Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Mr G skrivet 29 januari 2014, 19:11:56 PM

Titel: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Mr G skrivet 29 januari 2014, 19:11:56 PM
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1780655_10151951096958753_1900118809_n.jpg)

(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1798497_10151951097093753_1158202155_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1511582_10151951097238753_2065051077_n.jpg)

... om man kliver in i den här bilen i brådskan, utan att kolla vilken taxa som tillämpas. Dock är det lite billigare att åka mellan klockan 6 och 8 på morgonen.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2014, 19:45:34 PM
Observera också firmanamnet på bilen: Taxi Stoc Holm. Lätt att förväxla med ett annat taxiföretag i Stockholm, ett seriöst och stort sådant.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 januari 2014, 21:22:46 PM
De där bilarna stod i en lång rad vid Handen när pendeln pajade därifrån till Västerhaninge. Höll på att ta en sådan, vilket hade inneburit ca 1500:- hem istf 500:- som 020- bilen kostade. Detta faller inom de 800:- som SL-resegarantin täcker.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Olle skrivet 29 januari 2014, 21:24:55 PM
Jäkligt skitig för att vara en taxi,men det kanske går dåligt för dem kan man hoppas...
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Cero skrivet 29 januari 2014, 22:05:37 PM
Förstår mig inte på den här delen av taxibranschen. I de flesta andra branscher är små- och ensamföretagare ofta att föredra genom hög kompetens, bra serviceanda och ofta (inte alltid) lägre priser än gängse större drakar. Undantag finns naturligtvis. De mindre spelarna är många gånger att föredra framför de större aktörerna.

I taxibranschen förefaller det vara tvärtom. Dålig kompetens, låg serviceanda och oftast rena rövarpriserna. Undantag finns naturligtvis. Hur har det blivit så här? I min värld skulle en vettig prissättning, fräsch bil, osv vara framgångsfaktorn och den enda chansen att kunna konkurrera med de stora växlarna.

Vilken människa vid sunda vätskor sätter sig i det här vraket?
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Peter L skrivet 29 januari 2014, 22:08:36 PM
Ingen taxiregistreringsskylt?
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Mr G skrivet 29 januari 2014, 22:25:42 PM
Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Mikey skrivet 29 januari 2014, 22:26:51 PM
Tyvärr är det såna här saker som skrämmer bort turisterna och ger Sverige ett dåligt rykte utomlands. Det enda vettiga är att reglera priserna, och låta privatåkare tjäna pengar på att exempelvis köra billigare bilar. I Tyskland har man väl på detta sätt, där kör privatåkarna ofta äldre bilar än de stora åkerierna, men har alltid samma priser. Här om året fick jag nöjet att åka i en 20 år gammal Merca 250D i Tyskland där kilometermätaren glatt visade 93000 mil. Men priset behövde jag inte oroa mig för, för alla taxi kostade lika mycket...
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 januari 2014, 22:36:36 PM
Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 22:25:42 PM
Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.

Man får ta i beaktning att uppgiften i bilregistret är aktuell vägmätarställning vid senaste besiktning och inte hur långt bilen verkligen gått, en viss skillnad.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Mr G skrivet 29 januari 2014, 23:22:18 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 januari 2014, 22:36:36 PM
Man får ta i beaktning att uppgiften i bilregistret är aktuell vägmätarställning vid senaste besiktning och inte hur långt bilen verkligen gått, en viss skillnad.

Och vem har sagt något annat?

Vägmätarställningen är förstås ingen garanti för att bilen inte gått längre, men i säkert mer än 99,9% av fallen råkar det ändå vara så. I det här fallet känns fordonsägaren inte som helt tillförlitlig i affärssammanhang, så om vägmätaren har manipulerats är det väl ingen som blir förvånad.

Lite dum kommentar från dig faktiskt, tror du att jag är helt bakom flötet?
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: AdmirT skrivet 29 januari 2014, 23:35:54 PM
I Bosnien kostar taxi dygnet runt ca. 45kr om man åker 9-10km.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Cero skrivet 30 januari 2014, 07:19:26 AM
Taxipriserna bör definitivt regleras men tyvärr tror jag inte det kommer att ske. Det finns en märklig tradition bland alla politiska partier att inte skydda den enskilde, skötsamma medborgaren. Man får helt enkelt ta hand om sig själv om man drabbas av bovar, banditer, skojare eller förskingrare. Spelar ingen roll vad det gäller. Det är lättare att skydda förövaren.

Att bilen är skruvad kan man misstänka, men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Carl Eric skrivet 30 januari 2014, 08:45:59 AM
Med tanke på det priset som vissa åkare har så behöver du ju inte så många körningar heller. Det högsta jämförelsepriset jag har sett var 9999 (!) kronor (jag skojar inte) på en blank och fin Mercedes sedan. För den föraren räcker det ju med en 2-3 körningar i månaden för att få ihop till samma månadslön som en förare på de större bolagen...
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Nico skrivet 30 januari 2014, 08:52:50 AM
Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 07:19:26 AM...men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.

Trottoarskraparna kör mer än vad man tror då det tyvärr är många (framförallt utländska besökare) som inte känner till hur det fungerar här. Sedan är det sällan de köper beggat för inte heller för dem lönar det sig direkt att göra så. För många är det även ett sätt att hålla sig med en schysst bil vilket blir möjligt så länge firman drivs och moms och annat kan dras av. M.a.o. så är inte halvtaskiga f.d. familjebilar direkt det vanliga eller optimala för friåkarna att köpa in.

Sedan så är det där med reglerade priser inget som jag köper i grund då det sätter en del av den fria konkurrensen ur spel. Det viktiga här är snarare det som branschen talat om i många år, alltså central tömning (redovisning) av taxametersystemen, ett pristak samt ett unikt och synligt taxitillståndsnummer för varje bil. Det förstnämnda var uppe i media för bara ett par veckor sedan, men efter att det gnällts lite allmänt (vilket gjorts förr) så brukar tyvärr myndigheterna bara somna om och så fortsätter sk-ten och den usla lönsamheten och avarterna kommer att fortgå.

Det sjuka är att det i den 1/7 i år har gått 24 år sedan branschen avreglerades och då tyvärr på ett väldigt naivt och amatörmässigt sätt. Det enda egentliga myndigheterna lyckats komma till skott med på denna tid är gula reg.skyltar samt den sketna prisdekalen som nästan ingen tittar på och/eller förstår. Ett krux är väl att detta indirekt är ett sätt att kapa arbetslösheten lite. Bara i Stockholm lär uppåt 10.000 individer vara direkt eller indirekt inblandade i fritaxisvängen och är således inte arbetslösa så...  :o
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Cero skrivet 30 januari 2014, 09:35:09 AM
En reglering behöver i min värld inte innebära att samma pris behöver gälla för alla. Man kan tänka sig att priset styrs av vissa mekanismer inom vissa ramar. Fri konkurrens är att föredra och är också vanligtvis till gagn för kunden, men knappast såsom taxibranschen fungerar idag. Dagens modell bygger, förutom för storbolagen, på att med olika tveksamma metoder lura eller skrämma kunden in i bilen och därefter helt lagligt skinna kunden och i sådana lägen fungerar i inte konkurrensen.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 januari 2014, 09:44:35 AM
Jag minns när vi körde buss i samband med kryssningsanlöpen i Nynäshamn. Friåkarna kom redan kvällen innan och ställde upp sina bilar för att få en bra plats i kön. En del sov över i bilen, andra tog in på hotell i närheten. Sedan fick de oftast en körning med turister till överenskommet pris, kunde inbringa typ 7000:- för en halvdag på stan med besök på de typiska turistställena. En friåkare som jag kom i samspråk med berättade att det fanns alldeles för många bilar i farten, och för vissa var anlöpet den enda bra körning de fick.
Vintertid är det inte så mycket turister på stan och då är det nog magra inkomster för de som har höga priser. Stockholmarna är mera noga med att kolla sådant. Men när pendeln packar ihop finns det ju alltid möjligheter att dra in pengar tack vare resegarantin.  800:- räcker dock inte långt med de priserna som tillämpas.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: BSB101 skrivet 30 januari 2014, 10:08:13 AM
Vilka mer priser ska staten gå in och reglera? Elpriset? Biljettpriser på buss och fjärrtåg? priset för ett paket mjölk? Inköpspriset för en bostadsrätt/hus?

Varför ska just taxibranschen regleras med ett högsta pris då det finns betydligt mer livsnödvändiga varor/tjänster som det skulle vara mer motiverat att ha ett högsta pris på (därmed inte sagt att staten ska gå och reglera priser).
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Cero skrivet 30 januari 2014, 11:26:27 AM
Citat från: BSB101 skrivet 30 januari 2014, 10:08:13 AM
Vilka mer priser ska staten gå in och reglera? Elpriset? Biljettpriser på buss och fjärrtåg? priset för ett paket mjölk? Inköpspriset för en bostadsrätt/hus?

Varför ska just taxibranschen regleras med ett högsta pris då det finns betydligt mer livsnödvändiga varor/tjänster som det skulle vara mer motiverat att ha ett högsta pris på (därmed inte sagt att staten ska gå och reglera priser).


Problemet är inte priset i sig utan att det inte är tillräckligt tydligt för kunden vad den tjänst som köps egentligen kostar. Skulle du själv sätta dig på ett flygplan eller i ett tåg om priset inte syntes förrän du klev ombord? Eller äta på en restaurang där priserna endast står på en liten lapp vid köket? Jag skulle inte göra det ens om jag var stenrik.

Priset måste tydliggöras bättre för att kunden ska kunna göra en vettig bedömning av vad det kostar.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 januari 2014, 12:32:42 PM
Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 11:26:27 AM
Problemet är inte priset i sig utan att det inte är tillräckligt tydligt för kunden vad den tjänst som köps egentligen kostar. Skulle du själv sätta dig på ett flygplan eller i ett tåg om priset inte syntes förrän du klev ombord? Eller äta på en restaurang där priserna endast står på en liten lapp vid köket? Jag skulle inte göra det ens om jag var stenrik.

Priset måste tydliggöras bättre för att kunden ska kunna göra en vettig bedömning av vad det kostar.


Det är väl också det sjukt stora prisspannet på samma produkt. Om du t ex slinker in i en affär för att köpa en förpackning mjölk vet du att priset ligger runt en tia med några kronors spann beroende på om det är Willys eller en nattöppen mack. Du behöver inte bli förvånad vid kassan för att mjölken plötsligt kostar 50:-
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: groenis skrivet 30 januari 2014, 12:37:21 PM
Det här med avregleringen av taxi var något som både jag och Nico fick uppleva både på gott och ont,
vi tillhörde växlar som bestämde när och hur vi fick jobba.

Det gav då den reaktionen att när krogarna stängde så fanns det bara ett fåtal bilar i trafik om du inte körde åt en storåkare
som fick lov att hålla bilen "ute" 24 timmar (storåkare 10 bilar eller fler)

Den person som var mest upprörd över detta förhållande var F.d moderatledaren U. Adelsohn då han en kväll inte fick en bil för hemfärd,
det var då han föreslog att taxi skulle avregleras.

För att se hur detta skulle lösas så åkte man till Danmark som hade avreglerat sin taxiverksamhet och på plats så tittade man med dessvärre ölstinna ögon för att bilda sig en uppfattning, att man åkte till Danmark berodde på att det andra landet som hade avreglerat sin taxiverksamhet var Nya Zeeland.

Sagt och gjort avhandlingen i Kommunikationsdepartementet har nog aldrig gått så fort någon gång,sidospåret som man inte gled in på utan huvudstupa körde in på var att man mer eller mindre släppte på allt priser , regleringar och all skattekontroll på taxi.

Ett och halvt år efter att Sverige släppte taxi fritt så återreglerade Danmark sin taxiverksamhet då det var för mycket vilda västern över det hela och klagomål om höga taxipriser samt förare som inte hittade eller drog långvalsen runt innan kunden kom fram till adressen.

Norge var på väg att avreglera sin taxiverksamhet enligt svensk modell så ordförande i norska taxiförbundet hade avtalat möte med svenska taxiförbundet på Grand Hotel för konferans och middag, den norska ordförande anländer med en fribil från Arlanda till Grand och frågar de svenska om priset Arlanda - Grand hotel får svaret att det låg på 350-450 kr beroende på bolag .
Jaha svarade den norske ordförande visade sitt taxikvitto på den minst dubbla summan förklarade mötet avlyst klev in i en bolagsbil och åkte hem igen.

I Norge så har de större städerna flera olika bolag som kör men ingen kan utöka med fler bilar då det är endast ett bestämt antal tillstånd per stad däremot så kan den norske taxiåkaren byta bolag om han vill.

Tittar vi sedan på hur taxi fungerar i Tyskland så består landet av som vi vet av 16 delstater som alla har sitt egna styre och de bestämmer hur mycket startavgiften skall vara och kilometerpriset även taxibilens färg vilken är enhetlig över hela Tyskland för att bilen skall vara säljbar så är de folierade och ingen åldersgräns jämfört med storbolagen i Stockholm som kräver att bilen skall bytas efter 6år.

Och tittar vi på allas favoritställe Bryssel så finns det två bolag det ena får bara trafikera flygplatsen självklart så går det att beställa bil från det andra bolaget för upphämtning på flygplatsen , bolaget som inte får trafikera flygplatsen om det inte är beställning har city och förorter på sin lott.
Flygplatsbolaget får hämta kunder till flygplatsen men inte köra punkt A till B.

Den enda skillnaden mellan växelbilar och fribilar är de senare slipper betala en massa avgifter till en växel , när jag avslutade min taxiverksamhet så låg kostnaden till växeln på 10.000 plus 3% på det inkörda vilket drogs på avräkningen på kontokortskörningarna.

Men något som inte är förbjudet är att göra upp med föraren om priset gäller oavsett om det är bolagsbil eller fribil bara lite svårare att få ett kvitto på körningen.

Många fribilar väljer dessutom att hämta ut nya bilar men sparar in på servicen och låter "Nisse på hörnet" fixa det .

Hade man gjort avregleringen på rätt sätt så hade man avreglerat växlarna först därefter låtit de konkurrera mot varandra pris och servicemässigt
så kunde man slippa avarter på prisnivån.

/Lennart


 

Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Björn Ax skrivet 30 januari 2014, 14:13:35 PM
Ja det är bara titta vid arlanda vad avregleringen lett till. Är ju värsta krigszonen där ibland. Var väl någon taxiförare som högg en yxa i en annans taxitak pga någon körning.

Dom bryr sig inte om något utan jagar varenda körning på vilket sätt som helst. När vi kör från viking terminalen i sthlm så brukar taxi bilarna vara på plats mellan 3-4 timmar innan båten kommer. Sen så fort resenärer kommer ut från utgången så är dom på direkt. Taxi taxi.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 januari 2014, 15:00:13 PM
Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 19:11:56 PM
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1780655_10151951096958753_1900118809_n.jpg)

Äsch, detta var väl inget - vid Kistamässan står det jämt och ständigt bilar som har 1999:- som högsta pris, men kolla bilden här och förfäras istället:

http://www.taxi020.se/wp-content/uploads/2012/01/9909outside.png



Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 januari 2014, 16:30:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2014, 19:45:34 PM
Observera också firmanamnet på bilen: Taxi Stoc Holm. Lätt att förväxla med ett annat taxiföretag i Stockholm, ett seriöst och stort sådant.

Enligt prisinformationsskylten är Charchal namnet på den firma som äger bilen. En enskild firma enligt allabolag.se
Varför då inte införa en regel om att dessa åkare måste tvingas märka ut sitt riktiga firmanamn tydligare på t.ex framdörrarna? Iofs kan man ju komma runt detta som "Taxi Stocksund" gjort, som med ett snarlikt ortsnamn påminna om Taxi Stockholm, trots att firman är registrerad i Vällingby.

Att priserna ser ut som de gör är självklart ett misslyckande, men det eviga kopierandet av Taxi Stockholms design (ibland även med det gröna lövet) för att kunna lura kunderna är värre. Det är mera på gränsen till avsiktligt bedrägeri.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2014, 16:37:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2014, 16:30:12 PM
Enligt prisinformationsskylten är Charchal namnet på den firma som äger bilen. En enskild firma enligt allabolag.se
Varför då inte införa en regel om att dessa åkare måste tvingas märka ut sitt riktiga firmanamn tydligare på t.ex framdörrarna? Iofs kan man ju komma runt detta som "Taxi Stocksund" gjort, som med ett snarlikt ortsnamn påminna om Taxi Stockholm, trots att firman är registrerad i Vällingby.

Att priserna ser ut som de gör är självklart ett misslyckande, men det eviga kopierandet av Taxi Stockholms design (ibland även med det gröna lövet) för att kunna lura kunderna är värre. Det är mera på gränsen till avsiktligt bedrägeri.

Att Taxi Stoc Holm inte fått registreras som firmanamn beror förstås på att det är alltför likt Taxi Stockholm. Men att märka bilen Taxi Soc Holm är ju i princip fritt fram. Visst kan Taxi Stockholm föra talan mot varumärkesintrång men innan det blir klart så har ju droskägaren hunnit lura väldigt många. Och då är det bara att återkomma med Taxi Stockhom eller Taxi Sockholm som märkning på bilen. Att det redan finns företag som har denna märkning är inget hinder.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Nico skrivet 30 januari 2014, 17:24:22 PM
Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd. Rent varumärkesmässigt går det dock inte att registrera ordet Stockholm och inte heller Taxi Stockholm (Taxi trafikförening u.p.a.) heter egentligen så utan om jag inte minns fel så är själva moderbolaget Taxi trafikförening u.p.a.

Länk till ett domslut (http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2008-20.pdf)
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Mr G skrivet 30 januari 2014, 17:51:09 PM
Citat från: virtual1 skrivet 30 januari 2014, 15:00:13 PM
Äsch, detta var väl inget - vid Kistamässan står det jämt och ständigt bilar som har 1999:- som högsta pris, men kolla bilden här och förfäras istället:

http://www.taxi020.se/wp-content/uploads/2012/01/9909outside.png

Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2014, 17:59:34 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 januari 2014, 17:51:09 PM
Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

citat – Vi tycker inte alls det är bra, tillsynen skulle behöva vara bättre. Det finns ett par bilar som tar 9909 kronor milen. En del andra ligger mellan 499 och 1999 kronor milen, att jämföra med cirka 300 kronor milen som många av de seriösa bolagen ligger på, säger Claudio Skubla, kommunikationschef på Taxiförbundet.

Taxiförbundet organiserar en stor del av Sveriges taxiförare och ser fenomenet med chockpriserna som problematiskt.
citat
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 januari 2014, 18:02:08 PM
Citat från: Nico skrivet 30 januari 2014, 17:24:22 PM
Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd.

Även flygresenärer som ger andra flygresenärer (från samma plan) råd om taxibolag kan bli hotade, "på öppen gata":
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=739&artikel=5004651
Inkl ljudklipp på 7 minuter.

www.expressen.se/nyheter/skansen-jonas-utsatt-for-taxiterror
www.expressen.se/nyheter/skansen-jonas-om-mordhoten-inte-radd
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Cero skrivet 30 januari 2014, 22:49:19 PM
Citat från: Nico skrivet 30 januari 2014, 17:24:22 PM
Taxi Stockholm brukar dokumentera fordon (vilket de även blivit hotade för) och sedan anmäla dem för brott mot sådant som design där t.ex. bladet och taklampans utformning är unik. Tyvärr leder det alltför sällan till någon åtgärd. Rent varumärkesmässigt går det dock inte att registrera ordet Stockholm och inte heller Taxi Stockholm (Taxi trafikförening u.p.a.) heter egentligen så utan om jag inte minns fel så är själva moderbolaget Taxi trafikförening u.p.a.

Länk till ett domslut (http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2008-20.pdf)

Det finns ju tyvärr ganska lite skydd för enskild egendom och även varumärkesintrång i Sverige. Vi må ha s.k. rättssäkerhet jämfört med många andra stater, åtminstone "bananrepubliker", men vi har också ganska dåligt skydd för den enskilde medborgaren eller företaget som försöker göra rätt för sig, betala skatter, m.m. när rena bedrägerier, "småstölder" eller annat intrång uppstår. Indirekt innebär ju det att vi skyddar brottslingen och straffar den som försöker göra rätt för sig.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 10:10:29 AM
Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 07:19:26 AM
Att bilen är skruvad kan man misstänka, men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.

Att bilarna inte går som taxibilar från att de är nya är inte ovanligt. Det förekommer även inom större bolag att bilarna är ett par år när de köps in. Helt enkelt för att öka de ekonomiska marginalerna.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Nico skrivet 31 januari 2014, 17:34:22 PM
Citat från: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 10:10:29 AM
Att bilarna inte går som taxibilar från att de är nya är inte ovanligt. Det förekommer även inom större bolag att bilarna är ett par år när de köps in. Helt enkelt för att öka de ekonomiska marginalerna.

Måste få säga emot dig där då det enligt min erfarenhet, vilket jag även påpekade tidigare i tråden, är mycket ovanligt numera att köpa beg.fordon till taxiverksamhet. Som Grönis sedan nämnde innan så är det även ganska mycket med detta i övrigt. Inom de större växlarna är det normalt inte ens tillåtet då man har en mängd fordonskrav visavi de anslutna åkerierna vad gäller fordonstyp, färg, ålder osv.

För fribilsåkarna är just detta givetvis inte något tvingande, men i dagens läge har åkarna rent allmänt inte tid/råd med alltför mycket stillestånd. Man har heller normalt sett inte tid, råd eller möjlighet alla gånger att mackla med bilen själv. De flesta åkare (både enbils och större) köper nya fordon för att åtnjuta garantier, serviceavtal mm. och när dessa löper ut så är det oftast läge att direkt byta bil.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Jo skrivet 31 januari 2014, 18:04:40 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 januari 2014, 17:51:09 PM
Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

Det är väl om man lyckas lura några turister som inte har koll på växelkursen och dessutom gott om pengar/kredit på sitt kort som kan åka dit. De flesta infödingar som av misstag kommer väl att bestrida priset. Känns ju som det kommer och bli slagsmål var och varannan gång någon ska punga ut med 10 000 - 20 000kr för körningarna.

Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 22:27:48 PM
Citat från: Nico skrivet 31 januari 2014, 17:34:22 PM
Måste få säga emot dig där då det enligt min erfarenhet, vilket jag även påpekade tidigare i tråden, är mycket ovanligt numera att köpa beg.fordon till taxiverksamhet. Som Grönis sedan nämnde innan så är det även ganska mycket med detta i övrigt. Inom de större växlarna är det normalt inte ens tillåtet då man har en mängd fordonskrav visavi de anslutna åkerierna vad gäller fordonstyp, färg, ålder osv.

För fribilsåkarna är just detta givetvis inte något tvingande, men i dagens läge har åkarna rent allmänt inte tid/råd med alltför mycket stillestånd. Man har heller normalt sett inte tid, råd eller möjlighet alla gånger att mackla med bilen själv. De flesta åkare (både enbils och större) köper nya fordon för att åtnjuta garantier, serviceavtal mm. och när dessa löper ut så är det oftast läge att direkt byta bil.

På det största taxibolaget i Eskilstuna är drygt en tredjedel av taxibilarna driftsatta som begagnade. Här är det inte ovanligt och förekommer även bland de andra taxibolagen och hos friåkarna.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 januari 2014, 23:10:22 PM
Citat från: Jo skrivet 31 januari 2014, 18:04:40 PM
Det är väl om man lyckas lura några turister som inte har koll på växelkursen och dessutom gott om pengar/kredit på sitt kort som kan åka dit. De flesta infödingar som av misstag kommer väl att bestrida priset. Känns ju som det kommer och bli slagsmål var och varannan gång någon ska punga ut med 10 000 - 20 000kr för körningarna.

När bilen väl börjat rulla har du ju som kund accepterat priset, det går inte på lagligt sätt vägra betala körningen sedan, det finns ju en orsak till att dessa friåkare lever vidare.
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Nico skrivet 01 februari 2014, 00:13:37 AM
Citat från: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 22:27:48 PM
På det största taxibolaget i Eskilstuna är drygt en tredjedel av taxibilarna driftsatta som begagnade. Här är det inte ovanligt och förekommer även bland de andra taxibolagen och hos friåkarna.

OK, jag ska inte svära på att mitt scenario gäller simultant över hela Sverige... och jag vet inte heller vilket bolag du avser i Eskilstuna eller antalet bilar de (eller deras anslutna åkare) äger. Har för mig att gamla Eskilstuna taxi nyligen köptes upp av TransportIT Group AB/Taxi 10 000. Eskilstuna taxi har/hade runt 30 fordon så är det detta bolag som avses så hade de i så fall runt 10 beggade bilar vilket känns onödigt, men kanske gångbart i ett så pass litet sammanhang.

För egen del har jag ganska många års erfarenhet av branschen i olika sammanhang i Stockholmsområdet. Genom det har man under åren även på förbundsnivå och via branschpressen fått insyn i bolag och åkerier på andra håll, men kanske dock med tonvikt på storstadsområdena även om också landsbygdsåkerier självklart har redovisats. Jag har därför av de ovan förklarade orsakerna väldigt svårt att förstå vitsen med beggade fordon, men det kan då kanske bero på att jag mera är van vid stordrift på hemmaplan än enskilda åkerier/växlar med kanske 10-20 bilar på mindre orter.

Rent allmänt är dock så vitt jag vet alltså att beggade taxibilar inte är speciellt vanligt förekommande då begagnade fordon i taxisvängen i de flesta förekommande fall alltså brukar vara ganska oekonomiskt. Kan man dock se till att ha egen verkstad eller mycket förmånliga avtal med enskild verkstad på orten så kanske dock saken hamnar i ett annat läge. .
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 01 februari 2014, 01:41:35 AM
Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 22:25:42 PM
Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.

Är det verkligen tillåtet att ha olika skyltar? Alltså som i det här fallet att ha en normal skylt i fram och en taxiskylt i bak? Måste det inte vara likadana skyltar både fram och bak på ett fordon?
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Jo skrivet 01 februari 2014, 03:17:05 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 januari 2014, 23:10:22 PM
När bilen väl börjat rulla har du ju som kund accepterat priset, det går inte på lagligt sätt vägra betala körningen sedan, det finns ju en orsak till att dessa friåkare lever vidare.

Så är det ju men någonstans kommer man väl till en gräns där domstolen skulle underkänna prissättning p.g.a. ocker. 999kr är nog inga problem att ta, det är ju "bara" 3 gånger mer än vanligt och då får väl resenären bita i det sura äpplet. När man kommer upp i närmare 10 000kr i jämförelsepris så kostar ju många resor 10-40kkr och frågan är hur många resenärer som av misstag hoppar in i taxin som kan betala detta. Sen kanske detta ändå prutas ner i de flesta fall annars är det nog ett sådant fall som man skulle kunna beskriva som missförhållande och ocker, för någonstans lär ju gränsen gå vid ett rättsfall. I det aktuella fallet är det ju också uppenbart att man försöker vilseleda kunden genom att få bilen att likna en "Taxi Stockholm".
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Nico skrivet 01 februari 2014, 10:46:35 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 februari 2014, 01:41:35 AM
Är det verkligen tillåtet att ha olika skyltar? Alltså som i det här fallet att ha en normal skylt i fram och en taxiskylt i bak? Måste det inte vara likadana skyltar både fram och bak på ett fordon?

Vissa motorfordon har ju undantag, t.ex. traktorer, mc osv. På bl.a. bilar så ska det vara både fram och bak, men det kan ju vara så att något tillfälligt spelat in. Främre skylten kan t.ex. ha skadats eller förkommit på något vis och i avvaktan på leverans är det ju bättre med den vita skylten (som man ändå sparar tills det är dags att sälja av bilen) än ingen alls.

Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 01 februari 2014, 11:27:33 AM
Citat från: Jo skrivet 01 februari 2014, 03:17:05 AM
Så är det ju men någonstans kommer man väl till en gräns där domstolen skulle underkänna prissättning p.g.a. ocker. 999kr är nog inga problem att ta, det är ju "bara" 3 gånger mer än vanligt och då får väl resenären bita i det sura äpplet. När man kommer upp i närmare 10 000kr i jämförelsepris så kostar ju många resor 10-40kkr och frågan är hur många resenärer som av misstag hoppar in i taxin som kan betala detta. Sen kanske detta ändå prutas ner i de flesta fall annars är det nog ett sådant fall som man skulle kunna beskriva som missförhållande och ocker, för någonstans lär ju gränsen gå vid ett rättsfall. I det aktuella fallet är det ju också uppenbart att man försöker vilseleda kunden genom att få bilen att likna en "Taxi Stockholm".

Troligen blir det så att resenären snabbt avslutar resan när han ser siffrorna spruta på taxametern!
Titel: SV: Det kan bli en dyr taxiresa ...
Skrivet av: Taunusch skrivet 01 februari 2014, 11:55:07 AM
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2014, 00:13:37 AM
OK, jag ska inte svära på att mitt scenario gäller simultant över hela Sverige... och jag vet inte heller vilket bolag du avser i Eskilstuna eller antalet bilar de (eller deras anslutna åkare) äger. Har för mig att gamla Eskilstuna taxi nyligen köptes upp av TransportIT Group AB/Taxi 10 000. Eskilstuna taxi har/hade runt 30 fordon så är det detta bolag som avses så hade de i så fall runt 10 beggade bilar vilket känns onödigt, men kanske gångbart i ett så pass litet sammanhang.

Det är beställningscentralen Eskilstuna Taxi, anslutna till Sverigetaxi som avses. Sammanlagt 22 bilar är anslutna till beställningscentralen genom tolv åkare och av dessa är åtta inköpta begagnade enligt min information.