Ja, vilken är det egentligen?
Diggabilitet är en faktor som avgör hur intressant en buss är. Ålder, kvalite, komfort, skick och en hel rad andra saker har inte mycket med diggabiliteten att göra, hög ålder är i många fall en fördel men det är absolut inte ett krav. Udda fordon får lättare hög diggabilitetsstatus än vanliga.
Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.
Citat från: OSkar000 skrivet 06 juni 2007, 15:04:40 PM
Ja, vilken är det egentligen?
Diggabilitet är en faktor som avgör hur intressant en buss är. Ålder, kvalite, komfort, skick och en hel rad andra saker har inte mycket med diggabiliteten att göra, hög ålder är i många fall en fördel men det är absolut inte ett krav. Udda fordon får lättare hög diggabilitetsstatus än vanliga.
Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.
Min röst går till allt som det står Carrus på. Speciellt 9700 ogillar jag. Sorry Milan...
Jag har svårt att välja, men här är några förslag
Omni - För att vi har över 50 st.
Säffle B10BLE - Allmänt tråkiga, dönar sönder
DAB (den lilla) - Namnet säger allt, missfoster helt enkelt. Även fast de rullar på rätt bra.
Mer kommer jag inte på just nu..
//Milan
Mellan 2003 och 2006 tog jag inga bilder på någon av Busslink Norrtäljes vagnar, förutom när det handlade om att dokumentera fel för framtida rapporteringar, eller när de hamnade i bakgrunden samtidigt som man fotade något annat. Men jag har nog aldrig fotat en enda blå Vega i 57xx-serien.
Sorry, Rådeström, men allt som det står "Omni" på är totalt ointressant att fota, om det inte är för en snygg bakgrund eller annorlunda skyltning. Sånt där polskt industriavfall som det står "Solaris" är också hyffsat ointressant både att fota och köra.
I regel gäller regeln: Ju mer ovanligt och gammalt, ju mer intressant att fota. När något är vardagligt fotar man det inte. Detta ledde till att jag tragiskt nog inte fotade en enda grönvit stadsbuss i Östersund 94-99. Mycket tråkigt i efterhand! :(
Allt som det står Neoplan på, åtminstone när det gäller stadsbussar!
I Stockholm finns det också några jag inte gillar, Citaro? Kan de heta så :-\
Riktigt snygga bussar det är Scania Cr76, Cr111, Cr112, Cn113 och Maxi. Omni går väl bra de med, men de kommer knappast upp till sina föregångare. Scania skulle fortsatt att utveckla sina Maxi istället.
Citat från: M67:an skrivet 06 juni 2007, 16:02:50 PM
Omni går väl bra de med, men de kommer knappast upp till sina föregångare. Scania skulle fortsatt att utveckla sina Maxi istället.
Medhåll från Umeå (och Skelleftehamn) i denna fråga. En MaxCi av 2007 års modell med Euro5-motor, bälten och AC vore helt klart något att köpa in. Även MaxCi som ledbussversion med CN113-bakdel där "släpet" får behålla det normalhöga golvet vore något! :D
Personligen tycker jag Volvos nuvarande modellprogram är synnerligen odiggabelt. Speciellt när det sitter en Säfflekaross på. Det finns ingen känsla i linjeföringen och olika delar av bussarna förefaller designade av olika personer som inte haft någon som helst kontakt med varandra. De ger helt enkelt ingen "kick".
Då tycker jag Scanias nuvarande modeller är trevligare både att se och åka med, men diggabla? Nej, då får vi nog röra oss tjugo år bakåt i tiden och sätta oss i en CR111, CR112 eller ta på hörselskydden och ändra en B10M eller varför inte en B59 Säffle? För att inte tala om Büssing och Routemaster.
/Cero
Citat från: OSkar000 skrivet 06 juni 2007, 15:04:40 PM
Min röst går till Volvo B10LA CNG Säffle 5000, alldeles för vanlig, ingen spännande upplevelse varken vad det gäller ljud eller utseende och numera dessutom hyfsat pålitliga.
Jag som tycker att de låter riktigt bra, de som finns i Söderhallen i Stockholm iaf. De har ett trevligt gurglande avgasljud som är ganska speciellt. Men, baken är ju delad...
Annars går nog min röst till nån trist Carrus eller så...
Nya Starliner och MaxCi på delad första plats.
Utan tvekan ... Neoplan Starliner!
Utan problem Volvos missfosterbuss 8500 i ledat utförande. Att det inte är skottpengar på de som konstruerat bussen är bara tragiskt.
Citat från: Jo skrivet 06 juni 2007, 18:27:53 PM
Utan problem Volvos missfosterbuss 8500 i ledat utförande. Att det inte är skottpengar på de som konstruerat bussen är bara tragiskt.
Menar du 8500 B12MA? Vad är det för fel på dom???
Scania Omnicity är totalt odiggabel enl mig. ;D
Volvo 9700 får min stemme!
Citat från: M224 skrivet 06 juni 2007, 19:18:40 PM
Menar du 8500 B12MA? Vad är det för fel på dom???
Jag tror han menar B9S.
En B12MA är ju helt underbar att köra jämfört med märkliga B9S.
Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 19:34:39 PM
Jag tror han menar B9S.
En B12MA är ju helt underbar att köra jämfört med märkliga B9S.
Jag hoppas att han menar B9S (även om jag gillar dom med). 8)
Volvo 8500 oavsett chassi..
Nya OmniLine kommer som god 2a..
Scania Omni i alla former är urtråkiga...
Mvh Niclas
MANs stadsbussar har man hunnit tröttna på, även om deras Lion's City i mina ögon råkar vara den nuvarande snyggaste stadsbussen. Dessutom känns de välbyggda, de vi har i Gbg som är ett år gamla skramlar mindre än de veckogamla B9S 7500. Men som sagt, det finns lite för många för att det ska bli intressant.
Citat från: M224 skrivet 06 juni 2007, 19:36:02 PM
Jag hoppas att han menar B9S (även om jag gillar dom med). 8)
Visst är B12MA bra att köra, och även B9S. Men de står sig faktiskt inte riktigt mot de fyrkantiga B10M, eller de som stadsbussar klockrena B10BLE. Det är ett enoemt oväsen från de båda och det är alldeles för mycket "form-före-funktion"-tänkande bakom dem. Att det inte går att stanna mjukt i nedförslut eftersom de slänger ur drivningen precis innan stopp förstör också.
Fjollorna B12BLE ska vi inte ens tala om, hur man misslyckats så med en bussmodell efter att ha konstruerat skitbra bussar i liknande utförande tidigare (typ Swe 47-boggier) är för mig en gåta. Och för ryggen en plåga..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juni 2007, 00:04:00 AM
När och hur lådan lägger i neutral är en justeringssak, alternativt en felaktig hastighetsreferens.
//Lars
Men varför är det då inte rätt justerat från början? Vi båda vet att det inte finns något intresse från trafikutövaren att justera detta, det finns inte inskrivet i avtalet men huvudmannen att bussarna ska köras mjukt..
Säger bara en sak....(trumvirvel)
N-e-o-p-l-a-n
Usch för dessa bussar. Maken till odiggabel buss får man leta efter. Skönt att de är borta från SL-land nu.
Hack-i-häl kommer Scania Omnicity. Plastbussarnas plastbuss. Dålig kvalité, mycket odiggabelt motorljud och väldigt fula....nej vet ni vad.... ;) :)
Alla Säffle. Speciellt de som kom runt år 2000 och är fyrkantigare än en fyrkant! Så extremt fula, osexiga, ointressanta och allmänt otrevliga bussar!
Sen har vi ju de miffona till Volvo, som man satt in i Malmö nu. Såväl lederna som de vanliga. Vaaarför tog inte Veolia sitt förnuft tillfånga, som Arriva och skaffade Man istället? >:(
Ska jag rösta på mina favoritbussar, får jag väl av dem jag åkt säga de Volvo som går på Skåneexpressen 1 och 2. De är riktigt fina! Tror de heter Volvo 9700 eller något sådant.
Annars är ju de nya Neoplan Starlinerbussarna riktigt riktigt fina! Tyvärr har jag aldrig åkt med dem.