Det stora bussgaraget på Södermalm ska rivas och ersättas med sju täta innerstadskvarter med 1 100 bostäder. Garaget är ett ovanligt stort exempel på trenden att ersätta tomrum och arbetsplatser med bostäder.
http://www.dn.se/sthlm/har-ska-1-100-nya-hem-byggas/ (http://www.dn.se/sthlm/har-ska-1-100-nya-hem-byggas/)
Tja, det blir ju bara längre in- och utkörningsvägar. Vissa företeelser, typ asfalts- och betonganläggningar, kollektivtrafikdepåer mm. bör ju (om det inte ska bli alltför kostsamt/komplicerat) ligga i relativ närhet till området de ska verka i. I New York har de t.ex. accepterat att tunnelbanan har behov av att ta dyrbar stadsmark i anspråk för att fungera effektivt, men i Stockholm lär man väl för eller senare få börja tursätta Citybussarna från Arninge, Jordbro osv. :o :P
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2014, 21:10:52 PM
Tja, det blir ju bara längre in- och utkörningsvägar. Vissa företeelser, typ asfalts- och betonganläggningar, kollektivtrafikdepåer mm. bör ju (om det inte ska bli alltför kostsamt/komplicerat) ligga i relativ närhet till området de ska verka i. I New York har de t.ex. accepterat att tunnelbanan har behov av att ta dyrbar stadsmark i anspråk för att fungera effektivt, men i Stockholm lär man väl för eller senare få börja tursätta Citybussarna från Arninge, Jordbro osv. :o :P
För att inte tala om att självaste tunnelbanan kanske måste flyttas när marken den ligger på blir alltför dyrbar pga sin närhet till tunnelbanan...