(http://www.phbuss.se/Misc/Horvalls_Trafik_46_Icehotel_1801_2014.jpg)
En bild från kvällens körning till ishotellet i Jukkasjärvi, temperaturen var nere på ca 30 minusgrader så att ishotellets fyrhjuling som står bredvid bussen inte ville starta
Vilken stämningsfull bild! Ja, här i Stockholm har vi "bara" minus fyra grader, och lätt snöfall. Inte fy skam det heller. ;)
/Peter
Hur kallt har det varit när du kört? Har körningen fått ställas in på grund av väder (snö, vindar, temperatur osv)?
Citat från: Taunusch skrivet 19 januari 2014, 11:23:23 AM
Hur kallt har det varit när du kört? Har körningen fått ställas in på grund av väder (snö, vindar, temperatur osv)?
30 minus är väl ungefär det lägsta bussarna jag kört fått känna på. Tveksamt om vi ställt in någonting pga väder, förseningar har det säkert blivit men helt inställt tror jag inte.
Citat från: Patrik skrivet 19 januari 2014, 11:26:02 AM
30 minus är väl ungefär det lägsta bussarna jag kört fått känna på. Tveksamt om vi ställt in någonting pga väder, förseningar har det säkert blivit men helt inställt tror jag inte.
När jag arbetade i Duved och Storlien hörde inte jag heller talas om någon inställd trafik. 20-30 minusgrader brukar sällan vara några bekymmer när det gäller torrkylan i inlandet. Istället kan 10 minusgrader vid den fuktiga kusten ställa till med betydligt mera tråkigheter, och upplevas mycket kallare.
Det stora misstaget som de flesta svenskar gör när de talar om vinterväder är att de bara begränsar sig till temperaturen, och helt glömmer bort luftfuktighetens stora påverkan.
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2014, 11:34:41 AM
När jag arbetade i Duved och Storlien hörde inte jag heller talas om någon inställd trafik. 20-30 minusgrader brukar sällan vara några bekymmer när det gäller torrkylan i inlandet. Istället kan 10 minusgrader vid den fuktiga kusten ställa till med betydligt mera tråkigheter, och upplevas mycket kallare.
Det stora misstaget som de flesta svenskar gör när de talar om vinterväder är att de bara begränsar sig till temperaturen, och helt glömmer bort luftfuktighetens stora påverkan.
Talet om att kylan skulle kännas kallare i söder p g a luftfuktighet sågas av bl a metrologen Per Holmgren - vinden kan däremot givetvis påverka mycket.
Aftonbladet: Meteorologer sågar köldmyt (http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 januari 2014, 00:18:44 AM
Talet om att kylan skulle kännas kallare i söder p g a luftfuktighet sågas av bl a metrologen Per Holmgren - vinden kan däremot givetvis påverka mycket.
Aftonbladet: Meteorologer sågar köldmyt (http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab)
Intressant i kommentarsfältet inunder. Det var länge sedan jag sett över 50 kommentarer i rad, nästan alla helt eniga om att artikeln har fel. 8)
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2014, 11:34:41 AM
När jag arbetade i Duved och Storlien hörde inte jag heller talas om någon inställd trafik. 20-30 minusgrader brukar sällan vara några bekymmer när det gäller torrkylan i inlandet. Istället kan 10 minusgrader vid den fuktiga kusten ställa till med betydligt mera tråkigheter, och upplevas mycket kallare.
Det stora misstaget som de flesta svenskar gör när de talar om vinterväder är att de bara begränsar sig till temperaturen, och helt glömmer bort luftfuktighetens stora påverkan.
Vintern 1988-89 hade vi mellan -38 och -45 i östjämtland under en dryg vecka, inga inställda turer där inte men det som stod utomhus fick stå med både webasto o elvärme på hela nätterna.