsstart. Mestadels går barnen i fsk till åk 6.

En annan parameter är att inget barn skall lämnas själv, skolan har ansvar vid påstigning och förälder vid avsläpp.  Vid en plats görs planerat bussbyte utifrån att det skall finnas platser över i nästa buss. Där uppstår scenariot att bussen blir full och det inte finns sittplats till alla och du uppnår också ett fåtal platser för stående.

Du har några barn över utanför bussen men har varken sitt- eller ståplats över. Bussen får inte ta fler passagerare enligt papperna, du får inte lämna barnen på plats utan uppsikt och det finns ingen möjlighet att få fram ersättningsbuss inom 30 - 45 minuter?

Hur agerar du?
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: AL skrivet 28 februari 2014, 17:56:17 PM
Förutsatt att det enbart är skolbarn på platsen hade nog jag väntat in extrabussen innan jag lämnat platsen.  Hade det funnits en eller flera vuxna bland dessa barn hade jag förmodligen, efter att ha försäkrat mig om att de vuxna varit medvetna om situationen och påtagit sig ett ansvar för barnen i väntan på extrabussen, lämnat platsen med de som fått plats i den första bussen.

Men allt är som sagt beroende av situation, och jag hade nog också velat försäkra mig till 100% om att en extrabuss skulle anlända och vid vilken tidpunkt innan jag åkt vidare! 
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: mittlinje skrivet 28 februari 2014, 18:26:15 PM
Svårt att få med alla förutsättningar från början, vi tänker ju olika  :)

Detta rör sig om landsbygd, att vänta in extrabussen innebär dels lång försening för de som redan befinner sig på bussen - dels försening med 25 minuter vid kommande skoltur. Man måste konstatera att begränsningarna är väldigt stora när man lämnat tätbebyggda områden...
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2014, 18:30:13 PM
Eftersom skolskjutsavtal ingår bland mina arbetsuppgifter så....

För det första ska sittplatskapaciteten alltid överensstämma med antal ordinarie elever på varje tur + reservplatser, så antal elever kan hos oss aldrig överstiga detta antal, när det gäller "följa kompisar hem" ska detta alltid meddelas föraren innan som kan bevilja eller neka, det senare är bara aktuellt på turer där det normalt bara är ett fåtal platser kvar.

Även vi medtar normala passagerare men med undantaget att trots att turen är upplåten även för dessa så är det i huvudsak en skolskjuts och skolbarn har företräde, i vårt fall skulle eventuella vanliga kunder ha anmodats att gå av bussen eller rättare sagt inte släppts på i början.

Skulle vi  i något extremt undantagsfall hamna i en liknande situation t.ex vid ett haveri så beställer man i första hand taxi och i andra hand kontaktar en kollega inom samma område som får assistera, givetvis lämnar man inte platsen innan upphämtning har skett.

Vi har dessutom kravet att samtliga elever måste sitta i bälte och i förekommande fall på kudde och stående blir aldrig aktuellt trots att ett fåtal är tillåtna i klass 2 bussar.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: AL skrivet 28 februari 2014, 18:39:55 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2014, 18:30:13 PM
Även vi medtar normala passagerare men med undantaget att trots att turen är upplåten även för dessa så är det i huvudsak en skolskjuts och skolbarn har företräde, i vårt fall skulle eventuella vanliga kunder ha anmodats att gå av bussen eller rättare sagt inte släppts på i början.

Förekommer det skillnader i avtalen då en tidigare "ren" skolskjuts helt plötsligt blir en linjelagd körning?
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2014, 20:07:09 PM
Citat från: AL skrivet 28 februari 2014, 18:39:55 PM
Förekommer det skillnader i avtalen då en tidigare "ren" skolskjuts helt plötsligt blir en linjelagd körning?

Uppdragsgivaren har bestämt att andra än skolbarn får medfölja i mån av plats etc en bit in på avtalet
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: mittlinje skrivet 01 mars 2014, 06:51:22 AM
I vårt fall - ren kollektivtrafik där skolbarnens boende till viss del styr linjedragning vid varje läsårsstart, dock med undantaget att den skollinjelagda trafiken stannar mellan utmärkta hållplatser. I övrigt gäller THM`s ordinarie regler med vissa tillägg från kommun/skola. Alltså finns biljettmaskin (kort skall användas), hållplatsutrop, i vissa fall kameraövervakning??? osv. Detta kommer på fler och fler platser där man övergår från ren skoltrafik till att skjutsa skolbarn i befintlig/nyuppbyggd kollektivtrafik.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: AL skrivet 01 mars 2014, 08:26:58 AM
Citat från: mittlinje skrivet 01 mars 2014, 06:51:22 AM
I vårt fall - ren kollektivtrafik där skolbarnens boende till viss del styr linjedragning vid varje läsårsstart, dock med undantaget att den skollinjelagda trafiken stannar mellan utmärkta hållplatser. I övrigt gäller THM`s ordinarie regler med vissa tillägg från kommun/skola. Alltså finns biljettmaskin (kort skall användas), hållplatsutrop, i vissa fall kameraövervakning??? osv. Detta kommer på fler och fler platser där man övergår från ren skoltrafik till att skjutsa skolbarn i befintlig/nyuppbyggd kollektivtrafik.

Det var närmast detta jag tänkte på mot bakgrund av att det förekommit - och förekommer - att vissa skolskjutsar "omvandlas" till ordinarie linjetrafik.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: mittlinje skrivet 06 mars 2014, 11:45:37 AM
Saxat från www.busstidningen.se (http://www.busstidningen.se):
Snacka om service! 23 barn på en förskola i Kalmar fick igår ingen egen buss trots att de har beställt en gruppresa via Kalmar Läns Trafiks hemsida. Istället tvingades fyraåringarna tränga in sig bland andra passagerare på en fullsatt kollektivbuss. Vilket också innebar att förskolepersonalen tvingades byta buss med 23 barn två gånger.För en dryg månad sedan hände samma sak. För­skolan fick ingen buss. KLT:s produktionschef Conny Karlsson beklagar i tidningen Östran att barnen inte fick någon egen buss.                                                                                                                                     
– Det är inte lämpligt att den här gruppen färdas ­stående. Vi behöver se över våra rutiner, säger han, men inte ett ord om varför förskolan inte fick någon egen buss trots att de beställt.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2014, 14:51:52 PM
Jag har lite svårt att förstå vad som egentligen är fel. En förskola anmäler väl till KLT bara att de avser åka med en viss busstur med ordinarie trafik. Det är sedan upp till trafikledningen att avgöra om de behöver sätta in en förstärkningsbuss och i så fall beställa den. Någon "egen buss" kan man ju knappt påräkna i alla fall. Men om förskolan vill beställa en egen buss skall de väl inte ringa till KLT utan till ett bussbolag. Priset blir förstås betydligt högre i det senare fallet. Sedan tycker jag att förskolor borde kunna anpassa sina resor till tider då det inte är fullt på bussarna.

Eller är det på annat sätt just i Kalmar län?

Länk till orginaltexten i Östran:
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Barnen-fick-ingen-egen-buss
Bussföraren har i alla fall hanterat situationen på bästa sätt.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2014, 15:15:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2014, 14:51:52 PM
Jag har lite svårt att förstå vad som egentligen är fel. En förskola anmäler väl till KLT bara att de avser åka med en viss busstur med ordinarie trafik. Det är sedan upp till trafikledningen att avgöra om de behöver sätta in en förstärkningsbuss och i så fall beställa den. Någon "egen buss" kan man ju knappt påräkna i alla fall. Men om förskolan vill beställa en egen buss skall de väl inte ringa till KLT utan till ett bussbolag. Priset blir förstås betydligt högre i det senare fallet. Sedan tycker jag att förskolor borde kunna anpassa sina resor till tider då det inte är fullt på bussarna.

Eller är det på annat sätt just i Kalmar län?

Länk till orginaltexten i Östran:
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Barnen-fick-ingen-egen-buss
Bussföraren har i alla fall hanterat situationen på bästa sätt.

Regler

http://www.klt.se/Din-resa/Ovriga-kort-och-biljetter/Kulturresa/
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: mittlinje skrivet 06 mars 2014, 15:54:22 PM
Visst Staffan, jag tycker också att föraren agerat rätt och tagit med barnen. Men om du läser tråden från början så kanske det kan komma en annan tanke. Bussen är redan fullsatt enligt uppgift och frågan som säkert någon ställer sig - får man ta med 23 barn + vuxna i en fullsatt buss (utifrån regbeviset).

Jag anser att det är en extraordinär händelse som inte är planerad så då hade jag tagit med barnen. Sannolikheten för en olycka är väldigt liten och att lämna dem krav hade gett ännu större skrivelser än nu. Men vad säger farbror Blå ifall man blir stoppad? Har du mer passagerare än vad regbeviset tillåter är böterna 1 500 kr. Vem betalar - KLT, företaget eller chauffören?
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2014, 16:55:11 PM
Citat från: mittlinje skrivet 06 mars 2014, 15:54:22 PM
Visst Staffan, jag tycker också att föraren agerat rätt och tagit med barnen. Men om du läser tråden från början så kanske det kan komma en annan tanke. Bussen är redan fullsatt enligt uppgift och frågan som säkert någon ställer sig - får man ta med 23 barn + vuxna i en fullsatt buss (utifrån regbeviset).

Jag anser att det är en extraordinär händelse som inte är planerad så då hade jag tagit med barnen. Sannolikheten för en olycka är väldigt liten och att lämna dem krav hade gett ännu större skrivelser än nu. Men vad säger farbror Blå ifall man blir stoppad? Har du mer passagerare än vad regbeviset tillåter är böterna 1 500 kr. Vem betalar - KLT, företaget eller chauffören?

Ingen av oss vet väl hur fullsatt bussen var. Jag utgår från att föraren inte tog med fler än vad bussen var besiktigad för. Och att alternativet att neka barnen att åka med skulle ha inneburit att de missat sin teaterföreställning.

Men det jag främst vände mig mot var att förskolan räknade med att de skulle få en egen buss.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: Ersa skrivet 06 mars 2014, 18:52:04 PM
Tja, tyvärr är det ju så att om man inte har ekonomi att beställa en "riktig" buss från ett företag som sysslar med beställningstrafik, så tvingas man till andrahandsalternativet, att beställa en förstärkning på ordinarie linjetrafik. Och denna linjetrafik kan aldrig uppnå samma kvalitet.

Att proppa in fullt med bagage inne i en lågentrebuss för att sedan åka 10-12 mil i hög hastighet på motorväg utan bälten är inget jag skulle rekommendera, men dessvärre ser man detta alltför ofta idag, pga skolornas och ungdomsorganisationerns ekonomier idag.
Titel: SV: Hur skulle du agera?
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 26 mars 2014, 16:50:44 PM
Jag hade bältat ungarna och låtit de vuxna stå. Det är ju tillåtet med ståplatser och det är ett slags nödsituation. Normalt sett händer aldrig detta hos oss i praktiken.
Mvh Jan G