Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 25 januari 2014, 09:01:23 AM

Titel: VL del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 25 januari 2014, 09:01:23 AM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A7274.jpg)

Hej !

Ytterligare en 70-talsbild från Västerås, foto på VL´s depå.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 januari 2014, 10:38:32 AM
Trevligt,  du tog ingen bild på buss i trafik på stan?
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Peter Öden skrivet 25 januari 2014, 16:10:55 PM
Hej !

Kanske det kommer framledes Micke !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 januari 2014, 18:42:21 PM
Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Svoca skrivet 26 januari 2014, 10:38:21 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2014, 18:42:21 PM
Härligt med CF.
Var detta VL:s normala målning med silverfärgat tak hela vägen?
Vilken växellåda satt i dessa vagnar?
Västerås Omnibusbolag (det hette inte VL då) hade denna färgsättning fram till 1960-talet. Växellådan i buss 35, liksom i övriga CF 65, är G 642, alltså 4-växlad manuell. Dessa 10 st CF 65 var de sista stadsbussarna med manuell (mekanisk) växellåda i Västerås. En senare leverans av 5 st CF 66 hade GB 94 "pyswilson". BL/ :)
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2014, 13:39:45 PM
CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.

CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.
Titel: SV: VL del. 7
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:02:59 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2014, 13:39:45 PM
CF:en var en mycket vacker buss med formerna ärvda från Capitolen, förutom det nya bakpartiet. Jag tror att karosstommen i sig levde vidare i CR76/110/111, dock med ändrade fram- och bakpartier. Har nämligen hört sägas att stommen var uppbyggt på samma sätt för CR som hos Capitol och CF.

CR85/145 och senare CR112 fick dock helt nya stommar, byggda på enklare och billigare sätt, men i gengäld med mer kantiga i formerna.

Jag tror också att man använde samma svetsjiggar, som hängt med sedan Metropol, och modifierats vartefter. Sedan, med CR112 och CR145/85 kom det kantiga "skokartongs"- modet och de snygga rundare formerna försvann.