Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bergenga skrivet 23 februari 2014, 00:30:39 AM

Titel: Busworld 2013: Volgabus
Skrivet av: Bergenga skrivet 23 februari 2014, 00:30:39 AM
Siden det straks går mot slutten på olympiaden i Russland passer det å vise fram russernes bidrag på Busworld 2013.

Når Volgabus stiller opp på Busworld så er det ikke akkurat sånn at konkurrentene skjelver i buksene, og det skyldes ikke det faktum at de kun hadde med én buss av heller beskjeden størrelse, men sannsynligvis av helt andre grunner.

Dette er ifølge informasjonen ved bussen en "Volgabus Rhythmix Intercity Bus", men til vanlig bruker Volgabus kun nummerbetegnelser, så navnet Rhythmix er nok funnet på for anledningen. Den er 9360mm lang, 2500mm bred, 3260mm høy og har en akselavstand på 5600mm. Egenvekt 5700kg og totalvekt 11000kg. Den har ikke luftfjæring.
Designmessig er den jo ikke akkurat noen perle, men det finnes jo ganske mange forskjellige bussmodeller rundt om i verden som ikke er det. Det man lett legger merke til er hvordan bakdøra ikke helt ser ut som den passer inn.

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194769bem.jpg)

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194776bem.jpg)

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194779bem.jpg)


Dette er en frontmotorbuss med en Cummins ISB motor. Motorkassa tar opp nesten all plassen foran i bussen. Det går greit an å gå forbi den og bakover, men for de som har vanskelig med å sette ned beina kan det være litt problematisk. Sjåføren kommer seg til stolen sin ved å gå foran motorkassa, men jeg mener å huske at det var ganske trangt der. Siden motorkassa ikke har noe høye kanter eller noe mulighet til å stroppe fast noe, kan man jo heller ikke bruke den plassen til bagasje. Det ser det derimot ut som man kan med tomrommet bak førerstolen. Jeg tok dessverre ingen bilder bakover i bussen, men den var utrustet med 34 passasjerstoler.

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194775bem.jpg)


Når det gjelder finishen på karroseriet så var den nærmest en vits. Praktisk talt ingen skjøter var jevne. Ting pekte i alle retninger, og det virket ikke som de forskjellige delene var lakkert ved samme anledning. Så legg derfor merke til lakkflekkene på dekket.

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194797bem.jpg)


Med motoren foran er det plass til bagasjerom bak. Heller ikke der var finishen helt på topp, spesielt ikke lengst til venstre.
Innholdet i bagasjerommet får vi håpe at ikke inngår i bussen til vanlig. Russerne ville tydeligvis spare mest mulig penger på drivstoff på turen til Belgia, så de har tydeligvis stuet bagasjerommet fullt av dieselkanner hjemmefra. Noen var igjen til turen hjem igjen, og de lå der under hele messa. En eller flere av kannene virket å være lekk, for det stinket skikkelig diesel flere meter unna bussen.

(http://www.bergenga.no/foto/2013/10/19/ob2013-10-19-194795bem.jpg)
А 497 ТА 134 på Busworld 2013, Kortrijk Xpo, 19.10.2013.


Så er dette en buss som er aktuell for kunder i Sverige? ... Nei, det kan jeg aldri i verden tro. ;)
Titel: SV: Busworld 2013: Volgabus
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2014, 22:44:16 PM

    Hmm, den stank inte nån bränsle när vi var där  ::)

    Men man vet ju aldrig vad ryssarna hittar  ;)

    //Niclas

   
Titel: SV: Busworld 2013: Volgabus
Skrivet av: Bergenga skrivet 24 februari 2014, 22:24:47 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2014, 22:44:16 PM
    Hmm, den stank inte nån bränsle när vi var där  ::)

Det var vel mest da bakluka ble åpnet at det stinket diesel, eller kanskje det var bunkersolje ..., men det var uansett ikke akkurat slagsfremmende. ;)