Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: virtual1 skrivet 27 januari 2014, 23:09:04 PM

Titel: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 januari 2014, 23:09:04 PM
Observerades idag på tidiga eftermiddagen norrgående på E4:an mellan Mjölby & Linköping - på väg mot Eskilstuna för att ersätta lite tidigare brunna 37XX???
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Walter skrivet 27 januari 2014, 23:11:26 PM
Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2014, 23:09:04 PM
Observerades idag på tidiga eftermiddagen norrgående på E4:an mellan Mjölby & Linköping - på väg mot Eskilstuna för att ersätta lite tidigare brunna 37XX???


Ja eller kanske Busmarket?
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 januari 2014, 23:38:32 PM
Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2014, 23:09:04 PM
Observerades idag på tidiga eftermiddagen norrgående på E4:an mellan Mjölby & Linköping - på väg mot Eskilstuna för att ersätta lite tidigare brunna 37XX???

Det är väl bara 3737:an som brunnit upp?
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 27 januari 2014, 23:52:14 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 januari 2014, 23:38:32 PM
Det är väl bara 3737:an som brunnit upp?

Endast 3737 som brunnit upp vad jag vet... Varför två bussar då som skickas från Ystad till Eskilstuna när de är i stort behov av bussar i Ystad då reserven 2590 ständigt rullar på landsbygslinjerna? Det kan man undra om nu så är fallet....

Ser även i hastus för TL Ystad att båda bussarna rullade i fredags men var ej utsatta idag och är ej utsatta imorgon heller.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Walter skrivet 28 januari 2014, 08:04:17 AM
Citat från: AdmirT skrivet 27 januari 2014, 23:52:14 PM
Endast 3737 som brunnit upp vad jag vet... Varför två bussar då som skickas från Ystad till Eskilstuna när de är i stort behov av bussar i Ystad då reserven 2590 ständigt rullar på landsbygslinjerna? Det kan man undra om nu så är fallet....

Ser även i hastus för TL Ystad att båda bussarna rullade i fredags men var ej utsatta idag och är ej utsatta imorgon heller.


Det kallas fordonssoptimering! :)
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: CD skrivet 28 januari 2014, 21:39:00 PM
Citat från: AdmirT skrivet 27 januari 2014, 23:52:14 PM
Endast 3737 som brunnit upp vad jag vet... Varför två bussar då som skickas från Ystad till Eskilstuna när de är i stort behov av bussar i Ystad då reserven 2590 ständigt rullar på landsbygslinjerna? Det kan man undra om nu så är fallet....

Ser även i hastus för TL Ystad att båda bussarna rullade i fredags men var ej utsatta idag och är ej utsatta imorgon heller.

Står 3701, 3708 och 3710? kvar i Eslöv?
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: CW66 skrivet 29 januari 2014, 18:31:57 PM
Citat från: CD skrivet 28 januari 2014, 21:39:00 PM
Står 3701, 3708 och 3710? kvar i Eslöv?

3701 och 3710 sågs idag köra på Rigafärjan för transport österut.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 22:16:53 PM
3731 stod på förmiddagen idag (fredag) utanför en lackverkstad i Eskilstuna. Arbetet hade inte kommit igång mer än att bussen var avdekaliserad.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 31 januari 2014, 22:25:09 PM
Så det kommer trots allt bli Eskilstuna :)
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 22:29:41 PM
Citat från: AdmirT skrivet 31 januari 2014, 22:25:09 PM
Så det kommer trots allt bli Eskilstuna :)

3730 såg jag inte till men den KAN ju möjligtvis ha varit inne på lackverkstaden.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 31 januari 2014, 23:22:36 PM
Det ska bli spännande med det för Eskilstunas del nya och udda dörrarrangemanget 2+1+0. Helst så hade jag önskat att man byggde om till 2+1+1 istället så att man på ett optimalare sätt även kan köra med bussarna  i stadstrafiken om behov uppstår.
Om jag inte minns fel så kan man väl inte öppna bara den ena framdörren på dessa bussar och då är frågan hur bussförarna kommer att reagera på detta.

Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 31 januari 2014, 23:27:07 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 31 januari 2014, 23:22:36 PM
Det ska bli spännande med det för Eskilstunas del nya och udda dörrarrangemanget 2+1+0. Helst så hade jag önskat att man byggde om till 2+1+1 istället så att man på ett optimalare sätt även kan köra med bussarna  i stadstrafiken om behov uppstår.
Om jag inte minns fel så kan man väl inte öppna bara den ena framdörren på dessa bussar och då är frågan hur bussförarna kommer att reagera på detta.

Det stämmer. Man kan endast öppna båda dörrarna samtidigt.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Walter skrivet 31 januari 2014, 23:39:22 PM
Är inte det en sak som kan fixas. Funktionen finns ju på andra bussar av olika märken, även hos Veolia?
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 03 februari 2014, 23:38:15 PM
Citat från: Walter skrivet 31 januari 2014, 23:39:22 PM
Är inte det en sak som kan fixas. Funktionen finns ju på andra bussar av olika märken, även hos Veolia?

Det är en specificeringsfråga på vissa bussmärken, om man kollar på dom Solarisar som rullar hos både Veolia och Keolis här i Götet så kan   
man inte heller öppna bara den ena dörren fram. På Nobinas Solarisar i Skåne så kan man däremot göra det och samma sak med VL:s ledade Solarisar i Västerås.
Så visst kan man förse dessa två bussar med denna funktion även i efterhand men frågan är då om Veolia i Esklistuna vill kosta på detta.
 
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Tommy E skrivet 04 februari 2014, 06:33:11 AM
Vad är egentligen tanken med att bara öppna den ena dörren? När jag åker buss har jag ofta ryggsäcken full med tjocka matteböcker, och då tycker jag mest det är irriterande att behöva klämma mig in genom den ena dörren när föraren kunde ha öppnat båda istället. :P
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Walter skrivet 04 februari 2014, 08:04:08 AM
Citat från: Tommy E skrivet 04 februari 2014, 06:33:11 AM
Vad är egentligen tanken med att bara öppna den ena dörren? När jag åker buss har jag ofta ryggsäcken full med tjocka matteböcker, och då tycker jag mest det är irriterande att behöva klämma mig in genom den ena dörren när föraren kunde ha öppnat båda istället. :P


Inte släppa ut värmen? Säkerhet? Vet inte själv.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 februari 2014, 11:05:20 AM
Citat från: Walter skrivet 04 februari 2014, 08:04:08 AM

Inte släppa ut värmen? Säkerhet? Vet inte själv.

Dumhet skulle jag vilja kalla det.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 04 februari 2014, 23:55:06 PM
Anledningen till att man bara öppnar den ena dörren fram är att försvåra för eventuella tjuvåkare att smita förbi föraren obemärkt medan han/hon är upptagen med att betjäna andra betalande passagerare. Har föraren båda dörrarna öppna så blir utrymmet för att tränga sej på större.
På natten kostar ofta bussbiljetten dubbelt så mycket som på dagen och därför är det många som vill planka då. I Uppsala har det väl, åtmindstone tidigare, varit krav på att förarna som kör i nattrafiken bara ska öppna den ena framdörren samt hålla övriga stängda vid påstigning just för att undvika detta.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Tommy E skrivet 05 februari 2014, 06:28:04 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 februari 2014, 23:55:06 PM
Anledningen till att man bara öppnar den ena dörren fram är att försvåra för eventuella tjuvåkare att smita förbi föraren obemärkt medan han/hon är upptagen med att betjäna andra betalande passagerare. Har föraren båda dörrarna öppna så blir utrymmet för att tränga sej på större.
På natten kostar ofta bussbiljetten dubbelt så mycket som på dagen och därför är det många som vill planka då. I Uppsala har det väl, åtmindstone tidigare, varit krav på att förarna som kör i nattrafiken bara ska öppna den ena framdörren samt hålla övriga stängda vid påstigning just för att undvika detta.

Tack för klargörandet! ;)
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 21:10:02 PM
Så g en av 3730 eller 3731 i Eskilstuna i verkstan idag men jag skippade att gå in. Väntar tills de är gröna.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 05 februari 2014, 21:14:28 PM
Såg du 3585 och 3587 Micke? De ska jag jaga nu i februari...
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 22:06:38 PM
De två bussarna tog det 11 resp, 13 minuter att få. Kom till stan 8:07 och ljuset var inte det bästa men vad gör man. 3588+3591 fick jag också. 3589-3590 blev det nödbilder vid rampen så jag har något så länge.
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 05 februari 2014, 22:12:50 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2014, 22:06:38 PM
De två bussarna tog det 11 resp, 13 minuter att få. Kom till stan 8:07 och ljuset var inte det bästa men vad gör man. 3588+3591 fick jag också. 3589-3590 blev det nödbilder vid rampen så jag har något så länge.

Tack för svar!
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 23 februari 2014, 01:59:00 AM
(http://s12.postimg.org/w7pw5l6x9/3731_AKM_749_Lanstraf_Sorm.jpg) (http://postimage.org/)
screen cap (http://postimage.org/app.php)

Efter besöket i Eskilstuna saknar jag endast 1250+3543 på bild från stadstrafiken. Även 10 Landsbygdsbussar saknas...
Titel: SV: Skånetrafikens Veolia 3730+3731 på väg...
Skrivet av: AdmirT skrivet 23 februari 2014, 02:07:55 AM
(http://s13.postimg.org/udun31c0n/3730_AKM_652_Lanstraf_Sorm.jpg) (http://postimage.org/)
image hosting (http://postimage.org/)