Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 28 januari 2014, 19:16:45 PM

Titel: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Peter Öden skrivet 28 januari 2014, 19:16:45 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A11706.jpg)

Hej !

Sticker emellan VL-bilderna med en bild från 1973 tagen i Malmö.
Notera reg.skyltarna på bussarna !!

Mvh Peter Ö
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Walter skrivet 28 januari 2014, 19:20:37 PM
Otroligt härlig bild tagen på G A Torg. Husen i bakgrunden är sig lika än idag men denna del av torget är nu endast för gående.
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Railmaster skrivet 28 januari 2014, 22:47:20 PM
Brytningstid... Noterar att den högra vagnen har MB regnummer medans den vänstra har ett annat typsnitt på linjenumret än vag som var brukligt, den högra vagnen har linjenummer med SS typsnitt som ett tag nästan var standard hos Scania. Och så lägger vi förstås märke till spårvägsspåren i bakgrunden!
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: zjbus skrivet 29 januari 2014, 12:15:59 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 28 januari 2014, 19:16:45 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A11706.jpg)

Hej !

Sticker emellan VL-bilderna med en bild från 1973 tagen i Malmö.
Notera reg.skyltarna på bussarna !!

Mvh Peter Ö
Först ett Tack till dej Peter för en trevlig bild.
1973 var det ja, året då vi tyvärr bytte ut registreringsskyltarna med länsbokstäver mot de "nya" intetsägande skyltarna. (Det fanns några enstaka län där man började i slutet av 1972.) 73-12-31 var sista dagen man fick framföra ett fordon med länsbokstavsskyltarna.
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 januari 2014, 11:06:45 AM
Mycket trevlig bild :)
Vagnen närmast kan vara i en annan serie m h t typsnittet på siffrorna?/Ulf
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 januari 2014, 15:28:01 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 januari 2014, 11:06:45 AM
Mycket trevlig bild :)
Vagnen närmast kan vara i en annan serie m h t typsnittet på siffrorna?/Ulf

Troligen, enl SBH är den närmast av årsmodell 73, hade bussen bakom vart detsamma så hade den knappast haft den gamla regskylten...

Med lite tolkande kan man få det till att den bakom heter MB 163XX-något, då är det en CR110 och den nyare är en CR111
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Resenären skrivet 30 januari 2014, 17:04:16 PM
1973 fanns det verkligen CR111 då?
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Railmaster skrivet 30 januari 2014, 21:53:58 PM
Nä! Det är en vanlig sketen CR 110 M!
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Mattias skrivet 30 januari 2014, 22:23:29 PM
Citat från: Resenären skrivet 30 januari 2014, 17:04:16 PM
1973 fanns det verkligen CR111 då?
CR 111 tillverkades 1971-1978 så visst fanns det, bussen närmast i bild är som konstaterat CR 111, ingenting annat.

//M
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Hasse L skrivet 31 januari 2014, 14:10:23 PM
I juni -72 beställde ML sina första CR111M med vnr 363-372, ML typ S7, för leverans samma år. (enligt Spårvägen i Malmö, 1972.)

/H
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: robergh skrivet 31 januari 2014, 14:24:46 PM
Var det den här serien som hade den märkliga konstruktionen att avgasröret mynnade i taket på bussen på sidan och mittemot bakdörrarna, alltså cirka barnvagnsplatsen. Någon som vet varför?

Mr H
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Mattias skrivet 31 januari 2014, 21:43:11 PM
Citat från: Mr H skrivet 31 januari 2014, 14:24:46 PM
Var det den här serien som hade den märkliga konstruktionen att avgasröret mynnade i taket på bussen på sidan och mittemot bakdörrarna, alltså cirka barnvagnsplatsen. Någon som vet varför?

Mr H

En logisk förklaring till avgasrörets alternativa placering som tex ML samt även vissa Norgelevererade CR 111:or hade, på vänstra sidan med utmynningen(?) på taket, torde väl vara att man föredrog avgasutsläpp så långt ifrån gatunivå som möjligt, likt som hos föregångaren CR 76/CR110.
På CR 111 fanns dock inte utrymme som hos CR76/CR110 att dra upp avgasröret till taket i vänstra bakstammen längst bak, hos CR 111 användes utrymmet till luftutsläpp upp till "puckeln" på taket eftersom CR 111 hade ett ljudtätat, isolerat motorrum. Sonika fanns utrymme att alternativt placera avgasröret där avståndet mellan fönstren är som bredast, framför och som det blev, bakom barnvagnsutrymmet och på så sätt undvika avgasutsläpp i gatunivå för de trafikbolag som så ville.

//M
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 01 februari 2014, 01:58:52 AM
I Uppsala kom första CR 111 redan 1972. Men det är troligt att Uppsala var före Malmö med CR 111.

Angående regskyltar med länsbokstäver var även där Uppsala före bland annat Skåne. C-län, dvs Uppsala län ska ha varit först med att byta till dagens system.
Titel: SV: ML Malmö Lokaltrafik
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2014, 16:37:32 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 februari 2014, 01:58:52 AM
I Uppsala kom första CR 111 redan 1972. Men det är troligt att Uppsala var före Malmö med CR 111.

Angående regskyltar med länsbokstäver var även där Uppsala före bland annat Skåne. C-län, dvs Uppsala län ska ha varit först med att byta till dagens system.

Uppsalas CR111 285-289 har ch numren precis innan ML:s 363-369 år 1972 (med en lucka mellan som använts för någon annan modell).
Lägsta numren gick till Hurtigs, senare Luleå Lokaltrafik redan 1971. Den första, demovagnen, hamnade sedan i Kalmar.