Hos Daimler AG dotterbolag Evobus i Vetlanda står 8 stycken så gott som leveransklara bussar av märket Mercedes.
Enl rykte ska bussarna placeras i Göteborg där de ska slita hund på linjen Oslo - Köpenhamn.
Jag såg numrering 7700 och då kan man anta nummerserien 7700-7707
(http://hansfredriksson.se/bussnack/swebus1.JPG)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/swebus2.JPG)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/swebus3.JPG)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/swebus4.JPG)
(http://hansfredriksson.se/bussnack/swebus5.JPG)
Trevligt :) men synd att ingen ska rulla på Stockholm.. :(
Micke
Man ska aldrig säga aldrig kan nog hända att någon kommer gå på linje 830 ibland.
/Lennart
Citat från: Bussmicke skrivet 25 februari 2014, 13:16:56 PM
Trevligt :) men synd att ingen ska rulla på Stockholm.. :(
Krävs det åtta bussar för linjen Kph-Oslo?
Verkar som man hållt lite på dessa bussar, ingen verkar ha den nya regskyltarna?
Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:
www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder
Ser att man monterat extraljus, inget som Swebus gjort innan.
Trevligt. Ser fina ut, hoppas de kommer göra bra ifrån sig.
Det finns säkert en anledning att man valde MB denna gång och inte Scania och Volvo. Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.
Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 17:14:49 PM
Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.
Trevligt
Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: virtual1 skrivet 25 februari 2014, 13:27:19 PM
Verkar som man hållt lite på dessa bussar, ingen verkar ha den nya regskyltarna?
Bussarna är tillverkade i fjol höst och reggade i oktober, de är av gamla modellen med Euro 5
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 14:33:27 PM
Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:
www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder
Rejält avstånd mellan stolarna där får man förmoda. 58 platser är ju inte mycket mer än vad man brukar kunna klämma in med acceptabelt benutrymme i en 14-15m buss.
Citat från: Jo skrivet 25 februari 2014, 17:44:19 PM
Rejält avstånd mellan stolarna där får man förmoda. 58 platser är ju inte mycket mer än vad man brukar kunna klämma in med acceptabelt benutrymme i en 14-15m buss.
Om de fullföljer det ursprungliga konceptet är det förvisso bra benutrymme men det är ju också att stolarna på övervåningen står 1+2, alltså en på ena sidan mittgången och två på den andra.
Fina bussar ! :)
Trevlig att man satsat på lite bekvämare stolar än de enklaste standard-stolarna, är även benutrymmet bra kan dessa bussar bli populära hos resenärerna !
Färgsättningen invändigt är lite oväntad, blått och grått har ju nästan varit standard på Swebus och Nobinas bussar sedan många år, jag tycker däremot att färgsättningen ser snygg och sober ut även om jag kanske skulle valt lite andra färger om jag designat själv!?
Personligen hade jag nog föredragit lite ljusare färger på stolarna.
Har inte kört Mercedes Torismo, men väl Setra GTHD 415, och dessa är väll nästan identiska?
Setran var i alla fall mycket trevlig att köra så man får väll anta att dessa Mercedes inte är ett undantag !
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 14:33:27 PM
Köpa Mercedes för att kunna hänga med i konkurrentens senaste satsning?
Även den via Evobus i Vetlanda får man förmoda:
www.nettbuss.se/om-nettbuss/nyheter/storre-bussar-for-sveriges-nojdaste-kunder
Dubbeldäckare i expresstrafik ingen höjdare. Dåligt med bagagemöjligheter och problem när folk ska ut sina bagage. Tror att Tourismon eller Setra 417 är ett bra val.
Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 20:56:54 PM
Dubbeldäckare i expresstrafik ingen höjdare. Dåligt med bagagemöjligheter och problem när folk ska ut sina bagage. Tror att Tourismon eller Setra 417 är ett bra val.
Setra 422 DT har 8 kubik bagage, 417 har 5 kubik Tourismo L har 12 kubik
Citat från: John P skrivet 25 februari 2014, 20:10:28 PM
Har inte kört Mercedes Torismo, men väl Setra GTHD 415, och dessa är väll nästan identiska?
Jo båda är mer eller mindre identiska (bortsett från det yttre då) och du lär känna igen dig i mercan, en trevlig modell att köra och är även den tyst och behaglig under färd.
Citat från: Jan skrivet 25 februari 2014, 17:14:49 PM
Det finns säkert en anledning att man valde MB denna gång och inte Scania och Volvo. Några MAN tror jag inte vi ser hos swebus mer.
Jodå, det finns säkerligen vissa skäl till att Swebus ledning i många år lär undvika MAN/Neoplan, och kanske även både Volvo och Scania. Hoppas de blir nöjda med leveranserna från Evobus, vilket vi i så fall lär märka på vad man väljer för märken för framtida inköp. Sen finns säkert även VDL, VanHool och Irizar med i bilden i framtiden, när nya köp ska planeras.
Personligen hade jag sett toaletten placerad längst bak.
//Jacob
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:28:20 PM
Jodå, det finns säkerligen vissa skäl till att Swebus ledning i många år lär undvika MAN/Neoplan, och kanske även både Volvo och Scania. Hoppas de blir nöjda med leveranserna från Evobus, vilket vi i så fall lär märka på vad man väljer för märken för framtida inköp. Sen finns säkert även VDL, VanHool och Irizar med i bilden i framtiden, när nya köp ska planeras.
Det blir nog snart MAN/Neoplan igen om man köper fler bussar och det av ekonomiska skäl, Neoplan lär nog kasta fram en förmånlig finansiering snart för att få en kund tillbaka.
Citat från: Jacob skrivet 25 februari 2014, 21:35:25 PM
Personligen hade jag sett toaletten placerad längst bak.
Ja tack till bakre (dvs tillgänglighetsanpassad) toalett, bakdörr (dörrställning 1-0-1), och tre angränsande bagageluckor på vardera sida. Dvs precis som på OmniExpresserna. En helt underbar konfiguration som passade Swebustrafiken "like a glove".
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 21:39:45 PM
Det blir nog snart MAN/Neoplan igen om man köper fler bussar och det av ekonomiska skäl, Neoplan lär nog kasta fram en förmånlig finansiering snart för att få en kund tillbaka.
Kanske det, men då lär många kunder säkerligen insistera på en hel del rabatter vad gäller service och reparationer under de åtta-tio år bussarna förväntas att rulla.
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:54:33 PM
Kanske det, men då lär många kunder säkerligen insistera på en hel del rabatter vad gäller service och reparationer under de åtta-tio år bussarna förväntas att rulla.
Det är ju på eftermarknaden MAN/Neoplan förväntas tjäna in pengarna genom olika serviceavtal.
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2014, 21:51:57 PM
Ja tack till bakre (dvs tillgänglighetsanpassad) toalett, bakdörr (dörrställning 1-0-1), och tre angränsande bagageluckor på vardera sida. Dvs precis som på OmniExpresserna. En helt underbar konfiguration som passade Swebustrafiken "like a glove".
Samtidigt kommer du väl inte ifrån att du förlorar 3-5 sittplatser med den konfigurationen. Dessutom tycker jag toaletten blir mer avskild om den är i trappen och det känns som mer fräscht än att ha den uppe i passagerarutrymmet.
Citat från: Jo skrivet 25 februari 2014, 22:00:36 PM
Samtidigt kommer du väl inte ifrån att du förlorar 3-5 sittplatser med den konfigurationen. Dessutom tycker jag toaletten blir mer avskild om den är i trappen och det känns som mer fräscht än att ha den uppe i passagerarutrymmet.
Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo
Hur som helst tycker jag att Mercedes Tourismo är väldigt snygga bussar :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 22:05:08 PM
Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo
Evobus har förr byggt om bland annat sambulans bussar för toalett i samma plan som dom sittande men med helfordonsgodkännande så låter inte det sig göras lika lätt längre.
Setras USA modeller har ju baktoalett så det är nog inte omöjligt att få från fabrik, då kan man dessutom få en muggstol i rostfritt stål.
Citat från: Blue skrivet 25 februari 2014, 22:42:35 PM
Evobus har förr byggt om bland annat sambulans bussar för toalett i samma plan som dom sittande men med helfordonsgodkännande så låter inte det sig göras lika lätt längre.
Setras USA modeller har ju baktoalett så det är nog inte omöjligt att få från fabrik, då kan man dessutom få en muggstol i rostfritt stål.
Skulle det vara problem att köpa in Setras USA-modeller till Sverige? Finns det detaljer i dessa bussar som inte stämmer med de normer som gäller här?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 februari 2014, 23:12:10 PM
Skulle det vara problem att köpa in Setras USA-modeller till Sverige? Finns det detaljer i dessa bussar som inte stämmer med de normer som gäller här?
Att köpa Setra som specas o byggs för Nordamerika är knappast försvarbart eller ens möjligt, konstruktionslösningarna avviker på ett otal punkter.
Dock visar inlägget du svarade på att eftersom det de facto finns denna lösning på bussar till Nordamerika borde man kunna implementera detta även på en buss byggd för europa, givetvis mot en avsevärd merkostnad som förmodligen inte är försvarbar för en kort serie.
En annan orsak till att toaletten inte hamnar längst bak är serviceteknisk , på både Volvo och Scania så har man haft problem med toaletten
även på MAN/Neoplan .
Problemet är tydligen i rörkrökarna där det blir stopp.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 26 februari 2014, 07:02:32 AM
En annan orsak till att toaletten inte hamnar längst bak är serviceteknisk , på både Volvo och Scania så har man haft problem med toaletten
även på MAN/Neoplan .
Problemet är tydligen i rörkrökarna där det blir stopp.
/Lennart
Framförallt på MAN. Vilket sades vara en av orsakerna att 67xx-serien låstes till de kortaste linjerna 866 och 867 åren innan de började fasas ut.
Äldre Travego finns ju med toalett bak. Bland annat Bergkvaras Kustbussar (tidigare tågbussar) har ju detta.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2014, 22:05:08 PM
Bägge lösningarna har som du säger sina nackdelar, fördelen med toaletten i samma höjd som gången är en lättare tillgänglighet utan trappor och ofta en möjlighet att få till en större yta. Dock vet jag inte om MB/Setra erbjuder den konfigurationen på Tourismo
Toalett bak går att få till motsvarande Setra så det verkar konstigt om inte Mercedesen kan levereras så. Men det kanske beror på vilka möjligheter man har till att bygga olika lösningar i de olika fabrikerna? Att dasset är i mitten kan nog bero på att som någon påpekade, baktoa kostar fler sittplatser och dessa bussar är ju faktiskt en meter kortare än vad Swebus normalt köper och därmed kanske man inte ville förlora mer kapacitet?
Normalt gillar jag inte Svart stolsklädsel, men här är det enbart kul att man vågar prova något nytt. :)
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2014, 10:51:35 AM
Toalett bak går att få till motsvarande Setra så det verkar konstigt om inte Mercedesen kan levereras så. Men det kanske beror på vilka möjligheter man har till att bygga olika lösningar i de olika fabrikerna? Att dasset är i mitten kan nog bero på att som någon påpekade, baktoa kostar fler sittplatser och dessa bussar är ju faktiskt en meter kortare än vad Swebus normalt köper och därmed kanske man inte ville förlora mer kapacitet?
Visst går Tourismo att få med baktoa, finns några stycken i Finland, däremot får man den inte med bakdörr.
Åtminstone Setra S416GT-HD/2 kunde fås med såväl bakdörr och baktoa. Hur det blir med nya 500-serien vet jag inte.
Sammanfattningsvis kan man så här långt säga att Swebus, om de ville ha den ultimata expressbussen enl önskemålen här, borde köpt Setra S419 GT-HD (lades tyvärr ner nyligen men det kommer förhoppningsvis en efterföljare) med 1-0-1 och baktoa istället ;D.
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2014, 20:47:22 PM
Sammanfattningsvis kan man så här långt säga att Swebus, om de ville ha den ultimata expressbussen enl önskemålen här, borde köpt Setra S419 GT-HD (lades tyvärr ner nyligen men det kommer förhoppningsvis en efterföljare) med 1-0-1 och baktoa istället ;D.
Efter att ganska så mycket kört båda modellerna håller jag faktiskt inte med dig.
Tycker Mercan vinner i längden....går stadigare på vägen, Setran är mer slingrig, Setran har fler elfel och framförallt har man ständiga problem med värmestyrningen till passagerarna.
Det går väldigt upp och ner hela tiden, plus att visar det +21 grader, eller ibland +17 grader håller passagerarna ändå på att bli uppeldade där bak.
Aldrig haft några sådana problem med Tourismon faktiskt....
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 27 februari 2014, 07:42:06 AM
Efter att ganska så mycket kört båda modellerna håller jag faktiskt inte med dig.
Tycker Mercan vinner i längden....går stadigare på vägen, Setran är mer slingrig, Setran har fler elfel och framförallt har man ständiga problem med värmestyrningen till passagerarna.
Det går väldigt upp och ner hela tiden, plus att visar det +21 grader, eller ibland +17 grader håller passagerarna ändå på att bli uppeldade där bak.
Aldrig haft några sådana problem med Tourismon faktiskt....
Märkligt att det skiljer så på det elektroniska för det är väl samma komponenter? Låt gå för att det är olika gubbar och tanter som kopplar ihop dem. Konstigt att det ska vara så svårt att få till en fungerande klimatstyrning i bussar år 2014, för det är ju tyvärr inget märkesspecifikt fel (även om vissa må vara värre än andra). Har alltid haft höga tankar om Setra, Tourismo tror jag inte ens jag har varit inne i så den kan jag inte ha någon åsikt om. Grunden till mitt påstående i förra inlägget var i huvudsak inte om bussarnas kvalitet (som nog ändå får betraktas som jämförelsevis hög) utan om att Setra i det här fallet levererades i ett utförande som nog är att föredra i långväga expresstrafik. Därmed inte sagt att det Swebus köpt nu inte gör det.
Vilka är inv.nr för resp individ ?
Har någon sett de nya bussarna sista veckan i trafik ?
4 ska till Malmö och 4 till Göteborg.
Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2014, 20:15:49 PM
Vilka är inv.nr för resp individ ?
Har någon sett de nya bussarna sista veckan i trafik ?
De är uppdaterade på Svensk Busshistoria. 7700-7707 i stigande chassinummerordning som vanligt.
4 bussar finns på öresundsterminalen i Malmö... Fotade 7700 på depån i motsol.
Imorgon blir det pressvisning av bussarna innan de trafiksätts på torsdag 13 mars.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nu med bussarna i trafik, vet någon hur det blir med de äldre bussarna? Kommer det att komma upp andra bussar till Arlandatrafiken för att ersätta MAN-bussarna som än idag ses kämpa på i trafiken, eller blir dessa kvar även framöver?
Citat från: Mikey skrivet 15 mars 2014, 16:42:21 PM
Nu med bussarna i trafik, vet någon hur det blir med de äldre bussarna? Kommer det att komma upp andra bussar till Arlandatrafiken för att ersätta MAN-bussarna som än idag ses kämpa på i trafiken, eller blir dessa kvar även framöver?
Är inte Arlanda linjen nedlagd och MAN bussarna ur trafik för expressens del?
Citat från: Walter skrivet 15 mars 2014, 17:25:12 PM
Är inte Arlanda linjen nedlagd och MAN bussarna ur trafik för expressens del?
Västerås- Enköping- Arlanda rullar fortfarande på med MAN-bussar. Det var den jag syftade på...
Citat från: Mikey skrivet 15 mars 2014, 17:27:42 PM
Västerås- Enköping- Arlanda rullar fortfarande på med MAN-bussar. Det var den jag syftade på...
Ok då är jag med.
Nu är det bara en MAN kvar i Västerås. Flyglinjen kommer att trafikeras med Scaniabussar framöver!
Citat från: Nilz skrivet 23 mars 2014, 18:53:24 PM
Nu är det bara en MAN kvar i Västerås. Flyglinjen kommer att trafikeras med Scaniabussar framöver!
Då har man gjort sig av med en alldeles nyligen då, då jag såg ett möte mellan två såna tidigare i veckan. Jag antar att den sista inte heller har lång tid kvar?
På Uppsaladepån stod 6776, 6779, 6783 och 6784 i torsdags när jag jobbade. Enligt en kollega är bussarna där för att storstädas, men under dagen åkte 6783 ut i trafik, vet inget säkert men troligtvis gick den på 899 kl 15:10 från Uppsala.
//Jacob