(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFAringrd18feb64Web_zps76147136.jpg)
Kanske mer en miljöbild för exakt 50 år sedan, 18 feb 1964. En CF i den ganska kortlivade SJ-färgsättningen på förmodligen linje 6 vid Årstadal.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 februari 2014, 16:54:54 PM
Kanske mer en miljöbild för exakt 50 år sedan, 18 feb 1964. En CF i den ganska kortlivade SJ-färgsättningen på förmodligen linje 6 vid Årstadal.
Mvh Gunnar
****
Ja, för mig är detta en miljöbild, i första hand. Jag försöker då och då, minnas hur det såg ut här, innan allt förändrades. Nu fick jag, till en del, svar. Jag minns en polisstation, bl.a.
Åtskilliga gånger har jag åkt spårvagn förbi platsen, och i tre års tid, bytte jag mellan linje 16 och 70, för att åka till/från yrkesskolan i Hammarby industriområde, som också är totalförändrat. Kallas visst Hammarby sjöstad nu.... ;)
HJP
Ser ut som att det skulle kunna vara fyra södergående filer på Södertäljevägen här på den tiden. Känns som att man trängde ihop sig bättre i trafiken än i dag, för det var väl normalt inga filmarkeringar tror jag, utan man tog det utrymme som behövdes och anpassade sig till andra. Nu för tiden är det så reglerat med allehanda streck i gatan, till både gott och ont.
Det känns som att bilden skulle kunna vara en delförstoring av en större bild, eller har jag fel? Kanske fanns det med en spårvagn t v i originalbilden? ;D ???
Citat från: Mr G skrivet 20 februari 2014, 21:35:46 PM
Ser ut som att det skulle kunna vara fyra södergående filer på Södertäljevägen här på den tiden. Känns som att man trängde ihop sig bättre i trafiken än i dag, för det var väl normalt inga filmarkeringar tror jag, utan man tog det utrymme som behövdes och anpassade sig till andra. Nu för tiden är det så reglerat med allehanda streck i gatan, till både gott och ont.
I själva verket kör väl bilarna på bilden rätt så ostrukturerat...
Titta borta vid lastbilarna, den utan kapell kör inte rakt bakom bussen utan nästan en halv fil längre till höger. Kanske hoppas han kunna köra om bussen, vad vet jag. Den med kapell har å andra sidan ganska precis ett körfält kvar till mitten av vägen. Även om han låg 1,5 m längre till vänster, som han kunde ha gjort om inte den omkörde vinglat så, så skulle inte två bilar kunna köra om honom. Och Renaulten (eller vad det nu är) är ju närmare mittremsan än vad majoriteten av trafiken verkar ha varit av hjulspåren att döma medan folkvagnen bakom klyver spåren och kör längre till vänster.
Så nej, folk var nog inte bättre på att utnyttja utrymmet förr, däremot körde de nog vingligare i största allmänhet, kanske var rattarna glappare innan kuggstångsstyrningen infördes ;D
Citat från: JDS skrivet 21 februari 2014, 01:00:36 AM
I själva verket kör väl bilarna på bilden rätt så ostrukturerat...
Titta borta vid lastbilarna, den utan kapell kör inte rakt bakom bussen utan nästan en halv fil längre till höger. Kanske hoppas han kunna köra om bussen, vad vet jag. Den med kapell har å andra sidan ganska precis ett körfält kvar till mitten av vägen. Även om han låg 1,5 m längre till vänster, som han kunde ha gjort om inte den omkörde vinglat så, så skulle inte två bilar kunna köra om honom. Och Renaulten (eller vad det nu är) är ju närmare mittremsan än vad majoriteten av trafiken verkar ha varit av hjulspåren att döma medan folkvagnen bakom klyver spåren och kör längre till vänster.
Så nej, folk var nog inte bättre på att utnyttja utrymmet förr, däremot körde de nog vingligare i största allmänhet, kanske var rattarna glappare innan kuggstångsstyrningen infördes ;D
Jag körde en del på SJ's linje 3 och 6 våren 1965 och vill minnas att hållplatsen låg bakom bussen på bilden, det vill säga att den har just kört ut från hållplatsen. Det förklarar i så fall varför lastbilen inte befinner sig rakt bakom bussen. Jag har också för mig att det var tre filer i bredd även om märkningen inte syns på den mycket smutsiga, blöta, körbanan.
Vilka destinationer hade SJ - linjerna 3, och 6?
/Peter
Vi utläser olika saker ur en bild. Sjäv tycker jag det ser ut som en trefilig väg och att fordonen kör strukturerat i var sin fil. Roligt att se gamla fordon såsom Reanult 4L, Scania-Vabis 75 Super, Ford Trader m.fl.
Citat från: Mr G skrivet 20 februari 2014, 21:35:46 PM
Det känns som att bilden skulle kunna vara en delförstoring av en större bild, eller har jag fel? Kanske fanns det med en spårvagn t v i originalbilden? ;D ???
Helt riktigt! Jag har börjat inse att det inte alltid var huvudmotivet i en bild som var det verkligt intressanta utan det som råkade komma med i bakgrunden. Kanske inspirerad av Antonionis film "Blow-Up". Det kan tänkas att det här kommer någon mer sådan delförstoring.
/Gunnar
Citat från: Peter Rost skrivet 21 februari 2014, 06:47:16 AM
Vilka destinationer hade SJ - linjerna 3, och 6?
/Peter
Se http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34319.0
Där anges att linje 6 gick till Norsborgs Vattenverk.
Citat från: Peter Rost skrivet 21 februari 2014, 06:47:16 AM
Vilka destinationer hade SJ - linjerna 3, och 6?
/Peter
Linje 3 gick till Segeltorps centrum (Gamla Södertäljevägen) sedan Häradsvägen till Stuvsta station ovh vidare till Huddinge. Vill minnas att ändhållplatsen låg vid Fabriksvägen i Huddinge.
M v h
Ingwar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/SJ3o6Okt62_zps5321d7b7.jpg)
Citat från: Peter Rost skrivet 21 februari 2014, 06:47:16 AM
Vilka destinationer hade SJ - linjerna 3, och 6?
/Peter
Ovan linjesträckningarna i oktober 1962.
/Gunnar
Tack för Era svar, och för kartan.
Mvh
Peter
Hej! Kuggstångsstyrning hade bl.a. Renault 4CV redan 1946! Med adress till JDS! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 21 februari 2014, 20:17:18 PM
Hej! Kuggstångsstyrning hade bl.a. Renault 4CV redan 1946! Med adress till JDS! Hälsn. BengaB40
Anade att den skulle komma! :D
Folkan då?
Hej! Nä, vi Beatle-ägare klarade oss fint ändå med glappande rattar, lösa stagbultar och slappa styrleder, så där behövdes inga målade fil-ränder i betong och asfalt! Hälsn. BengaB40