Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fritte74 skrivet 26 januari 2014, 13:21:00 PM

Titel: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Fritte74 skrivet 26 januari 2014, 13:21:00 PM
Har skrivit lite om nattrafiken i Stockholmsområdet här förrut och ondgjort mig över att den verkar bortglömd av trafikplanerarna. Även om våra folkvalda kanske inte är flitiga läsare av detta forum så är trots allt ni som jobbar i trafiken duktiga på att ge bra feedback på idéer.

Vill först poängtera att trafiken jag syftar på är den på vardagsnätter. Helgnätter med tunnelbanan tycker jag håller en överlag god kvalitet och tillgänglighet. Jag är också medveten om det lilla underlaget som åker på vardagar men trafiken är trots allt av stor vikt för att kunna ta sig till och från arbetet för oss som jobbar udda tider.

Det första jag skulle vilja ändra är tydligheten, idag är det ett virrvarr av linjer där de flesta utgår från Centralen eller nordostlinjerna som av ngn märklig anledning utgår från Odenplan. Att byta mellan linjerna leder ofta till långa väntetider samt att det är svårt att överblicka vilka linjer som går var om man inte lärt sig allt noga på förhand. För mig skulle tydligheten komma i att det skapas ett stomnät av nattlinjer som följer tunnelbanans sträckning så långt som det är möjligt och praktiskt. Nätet läggs förslagsvis i 19x-serien och sista siffran styrs av vilken t-banan linjen ersätter. Exempelvis skulle t-banans linje 14 få linje 194. Linjedragningen skulle kunna bli följande:

190 Hjultsa - Centralen - Skarpnäck
191 Akalla - Centralen - Hagsätra
193 Ropsten - Centralen - Norsborg
194 Mörby centrum - Centralen - Fruängen
198 Hässelby strand - Centralen - Farsta strand

Där är stommen i trafiken som dessutom ger en stor fördel i och med att linjerna är genomgående och gör det enklare att resa tvärs över stan istället för bytet vid Centralen. Om SL överväger genomgående linjer dagtid med trafikläget som råder då och anser att det skulle fungera så borde nattrafiken vara ännu lättare.

Anslutningar till övriga nattlinjer borde sedan ske vid de punkter man normalt byter från t-bana till buss. Ex vid Ropsten når man linje 291 och 293, vid Danderyds sjukhus når man 690 och 691, vid Slussen 491, 496 m.fl. Då får trafiken samma struktur som dagtid och det blir lättöverskådligt.

Om man sen ska fundera över turtätheten så borde den vara var 30:e minut på de nattliga stomlinjerna men jag förstår om det är svårt att motivera med tanke på antalet resenärer. Men återigen... Ska vi resenärer ta till oss trafiken och välja bort bilen så behöver vi inte ha allt för långa väntetider.

Kanske borde man även väva in pendeltågens linjer i detta nät och låta de lediga nummer som finns kvar i 19x-serien även ersätta den trafiken? De linjerna är ju längre och det blir nog svårare att låta dem vara genomgående också då tidtabellen blir svår att hålla på sträckan Märsta till Södertälje.

Vad tycker ni?
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: tågluffaren skrivet 26 januari 2014, 15:50:44 PM
Att låta samma linje gå till både Bagarmossen och Kärrtorp är ingen bra idé då man i Bagarmossen måste köra tillbaka 90% av vägen till Kärrtorp för att komma till Skarpnäck.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: J0han skrivet 26 januari 2014, 16:51:16 PM
En annan smart idé är att låta alla nattbussar utgå från Cityterminalen och då menar jag alla bortsett från citybussarna, detta gör att det blir lättare vid byten samt att ordningsvakter kan koncentrera sig på en central plats samt man löser en stor bit av taxifrågan då dom inte får köra in i "terminalbyggnaden"
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2014, 16:55:32 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 26 januari 2014, 16:51:16 PM
En annan smart idé är att låta alla nattbussar utgå från Cityterminalen och då menar jag alla bortsett från citybussarna, detta gör att det blir lättare vid byten samt att ordningsvakter kan koncentrera sig på en central plats samt man löser en stor bit av taxifrågan då dom inte får köra in i "terminalbyggnaden"

Stupar på kostnadsbiten att använda CT.

Sedan är långa genomgående nattlinjer inget man vill eller bör återinföra, skapar mer problem än fördelar. Antalet genomgående kunder är inte speciellt stort, däremot kommer man att få mängder med sådana utan mål + tidshållningsproblem om man inte ska lägga längre regleringstider i city.

Någon kanske minns 790 Skanstull-Slussen via Tumba.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Leyland skrivet 26 januari 2014, 17:52:00 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2014, 16:55:32 PM

Någon kanske minns 790 Skanstull-Slussen via Tumba.

Mm, jag säger bara natten till lucia 1981, med Leyland på helvarv. Var det närmare 2 tim 30 minuter resan tog.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: JDS skrivet 26 januari 2014, 19:33:28 PM
Sen undrar jag hur linje 198 kan tillåtas att ha en så idiotisk tidtabell! Just i det tidsintervall där beställaren faktiskt VET att det finns en efterfrågan på linjen, d v s strax innan tunnelbanestationerna öppnar och tågen går ut precis som SL har beställt, så är det en jättelucka på 70 minuter mellan två avgångar som gör den helt oanvändbar till att åka till jobbet med! Snacka om att j***as med sin personal! (Jaja, operatörens personal...)
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Karsten skrivet 26 januari 2014, 19:42:05 PM
Citat från: JDS skrivet 26 januari 2014, 19:33:28 PM
Sen undrar jag hur linje 198 kan tillåtas att ha en så idiotisk tidtabell! Just i det tidsintervall där beställaren faktiskt VET att det finns en efterfrågan på linjen, d v s strax innan tunnelbanestationerna öppnar och tågen går ut precis som SL har beställt, så är det en jättelucka på 70 minuter mellan två avgångar som gör den helt oanvändbar till att åka till jobbet med! Snacka om att j***as med sin personal! (Jaja, operatörens personal...)

För att 198 ingår i halleluja-E20! Om operatören ser en affär i att köra fler turer står det operatören fritt att göra det.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: JDS skrivet 26 januari 2014, 19:48:15 PM
Citat från: Karsten skrivet 26 januari 2014, 19:42:05 PM
För att 198 ingår i halleluja-E20! Om operatören ser en affär i att köra fler turer står det operatören fritt att göra det.

Hm, vem är operatör på den nu igen?   ::) ;D

Nåväl, om man nu får diskutera på vilket sätt den kan göras smartare så vidhåller jag att man bör motarbeta idiotiska tidtabeller...
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Nico skrivet 26 januari 2014, 21:05:59 PM
Här handlar det väl även om att 198 inte får någon bra uppbackning av annan trafik. Förut utgick ju 396 från Fridhemsplan, men sedan några år så är den avkortad till Brommaplan. Följden är ofta att 198 även blir väldigt hårt belastad av resenärer som ska till Äppelviken, Ålsten osv. På den sträckan borde 396 ha kunnat avlasta och även ha medgett att de nämnda områdena fått nattkoppling.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: Leyland skrivet 27 januari 2014, 07:40:32 AM
Citat från: JDS skrivet 26 januari 2014, 19:33:28 PM
Sen undrar jag hur linje 198 kan tillåtas att ha en så idiotisk tidtabell! Just i det tidsintervall där beställaren faktiskt VET att det finns en efterfrågan på linjen, d v s strax innan tunnelbanestationerna öppnar och tågen går ut precis som SL har beställt, så är det en jättelucka på 70 minuter mellan två avgångar som gör den helt oanvändbar till att åka till jobbet med! Snacka om att j***as med sin personal! (Jaja, operatörens personal...)

Det kan knappast vara en efterfrågan som gör det ekonomiskt prioriterat. Det är ju inte så att varje arbetsplats i länet har (skall ha?) en egen förbindelse vid var tid någon börjar och slutar sitt arbete.
Titel: SV: Smartare nattrafik i Stockholm
Skrivet av: MartinMartin skrivet 27 januari 2014, 14:20:48 PM
Själv tycker jag 198:an är suverän! 20 minuters trafik mitt i natten åt rätt håll när Jag slutar jobba  ;D