Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: igel skrivet 03 februari 2014, 20:10:49 PM

Titel: SL-686
Skrivet av: igel skrivet 03 februari 2014, 20:10:49 PM
Såg Nobina 0075i morse i Jakobsbergsterminalen skyltad "686 Kista C" antar att den hade kört den linjen innan den kom till Jakobsberg. Så jag undrar kör Nobina Kallhäll turer på 686:an eller kör Nobina Norrtälje turer på lokallinjerna i Järfälla?
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2014, 20:26:13 PM
Norrtäljebussen som kört en 686 ner till Kista kör därefter ett okänt antal 518 och 541 inkl rast, innan det är dags att åter köra en 686 norrut. Iaf var det så för några månader sedan.

686 är tyvärr fortfarande lite okänd (vilket är synd då det är en VBP-linje), men några Solnabor jag vet om har hittat den, och brukar nu föredra pendeln upp till Kista samt byte till 686 framför att ta sig till fullsatta bussar i Danderyd. Så man kan ju hoppas på att framtiden ser ljus ut för linjen.
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Karsten skrivet 03 februari 2014, 22:23:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2014, 20:26:13 PM
Norrtäljebussen som kört en 686 ner till Kista kör därefter ett okänt antal 518 och 541 inkl rast, innan det är dags att åter köra en 686 norrut. Iaf var det så för några månader sedan.

686 är tyvärr fortfarande lite okänd (vilket är synd då det är en VBP-linje), men några Solnabor jag vet om har hittat den, och brukar nu föredra pendeln upp till Kista samt byte till 686 framför att ta sig till fullsatta bussar i Danderyd. Så man kan ju hoppas på att framtiden ser ljus ut för linjen.

Pendeln till Kista, här händer det grejer minsann!  ;-)
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 11:51:16 AM
Citat från: Karsten skrivet 03 februari 2014, 22:23:35 PM
Pendeln till Kista, här händer det grejer minsann!  ;-)

Verkligen! :D
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 04 februari 2014, 12:22:58 PM
Jag tror att ett problem med just 686 är att den har relativt få avgångar. I rusningstrafik ä det ju bara att ta sig till Teknis och kliva på första bästa buss, medan 686 har tre norrgående avgångar dagligen...
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 04 februari 2014, 19:57:01 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 04 februari 2014, 12:22:58 PM
Jag tror att ett problem med just 686 är att den har relativt få avgångar. I rusningstrafik ä det ju bara att ta sig till Teknis och kliva på första bästa buss, medan 686 har tre norrgående avgångar dagligen...

Eller ta 178 eller 613 till Danderyds sjukhus (något snabbare än via teknis). Speciellt uppehållet mellan första och andra avgången känns långt, misstänker att många nog kan tycka att 15:35 är i tidigaste laget samtidigt som de nog gärna hade varit en god bit på väg 17:15.

/Måns
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 21:04:31 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 04 februari 2014, 12:22:58 PM
Jag tror att ett problem med just 686 är att den har relativt få avgångar. I rusningstrafik ä det ju bara att ta sig till Teknis och kliva på första bästa buss, medan 686 har tre norrgående avgångar dagligen...

Ja, om man bara ser nutiden. Idag är den enbart till för Norrtäljebor som arbetar i Kista, men i framtiden kanske linjen kan utvecklas och Norrortsleden användas mera, så man kan avlasta det gamla "ekerhjulet" med fler alternativ än att enbart låsa sig till Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan.

Det är ju en VBP-linje, och därför en linje som Nobina kan tjäna gott om pengar på om de lyckas öka resandet på, via egen marknadsföring.
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 04 februari 2014, 21:40:17 PM
Köra samma väg som 687 till att börja med?
Vips så har man anslutning till/från pendeln
/J
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 04 februari 2014, 22:03:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 21:04:31 PM
Ja, om man bara ser nutiden. Idag är den enbart till för Norrtäljebor som arbetar i Kista, men i framtiden kanske linjen kan utvecklas och Norrortsleden användas mera, så man kan avlasta det gamla "ekerhjulet" med fler alternativ än att enbart låsa sig till Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan.

Det är ju en VBP-linje, och därför en linje som Nobina kan tjäna gott om pengar på om de lyckas öka resandet på, via egen marknadsföring.

Ja precis, den är i det stora hela okänd för allmänheten. När man pratar med folk som jobbar i Solna eller liknande närförorter väster om Stockholm, beklagar de sig ofta över att de måste åka till Danderyd för att byta till röd tunnelbana, därefter byta till blå tunnelbana inne i stan. När man upplyser dem om 686an ser de ut såhär:  :o  :o  :o
Men som sagt, skulle man ha en avgång i halvtimmen kl 6-8 samt tillbaka 16-18 så tror jag att man skulle få upp resandeantalet rejält. Varför man överhuvudtaget inte marknadsför 686an är för mig en gåta...

Ett till litet problem till är att VDL-erna på 676an är populära bland passagerarna med bl.a. tyst ljudvolym, lytande säten, wi-fi, samt turistbusskänsla i största allmänhet. 686 brukar trafikeras med de äldsta gamla vattenskallarna som det tar en minut att få igen dörrarna på...
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 22:18:08 PM
Jo, när det gäller de tre VBP-linjerna i Norrtäljeavtalet har någon satsning på (och marknadsföring av) 686 och 639 ännu inte kommit igång, nu 2½ år in på avtalet. Så de lever vidare nästan enbart på arbetspendlarna som ändå skulle åka längs den vägen. Men det kanske finns någon plan för dessa två linjer ännu längre in i framtiden? Möjligheter torde ju finnas för något slags "fördubblingsmål". Nåja, den som lever får se.
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 04 februari 2014, 23:39:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 22:18:08 PM
Jo, när det gäller de tre VBP-linjerna i Norrtäljeavtalet har någon satsning på (och marknadsföring av) 686 och 639 ännu inte kommit igång, nu 2½ år in på avtalet. Så de lever vidare nästan enbart på arbetspendlarna som ändå skulle åka längs den vägen. Men det kanske finns någon plan för dessa två linjer ännu längre in i framtiden? Möjligheter torde ju finnas för något slags "fördubblingsmål". Nåja, den som lever får se.

639an lever ju på att det inte finns några alternativ, iallafall inte norr om Rimbo. Det är ju ekonomiskt vansinne att bilpendla till Stockholm från Hallstavik, samt att den på sommarn går hela vägen till Öregrund. Men den skulle egentligen behöva bli "679" och prioriteras upp litegrann den med! Varför kan den inte gå till Hallstavik varenda avgång t. ex?
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2014, 13:45:20 PM
Blåbuss 675 Stockholm-Rimbo
Röda linjen 639 körs bara Hallstavik-Rimbo, med vissa nattavgångar ut till Söderhall.
Två olika linjenummer med två helt olika bussmodeller, pga att vägarna ser helt olika ut norr resp söder om Rimbo.

De röda Hallstaviksbussarna kan tvättas, städas och tankas i Rimbo medan de väntar på blåbussen från Stockholm. Eventuellt kan de hinna med några få avgångar Rimbo-Kårsta under topparna på vardagar.

I framtiden kanske även blåbuss på Norrortsleden mellan Norrtälje/Rimbo och Kista, med rätt regelbundna avgångar under hela trafikdygnet går att ordna.
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 05 februari 2014, 15:03:04 PM
Ja, det är inte så dumma ideer du kommer med! Dock är jag faktiskt för att man rustar vägen ordentligt, drar den utanför Edebo, Skebobruk m.fl småorter, sedan kör nya fina ledvagnar (Blåa givetvis). Samtidigt bygger man ut bussgaraget i Hallstavik med bl.a bemanning 08-20 varje dag, lite mer avancerad verkstad mm. Tvätt kan man dock med fördel köra hos Fridströms som idag. Hallstavik måste inkluderas i Storstockholm, och det är redan en del som pendlar ToR Stockholm-Hallsta dagligen. Dock ska det till att man är en envis j***l för att orka med det idag...   :P

Som det är idag så står och faller Hallstavik med pappersbruket...
Hallstavik måste framöver inkluderas i stor-Stockholm. Då har Hallstavik framtiden för sig, det är ju bl.a. en av de få orter i Stockholms län där det är praktiskt genomförbart att fixa ett boende inom en rimlig tid utan miljoner på banken. Men som så mycket annat i Norrtälje kommun prioriteras bara centralorten, plus alla sommarstugeägare som kräver extremt välutbyggd service utan att betala in några skattekronor. Varför går Blidöbussen lika ofta som Hallstabussen t.ex?   ???
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Peter Rost skrivet 07 februari 2014, 06:51:53 AM
Norrtälje kör även tur/turer på linjerna 526, 401 - samt 561.

/Peter
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Karsten skrivet 07 februari 2014, 06:54:36 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 07 februari 2014, 06:51:53 AM
Norrtälje kör även tur/turer på linjerna 526, 401 - samt 561.

/Peter

526 körs inte av Norrtälje längre.
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Peter Rost skrivet 07 februari 2014, 06:56:03 AM
Citat från: Karsten skrivet 07 februari 2014, 06:54:36 AM
526 körs inte av Norrtälje längre.

Ok. ;)
Titel: SV: SL-686
Skrivet av: Ersa skrivet 07 februari 2014, 11:44:45 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 07 februari 2014, 06:51:53 AM
Norrtälje kör även tur/turer på linjerna 526, 401 - samt 561.

Jaså, Norrtälje kör 401 nu? Förr var det Hallstavik som körde den.