En bild som är tillägnad Allan 99 här på forumet.. En gammal Dalavagn i ny Västtrafiklack. Notera att spårvagnar/bussar/båtar på sidan vid dörrarna inte tas med längre i den nya lacken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/30/d1e9.JPG) (https://imageshack.com/i/0ud1e9J)
Citat från: AdmirT skrivet 13 februari 2014, 00:01:22 AM
En bild som är tillägnad Allan 99 här på forumet.. En gammal Dalavagn i ny Västtrafiklack. Notera att spårvagnar/bussar/båtar på sidan vid dörrarna inte tas med längre i den nya lacken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/30/d1e9.JPG) (https://imageshack.com/i/0ud1e9J)
Ja jag har förstått att man har förenklat designen. (http://www.postvagnen.com/forum/images/smilies/neutral.png) Även en "infödd" skaraborgare, Nobina 6443, ser numera ut på det viset. Västtrafikloggorna på bussarnas sidor har f ö också förändrats - de är större och helvita.
Tycker det ser naket ut nu.
Tack för bilden! :)
Får man möjligen spara en kopia på datorn?
Finns det någon bild på Nobina 7038 i ny lack också?
Citat från: pn81 skrivet 13 februari 2014, 17:45:24 PM
Tack för bilden! :)
Får man möjligen spara en kopia på datorn?
Finns det någon bild på Nobina 7038 i ny lack också?
Ingen fara. Jo naturligtvis får du det! :) jag har en bild på den med men det är en bild som är tagen från bussens bak :)
Förstår inte riktigt logiken i att flytta det nyaste man har i Dalarna därifrån, har Nobina i en framtid tänkt sig att köra kvar i länet så behövs väl de bussarna i Dalarna då ? Eller tänker man sig köpa helt nytt ? Dessutom, vad ska inte alla omlackeringar kosta ?
Citat från: Kung Vasa skrivet 13 februari 2014, 22:53:59 PM
Förstår inte riktigt logiken i att flytta det nyaste man har i Dalarna därifrån, har Nobina i en framtid tänkt sig att köra kvar i länet så behövs väl de bussarna i Dalarna då ? Eller tänker man sig köpa helt nytt ? Dessutom, vad ska inte alla omlackeringar kosta ?
Men idag vet man ju inte om man får fortsätta i Dalarna eller inte och då får man ju planera såsom att man inte ska det. Till det nya avtalet i Skaraborg är det ju billigare att lacka om dessa bussar än att köpa fler nya.
Ingen vet ju fordonskraven i Dalarna efter juni men färg och drivmedel får nog t.ex bli det som finns att få tag på.. En konsekvens av den fars kring upphandlingen som varit.
Citat från: AdmirT skrivet 13 februari 2014, 00:01:22 AM
En bild som är tillägnad Allan 99 här på forumet.. En gammal Dalavagn i ny Västtrafiklack. Notera att spårvagnar/bussar/båtar på sidan vid dörrarna inte tas med längre i den nya lacken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/30/d1e9.JPG) (https://imageshack.com/i/0ud1e9J)
tack det blev snyggt men ska inte broms märket bort
Citat från: Walter skrivet 14 februari 2014, 07:19:59 AM
Men idag vet man ju inte om man får fortsätta i Dalarna eller inte och då får man ju planera såsom att man inte ska det. Till det nya avtalet i Skaraborg är det ju billigare att lacka om dessa bussar än att köpa fler nya.
Ingen vet ju fordonskraven i Dalarna efter juni men färg och drivmedel får nog t.ex bli det som finns att få tag på.. En konsekvens av den fars kring upphandlingen som varit.
Problemet är att man skickar signaler till både resenärer och Dalatrafik som säger att man inte är ett dugg intresserad av trafiken.
Blir ju lite dubbla budskap, när man samtidigt processar om trafiken.
Citat från: Kung Vasa skrivet 14 februari 2014, 18:50:20 PM
Problemet är att man skickar signaler till både resenärer och Dalatrafik som säger att man inte är ett dugg intresserad av trafiken.
Blir ju lite dubbla budskap, när man samtidigt processar om trafiken.
nu överdriver du väl lite? Fanns det nio? Nyare bussar än de i 64xx-serien totalt i hela dalarna? Folk är nog vadare att se 'äldre' bussar i trafik än vad de är att se nya.
Citat från: virtual1 skrivet 14 februari 2014, 19:56:11 PM
nu överdriver du väl lite? Fanns det nio? Nyare bussar än de i 64xx-serien totalt i hela dalarna? Folk är nog vadare att se 'äldre' bussar i trafik än vad de är att se nya.
Man byter ut -06:or, hur många ?, mot ännu äldre bussar, om du jämför med avtalet som inleddes -06, så var ungefär hälften av bussarna nya och den andra hälften från Dalabuss flotta, mestadels -99:or. Om Nobina nu ska köra vidare i dalarna i 10 år till, så är det logiskt, nu när upphandlingen ska göras om och Nobina troligtvis får igenom sin vilja, att denna hälft -06:or får inleda avtalet, (oavsett entreprenör), och att den andra hälften byts ut mot nya bussar. Det är väl det som är tanken med dessa "normer enligt BR" som Nobina hänvisar till, för att få så billig trafik som möjligt.
Citat från: Kung Vasa skrivet 14 februari 2014, 20:11:04 PM
Man byter ut -06:or, hur många ?, mot ännu äldre bussar, om du jämför med avtalet som inleddes -06, så var ungefär hälften av bussarna nya och den andra hälften från Dalabuss flotta, mestadels -99:or. Om Nobina nu ska köra vidare i dalarna i 10 år till, så är det logiskt, nu när upphandlingen ska göras om och Nobina troligtvis får igenom sin vilja, att denna hälft -06:or får inleda avtalet, (oavsett entreprenör), och att den andra hälften byts ut mot nya bussar. Det är väl det som är tanken med dessa "normer enligt BR" som Nobina hänvisar till, för att få så billig trafik som möjligt.
I den upphandling som genomfördes dög ju inte någon av de bussar Nobina kört med i nuvarande avtal. Dalatrafik krävde helt nya så alla nuvarande bussar hade försvunnit.
Inget säger ju att Nobina vinner en eventuell ny upphandling.
Dessutom OM nu Nobina skulle få fortsätta i ett förlängt avtal låt säga ett år till en ny upphandling genomförts, så finns det ingen som helst anledning att spara på nya bussar när dessa ändå kommer att ersättas med nya efter kanske ett år.
Fordonskraven på ett ettårigt avtal lär ju knappast bli särskilt höga.