(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFEriksbergJuli77Web_zps1100b4c0.jpg)
En rad CF står parkerade i Eriksbergsdepån i juli 1977. En har avvikande målning. Undrar vilken det är...
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 februari 2014, 16:02:01 PM
En har avvikande målning. Undrar vilken det är...
Mvh Gunnar
Den sjunde härifrån! ;)
Även vagnsnumrets placering verkar variera lite...
Hej!
Den sjunde härifrån torde vara den från en annan nylig tråd kända 6113.
Sedan var det det här med reklamen på bussarna, allt med anknytning till fluidier:
Gevalia-kaffet dricks tydligen mest!
Tankbaren var väl mindre (automat)stationer i Shells regi?
Jag vill minnas att det bl a låg en Tankbaren vid Ropsten.
Bats var ett medel mot transpiration, flitigt brukat under 70-talet vid t ex diskoteksbesök...
mvh K R
Svart stötfångare verkar finnas både på röda och orange. Men bara orange på orange ;)
Jag får lite svårt att avgöra färgnyanser på bilden. Är alltså samtliga SJ-orange? Eller är några SL-oxblod?
Ser jag verkligen så illa att jag inte kan räkna ut detta? ???
Mycket trevligt Gunnar!
Det är inte svårt att känna igen sig även om det ser lite annorlunda ut på platsen idag.
//Fredrik
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2014, 01:38:06 AM
Jag får lite svårt att avgöra färgnyanser på bilden. Är alltså samtliga SJ-orange? Eller är några SL-oxblod?
Ser jag verkligen så illa att jag inte kan räkna ut detta? ???
Alla är orange.
Det var ytterst få fd SJ CF som blev röda.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 februari 2014, 08:35:34 AM
Mycket trevligt Gunnar!
Det är inte svårt att känna igen sig även om det ser lite annorlunda ut på platsen idag.
//Fredrik
Tänkte ni som jobbar där skulle få denna bild. CF var nog lite mer lättjobbade än dagens bussar kan jag föreställa mig.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2014, 08:44:49 AM
Alla är orange.
Det var ytterst få fd SJ CF som blev röda.
Åtminstone nr 2 från höger (6156) är oxblod även om det kan vara lite svårt att se. Möjligen också nr 1 och 6 från höger. Oxblodsfärgen verkade blekna/mattas med åren.
/Gunnar
Mycket trevligt.
Fredrik Gelin, kan du ta en bild på samma vinkel som jämförelse? :)
Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 09:16:34 AM
Tänkte ni som jobbar där skulle få denna bild. CF var nog lite mer lättjobbade än dagens bussar kan jag föreställa mig.
Eller hur! Det är ju skitjobbigt med dagens automatlådor, tysta bakmotorer och jämna klimat vid förarplatsen. :D
Citat från: JDS skrivet 02 februari 2014, 11:02:49 AM
Eller hur! Det är ju skitjobbigt med dagens automatlådor, tysta bakmotorer och jämna klimat vid förarplatsen. :D
Det är säkert en bättre arbetsmiljö för förarna idag men jag avsåg verkstadsarbetet som Fredrik har. Jag citerar från en annan tråd:
"Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik"
/Gunnar
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2014, 08:44:49 AM
Alla är orange.
Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 09:16:34 AM
Åtminstone nr 2 från höger (6156) är oxblod även om det kan vara lite svårt att se. Möjligen också nr 1 och 6 från höger. Oxblodsfärgen verkade blekna/mattas med åren.
/Gunnar
****
Många trevliga bakar ;)
Jämför 2:an (oxblod) med 11:an (orange), så syns det tydligt att de inte har samma färg. Båda färgerna förekommer således, på bilden. Vågar nog en peng på att även 1:an är oxblod.
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2014, 12:07:55 PM
Det är säkert en bättre arbetsmiljö för förarna idag men jag avsåg verkstadsarbetet som Fredrik har. Jag citerar från en annan tråd:
"Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik"
/Gunnar
Jag insåg det mot slutet av mitt inläggsförfattande, men sen tryckte jag på sändknappen ändå!
I och för sig mekar jag nog även själv hellre med en 15 år gammal CF än med en 15 år gammal OmniCity, men någonting säger mig att det ändå var mer jobb med CF än med senare bussar? Är långt ifrån säker dock.
Nej, på tiden för Hägglundare och CF:ar var det inte så förbaskat komplicerat. Dagens bussar är definitivt inte konstruerade för att vara lättmekade. Idag måste man börja med att koppla in en dator för att överhuvudtaget veta var du skall börja. Det är ungefär som med personbilar, en gammal Amazon är inte detsamma som en ny V70 t ex. Utvecklingen går alltmer åt att tillverkarna försöker få så mycket jobb som möjligt även på eftermarknaden. Tyvärr är inte ingenjörerna som konstruerat bussen på riktigt samma våglängd som deras märkesverkstäder vilket ibland ställer till det för oss som kunder.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 februari 2014, 21:19:09 PM
Nej, på tiden för Hägglundare och CF:ar var det inte så förbaskat komplicerat. Dagens bussar är definitivt inte konstruerade för att vara lättmekade. Idag måste man börja med att koppla in en dator för att överhuvudtaget veta var du skall börja. Det är ungefär som med personbilar, en gammal Amazon är inte detsamma som en ny V70 t ex. Utvecklingen går alltmer åt att tillverkarna försöker få så mycket jobb som möjligt även på eftermarknaden. Tyvärr är inte ingenjörerna som konstruerat bussen på riktigt samma våglängd som deras märkesverkstäder vilket ibland ställer till det för oss som kunder.
Det är jag helt med på, men min fråga är ju inte vilken buss som var lättast eller roligast att meka med, utan vilken man behövde meka mest med.
Citat från: JDS skrivet 03 februari 2014, 22:18:53 PM
Det är jag helt med på, men min fråga är ju inte vilken buss som var lättast eller roligast att meka med, utan vilken man behövde meka mest med.
Ja där är väl Leyland H34 klart i täten. Osäker på om H34 någonsin kom att stå i Eriksberg men i Huddingegaraget var de i alla fall från och till. (Dessutom så hämtade ju Huddinges förare från och till ut H34:or från Söderhallen för tjänst i Huddinge). Annars så krävde nog Capitolerna H23 och H24 viss omsorg med sina HR 75-växellådor i förortstrafik. Även här är jag osäker på om det någonsin stog H23 och H24 i Eriksberg utan endast i Huddingegaraget.
Mr H
Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2014, 10:40:09 AM
Mycket trevligt.
Fredrik Gelin, kan du ta en bild på samma vinkel som jämförelse? :)
Här kommer en dagsfärsk bild från en åtminstone snarlik vinkel, det ser ju inte riktigt likadant ut idag:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/20140205_122802_zpsdbc9e4bc.jpg)
Ledsen att Photobucket har tryckt ihop bilden så mycket, men det framgår förhoppningsvis vad den föreställer ändå...
//Fredrik
Trevligt med en bild från nutiden men nog 17 är det en tråkigare vagntyp idag än på den gamla bilden ?? Visst är väl förarmiljön bättre än CF men ändå .. Är lite allergisk mot Säffle ;)
Kul jämförelsebild. Föredrar nog också CF-raden, men om några år är även B9S nostalgi. Då står det väl bara folkabussar här. :)
Citat från: K R skrivet 01 februari 2014, 19:36:12 PM
Hej!...
Tankbaren var väl mindre (automat)stationer i Shells regi?
Jag vill minnas att det bl a låg en Tankbaren vid Ropsten.
mvh K R
Tankbaren var definitivt bemannade för på den vid Ropsten jobbade min mamma ;)/Ulf
Jag uppskattar mycket att du tog dig tid att ordna detta.
Hoppas inte Gunnar misttycker jag infogar bilden ovanför.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFEriksbergJuli77Web_zps1100b4c0.jpg)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 13:00:05 PM
Här kommer en dagsfärsk bild från en åtminstone snarlik vinkel, det ser ju inte riktigt likadant ut idag:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/20140205_122802_zpsdbc9e4bc.jpg)
Ledsen att Photobucket har tryckt ihop bilden så mycket, men det framgår förhoppningsvis vad den föreställer ändå...
//Fredrik
Ser ut som att man har byggt en lagerbyggnad framför gamla Beckers. Finns det huset kvar bakom eller har man rivit det?
Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 22:06:01 PM
Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik
Kul att du tog en aktuell bild!
Kan inte huset vara om- och tillbyggt?
Mvh Gunnar
Jag tycker det ligger för långt bort för det. Det nya huset ligger precis utanför depågränsen.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 22:06:01 PM
Jag stod just och funderade på samma sak när jag tog bilden.
Efter lite funderande tror jag faktiskt att Beckersbyggnaden är riven och ersatt av byggnaden man ser på min bild vilket även bekräftas av Google när jag tittade nu.
I den nya byggnaden är något slags matfabrik/storkök inrymt tror jag, det luktar ofta "Pizzabageri" från byggnaden ifråga.
//Fredrik
Nädå, Beckersbyggnaden finns kvar och där ligger numera "Fraktkompaniet":
http://goo.gl/maps/y4u1w
Om man räknar de 12 fönstren på Beckershuset på Gunnars bild och jämför med Goggle Street View, så ser man att det är samma byggnad.
Däremot så har det som sagt var tillkommit en byggnad som "skymmer" Beckersbyggnaden på bilden tagen i nutid.
Citat från: Gunnar D skrivet 01 februari 2014, 16:02:01 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFEriksbergJuli77Web_zps1100b4c0.jpg)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 februari 2014, 13:00:05 PM
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/20140205_122802_zpsdbc9e4bc.jpg)
Även jag tycker att CF är roligare. Men så är jag ju lite fast i nostalgi ibland ;)
Men en sak har båda bilderna gemensamt. I båda fallen är det en lång rad av samma bussmodell. Så enhetligheten finns gemensamt för båda bilderna, och det tycker jag är roligt :D