I närheten av vår depå står detta vrak och förfaller/vandaliseras allt eftersom.
Det gör ont att se detta fina fordon bara kvarlämnat att förfalla så här.
Det finns inga som helst identifieringsmöjligheter. Alla skyltar och inventarienummer
är omsorgsfullt borttaget.
(http://ladda-upp.se/files/2014/b88402.jpg)
(http://ladda-upp.se/files/2014/b88403.jpg)
Bussen är uppenbarligen av engelsk härkomst eftersom den är högerstyrd.
(http://ladda-upp.se/files/2014/b88404.jpg)
Detta är den enda skylt som är kvarlämnat. Till vad ledning det nu kan ha.
(http://ladda-upp.se/files/2014/b88405.jpg)
Inte helt åldersstigen dessutom, volvo började med den intsrumentpanelen våren 2005 om jag inte minns fel.
En av de sista tillverkade Plaxton President kanske? De tillverkades mellan 1999 och 2005.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plaxton_President
Men det är svårare (fast inte helt omöjligt) att hitta något på karossnumret 6471.
http://www.buslistsontheweb.co.uk är en bra sida, men ger tyvärr inga uppgifter för just detta nummer. :(
Karossnumret ligger uppenbarligen i Northern Counties' serie: ett företag som var specialiserat på dubbeldäckare och som togs över av Plaxton.
Både under 6471 och 6472 står det "Not built/not traced".
Men numren 6473 och 6474 är bussar byggda på Volvo B7TL chassinummer 3 och 4.
Annars är det Volvo Olympian (B7TL-modellens föregångare) som finns runt dessa.
Min vilda gissning är att bussen på bilderna är en Volvo B7TL-prototyp som inte sålts till något bussbolag utan behållits av Volvo.
Sedermera såld som skrot. :)
Mvh Kaizu
Jag tycker att instrumentpanelen är nyare än bussen själv (som troligen är från 1999). Kanske har man använt prototypen som provplattform för ny panel ???.
Hittade på nätet en bild på karossnumret 6473, en demobuss från hösten 1999: http://www.flickr.com/photos/irishbuses/6120813650/in/photostream/
Mvh Kaizu
Jag tror du har helt rätt, Kai. 6471 och 6472 var troligen prototyper bägge två, och 6472 fick säkerligen även vara testbuss för den nya instrumentpanelen innan denna började monteras i alla serietillverkade bussar.
Notera är att den verkar ha en panel tänkt för vänsterstyrda bussar, med tanke på att reglaget för strålkastare sitter till vänster istället för höger.
En likadan har i alla fall rullat som testbuss hos Volvo under sommaren 2007. Man testade bland annat avgasreningen med ad-blue och förutom modifierat motor/avgassystem så hade man också bytt ut instrumentpanel och elektronik till Volvos senaste plattform. Det skulle kunna vara den bussen.
Enligt min kontakt i England så skall detta röra sig av en av dom första B7TL chnr 1 eller 2 som byggdes som en prototyp och sedan gick tillbaka till Volvo som test vagn. Min gissning är att det är chnr 1. Denna är byggs av Northern Counties i Wigan.
//Niclas