Hittade följande bussar i Södertälje under måndagseftermiddagen. Bruset i bilderna beror på kraftigt snöfall..
(http://imageshack.com/a/img838/7480/kj4y.jpg)
Okänd Scania OmniCity dubbeldäckare hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
(http://imageshack.com/a/img35/8728/pmi9.jpg)
Okänd Scania OmniCity dubbeldäckare hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
(http://imageshack.com/a/img853/7451/iiyg.jpg)
Scania Omnilink XZB859 samt okänd Scania OmniCity dubbeldäckare hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
(http://imageshack.com/a/img21/2204/ox2o.jpg)
Scania OmniCity, RWD889, hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
(http://imageshack.com/a/img163/2972/0z2e.jpg)
Scania OmniCity, RWD889, hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
(http://imageshack.com/a/img854/6550/gm2z.jpg)
Nobina 7693 vid Scania, Södertälje 2014-01-27.
Trevliga bilder! Grattis till fångsten av dubbeldäckaren. ;) Kul att se 7693 tillbaka i trafik igen.
Kul att se, och visst var'e den dubbeldäckaren som stod där även i fredags. Även särskilt kul att 7693 rullar, har aldrig sett den i trafik, men får väl hålla ögonen öppna framöver nu.
Jasa, den är en typiskt engelska dubbeldäckaren, endast ca. 11m och dörrerna pa "fel" sidan och nöddörr pa andra sidan... .
Vem har ytterligare infos ? Vad är det precis för en modell ? For vilken stad ? Är det en prototyp ? Är det 100% Scania eller endast chassis fra Scania ?
Det har stått en högerstyrd dubbeldäckare just på denna plats åtminstone sedan sensommaren 2009.
Kanske ännu längre tillbaka. Samma individ?
Trevliga bilder som sagt! Har någon lust att specificera vilken plats dubbeldäckaren står på? ;)
Det vore även intressant att höra om 7693 observeras i linjetrafik!
Citat från: Tommy E skrivet 27 januari 2014, 22:12:31 PM
Trevliga bilder som sagt! Har någon lust att specificera vilken plats dubbeldäckaren står på? ;)
Om inget radikalt inträffat nyligen lär den förmodligen stå kvar här:
http://kartor.eniro.se/m/nkTOD
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2014, 23:04:09 PM
Om inget radikalt inträffat nyligen lär den förmodligen stå kvar här:
http://kartor.eniro.se/m/nkTOD
Tackar! :)
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2014, 21:11:29 PM
Det har stått en högerstyrd dubbeldäckare just på denna plats åtminstone sedan sensommaren 2009.
Kanske ännu längre tillbaka. Samma individ?
Har det..? Jag har då aldrig sett den där innan, och då bor jag ändå här (och minns när området var ett köpcentrum..), och passerar där emellanåt.
Dubbeldäckaren liknar dem som från 2006 kom att levereras till ett par av bolagen i London. De tidigaste betecknas CN94UD OmniCity och från 2008 N230UD OmniCity. Byggda i Polen.
Kanske är det en "gammal" demobuss från tiden då man tillverkade dubbeldäckare?
Herr Svenskbusshistoria brukar vanligtvis ha full koll på detta område.
Citat från: Dаniel skrivet 27 januari 2014, 19:38:58 PM
Trevliga bilder! Grattis till fångsten av dubbeldäckaren. ;) Kul att se 7693 tillbaka i trafik igen.
Citat från: Joakim W skrivet 27 januari 2014, 19:52:29 PM
Kul att se, och visst var'e den dubbeldäckaren som stod där även i fredags. Även särskilt kul att 7693 rullar, har aldrig sett den i trafik, men får väl hålla ögonen öppna framöver nu.
Citat från: Tommy E skrivet 27 januari 2014, 22:12:31 PM
Trevliga bilder som sagt! Har någon lust att specificera vilken plats dubbeldäckaren står på? ;)
Det vore även intressant att höra om 7693 observeras i linjetrafik!
Tackar!
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2014, 23:04:09 PM
Om inget radikalt inträffat nyligen lär den förmodligen stå kvar här:
http://kartor.eniro.se/m/nkTOD
Visst står den på denna plats, syns tydligt när man kör föbi.
Citat från: Joakim W skrivet 28 januari 2014, 02:14:46 AM
Har det..? Jag har då aldrig sett den där innan, och då bor jag ändå här (och minns när området var ett köpcentrum..), och passerar där emellanåt.
Det blev många svängar mellan E4 och Södertälje syd med Swebus Express 2009-2010 och varenda gång jag passerade stod dubbeldäckaren kvar på exakt samma ställe. Det kan mycket väl vara samma individ, då den ju står på exakt samma plats idag.
Det vore kul om denna kunde ombyggas till högertrafik och testas i en rad olika svenska städers tätortstrafik. Eller åtminstone vore det kul om man kunde få provköra den på Scanias egen testbana. :)
Citat från: Fredde skrivet 27 januari 2014, 18:22:04 PM
(http://imageshack.com/a/img21/2204/ox2o.jpg)
Scania OmniCity, RWD889, hos Scania, Södertälje 2014-01-27.
Ska den skrotas? Den ser ju ganska eländig ut på bilden.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2014, 13:55:02 PM
Ska den skrotas? Den ser ju ganska eländig ut på bilden.
Testbussar som inte används i vanlig trafik behöver man ju inte vara så noga med utseendet.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2014, 13:55:02 PM
Ska den skrotas? Den ser ju ganska eländig ut på bilden.
Om det är en förseriebuss kan man hoppas på demontering. Förseriebussar bör inte få komma ut på marknaden då de ställer till stora bekymmer för eftermarknaden. Detta då de ofta innehåller en hel del mekaniska speciallösningar som gör att det kan vara onödigt dyrt att få fram specialtillverkade specialdelar. Om det ens är möjligt.
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2014, 20:13:49 PM
Om det är en förseriebuss kan man hoppas på demontering. Förseriebussar bör inte få komma ut på marknaden då de ställer till stora bekymmer för eftermarknaden. Detta då de ofta innehåller en hel del mekaniska speciallösningar som gör att det kan vara onödigt dyrt att få fram specialtillverkade specialdelar. Om det ens är möjligt.
Enligt Svensk Busshistoria så är den här bussen av årsmodell 2000 och har tillhört Scania hela tiden. Den har haft namn som Lydeholt och Noak, vad gäller dörrarrangemanget så var det 2+2+2 från början men byggdes senare om till 1+2+1. Den bakersta dörren ser dock ut att vara för en ihopfällbar rullstolslift eller nödutgång. Bussen är avställd sedan den 15:de September 2004.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 28 januari 2014, 23:48:02 PM
Enligt Svensk Busshistoria så är den här bussen av årsmodell 2000 och har tillhört Scania hela tiden. Den har haft namn som Lydeholt och Noak, vad gäller dörrarrangemanget så var det 2+2+2 från början men byggdes senare om till 1+2+1. Den bakersta dörren ser dock ut att vara för en ihopfällbar rullstolslift eller nödutgång. Bussen är avställd sedan den 15:de September 2004.
Då kan vi vara säkra på att vi aldrig ser den i trafik i alla fall. Det är helt enkelt för mycket "experimentverkstad" här. Men frågan är bara om den står och väntar på skrot eller på nya experiment? Eller rentav bara bortglömd?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2014, 13:17:11 PM
Då kan vi vara säkra på att vi aldrig ser den i trafik i alla fall. Det är helt enkelt för mycket "experimentverkstad" här. Men frågan är bara om den står och väntar på skrot eller på nya experiment? Eller rentav bara bortglömd?
Även om Scania skulle få för sig att sälja denna, så finns det inga köpare. Den blir för dyr i drift helt enkelt. Plus att den är 14 år gammal.
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2014, 12:02:27 PM
Herr Svenskbusshistoria brukar vanligtvis ha full koll på detta område.
Jodå - även så den här gången.
Den röda bussen är ju som sagt en testbuss till dubbeldäckaren.
Platsen där den står är Scania Syd (fd Scania Omni) i Södertälje. Även boggie-bussen som står bredvid är en testbuss.
En del av test-teamen finns på Scania Syd och det brukar variera vad som står där och inte. Idag när jag åkte förbi på motorvägen stod dubbeldäckaren där, plus en roströd Citywide tex.
Ibland har den gula Citywide låggolvsledbussen stått där, ibland andra bussar.....det varierar heia tiden.
Dock är det inte någon som helst "fast parkering" utan det finns två ställen inne på Scanias område som testbussar parkeras.
Det ena är nära chassiporten mot motorväg E4, och det andra (huvudstället) är uppe på Scania Tekniskt Centrum uppe på berget.
Här kan man se huvudparkeringen https://www.google.se/maps/preview/place/S%C3%B6dert%C3%A4lje/@59.1675009,17.6327191,353m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465f129654e2e8ef:0x7cdd1e291856146c?hl=sv (https://www.google.se/maps/preview/place/S%C3%B6dert%C3%A4lje/@59.1675009,17.6327191,353m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465f129654e2e8ef:0x7cdd1e291856146c?hl=sv)
Scania har ca 40-50 testbussar både med Omni, Citywide och andra karosser.
Om man parkerar sig ett tag vid rondellen i rondellen Granparksvägen/Verkstadsvägen/Nyköpingsleden så kan man se ett antal testbussar när dom är ute på sina turer...antingen på fasta slingor eller tillfälliga testrundor. Jag har själv stått där ett antal gånger kortare och längre stunder, och det har givit utdelning i form av de flesta testbussar på bild.
Den gula bussen är liksom dom andra en testbuss. Om ni kollar på bilden har man en liten "halvdörr" bak. Detta är den dörr som används på höger sida i england som nöd-dörr.
Bussen har också användts till att testa olika dörrställningar där man tagit upp/bakat igen dörrar.
Så så himla eländig är den knappast.
Dock är gemensamt för Scanias testbussar att man aldrig eller sällan säljer dessa till kund, utan skrotar dom (oftast på Stena i Gladökvarn) där skrotföretaget i fråga får skriva på ett avtal om att inte avslöja hur bussen ser ut. Biussen mals sedan ner totalt så att inget skall finnas kvar för konkurrenter att spionera på
Oftast ser bussarna ganska harmlösa och "vanliga" ut på utsidan, medan testerna sker under skalet i fråga om motorer, växellådor, utväxlingar, inredning och en hel massa mätutrustning.
Men simulerar ofta tex bromsförmåga och hållbarhet där man har vattendunkar fastspända på varje säte för att simulera sittande personer.
/Uffe