Jag mötte GUB 153 tidigare idag, och eftersom det nu endast bara är 3 (?) bussar kvar i trafik av denna modell, och de kommer att försvinna vilken dag som helst så vände jag på skutan och tog bild på den.
Väldigt nära sluthållplatsen...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_80442-PS.jpg)
Och efter att ha vänt runt så kom den åt andra hållet. Kantig möter kantigare :)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/DSC_80448-PS.jpg)
Åh! Åker ner på stan nu för att kanske hitta den och åka en sväng!
//Jacob
Lycka till! :)
Snyggt Mikey.
Ja, dagarna är snart räknade för dessa.
Kommer inte direkt att sakna dessa att köra ;)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 februari 2014, 22:39:55 PM
Snyggt Mikey.
Ja, dagarna är snart räknade för dessa.
Kommer inte direkt att sakna dessa att köra ;)
//Niclas
Det var på tiden. Blir det tårtkalas på GUB när sista försvinner? :D
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 februari 2014, 22:39:55 PM
Snyggt Mikey.
Ja, dagarna är snart räknade för dessa.
Kommer inte direkt att sakna dessa att köra ;)
//Niclas
de har varit en ikon för Uppsala, så vanliga som de var.
Tänkte man på staden var dessa det första jag tänkte på
Citat från: Björn Ax skrivet 26 februari 2014, 23:07:20 PM
Det var på tiden. Blir det tårtkalas på GUB när sista försvinner? :D
Det kanske kommer firas hos en och annan ;)
//Niclas
Citat från: Bussmicke skrivet 27 februari 2014, 06:17:42 AM
de har varit en ikon för Uppsala, så vanliga som de var.
Tänkte man på staden var dessa det första jag tänkte på
Precis som MaxCi i Stockholm. ;D
Synd att dessa kommer försvinna. Har visserligen åkt dem väldigt sällan, men av de bussar jag åkt när jag varit uppe i Uppsala så är det dessa jag gillar mest. Varför vet jag inte, men så är det.
Idag har jag sett att 143, 155 & 161 blivit avrustade på sina biljettmaskiner men man använder nån av dessa till att köra linjekännedom med dom som redan har D-kort.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 mars 2014, 01:11:14 AM
Idag har jag sett att 143, 155 & 161 blivit avrustade på sina biljettmaskiner men man använder nån av dessa till att köra linjekännedom med dom som redan har D-kort.
//Niclas
De 3 sista så det är slut ju?
Citat från: Bussmicke skrivet 01 mars 2014, 09:17:59 AM
De 3 sista så det är slut ju?
143 och 155 har väl stått inaktiva ett tag redan, de sista 3 som jag räknade med är i trafik var 153, 158 och 161. Så med 161 ute ur leken är det 2 kvar då om jag räknar rätt...
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 februari 2014, 23:28:55 PM
Precis som MaxCi i Stockholm. ;D
Dock en VISS skillnad på de två modellerna hur de är att arbeta i. Ur förarens synvinkel. 8)
Vissa bussmodeller sörjs när de försvinner. Andra försvinner obemärkt. Och en del fasas ut med tårtkalas.
Hörde att Johan Ek mött en av dessa på 77 vid Finsta dragandes av bärgare. Är Kapellskär och sedan vidare ut för export en trolig gissning?
//Jacob
Även våra Volvo buss kommer försvinna iår med Nobina 5059 Landskrona kommer sakna den.
Citat från: Jacob skrivet 02 mars 2014, 14:51:42 PM
Hörde att Johan Ek mött en av dessa på 77 vid Finsta dragandes av bärgare. Är Kapellskär och sedan vidare ut för export en trolig gissning?
Troligtvis demontering och skrot så snart de bärgats iland från färjan i en estländsk hamn.
Varken Baltstaterna, Polen eller Ryssland tar våra uttjänta gamla bussar i trafik längre, då de börjar komma upp i samma miljö- och ålderskrav som oss. Däremot är det inte alls ovanligt att svenska bussar skrotas i Estland för t.ex reservdelar, plåt och koppartråd.
Åkte till Kapellskär idag och tittade. Det var ingen av de aktuella gasbussarna som stod där, utan fd 171-173 och 179-180. Alltså de bussar som Flygplatsparkeringen tog över. Bilder kommer.
//Jacob
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2014, 17:48:06 PM
Troligtvis demontering och skrot så snart de bärgats iland från färjan i en estländsk hamn.
Varken Baltstaterna, Polen eller Ryssland tar våra uttjänta gamla bussar i trafik längre, då de börjar komma upp i samma miljö- och ålderskrav som oss. Däremot är det inte alls ovanligt att svenska bussar skrotas i Estland för t.ex reservdelar, plåt och koppartråd.
Just det där har jag varit lite nyfiken på en tid. Nu ser jag några möjliga orsaker i ditt inlägg, men ändå: Varför väljer man att skicka över bussar till Estland för skrot, när fordonen lika gärna borde kunna skrotas på hemmaplan, dvs. här i Svedala? Är det ekonomiska skäl som spelar in, eller vad kan det tänkas vara? Som jag poängterade tidigare, så är det endast nyfikenhet kring varför det är som det är. Svaret på frågorna kanske är uppenbart, men då har jag lyckats missat det.
Citat från: Andreas91 skrivet 02 mars 2014, 21:47:29 PM
Just det där har jag varit lite nyfiken på en tid. Nu ser jag några möjliga orsaker i ditt inlägg, men ändå: Varför väljer man att skicka över bussar till Estland för skrot, när fordonen lika gärna borde kunna skrotas på hemmaplan, dvs. här i Svedala? Är det ekonomiska skäl som spelar in, eller vad kan det tänkas vara? Som jag poängterade tidigare, så är det endast nyfikenhet kring varför det är som det är. Svaret på frågorna kanske är uppenbart, men då har jag lyckats missat det.
Enkelt val. Det kostar en viss summa för en bussägare att skrota en buss på Hölöskroten. Även om det estlänska skrotföretaget inte betalar några hiskeliga summor så går bussägaren åtminstone lite i plus då denne helt sonika säljer bussen till denne, som tar hem dem till Estland och demonterar för att sälja alla reservdelar, plåt och kopparledningar. Några estniska registreringsskyltar får bussarna aldrig.
Just detta blev ödet för de Rimbobaserade Säfflebussarna EHN096, NPT755 och GER845 i slutet av 2011, förutom att de kördes för egen maskin i fullgott skick till Kapellskär.
Citat från: Andreas91 skrivet 02 mars 2014, 21:47:29 PM
Just det där har jag varit lite nyfiken på en tid. Nu ser jag några möjliga orsaker i ditt inlägg, men ändå: Varför väljer man att skicka över bussar till Estland för skrot, när fordonen lika gärna borde kunna skrotas på hemmaplan, dvs. här i Svedala? Är det ekonomiska skäl som spelar in, eller vad kan det tänkas vara? Som jag poängterade tidigare, så är det endast nyfikenhet kring varför det är som det är. Svaret på frågorna kanske är uppenbart, men då har jag lyckats missat det.
Ett par snabba anledningar jag kommer på:
- Billigare arbetskraft genom lägre skatter = Billigare demontering
- Behovet på reservdelar finns där, då det finns gott om gamla Neoplaner kvar i trafik i öst. Här i Sverige är efterfrågan på delar till Neoplan N4016 ganska precis noll.
- Inte lika stränga miljökrav som kräver att material och ämnen skall hanteras på samma dyra sätt som i Sverige
- Större marknad = större konkurrens bland skrotföretag som pressar priserna. Här i Sverige har vi väl inte mycket mer än de i Hölö som specialiserat sig på att demontera bussar, och därmed kan ta ut högre avgifter
Då har jag fått en mycket klarare bild om varför saker är som dom är. Tack för båda era svar!
Då var tydligen bara 153 kvar itrafik idag. Man får se hur länge den får vara kvar ;)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 mars 2014, 23:34:03 PM
Då var tydligen bara 153 kvar itrafik idag. Man får se hur länge den får vara kvar ;)
//Niclas
Är även utbildningsbussen 147 borta?
Citat från: Tommy E skrivet 04 mars 2014, 21:49:34 PM
Är även utbildningsbussen 147 borta?
Nej, den lever kvar ett tag till men vet ej hur länge.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 mars 2014, 23:11:06 PM
Nej, den lever kvar ett tag till men vet ej hur länge.
//Niclas
Okej, tack! :)
Idag rullade vagn 153 för sista gången itrafik och blivit "rånad" på biljettsystemet.
Så nu är det slut med dom gamla gasbussarna itrafik. Man kommer kanske kunna se dom ut med några från utbildningen som är ute på linjekännedom nån vecka till.
//Niclas
Åkte den för sista gången i trafik på linje 12 i måndags. Chauffören varvade på riktigt bra och fick en del fina filmer på både 80-sträcka och när bussen kämpade för fullt med att ta sig upp för en backe :)
En härlig bussmodell har gått ur tiden.
//Jacob
Lite uppdatering på om dom gamla.
161 började man plocka ner igår och går till skrot först.
147 kommer att gå som längst t.o.m. April eftersom den skall besiktigas senast den 30/4. Man tänker inte kosta på en besiktning på den.
Nån av dom andra kommer att rulla på utbildningen nån vecka till så länge men man kommer inte lägga ner nåt jobb på dom om dom går sönder.
//Niclas