Vinterväglag och backar har blivit för mycket för Nobinas hybridbussar i Tromsö och nu vill man ha 19 Miljoner Norska Kronor extra av Troms fylkestrafikk enligt bussmagasinet.
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/nobina-stammer-nordnorsk-trafikhuvudman/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10106614
Förstår inte riktigt vad som är problemet. Att det är halt, ja, men på vilket sätt är hybridbussarna boven i dramat?
Låter, som sagt, mycket märkligt. Ring väghållaren och be om sand istället samt motera riktiga vinderdäck med "klackar" på. Eller varför inte dubbdäck...
Snökedjor är inte alltid helt enkelt att få fast på nya Volvobussar med trånga hjulhus. Men tvåaxliga 12-metersbussar brukar ju vanligtvis inte ha några större bekymmer vintertid.
Citat från: Cero skrivet 07 februari 2014, 20:29:18 PM
Förstår inte riktigt vad som är problemet. Att det är halt, ja, men på vilket sätt är hybridbussarna boven i dramat?
Om jag förstår problemet rätt verkar ett av problemet vara tiden för övergång mellan el och dieseldrift i hala backar, så att drivningen upphör vid bytet och sedan när drivningen kommer igång får man problem i det hala väglaget.
Citat från: Jo skrivet 07 februari 2014, 22:25:09 PM
Om jag förstår problemet rätt verkar ett av problemet vara tiden för övergång mellan el och dieseldrift i hala backar, så att drivningen upphör vid bytet och sedan när drivningen kommer igång får man problem i det hala väglaget.
Ja det är ju klart. Varenda förare av tunga fordon vet ju att man inte skall stanna i uppförsbackar i onödan, utan försöka ha drivningen igång hela tiden för att inte råka fastna. Att tekniken då tvingar bussen att sluta driva i några korta sekunder, då kan det bli bekymmer.
Men miljön (i detta fall hybridtekniken) är väl ännu en sak som numera går före trafiksäkerheten? :-\
Beställde man inte 1-2 provbussar till Tromsø först, och testade dem under hård vinter, innan man beställde resten av bussarna? Eller tilläts måhända inte något sådant test pga fordonskrav i upphandlingsreglerna?
Verkar ju efter ha sett bägge videorna att det är rätt extrema förhållanden bägge gångerna.
Borde man inte enkelt kunna lösa problemet med tidsåtgången vid autoväxling till diseldrift med en knapp, man kan tvinga över den i diesel drift i x min inför en uppförsbacke
Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2014, 22:47:55 PM
Ja det är ju klart. Varenda förare av tunga fordon vet ju att man inte skall stanna i uppförsbackar i onödan, utan försöka ha drivningen igång hela tiden för att inte råka fastna. Att tekniken då tvingar bussen att sluta driva i några korta sekunder, då kan det bli bekymmer.
Men miljön (i detta fall hybridtekniken) är väl ännu en sak som numera går före trafiksäkerheten? :-\
Beställde man inte 1-2 provbussar till Tromsø först, och testade dem under hård vinter, innan man beställde resten av bussarna? Eller tilläts måhända inte något sådant test pga fordonskrav i upphandlingsreglerna?
Det är ju svårt att beställa flera omgångar bussar vid en upphandling, "Kommunen" ville ha hybridbussar så alternativen var att erbjuda sådana eller att inte lägga anbud.
Det eventuella provet skulle ha utförts innan upphandlingen isf men tydligen hade kommunen kikat på en annan leverantör än Volvo som uppenbarligen inte hade liknande problem.
Ska man vara först med ny teknik så uppstår ju alltid liknande problem, i Kalmar tätort har man ju ett annat bekymmer där drivmedlet blivit dyrare än man kalkylerat med.
Som jag fått reda på av en kollega hade föregående operatör ett samarbete med Tromsö kommun som levererade sand i ett lager vid bussgaraget, och alla bussar var utrustade med sandspridare som användes när det behövdes.
Praktisk lösning kommunen fick sandat där det behövdes och bussarna hjälpte sig själva