Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Ebermark skrivet 19 februari 2014, 20:14:39 PM

Titel: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Ebermark skrivet 19 februari 2014, 20:14:39 PM
Så kommer här sista delen i bildserien från Örebro i februari 1994.

Först ut denna gång är Näckrosbuss 3170 (T-buss 38) (Scania/Ajokki Express) som även var med på en tidigare bild från Järntorget.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Nackrosbuss_3170_BOM066_Orebro_940228.jpg)

Näckrosbuss 3208 (T-buss 57), en Volvo B10M/Säffle från 1992.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Nackrosbuss_3208_EKZ589_Orebro_940228.jpg)

Två bilder på ledbussar. Först Näckrosbuss 3230 (T-buss 210), en Volvo/Säffle från 1982.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Nackrosbuss_3230_KPE640_Orebro_940228.jpg)

Näckrosbuss 3234 (T-buss 217), en Volvo/Säffle från 1985.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Nackrosbuss_3234_AOK590_Orebro_940228.jpg)
Den här bussen lyckades jag också fånga på bild i Tallinn drygt 12 år senare.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/TAK_3682_Tallinn_060731.jpg)

Slutligen en bild på Wetterledenbussen Näckrosbuss 3361 (T-buss 585), en Scania/Ajokki Express från 1986. Wetterleden var en expresslinje som gick Örebro-Motala-Jönköping. Linjen samkördes av Swebus Jönköping och Näckrosbuss Örebro med två lackade bussar i designen som bilden visar. Swebus körde med vagn 2432 , en Volvo/van Hool.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Nackrosbuss_3361_MXA288_Orebro_940228.jpg)

Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: j-a skrivet 19 februari 2014, 22:02:52 PM
Var det bara 3361 som hade lack för Vetterleden?? har för mig jag läst nåt här om 3360 också? (Scania vanhool) eller var den blå hela tiden?
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Resenären skrivet 20 februari 2014, 09:53:12 AM
Härliga bildet. Här syns också att Volvo-lederna från 80-talet fått fullmatrisskyltar - som CR112 (T-buss/ÖTAB 19-25) i en tidigare bildserie. Vagn 210 var länge Örebro:s enda ledbuss och fick sen sällskap av en första serie 215-219 (B10M från 1985) då man på allvar började köra alla omlopp på linje 12 med ledbuss. Dessa fick tre syskon 1987 i form av vagnarna 221-223. Vagn 220 var tidigare Örebro Läns Regionaltrafik 468 från 1981 som kom till ÖTAB som vagn 220 och den hade dörrställning 1-1-1 mot övriga som hade 2-2-1. Vid mitten av 90-talet flyttade Näckrosbuss ett stort antal yngre Volvo-leder från Linköping för att föryngra ledbussparken i Örebro. Dessa hade dörrställning 2-2-2 och ersattes i sin tur av Scania Omnicity och OmniLink-leder runt millenieskiftet.
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: AL skrivet 20 februari 2014, 11:53:09 AM
Om jag inte minns helt fel tursattes inledningsvis linje 12 med ledbussar vintertid och linje 11 sommartid. 
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Resenären skrivet 20 februari 2014, 14:07:13 PM
Det bör i så fall bara varit 1985 och 86. Men urprungligen var väl tanken att det var 11:an som skulle ha ledbussar och det var där 210:an gick mest - så länge den var ensam :-). 12:an och relationen Brickebacken-Mellringe var (och med nytt linjenät också är) den tyngsta och mest belastade linjen i Örebro.
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Christer K skrivet 02 mars 2014, 13:56:41 PM
Citat från: Resenären skrivet 20 februari 2014, 14:07:13 PM
Det bör i så fall bara varit 1985 och 86. Men urprungligen var väl tanken att det var 11:an som skulle ha ledbussar och det var där 210:an gick mest - så länge den var ensam :-). 12:an och relationen Brickebacken-Mellringe var (och med nytt linjenät också är) den tyngsta och mest belastade linjen i Örebro.
Citat från: AL skrivet 20 februari 2014, 11:53:09 AM
Om jag inte minns helt fel tursattes inledningsvis linje 12 med ledbussar vintertid och linje 11 sommartid.
Jag vill minnas att man körde enbart med ledbussar på linje 12, om det gick ledbussar på linje 11 så var det främst från Brunnsparken till Centrum (fre/lördag natt) att det gick ledbussar på linje 11 var inte så vanligt. Alla nya bussar skulle jämt placeras på linje 5 innan år 76 och lika efter linjenäts bytet hösten 76 så gick dessa på linje 11.
Reglerna var såna på ÖTAB:s tid, många mil under en inkörningsperiod. Och på den linje körde alla gamla förare som hade kört i många år, minst 20 år i branschen.
// Christer K
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: AL skrivet 02 mars 2014, 16:14:49 PM
Nejdå, det gick definitivt ledbussar enbart på linje 11 antingen under sommartidtabellen eller vintertidtabellen, och övrig tid tursattes dessa på linje 12. Men detta var bara något som pågick det första eller de två första åren efter att ledbussarna i serien 215-219 levererats.  Senare hamnade de konstant på linje 12.  Och ytterligare lite senare dök ledbussar också upp på vissa särskilt belastade turer på linje 14 innan den linjen också helt tursattes med ledbussar.

Och numera verkar det vara ledbussar både här och där...  ::) 
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Christer K skrivet 02 mars 2014, 20:57:21 PM
Kan hålla med om att idag så tar man den buss som fungerar och sätter ut på linjen tyvärr. Gas bussarna har fortfarande problem, man trodde allt skulle vara ordnat efter åren man kört men icke. Ser dagligen bussar som står still. Kanske alla inte har gas problem men konstigt är det.
// Christer K
Titel: SV: Örebro 1994 (del 3 av 3)
Skrivet av: Resenären skrivet 03 mars 2014, 14:20:46 PM
Ja det blev definitivt fler ledbussar när Näckrosbuss-epoken började, men kanske inte så konstigt då ju Sörmland sedan  länge hade hög andel ledbussar :-)

Sommarkörningen med ledbussar på linje 11 måste rimligen ha upphört efter 1986 för sedan hade högsommarturlistan enbart lågtrafiklinjerna och då behövdes knappast ledbussar någonstans eftersom nästan alla linjer hade 40 min trafik hela trafikdygnet M-F och Lö fm i övrigt entimmestrafik med samtrafik vid Järntorget för alla turer. Inte många minuters körning per timme för många av linjerna. Linjer som dåvarande 16 och 17 som normalt hade entimmesomlopp hade då tvåtimmarsomlopp och stod mest stilla.

Noterade vid förra veckans Örebrobesök just att det numera verkar vara en salig blandning mellan normal och ledvagnar på samma linje.