Fördubblingen i svensk kollektivtrafik är nästan uppnådd – men bara när det gäller vad människor får betala för att åka kollektivt. En omfattande undersökning som Sveriges Television, SvT, har gjort visar att priset för en månadsbiljett i landet i genomsnitt har ökat med 96 procent sedan 1995. På samma tid har konsumentprisindex bara ökat med 24 procent.
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/fordubbling-nastan-nadd-dramatiska-prisokningar-i-kollektivtrafiken/
Kraftig ökning av buss- och tågpriser
http://pejl.svt.se/val2014/priser-i-kollektivtrafiken
Siffran är rätt meningslös om man inte kan sätta den i relation till vad man får för pengarna. Jag kan tänka mig att inte bara priset utan även utbudet i många fall har ökat med omkring 96 % sedan 1995.
Sen har ju priset på drivmedel ökat starkt också
Det är nog ett mindre problem att periodkorten har ökat i pris. Det är fortfarande billigt att åka kollektivt med periodkort fram och åter till jobbet. Problemet är att få människor att bli vaneresenärer när en resa för 2 personer 5 mil tur och retur går på bort åt 400,00 kronor med enkelbiljett. Efter en resa ser de att bilen är utan konkurrens när man väger samman pris, bekvämlighet och att slippa bära sina prylar.
Det intressanta är väl hur subventionsgraden förändras över tid.
Citat från: ResVille skrivet 09 mars 2014, 16:31:27 PM
Det är nog ett mindre problem att periodkorten har ökat i pris. Det är fortfarande billigt att åka kollektivt med periodkort fram och åter till jobbet. Problemet är att få människor att bli vaneresenärer när en resa för 2 personer 5 mil tur och retur går på bort åt 400,00 kronor med enkelbiljett. Efter en resa ser de att bilen är utan konkurrens när man väger samman pris, bekvämlighet och att slippa bära sina prylar.
Vadå, samma resa med bil kostar ju 1300 kr? Nu räknade jag förstås med det dyraste bilalternativet (Jeep Cherokee, ca 130 kr/mil) eftersom priset skulle jämföras med det dyraste enkelbiljettalternativet.
Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2014, 08:11:30 AM
Vadå, samma resa med bil kostar ju 1300 kr? Nu räknade jag förstås med det dyraste bilalternativet (Jeep Cherokee, ca 130 kr/mil) eftersom priset skulle jämföras med det dyraste enkelbiljettalternativet.
Varför det? Som bilägande sällanresenär är det priset för en resa med den bil jag redan äger som ska ställas mot vad det kostar att åka en enkel resa. Om jag funderar på att börja pendla till arbetet är det den faktiska bilkostnaden kontra ett periodkort som är intressant.
Citat från: Anders Noren skrivet 11 mars 2014, 08:11:30 AM
Vadå, samma resa med bil kostar ju 1300 kr? Nu räknade jag förstås med det dyraste bilalternativet (Jeep Cherokee, ca 130 kr/mil) eftersom priset skulle jämföras med det dyraste enkelbiljettalternativet.
Det är ingen hemlighet att den normale bilisten inte räknar på vad den totala kostnaden för bilen är per mil.
Kostnaden för en tillfällig resa på 10 mil skulle antagligen de flesta, om de räknade på kostnaden, ta med drivmedelskostnaden plus parkeringsavgiften och eventuellt dela det på antal personer i bilen. Andra saker som kapitalkostnader, försäkring, besiktning, service och reparationer m.m. skulle de antagligen anse att de hade oavsett om de tog den tillfälliga resan eller åkte buss.
Citat från: ResVille skrivet 13 mars 2014, 10:51:33 AM
Det är ingen hemlighet att den normale bilisten inte räknar på vad den totala kostnaden för bilen är per mil.
Kostnaden för en tillfällig resa på 10 mil skulle antagligen de flesta, om de räknade på kostnaden, ta med drivmedelskostnaden plus parkeringsavgiften och eventuellt dela det på antal personer i bilen. Andra saker som kapitalkostnader, försäkring, besiktning, service och reparationer m.m. skulle de antagligen anse att de hade oavsett om de tog den tillfälliga resan eller åkte buss.
Ja, visst är det märkligt? När det gäller en bilresa så använder man en optimistiskt uppskattad marginalkostnad, när det gäller en kollektivtrafikresa använder man den absolut dyraste biljettyp man hittar. Upprörd blir jag egentligen bara när
konsumentjournalister, som verkligen borde veta bättre, räknar på samma sätt.
Därför har jag bestämt mig för att alltid påstå att en bilresa kostar 130 kr/milen (Jeep Grand Cherokee 6.4 V8 SRT 2014, Konsumentverkets standardkalkyl). Det fattar ju vem som helst att jag inte orkar hålla på att sätta mig in i vilken bil folk har och hur folk räknar. Bilmarknaden är ju helt oöverskådlig! Hur ska gemene man kunna välja bilen i den djungel av modeller och priser som finns?
Citat från: Anders Noren skrivet 13 mars 2014, 12:22:42 PM
Ja, visst är det märkligt? När det gäller en bilresa så använder man en optimistiskt uppskattad marginalkostnad, när det gäller en kollektivtrafikresa använder man den absolut dyraste biljettyp man hittar. Upprörd blir jag egentligen bara när konsumentjournalister, som verkligen borde veta bättre, räknar på samma sätt.
Därför har jag bestämt mig för att alltid påstå att en bilresa kostar 130 kr/milen (Jeep Grand Cherokee 6.4 V8 SRT 2014, Konsumentverkets standardkalkyl). Det fattar ju vem som helst att jag inte orkar hålla på att sätta mig in i vilken bil folk har och hur folk räknar. Bilmarknaden är ju helt oöverskådlig! Hur ska gemene man kunna välja bilen i den djungel av modeller och priser som finns?
Dessutom är marginalkostnaden för en kollektivtrafikresa 0kr per mil när du väl skaffat ett månadskort :)
Fast oavsett vilket är det idag så att man inom kollektivtrafiken tar minst betalt av dem som orsakar de högsta marginalkostnaderna för kollektivtrafiksystemet, dvs de som reser i högtrafik med månadskort medan man av de som reser i lågtrafik och betalar för en enstaka resa får betala betydligt mer, ofta tom så mycket att man väljer andra transportmedel vilket gör att underlaget att köra i lågtrafik blir ännu sämre. Jag tror snart att de många av de regionala trafikmyndigheterna kommer att få se över sina prissättingar. Ett sätt vore billigare resor i lågtrafik, både för att öka totala resandet och för att styra över resande från högtrafik till lågtrafik. Även om SJ:s prissystem är hatat av många har det ju såvitt jag fårstår det inneburit att den genomsnittliga beläggningen ökat. Doch behöver man ju inte kopiera SJ:s system att det alltid är tokbilligt att köpa biljett långt i förväg och tokdyrt närmare avgång.
Citat från: Jo skrivet 13 mars 2014, 13:24:07 PM
Dessutom är marginalkostnaden för en kollektivtrafikresa 0kr per mil när du väl skaffat ett månadskort :)
Fast oavsett vilket är det idag så att man inom kollektivtrafiken tar minst betalt av dem som orsakar de högsta marginalkostnaderna för kollektivtrafiksystemet, dvs de som reser i högtrafik med månadskort medan man av de som reser i lågtrafik och betalar för en enstaka resa får betala betydligt mer, ofta tom så mycket att man väljer andra transportmedel vilket gör att underlaget att köra i lågtrafik blir ännu sämre. Jag tror snart att de många av de regionala trafikmyndigheterna kommer att få se över sina prissättingar. Ett sätt vore billigare resor i lågtrafik, både för att öka totala resandet och för att styra över resande från högtrafik till lågtrafik. Även om SJ:s prissystem är hatat av många har det ju såvitt jag fårstår det inneburit att den genomsnittliga beläggningen ökat. Doch behöver man ju inte kopiera SJ:s system att det alltid är tokbilligt att köpa biljett långt i förväg och tokdyrt närmare avgång.
Det finns en del trafikhuvudmän som har avskaffat periodkorten helt och i stället har ett system med fallande kostnad per resa. Det borde minimera "okynnesåkandet" och innebär att det egentligen bara finns en korttyp (reskassa) vilket i sig är en förenkling, men å andra sidan så missar man den enkelhet som fast månadskostnad innebär.
(Hmm, skulle länstrafiken ha något att lära av telefonoperatörerna och deras olika abonnemangsformer? Där finns ju alla varianter, från rent rörlig avgift (kontantkort) till varianter med månadsavgift och låg rörlig avgift eller fast månadsavgift och obegränsad användning.)