Hej! I anslutning till Peter Ödens fina bildserie av VL-bussar kom mina tankar in på de 2 Volvo B50-bussar som Västerås Omnibus AB fick levererade 1938, de enda existerande förutom SS:s 35 B50/52:or. Är det någon som vet hur länge de gick i trafik och om de hade kvar sina Hesselman-motorer livet ut?! Hälsn. BengaB40
Hej BengaB40!
Västerås Omnibus 8 Volvo B50 FBH / Svenska Maskinverken blev skrotad 1953-12-31
Västerås Omnibus 10 Volvo B50 FBH / Svenska Maskinverken blev såld 1958-03-20 ( W 119 )
Med vänlig hälsning
Micke (v-aros)
Hej v-aros! Stort tack för de uppgifterna! Intressant att de hade karosser från Svenska Maskinverken och att en av dem fick ett så långt liv! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 20 januari 2014, 18:07:09 PM
Hej! I anslutning till Peter Ödens fina bildserie av VL-bussar kom mina tankar in på de 2 Volvo B50-bussar som Västerås Omnibus AB fick levererade 1938, de enda existerande förutom SS:s 35 B50/52:or. Är det någon som vet hur länge de gick i trafik och om de hade kvar sina Hesselman-motorer livet ut?! Hälsn. BengaB40
Såg dessa bussar i trafik under 50-talet. Med tanke på ljudet så kan man anta att de hade Hesselmanmotorerna kvar ända till slutet. BL/ :)
Hej! Också intressant, kan inte minnas ljudet från de stora FBH-motorerna trots att jag åkt regelbundet med B40-bussar, men de kanske redan då omkring 1950 hade fått VDA i utbyte och det ljudet kommer jag ihåg....! Hälsn. BengaB40
Citat från: Svoca skrivet 21 januari 2014, 14:57:20 PM
Såg dessa bussar i trafik under 50-talet. Med tanke på ljudet så kan man anta att de hade Hesselmanmotorerna kvar ända till slutet. BL/ :)
Ja, kommer ihåg från början av 1950-talet en tvåaxlig Volvo LV 290-serien med Hesselmanmotor som tillhörde Allsta grus. Den hade ett verkligt mulligt ljud.
Allsta grus höll till i Allsta väster om Sundsvall.
Kommer också ihåg att 10/U 3292 osade när den körde iväg. Hesselman kan man anta. Den hade också något annorlunda blå färg än övriga Västeråsbussar. Den var något mörkare blå. 8 har jag bara svaga minnen av. 8 blev en ny Volvo /Hägglund pannkaka när gamla 8 slopats.
Två andra trevliga Västeråsbussar var 22 & 23. ScV/Hägglund från 30-talet 22 fick jag åka med en gång. 23 blev hållplatsbuss i mitten av 50-talet.
BL/ :)