(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A7274.jpg)
Hej !
Ytterligare en 70-talsbild från Västerås, foto på VL´s depå.
Mvh Peter Ö
Trevligt, du tog ingen bild på buss i trafik på stan?
Hej !
Kanske det kommer framledes Micke !
Mvh Peter Ö
Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2014, 18:42:21 PM
Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?
Västerås Omnibusbolag (det hette inte VL då) hade denna färgsättning fram till 1960-talet. Växellådan i buss 35, liksom i övriga CF 65, är G 642, alltså 4-växlad manuell. Dessa 10 st CF 65 var de sista stadsbussarna med manuell (mekanisk) växellåda i Västerås. En senare leverans av 5 st CF 66 hade GB 94 "pyswilson". BL/ :)
CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.
CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2014, 13:39:45 PM
CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.
CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.
Jag tror också att man använde samma svetsjiggar, som hängt med sedan Metropol, och modifierats vartefter. Sedan, med CR112 och CR145/85 kom det kantiga "skokartongs"- modet och de snygga rundare formerna försvann.