Det är Bra att man satsar här också. Som att många av hållplatserna är väldigt dåliga. http://norrteljetidning.se/nyheter/hallstavik/1.2375924-miljonsatsning-pa-buss-i-hallstavik
Frågan är hur långt det räcker? Att anpassa en hållplats (beroende på hur mycket som behöver göras) ligger på 250-500.000 per arbete.
Bra med anpassning, frågan är när man ska satsa på en ny vänthall vid busstationen. Nu är det bara en stor betongplatta där det nedbrunna huset stod...
"Miljonsatsning" låter ju bra, men med tanke på vad Nico skriver blir det nog till att snåla om de pengarna ska räcka till åtta hållplatser. Varje hållplats får ju max kosta 150 000 kr att bygga om.
Men visst är det bra att något nu görs, så att de rörelsehindrade slipper dagens 35-40 cm höga kliv uppför det "låga insteget". Dessutom är ju rullstolar idag ofta oerhört svåra att få på och av vid de flesta hållplatser, pga rampens kraftiga lutning.
Någon vänthall där gamla stationshuset stod är nog knappast planerad. Marken tillhör Holmen Paper AB och de har nog egna planer för marken. Norrtälje kommun hade ju kunnat köpa stationshuset för decennier sedan och renoverat upp det till en trevlig väntlokal med annan bemannad verksamhet. Men dessvärre är ägandet av fastigheter utanför Norrtälje tätortsgräns inget som intresserar dagens kommunledning överdrivet mycket.
Hur kommunen förvaltar sina egna byggnader utanför Norrtälje tätort , t.ex en grundskola med nästan 400 elever, kan man ju få en inblick i genom en ej bussrelaterad nyhet i samma tidning:
http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.2370477-skola-kan-rivas