Keolis 6311-6319 är nu hos Arriva
Tackar för uppgiften. Vet du vilket område de tillhör/ska tillhöra?
Där ser man! F.d. 6311 är registrerad på Norrort, gäller det även de övriga? Har inte tid att kolla alla just nu. Inventarienummer 8160 och uppåt?
Tillbaka till gamla jaktmarker således, 6311-19 började ju sina karriärer i Norrtälje, men gästspelade även i Täby till och från.
//Fredrik
Mumma, mer B9S hos Arriva
Bussmicke
www.bussmicke.se
Fördetta Keolis 6312 6314 är Blå nu. Fördetta Keolis 6311 6313 6315-6319 är röd nu.
Sökte på Transportstyrelsen. Alla är registrerade på Täby sedan 2014-02-06.
6311 XHT735
6312 XHT740
6313 XHT745
6314 XHT750
6315 XHT755
6316 XHT760
6317 XHT765
6318 XHT770
6319 XHT775
Hade Täby vagnbrist eftersom man skaffat dessa?
Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2014, 16:30:38 PM
Hade Täby vagnbrist eftersom man skaffat dessa?
Det blir ju ersättningsbussar för Roslagsbanan från 24 februari och det lär behövas betydligt mer än 9 bussar.
Sant, med tanke på hur många som returnerades till Keolis..
Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2014, 12:51:29 PM
Mumma, mer B9S hos Arriva
Bussmicke
www.bussmicke.se
Kör du buss hos Arriva? Eller ogillar du både Arriva och busstypen? :)
Busstypen :)
Bussarna han väl i stort sett inte mer än till Säffle och vända.. Nu ska allt monteras in igen som plockades ur, som Buss-PC, Access etc..
Att göra upp direkt mellan de största företagen (med en enkel omprogrammering av PC:n) utan att bussarna hade behövde lämna länet hade ju varit... tja...
Men det är klart att man kan köra Botkyrka-Täby via Säffle om man hellre vill det.
Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2014, 22:44:14 PM
Men det är klart att man kan köra Botkyrka-Täby via Säffle om man hellre vill det.
Bafatt det är kul! :D
Hej !
Finns några nya inv.nr hos Arriva på fd.Keolisvagnarna 6311-6319 ?
Mvh Peter Ö
Även 21 är i norrort så säkert 20 också
Bussvictor
Citat från: bussvictor skrivet 08 februari 2014, 21:01:47 PM
Även 21 är i norrort så säkert 20 också
Bussvictor
6320 och 6321 alltså? Båda är registrerade på Keolis för närvarande, men i så fall kan det ju hända att de blir omregistrerade inom kort.
Det börjar bli riktigt intressant nu.
Dom jag hittade på rampen nu, var:
6311
6314 (Blå)
6315 (Blå)
6316
6317
6319
6321
Citat från: buskörare skrivet 09 februari 2014, 21:51:46 PM
Dom jag hittade på rampen nu, var:
6311
6314 (Blå)
6315 (Blå)
6316
6317
6319
6321
Tack för rapporten! Du råkar möjligtvis inte känna till några Arrivanummer på bussarna? ;)
Citat från: Tommy E skrivet 09 februari 2014, 23:03:08 PM
Tack för rapporten! Du råkar möjligtvis inte känna till några Arrivanummer på bussarna? ;)
Det finns hittills inga sådana, så de är nog inte klara.
Jag utågr från att man numrerar 8160 -> men vi får vänta och se. :)
Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2014, 22:44:14 PM
Att göra upp direkt mellan de största företagen (med en enkel omprogrammering av PC:n) utan att bussarna hade behövde lämna länet hade ju varit... tja...
Men det är klart att man kan köra Botkyrka-Täby via Säffle om man hellre vill det.
Bussarna var leasade av Keolis och eftersom leasingkontraktet gick ut återbördades bussarna till ägaren, vad ägaren sedan väljer att göra med bussarna är ju deras ensak.
//Fredrik
Snackar med en av de som var och hämtade de bussar ifrån Säffle och de var tio vagnar de hämtade så de borde vara mellan 6311-6321 hon lämnade en i länna hos Volvo
Bussvictor
Och på ramplistan imorse var numrerna de samma som hos keolis
Bussvictor
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 februari 2014, 17:28:53 PM
Bussarna var leasade av Keolis och eftersom leasingkontraktet gick ut återbördades bussarna till ägaren, vad ägaren sedan väljer att göra med bussarna är ju deras ensak.
//Fredrik
Visst. Men om affären gjorts upp snabbare mellan den dåvarande ägaren och Arriva hade bussarna kanske inte ens behövt lämna länet, och framför allt inte behövt avrustas från SL-teknik, för att några få dagar senare få samma maskiner återinskruvade igen.
Citat från: bussvictor skrivet 11 februari 2014, 11:23:57 AM
Snackar med en av de som var och hämtade de bussar ifrån Säffle och de var tio vagnar de hämtade så de borde vara mellan 6311-6321 hon lämnade en i länna hos Volvo
Bussvictor
6311-6321 blir ju elva vagnar... Elva vagnar går nog åt det också, gamla B9S brukar trivas bra innanför verkstadsportarna.
Citat från: bussvictor skrivet 11 februari 2014, 11:24:58 AM
Och på ramplistan imorse var numrerna de samma som hos keolis
Intressant! Då kanske man inte tänker omnumrera dem alls?
Kan ju vara temporärt också tills dess nya numren är klara?
Jag titta på transportstyrelsen då var (6320 XNO365) kvar hos Keolis i Saltsjö-boo och det gäller också (6321 XNO366)
Citat från: eldani skrivet 11 februari 2014, 12:20:31 PM
Jag titta på transportstyrelsen då var (6320 XNO365) kvar hos Keolis i Saltsjö-boo och det gäller också (6321 XNO366)
Förmodlingen något som släpar efter, då dessa var med i transporten till Säffle.
Citat från: Fredde skrivet 11 februari 2014, 12:24:56 PM
Förmodlingen något som släpar efter, då dessa var med i transporten till Säffle.
Och med tillbaka 6321 har jag sätt på rampen
Bussvictor
Citat från: Karsten skrivet 11 februari 2014, 11:45:48 AM
6311-6321 blir ju elva vagnar... Elva vagnar går nog åt det också, gamla B9S brukar trivas bra innanför verkstadsportarna.
Speciellt om man tankar RME i dem. Då är det inte svårt att få 4-5 år unga 9-litersmotorer att haverera. Tyvärr.
Citat från: Fredde skrivet 11 februari 2014, 12:24:56 PM
Förmodlingen något som släpar efter, då dessa var med i transporten till Säffle.
Troligen är de i länna de som inte e på rampen
Bussvictor
Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2014, 11:27:38 AM
Visst. Men om affären gjorts upp snabbare mellan den dåvarande ägaren och Arriva hade bussarna kanske inte ens behövt lämna länet, och framför allt inte behövt avrustas från SL-teknik, för att några få dagar senare få samma maskiner återinskruvade igen.
Jovisst, dåvarande ägaren (leasinggivaren) visste ju att bussarna skulle vara disponibla ett visst datum, och hade kunnat höra sig för hos andra operatörer. Så mycket trafiklogistisk vana finns kanske inte hos finansiellt skolade handläggare som har att förvalta så osäkra tillgångar som B9S.
Är alla utom 6314 och 6315 röda?
Citat från: Tommy E skrivet 11 februari 2014, 21:10:31 PM
Är alla utom 6314 och 6315 röda?
Japp det stämmer
Bussvictor
Citat från: eldani skrivet 11 februari 2014, 12:20:31 PM
Jag titta på transportstyrelsen då var (6320 XNO365) kvar hos Keolis i Saltsjö-boo och det gäller också (6321 XNO366)
Kan bero på att för just dessa två leasingen ännu inte löpt ut. Under en övergångsperiod löses Arrivas disponerande på särskilt sätt.
Trevligt att det går att ordna i alla fall. Affärer mellan de största operatörerna är ju inte helt vanliga, men det skulle nog kunna underlätta en hel del för flera parter om de tre största kan fortsätta tänka sig att handla begagnade bussar av varandra.
Är det någon som vet vad gamla Keolis 6311-6319 har fåt för Inventarienummer hos Arriva?
Citat från: eldani skrivet 16 februari 2014, 14:09:46 PM
Är det någon som vet vad gamla Keolis 6311-6319 har fåt för Inventarienummer hos Arriva?
Börjar från 8160 enligt SBH...
Var det svenskbusshistoria du menar?
Jag titta på transportstyrelsen då var fördetta Keolis (6320 XNO365) och (6321 XNO366)är nu hos Volvo bussar AB area norden i Göteborg och Förvärvsdatum 2014-02-14.
Vet någon var dom fördetta Keolis (6322 XNO370) och (6323 XNO375) hamnar? Jag titta på transportstyrelsen då är den nu hos Volvo bussar AB area norden i Göteborg och Förvärvsdatum 2014-02-14.
Citat från: eldani skrivet 16 februari 2014, 19:11:28 PM
Vet någon var dom fördetta Keolis (6322 XNO370) och (6323 XNO375) hamnar? Jag titta på transportstyrelsen då är den nu hos Volvo bussar AB area norden i Göteborg och Förvärvsdatum 2014-02-14.
Finns säkert i Säffle nu i väntan på bättre tider...
Finns det ens en marknad för dem utanför sverige dom gamla GS b9orna står ju i partille fortfarande sist ja åkte förbi
Enlikt svenskbusshistoria fick dom fördetta Keolis 6311-6319 vagnnummer hoss Ariva.
Keolis 6311 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8160 XHT735
Keolis 6312 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8161 XHT740
Keolis 6313 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8162 XHT745
Keolis 6314 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8163 XHT750
Keolis 6315 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8164 XHT755
Keolis 6316 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8165 XHT760
Keolis 6317 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8166 XHT765
Keolis 6318 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8167 XHT770
Keolis 6319 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8168 XHT775.
Citat från: eldani skrivet 16 februari 2014, 20:09:38 PM
Enlikt svenskbusshistoria fick dom fördetta Keolis 6311-6319 vagnnummer hoss Ariva.
Keolis 6311 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8160 XHT735
Keolis 6312 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8161 XHT740
Keolis 6313 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8162 XHT745
Keolis 6314 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8163 XHT750
Keolis 6315 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8164 XHT755
Keolis 6316 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8165 XHT760
Keolis 6317 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8166 XHT765
Keolis 6318 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8167 XHT770
Keolis 6319 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8160 XHT775.
Sista ska väl vara 8168
Ja Du har rätt. Jag har ändra det.
Den enda marknaden för dem borde vara inom Stockholms län. Å andra sidan kan de gå där tills de fyllt 16 år, så det borde löna sig att ta hit dem och köra.
Ser man på, då blev det ändå som vi misstänkte till slut. ;) 6320 och 6321 borde rimligtvis bli 8169 och 8170. Kan registreringen av dessa på Volvo vara en del av den särskilda lösning som Ted nämnde tidigare i tråden?
6312 och 6316 stod på gården hos Volvo i Huddinge idag, fortfarande uppmärka med sagda nummer.
Jag titta på transportstyrelsen så är (6320 XNO365) och (6321 XNO366) är nu hoss Arriva i Täby Förvärvsdatum 2014-02-17.
Jag blev nyfiken var dom fördetta Keolis (6322 XNO370) och (6323 XNO375) hamnar och då titta på transportstyrelsen då är den nu hos Arriva i Täby Förvärvsdatum 2014-02-17.
Oj, nu görjar det bli riktigt roligt. :)
Enlikt svenskbusshistoria fick dom fördetta Keolis 6320-6323 vagnnummer hoss Ariva.
Keolis 6320 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8169 XNO365
Keolis 6321 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8170 XNO366
Keolis 6322 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8171 XNO370
Keolis 6323 Fick nu vagnnummer hoss Ariva 8172 XNO375
Jag blev ny fiken på var dom gamla Keolis B9s (6324 XNO371) och (6325 XNO376) och (6326 XNO380) och då titta jag på transportstyrelsen då är dom är nu hos Arriva i Täby. Men den gamla Keolis B9s (6327 XNO381) och den som står som Ägare på den är Volvo Bussar. Men den kommer väl till Ariva. Som dom tre andra är ju hos Ariva så är väl det troligt att den kommer dit också den med.
Citat från: eldani skrivet 05 april 2014, 20:45:27 PM
Men den gamla Keolis B9s (6327 XNO381) och den som står som Ägare på den är Volvo Bussar. Men den kommer väl till Ariva. Som dom tre andra är ju hos Ariva så är väl det troligt att den kommer dit också den med.
Jag är helt säker på att den stod på Arriva när jag kollade igår. :P Antingen var det något tillfälligt fel, eller så måste jag ha varit otroligt tankspridd ???
Citat från: eldani skrivet 05 april 2014, 20:45:27 PM
Jag blev ny fiken på var dom gamla Keolis B9s (6324 XNO371) och (6325 XNO376) och (6326 XNO380) och då titta jag på transportstyrelsen då är dom är nu hos Arriva i Täby. Men den gamla Keolis B9s (6327 XNO381) och den som står som Ägare på den är Volvo Bussar. Men den kommer väl till Ariva. Som dom tre andra är ju hos Ariva så är väl det troligt att den kommer dit också den med.
Enligt annan tråd på forumet kommer inte 6327 till Arriva är i stället körd till Säffle.