Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 11:28:17 AM

Titel: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 11:28:17 AM
Finska YLE berättar idag att den finska busstillverkaren Kabus kommer att lägga ner sin verksamhet nästa höst. Orsaken sägs vara att det idag är alltför dyrt att ta fram nya bussmodeller.
Kabus har ägts av Finlands största busskoncern, Koiviston Auto-koncernen, och fabriken har tillverkat bussar enbart för koncernens eget bruk.
Kabus kommer att fortsätta sin verksamhet genom underhåll av koncernens vagnpark, 10-15 av de anställda kommer att få behålla sin jobb för detta, övriga av de nu 35 anställda sägs upp.
I framtiden kommer koncernen att köpa sina bussar från utomstående tillverkare. Till nyvunnen trafik med start 1.7.2014 har man beställt 16 Volvo 8900 LE och 63 VDL Citea LLE-120.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 11:41:51 AM
Det är ju otroligt att man hållt ut så länge med egen busstillverkning i liten skala för eget bruk. GDG gjorde ju motsvarande men det upphörde för ett par årtionden sedan.
Antar att Koiviston Autos huvudägare var av den gamla konservativa stammen.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 11:47:11 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 11:41:51 AM
Antar att Koiviston Autos huvudägare var av den gamla konservativa stammen.

Helt rätt. En MYCKET konservativ!  :D
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 11:50:36 AM
Citat från: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 11:47:11 AM
Helt rätt. En MYCKET konservativ!  :D

Grundades inte företaget i den del av Finland som sedan ockuperades av Sovjet?
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 februari 2014, 11:52:17 AM
Den egentliga orsaken till nedläggningen är nog de påbörjade upphandlingarna där deras egenutvecklade bussar inte passar in. Om det krävs en större serie bussar i en upphandling är det inte så lätt att egenproducera dessa och få det ekonomiskt fösrvarbart. Jag anade redan tidigare att KABUS nog snart kommer att gå i graven.

När det gäller GDG:s busstillverkning rörde det sig endast om att bygga karosser på köpta chassier. KABUS har i stället byggt hela bussarna, dvs ett dyrbarare alternativ. Det är riktigt strongt att de lyckats klara detta ända fram till i dag!! 
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 11:57:58 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 februari 2014, 11:52:17 AM
Den egentliga orsaken till nedläggningen är nog de påbörjade upphandlingarna där deras egenutvecklade bussar inte passar in. Om det krävs en större serie bussar i en upphandling är det inte så lätt att egenproducera dessa och få det ekonomiskt fösrvarbart. Jag anade redan tidigare att KABUS nog snart kommer att gå i graven.

När det gäller GDG:s busstillverkning rörde det sig endast om att bygga karosser på köpta chassier. KABUS har i stället byggt hela bussarna, dvs ett dyrbarare alternativ. Det är riktigt strongt att de lyckats klara detta ända fram till i dag!!

Dessutom var det lite av USA-stuk över långfärdsbussarna med blanka aluminiumpaneler. Åkte en del med dessa mellan Åbo och Lahti på 70-talet. Manuella växellådor och Leyland eller AEC maskiner om jag inte minns fel.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 13:39:32 PM
Det finns mycket i Finland som imponerar, och det är nog ingen slump att finsktillverkade bussar länge sålde bra i norra Sverige. Verkligen strongt att de klarat sig så länge, och nu återstår det att se hur det finska folket upplever alla upphandlingar som vi svenskar levat med ett bra tag nu.

Intressant att även Koiviston väljer ett så stort antal VDL, framför (framom) Volvo, Scania, MAN och Daimlers produkter.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: 1896 skrivet 04 februari 2014, 15:09:30 PM
Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2014, 15:44:10 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 februari 2014, 15:09:30 PM
Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(

Inte då! Sista Alpus tillverkades 1990 och upphandling av busstrafiken påbörjades nästan tio år tidigare.



Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 21:11:26 PM
Koiviston Auto grundades i mitten av 1920-talet i Koivisto på den del av Karelen som idag tillhör Ryssland. Därav namnet, som man valde att behålla även efter att företaget med ägare evakuerades till Lahtis under andra världskriget.
Grundaren Toivo Tommola avled redan 1956, och då tog sonen Martti Tommola över. Martti är idag över 80 år gammal, men är fortfarande den som säger det sista ordet när viktiga beslut skall fattas.
Det var också Martti som i mitten av 70-talet satte igång arbetet med att ta fram den första Kabussen, som sedan presenterades på den finska bussmässan i juni 1977.

Den senaste produktionsserien omfattande 130 stadsbussar, som placerades i Lahtis, Jyväskylä, Kuopio, Uleåborg och Borgå. Den sista av dessa blev klar 2011. Efter det har man arbetat på att ta fram en ny expressbuss. Man har haft stora svårigheter med modellen, och den kommer alltså uppenbarligen aldrig att börja tillverkas. Möjligen kommer prototypen/erna i trafik, om man lyckas få dem typgodkända.

Den 3.12.2009 trädde den nya kollektivtrafiklagen i kraft i Finland. Samtidigt infördes en övergångsperiod för att ge bussföretagen tid att omställa sig. Den 1.7.2014 går de första trafiktillstånden inom övergångsperioden ut. Denna trafik öppnas därmed; långväga busstrafik blir det fri konkurrens på, regional upphandlas.

Problemet med kombinationen upphandlad trafik och egen bussproduktion är, att man vid en vinst av trafik måste ofta få fram ett stort antal nya bussar på kort tid. Koiviston Auto vann trafik, till vilken man till den 1.7 måste få fram 80 nya bussar. Tid har man ca 30 veckor. Produktionstakten för den senaste stadsbussen från Kabus var en buss/2 veckor, att leverera 80 bussar hade alltså tagit 160 veckor + semestrar.

Att Koiviston Auto valde VDL istället för Volvo eller Scania, faller i mina ögon mycket naturligt. Citea LLE har samma lågviktstanke som Kabus, den använder också samma drivlinor som Kabus gjorde. En naturlig fortsättning på den egna produktionen helt enkelt. Dessutom har VDL fått mycket gott rykte i Finland, den enda leverantören som på senare tid lyckats leverera sina bussar i god tid till trafikanterna, vilket inte kan vara ett minus!
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 22:02:11 PM
Vad jag har hört är Nobina mycket nöjda med de VDL dubbeldäckare som rullar på Norrtälje. Mycket hög tillgänglighet . Koviston har nog gjort ett bra val.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 22:04:19 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 februari 2014, 15:09:30 PM
Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(

Det var i och med att Swebus tog över SJ buss, GDG och Postens Diligenstrafik. Man ville inrikta sig på kärnverksamheten, dvs köra buss. All annan verksamhet som mackar, kiosker, gummiverkstäder, karossfabriker mm låg utanför detta och avvecklades eller såldes.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2014, 22:21:58 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 22:04:19 PM
Det var i och med att Swebus tog över SJ buss, GDG och Postens Diligenstrafik. Man ville inrikta sig på kärnverksamheten, dvs köra buss. All annan verksamhet som mackar, kiosker, gummiverkstäder, karossfabriker mm låg utanför detta och avvecklades eller såldes.

Nja, det var ju GDG som tog över SJ Buss 1990 och i samband därmed bytte namn till Swebus, ett vilande aktiebolag som redan finns inom koncernen i och med att de köpte Surahammars Trafik AB. Postens Diligenstrafik kom något år senare. GDG hade redan innan sammanslagningen tagit beslutet att lägga ned det mesta förutom kärnverksamheten att köra buss.

Något direkt samband med upphandlingarna hade det inte. Observera också att Alpus de senaste åren sålde även utanför GDG-koncernen. Till SJ Buss vilket kanske inte är så konstigt (SJ ägde GDG)  men även till de då privata bussbolagen i Varberg och Örnsköldsvik. Möjligen tyckte man att busstillverkningen blev så dyr att det blev svårt att konkurrera vid upphandlingarna. Alpus var byggd för att användas många år, fler än vad som tilläts i många upphandlingar.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: 1896 skrivet 04 februari 2014, 22:33:18 PM
GDG fd VD Lars Sandberg lär ha sagt vid något tillfälle att "man ska aldrig stycka upp ett företag med flera verksamheter."
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 22:42:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2014, 22:21:58 PM
Något direkt samband med upphandlingarna hade det inte. Observera också att Alpus de senaste åren sålde även utanför GDG-koncernen. Till SJ Buss vilket kanske inte är så konstigt (SJ ägde GDG)  men även till de då privata bussbolagen i Varberg och Örnsköldsvik. Möjligen tyckte man att busstillverkningen blev så dyr att det blev svårt att konkurrera vid upphandlingarna. Alpus var byggd för att användas många år, fler än vad som tilläts i många upphandlingar.

Frågan är vad som är värst. Gedigna välbyggda bussar som måste skrotas ut alltför tidigt pga korta avtal och krav på låga åldrar; eller slarvigt byggda billighetsbussar som håller i max tio år på avtal som kräver en rejält hög medelålder för att gå runt.
Nå, vi får se om de bägge ytterligheterna även kommer att synas i Finland framöver.

Citat från: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 21:11:26 PM
Att Koiviston Auto valde VDL istället för Volvo eller Scania, faller i mina ögon mycket naturligt. Citea LLE har samma lågviktstanke som Kabus, den använder också samma drivlinor som Kabus gjorde. En naturlig fortsättning på den egna produktionen helt enkelt. Dessutom har VDL fått mycket gott rykte i Finland, den enda leverantören som på senare tid lyckats leverera sina bussar i god tid till trafikanterna, vilket inte kan vara ett minus!

Att VDL snabbt konkurrerar ut Volvo och Scania på den finska marknaden är jag inte direkt förvånad över, men att VDL lyckas sälja bättre än både MAN, VanHool, Irizar, Mercedes och Setra är intressant. Å andra sidan; har finländarna väl hittat en produkt som passar deras önskemål, då köps den in - oberoende om deras köptrend går tvärtemot övriga länders trender. Det har jag allt lärt mig! 8)
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: saurer skrivet 05 februari 2014, 17:58:42 PM
En annan firma med egen busstillverkning var Matka autot ,med deras Trafora
sedan har väl en del norska bolag byggt egna bussar bla Ing Schöyens Bilcentraler ,visserligen på licens från VBK men ändå

och förresten hur går det för Lahden autokori ,är det slut där ochså
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 18:11:09 PM
Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...
Det låter som att det börjar bli läge för en resa österut under våren/sommaren.
//Fredrik
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2014, 18:22:18 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 18:11:09 PM
Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...

Speciellt när de är byggda för att hålla i minst 20 år.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 05 februari 2014, 20:49:19 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 18:11:09 PM
Vad händer med de Trafora och Kabus som redan rullar i Finland, får de fortsätta tills respektive avtal löper ut, det verkar ju slöseri av format att avpolletera bussar som är 3-4 år gamla...
Det låter som att det börjar bli läge för en resa österut under våren/sommaren.
//Fredrik

Det finns inte många Trafora kvar i trafik, eftersom fabriken lades ner kort efter att Matka-Autot såldes till Vainion Liikenne 1999. Idag finns Trafora kvar som namn för karossverkstaden hos Vainion Liikenne, men några bussar tillverkas inte.

De Kabus stadsbussar som fyller ålderskraven kommer naturligtvis att gå kvar i trafik. Kabus expressbussar kommer också att gå kvar.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 05 februari 2014, 20:53:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 22:42:56 PM
Att VDL snabbt konkurrerar ut Volvo och Scania på den finska marknaden är jag inte direkt förvånad över, men att VDL lyckas sälja bättre än både MAN, VanHool, Irizar, Mercedes och Setra är intressant. Å andra sidan; har finländarna väl hittat en produkt som passar deras önskemål, då köps den in - oberoende om deras köptrend går tvärtemot övriga länders trender. Det har jag allt lärt mig! 8)

MAN höll på att komma in på marknaden medan det fortfarande såldes gasbussar i landet. Sedan höjdes skatten på gas, och gasbussmarknades dog ut med detta. Därefter har MAN inte haft någon representation av bussar i Finland. VanHool har heller inte haft någon återförsäljare sedan lågkonjunkturen i början av 90-talet.

Citaro har lidit av problemet att de inte haft någon modell som uppfyllt kraven i den upphandlade trafiken i Helsingfors-regionen. Nu har dock Lehtimäen Liikenne beställt 15 Citaro till sin nyvunna trafik i Lahtis!
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 21:03:09 PM
Vad kommer hända med de Kabus som rullar i Lahtis och Kuopio? Borgå kommer jag hinna med i augusti, Uleåborg+Jyväskylä har hunnits med men de andra kan bli svårt.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: repesorsa skrivet 06 februari 2014, 22:30:22 PM
Den stora frågan är ju vad som händer med Kabussarna i Jyväskylä, där Koivistos bolag Jyväskylän Liikenne förlorade upphandlingen till uppstickaren Onnibus.  JL har ju gått till rätten med ärendet.
Men Koiviston behöver ju iofs bussar i Borgå i stället för svenskimportetade Volvorna, som är drygt 10 år gamla.

Och iofs fanns det på 1980-talet även en tredje sk. egen karosstillverkare Taivalkori, som byggde bussar åt Someron Linja, som trafikerade i Västra Nyland och Åbotrakten, med bl.a. snabbturer mellan Åbo och Helsingfors.  Blev på 1990-talet uppköpta av statliga Pohjolan liikenne.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 08 februari 2014, 15:18:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 21:03:09 PM
Vad kommer hända med de Kabus som rullar i Lahtis och Kuopio? Borgå kommer jag hinna med i augusti, Uleåborg+Jyväskylä har hunnits med men de andra kan bli svårt.

Kabusserna i Kuopio lär bli kvar. Det är M-B 405:or, Citaro och andra enstaka äldre busstyper som ryker. I Lahtis blir ca 10 Kabusser kvar som reservbussar, men lackeras om i stadens nya blå kostym.
Kabusserna som blir över från Lahtis och Jyväskylä flyttas till Borgå och Uleåborg, vilka inte nu får nya bussar, utan senare.
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 februari 2014, 21:31:55 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 08 februari 2014, 15:18:24 PM
Kabusserna i Kuopio lär bli kvar. Det är M-B 405:or, Citaro och andra enstaka äldre busstyper som ryker. I Lahtis blir ca 10 Kabusser kvar som reservbussar, men lackeras om i stadens nya blå kostym.
Kabusserna som blir över från Lahtis och Jyväskylä flyttas till Borgå och Uleåborg, vilka inte nu får nya bussar, utan senare.

Återgår Lahti till Lahden Liikennes gamla snygga målning?
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 09 februari 2014, 15:21:41 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 februari 2014, 21:31:55 PM
Återgår Lahti till Lahden Liikennes gamla snygga målning?

Nejdå, det blit en helt ny:
http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/E527E7E65201368FC2257C350025B316/$file/Bussien%20ulkoasukilpailun%20tulokset.pdf (http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/E527E7E65201368FC2257C350025B316/$file/Bussien%20ulkoasukilpailun%20tulokset.pdf)



Edit: Lagade den brutna länken
/E
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Ersa skrivet 09 februari 2014, 15:38:27 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 09 februari 2014, 15:21:41 PM
Nejdå, det blit en helt ny:
http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/E527E7E65201368FC2257C350025B316/$file/Bussien%20ulkoasukilpailun%20tulokset.pdf (http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/E527E7E65201368FC2257C350025B316/$file/Bussien%20ulkoasukilpailun%20tulokset.pdf)

Snyggt! Umeinspirerat, men ändå snyggare än Umeås. Även vissa inslag av gamla Bohuslacken.
Hade iofs varit trevligare om Vasa fått denna Umeinspirerade lack istället, för att markera likheterna mellan "systerstäderna".
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 09 februari 2014, 16:54:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2014, 15:38:27 PM
Snyggt! Umeinspirerat, men ändå snyggare än Umeås. Även vissa inslag av gamla Bohuslacken.
Hade iofs varit trevligare om Vasa fått denna Umeinspirerade lack istället, för att markera likheterna mellan "systerstäderna".

Faktiskt hade Vasa en mycket lik lack under 90-talet, men tyvärr är alla bussarna där numera reklambussar  >:(
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vaasan+Paikallisliikenne/21+IIK-860+HJP.jpg
Titel: SV: Kabus läggs ner!
Skrivet av: Helsingfosh skrivet 23 april 2014, 00:26:26 AM
Några bilder av Kabus modeller:

Bybussarna
TM-6Z1 (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+TM-6Z1/)
TM-6Z2 (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+TM-6Z2/)
TC-4A4 (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+TC-4A4/)
TC-4A4 elektrisk (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+eBUS/)

Långfärdsbussarna
TG6 (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+TG6/)
TC-6Z3 (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Korikuvasto/Kabus+TC-6Z3/)