Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 30 januari 2014, 18:36:09 PM

Titel: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: Ersa skrivet 30 januari 2014, 18:36:09 PM
Hotande mörka moln håller på att segla upp över en av de ytterst få kommersiella busslinjer i landet som körs med stöd av den drygt två år gamla kollektivtrafiklagen. Det är trafikpolitikerna i Västra Götaland som hotar med att lägga så kallad trafikplikt på flygbusstrafiken mellan Göteborg och Landvetter. Trafiken körs sedan 2012 på kommersiell grund av Flygbussarna.

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/ledare-vastra-gotaland-hotar-sla-mot-kommersiell-trafik/
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: 1896 skrivet 30 januari 2014, 18:58:57 PM
Ja, jag kan ju inte se att kommersiell trafik ska vara en trygghet för tex arbetspendling, om utföraren av trafiken plötsligt får för sig att linjen är olönsam, så kan ju vederbörande utan förvarning lägga ned linjen. Textförfattaren tycks i grunden utgå ifrån att kommersiell trafik är något positivt, alla kanske inte tycker det.  8)
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: JDS skrivet 30 januari 2014, 19:05:25 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2014, 18:58:57 PM
Ja, jag kan ju inte se att kommersiell trafik ska vara en trygghet för tex arbetspendling, om utföraren av trafiken plötsligt får för sig att linjen är olönsam, så kan ju vederbörande utan förvarning lägga ned linjen. Textförfattaren tycks i grunden utgå ifrån att kommersiell trafik är något positivt, alla kanske inte tycker det.  8)

Det finns människor som har en patologisk aversion mot skatter och skattefinansierad verksamhet. De fattar ingenting och har ingenting att säga till om, men de ger tacksam draghjälp åt borgerliga partier. Hur som helst, dessa människor kommer alltid att argumentera och bete sig lite egendomligt eftersom de inte förstår hur samhället egentligen fungerar. Ni vet, den där typen av människor som kan hylla sjukvården i något totalt odemokratiskt semesterland där de inte behöver stå i några köer eftersom de är svenskar och frågar sig varför det inte kan vara likadant i Sverige...
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: Ersa skrivet 30 januari 2014, 19:29:43 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2014, 18:58:57 PM
Textförfattaren tycks i grunden utgå ifrån att kommersiell trafik är något positivt, alla kanske inte tycker det.  8)

Artikelförfattaren önskar att trafikpolitikerna förhåller sig till nuvarande lagstiftning. Vad är vitsen med den nya kollektivtrafiklagen om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna försöker sätta käppar i hjulen?
Att det fanns (eller skulle bli) gott om arbetsplatser intill en vältrafikerad flygplats borde väl inte komma som en nyhet först i år?
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2014, 19:35:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2014, 19:29:43 PM
Artikelförfattaren önskar att trafikpolitikerna förhåller sig till nuvarande lagstiftning. Vad är vitsen med den nya kollektivtrafiklagen om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna försöker sätta käppar i hjulen?
Att det fanns (eller skulle bli) gott om arbetsplatser intill en vältrafikerad flygplats borde väl inte komma som en nyhet först i år?

Västtrafik har ju valt att dra in sina linjer till Landvetter p.ga bristande underlag
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: JDS skrivet 30 januari 2014, 20:16:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2014, 19:29:43 PM
Artikelförfattaren önskar att trafikpolitikerna förhåller sig till nuvarande lagstiftning. Vad är vitsen med den nya kollektivtrafiklagen om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna försöker sätta käppar i hjulen?

Att krångla till det för kommuner och landsting så att socialdemokratiska politiker får svårt att följa lagen, samt att vidmakthålla illusionen om att regeringen bryr sig om den fria företagsamheten samtidigt som man gör sitt bästa för att omfördela så mycket offentliga medel som möjligt till så stora privata företag som möjligt...
Titel: SV: "Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik"
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 januari 2014, 20:33:15 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2014, 19:35:08 PM
Västtrafik har ju valt att dra in sina linjer till Landvetter p.ga bristande underlag

Precis !Det är för litet resenärer som åkt. Jag minns tidigare då jag åkte med linje 300 på morgonen. Vi åkte in i vändslingan vid motorvägen (nuv hamburgeraffär) och lämnade av några personer som sedan åkte taxi till Flygplatsen. På den tiden gick även linje 160 Borås-motorvägenRV40-Flygplatsen. Det är allså på grund av för litet antal resenärer som några linjer är nedlagda. Linjen från Göteborg med flygresenärer är en gång i tiden upphandlad. PTG ville inte ha subventioner (eller vad det kallades) Senare har flyglinjen blivit helt "avlövad" med VTA biljetter. Jag tror att det är svårt att hävda att flyglinjen skall vara helt kommersiell. I vilket fall tror jag inte att en VTA linje från Bollebygd-Hällingsjö-Flygplatsen på något sätt tar resenärer ifrån PTG flyglinje. Jag kan inte heller tänka mig att eventuella flygresenärer resp anställda vid flygplatsen som åker Partille-Tahult-Landvetter centrum-Flygplatsen på något sätt konkurerar med gamla gula GL expressen.  Kanske skulle det vara möjligt att återinföra gamla linje 160 och då köra gamla vägen (LV156)-Ryamotet-Härryda samhälle-Landvetter C och sedan Flygplatsen. Problemet nu blir samma som tidigare att det är fför litet antal resenärer. Ett annat problem i sammanhanget är en omdefinition av vilka som är VTA resenärer. I och med att landstinget (eller som det nu kallas region) själv äger hela LHM verksamheten så är LHM mindre intesserad av trafik som inte är arbetspendling. En kommun som blivit mycket drabbad är Orust där en stor del av trafiken vid veckosluten drogs in. Servicebussarna i Skene-Kinna-Örby är indragna i aug 2013. Det påstods att VTA politiker ansåg att det skulle vara minst 8 resenärer med varje tur. Något som det nästan aldrig varit någon gång,mer än en gymnasietur på morgonen.
Tyvärr är det så att vid lågkonjukturer sker det neddragningar. Kanske turerna återkommer igen.