Borgholms kommun verkar ha offentliggjort resultatet av upphandlingen och bl.a. Bergkvarabuss expanderar på Tomas Buss beskostnad.
Har inte hittat det fullständiga resultatet av upphandlingen ännu, men det kanske någon annan är bättre på att göra.
http://www.barometern.se/nyheter/oland/andring-i-bussbolag-silverlinjen-drabbas%284165578%29.gm (http://www.barometern.se/nyheter/oland/andring-i-bussbolag-silverlinjen-drabbas%284165578%29.gm)
Nu hittade jag resultatet i pappersversionen av Barometern.
Tilldelningen ser ut som följer (vet inte om allt är med men det verkar så):
Åkerboskolan - Silverstrands Trafik (behåller trafiken)
Köpings Skola - Bergkvarabuss (tidigare Tomas Buss)
Gärdslösa Skola - Bergkvarabuss (tidigare Tomas Buss)
Rälla Skola - Tomas Buss (behåller trafiken)
Viktoriaskolan - Sättra Buss (behåller trafiken)
Särskolan och elever med särskilda skäl - Löttorps Taxi (tidigare Borgholms Taxi och Ölands Taxi)
Beslutet blev överklagat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-ger-inte-upp%284176967%29.gm
Och är nu ändrat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-fick-ratt-om-skolskjuts%284180874%29.gm
www.bussmagasinet.se/2014/03/bergkvarabuss-fick-nobben-till-sist
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2014, 11:49:31 AM
Beslutet blev överklagat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-ger-inte-upp%284176967%29.gm
Och är nu ändrat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-fick-ratt-om-skolskjuts%284180874%29.gm
www.bussmagasinet.se/2014/03/bergkvarabuss-fick-nobben-till-sist
Intressant att se att det gick så snabbt.
Citat från: Sundås skrivet 02 mars 2014, 23:37:07 PM
Intressant att se att det gick så snabbt.
Kommunen insåg att de gjort ett misstag i upphandlingen och medgav detta efter påpekande. Det hedrar kommunen. Inte att de begick ett misstag utan att de så snabbt medgav detta. Därmed slapp man också sannolikt en besvärande överklagandeprocess.
Sedan rättar jag mig på dessa journalister, t o m "Sveriges duktigaste journalist inom kollektivtrafikområdet" att Tomas Buss skulle förlorat trafiken för att de var ett par öre dyrare. Ett par öre per kilometer var det ja, och det blir en viss skillnad om man räknar på ett år eller en hel avtalsperiod.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 08:33:58 AM
Sedan rättar jag mig på dessa journalister, t o m "Sveriges duktigaste journalist inom kollektivtrafikområdet" att Tomas Buss skulle förlorat trafiken för att de var ett par öre dyrare. Ett par öre per kilometer var det ja, och det blir en viss skillnad om man räknar på ett år eller en hel avtalsperiod.
Det kunde ju en som är lite insatt i ämnet räkna ut. Men gemene man tolkar det troligen annorlunda.
Citat från: Sundås skrivet 03 mars 2014, 10:14:01 AM
Det kunde ju en som är lite insatt i ämnet räkna ut. Men gemene man tolkar det troligen annorlunda.
Att det inte var några ören som skilde i totalbudet förstod nog de flesta. Men vad var det: per kilometer, per mil, per körd tur? Det var ju inte så lätt att förstå att det var just per kilometer.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 10:23:11 AM
Att det inte var några ören som skilde i totalbudet förstod nog de flesta. Men vad var det: per kilometer, per mil, per körd tur? Det var ju inte så lätt att förstå att det var just per kilometer.
Nej det lär nog knappast många av läsarna begripa.
Och som ett exempel (inte alls från det aktuella fallet) så drar några ören snabbt iväg
Typ 8 öre på ett kontakt på 20000 km ger 160000:- om året eller 1,6 Mkr på 10 år
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 mars 2014, 12:06:17 PM
Nej det lär nog knappast många av läsarna begripa.
Och som ett exempel (inte alls från det aktuella fallet) så drar några ören snabbt iväg
Typ 8 öre på ett kontakt på 20000 km ger 160000:- om året eller 1,6 Mkr på 10 år
Uhm, nej - 8 öre på 20000 km = 1600:- per år = 16000 på tio år = småpotatis!
Citat från: Sundås skrivet 02 mars 2014, 23:37:07 PM
Intressant att se att det gick så snabbt.
Vi får välse om Begrkvara överklagar den nya tilldelningen.
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.561397/baklaxa-for-andrat-tilldelningsbeslut
http://www.kkv.se/beslut/201405150933-3.pdf
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2014, 08:56:14 AM
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.561397/baklaxa-for-andrat-tilldelningsbeslut
http://www.kkv.se/beslut/201405150933-3.pdf
Är det ett normalt förfarande att anbudsvinnaren(jämte upphandlaren) anges som motpart i målet. Det är ju inte Thomas buss som fattat beslutet att de ska få tilldelning i upphandlingen.
Citat från: Jo skrivet 24 maj 2014, 10:19:40 AM
Är det ett normalt förfarande att anbudsvinnaren(jämte upphandlaren) anges som motpart i målet. Det är ju inte Thomas buss som fattat beslutet att de ska få tilldelning i upphandlingen.
Jag tänkte också på det. Verkar lite märkligt, men det kanske är praxis.
Nu direktupphandlas skoltrafiken i höst - och då får Begrkvarabuss den:
http://www.barometern.se/nyheter/oland/kalmarbolag-far-skolskjuts(4371507).gm#disqus_thread (http://www.barometern.se/nyheter/oland/kalmarbolag-far-skolskjuts(4371507).gm#disqus_thread)
Kan ju tycka att det är en aning märkligt att man inte väljer att förlänga avtalet med Tomas Buss tills domen är klar istället för att tilldela Bergkvara en månd i taget.