(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2102_SBR643_Umea_140220e.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2102_SBR643_Umea_140220c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2102_SBR643_Umea_140220d.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2102_SBR643_Umea_140220g.jpg)
Var på bussen sitter vagnsnumret?
Finns det fler elbussar i Umeå förutom 6827, CYD 967?
Gratis till fångsten!
Jag blev nyfiken vad det var för Fabrikat på bussen och då titta på transportstyrelsen och då såg jag att dom som Ägare/Brukare är Umeå Kommunföretag aktiebolag (SBR643). Fabrikat är AMZ KUTNO.
Trevliga bilder! Eftersom jag aldrig hört talas om Hybricon förut så blev jag lite nyfiken. Har jag fått rätt för mig att det är en svensk tillverkare, men att bussen är byggd i Holland?
Citat från: Walter skrivet 22 februari 2014, 19:35:49 PM
Gratis till fångsten!
har den på bild sen en månad tillbaka. Men visste inte vagnsnumret på den då det inte står någonstans, så har inte lagt upp den än...
Hybricons elbussar i Umeå har ju diskuterats i många trådar tidigare, och då de rullat i några år nu, så kan man väl inte direkt påstå att de är några nyheter.
Däremot är nyleveranserna en nyhet som media meddelade för ett tag sedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61498.0
Citat från: BusstidningenUmeås nya elbuss premiärvisades idag i björkarnas stad. Det är en ultrasnabbladdad stadsbuss med teknik från Umeåföretaget Hybricon och med kaross från polska AMZ.
http://www.bussmagasinet.se/2013/11/premiar-for-unik-elbuss-i-umea/
Jag tänkte mest på hela Hybricons projekt i grunden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36311.0
Dvs den Volvo 7700 som var ute i trafik redan sensommaren/hösten 2011. :)
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2014, 10:26:58 AM
Jag tänkte mest på hela Hybricons projekt i grunden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36311.0
Dvs den Volvo 7700 som var ute i trafik redan sensommaren/hösten 2011. :)
Det var den jag hoppades få se detta besök men den var inte ute.
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2014, 09:15:14 AM
Hybricons elbussar i Umeå har ju diskuterats i många trådar tidigare, och då de rullat i några år nu, så kan man väl inte direkt påstå att de är några nyheter.
Däremot är nyleveranserna en nyhet som media meddelade för ett tag sedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61498.0
Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2014, 10:21:03 AM
http://www.bussmagasinet.se/2013/11/premiar-for-unik-elbuss-i-umea/
Tack! Vissa saker missar man bara helt, även när man försöker söka efter dem.
Citat från: Mikey skrivet 23 februari 2014, 12:12:16 PM
Tack! Vissa saker missar man bara helt, även när man försöker söka efter dem.
Att det inte finns någon överenergisk fotograf i Umeå längre spelar ju också in i att intressanta projekt tyvärr förblir rätt okända. :-\
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2014, 13:04:02 PM
Att det inte finns någon överenergisk fotograf i Umeå längre spelar ju också in i att intressanta projekt tyvärr förblir rätt okända. :-\
Var ju någon som emigrerade söderut ju... ;)
Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2014, 10:26:58 AM
Jag tänkte mest på hela Hybricons projekt i grunden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36311.0
Dvs den Volvo 7700 som var ute i trafik redan sensommaren/hösten 2011. :)
De två 7700:orna(CYD932 och CYD967) har varit i reguljär trafik sedan hösten 2012. Den nu(i november 2013) levererade bussen beställdes, tillsammans med en ledbuss, innan Hybricon:s konkurs. Hur det blir med ledbussen vet jag inte, möjligen räknas den in i den nya beställningen som nu är lagd.
Såg ingen 7700 ute, vad heter den andra vid Nobina?
Varför såg jag ingen om de har varit i reguljär trafik?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Det är möjligt att dom inte används nu när den nya bussen satts i trafik. Det är ju trots allt provbussar.
Den ena bussen är märkt 6827, den andra borde(?) vara 6828, men hade ingen utvändig märkning när jag såg den senast.
Endast CYD967 finns på SBH. Vilket Nobina nummer har CYD932?
Lite lustig reflektion ang nummerserierna.... Hos oss har vi 2101, och den är så långt från detta man kan komma tror jag. Carrus 502 med extra bakdörr och "ihoprostad" rullstolslyft, STOR baktoalett, plant HÖGT golv och..., hrmm flexibel...(nåja)... inredning. ::)
Citat från: Mussebuss skrivet 23 februari 2014, 21:25:55 PM
Lite lustig reflektion ang nummerserierna.... Hos oss har vi 2101, och den är så långt från detta man kan komma tror jag. Carrus 502 med extra bakdörr och "ihoprostad" rullstolslyft, STOR baktoalett, plant HÖGT golv och..., hrmm flexibel...(nåja)... inredning. ::)
Denna och några bussar i Malmö har fått nummer bland de Dalabussar Nobina övertog några år efter Nobina gick in i Dalarna.
Finns de bussarna kvar i Malmö? Har för mig 21xx Volvo är borta.
Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2014, 23:45:04 PM
Finns de bussarna kvar i Malmö? Har för mig 21xx Volvo är borta.
De Volvona är inte kvar längre... Men kvar är några MAN ledbussar och kortvagnar övertagna från Arriva i 21xx-serien :)
Citat från: AdmirT skrivet 23 februari 2014, 23:51:32 PM
De Volvona är inte kvar längre... Men kvar är några MAN ledbussar och kortvagnar övertagna från Arriva i 21xx-serien :)
Några och några :) Det är 37 stycken kvar: 2110, 2112, 2117-2119, 2121-2122, 2126-2128, 2138-2139, 2141-2144, 2146-2147, 2149-2156, 2158, 2160-2164, 2166-2167, 2169 och 2171. Den "hoppiga" numreringen hade något med Nobinas register att göra om jag minns rätt. t.om 2147 är ledbussar övriga kortvagnar.
Volvona hette 2178-2187 (tillhörde före Arriva Swebus! som 4830-4839) och alla är borta utom 2185-2187 som väl? lever i Örebro numer. Alla togs över från Arriva 2011-02.
2110, 2112, 2117 och 2118 flyttades till Helsingborg 2013-06
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 februari 2014, 18:59:47 PM
De två 7700:orna(CYD932 och CYD967) har varit i reguljär trafik sedan hösten 2012. Den nu(i november 2013) levererade bussen beställdes, tillsammans med en ledbuss, innan Hybricon:s konkurs. Hur det blir med ledbussen vet jag inte, möjligen räknas den in i den nya beställningen som nu är lagd.
Leden räknas in i nästa beställning.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 februari 2014, 19:21:07 PM
Det är möjligt att dom inte används nu när den nya bussen satts i trafik. Det är ju trots allt provbussar.
Den ena bussen är märkt 6827, den andra borde(?) vara 6828, men hade ingen utvändig märkning när jag såg den senast.
Håller med om det (för det är logiskt). Men eftersom Nobina inte äger bussen har den inget inventarienummer :P
Citat från: TransitFreakNorth skrivet 02 augusti 2014, 17:54:51 PM
Håller med om det (för det är logiskt). Men eftersom Nobina inte äger bussen har den inget inventarienummer :P
Men Nobina äger väl inte 6827 heller?