Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: busexperte skrivet 15 januari 2014, 23:33:01 PM

Titel: Fri mat, dryck, kaffe, tidningar serveras vid olika expressbusslinjer utomlands
Skrivet av: busexperte skrivet 15 januari 2014, 23:33:01 PM
Det finns nu mer och mer nya expressbusslinjer runt i Europa med mycket bra speciellt fri service utan extra kostnader, f.ex. mat och dryck:

EUROLINES BUSINESS CLASS, Köbenhavn-Rostock-Berlin-Dresden-Prag:
fri Tidnigar, tidskriftar, fri choklad, fri vattenflaska
sjelvbetjäning (det finns alltid 2 tjekiska chauffören i bussen)

POLSKIBUS.com pa den viktigaste linjer som trafikeras nu varje timme (Warszawa-Lodz-Wroclaw, Gdansk-Wroclaw, Wroclaw-Krakow, Warszawa-Krakow,... :
fri Kaffe, fri vattenflaska, fri Cola, fri Croissant, gratis choklad, gratis is
serveras av en vackert polsk tjej likasom i flygplanet... :)

ONEBUS.de , Berlin-Dortmund-Wuppertal-Düsseldorf-Köln och Köln-Mainz-Heidelberg-Heilbronn-Stuttgart
fri Kaffe, fri vattenflaska, fri choklad, fri salt-rod
serveras av den andra chauffören (det finns alltid 2 italienska chauffören i bussen)

Matzes-Minibus.de , Berlin-München och Berlin-Karlsruhe-Freiburg
fri Cola, juice eller vattenflaska
Biljett-bokningar är möjligt ocksa direkt vid mobilen fra chauffören utan extra-kostnad, prisen betalas kontant vid avgang.
Maxibagage (surfing-bräda, skidset, kontrabas, harpa...) fri, djur fri

DEINBUS.de , diversa linjer i hela Tyskland
fri tidningar och bökar

MUENCHENLINIE.de , Reutlingen-Tübingen-München
fri tidningar

Free WIFI har alla, Media-System med filmer, serier... har dessutom Student-Agency, Simpleexpress.eu och postbus.de .
Flera linjer bjuder ocksa pa fri SMS-Service om bussen är forsenad.

Delvis är det nu möjligt, att aka nästan gratis och fa fri mat och dryck:
Vid polskibus.com finns biljetter för 1 Zloty + 1 Zloty bokningsavgift !
Vid Eurolines Business Class finns biljetter Berlin-Dresden för € 9,-
Vid onebus.de betaler man nu endast € 13,- för langt resa till Köln och far mycket fri.

Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: bastyaelvtars skrivet 16 januari 2014, 00:54:36 AM
"...serveras den andra chauffören..." Inte mycket till vila för denne då. Undrar om det är lagligt.
Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: Ersa skrivet 16 januari 2014, 01:17:46 AM
Jag förstår inte riktigt vad upplägget i inlägget är till för. Är det tänkt att tyskarnas och polackernas trafik ska jämföras med vår? Önskas svar eller reaktioner? Frågor och egna åsikter saknas ju helt i startinlägget.

Men om vi ska jämföra med Sverige är det väl inga problem att genomföra en massa service även på den svenska länsöverskridande expresstrafiken, men alla ökade kostnader som detta medför måste ju räknas in i biljettpriserna. Och de flesta svenska kunderna har en förmåga att då istället välja ett billigare bussföretag som inte har denna service.
Att "åka nästan gratis och få fri mat och dryck" fungerar givetvis inte i längden. Någonstans måste pengarna in, och i Sverige sker detta nästan uteslutande via biljettförsäljning. Expressbussbolagen måste ju förutom vanlig omkostnader som fordonsskatt, försäkringar, löner, diesel och slitage även betala angöringsavgifter till många bussterminaler, viket måste läggas på biljettpriserna.
Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: groenis skrivet 16 januari 2014, 01:59:58 AM
Ersa
Bussexperte inlägg visar mer på hur de olika bolagen försöker värva kunder från tåget,
fjärrbuss trafiken är ganska nyligen avreglerad vilket då många försöker rida på.

Det enda jag inte har fått fram är kostnadsläget i Tyskland,Polen och övriga Europa för att bedriva busstrafik,
men vad jag har förstått så verkar det finnas många enbussägare som inte har avtal med kommunala bussbolaget
för att köra från centralorten och ut i  samhällena runt omkring.

Däremot så finns det tydligen enbussägare som arbetar med annat och plockar ihop ett i deras ögon intressant rundresepaket
och ser det som en betald semester ,och även ställer upp vid kortare beställningar när så önskas.

/Lennart
Som inte tänker jämföra Tysk järnvägstrafik mot den Svenska järnvägstrafiken då den tyska fortfarande är reglerad
Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: Anders Noren skrivet 16 januari 2014, 09:57:32 AM
Citat från: busexperte skrivet 15 januari 2014, 23:33:01 PM
fri salt-rod

Är det salta pinnar (https://www.google.se/search?q=salta+pinnar&tbm=isch) som avses?
Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: CW66 skrivet 16 januari 2014, 11:16:40 AM
Citat från: PeterS skrivet 16 januari 2014, 00:54:36 AM
"...serveras den andra chauffören..." Inte mycket till vila för denne då. Undrar om det är lagligt.

Vem har sagt att det är vila vid tvåförarsystem?
Förare två står alltid på tillgänglighet vid en sådan körning, och inte på vila eller rast.

Dock innebär ju tillgängligheten att man sitter bredvid, och servering torde gå under "annat arbete".
Dock registreras fortfarande ingen körtid.

Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: bastyaelvtars skrivet 16 januari 2014, 13:02:55 PM
Rasten får tas ut även i fordonet under färd vid tvåforarsystem. Jag tror knappast att bussen står stilla för förarnas rast.
Titel: SV: Speciellt Service och presenter vid olika expressbusslinjer
Skrivet av: busexperte skrivet 16 januari 2014, 17:51:07 PM
till Ersa:
Jag är interesserade i expressbussar i hela europa. Hoppas att det är ingen problem här... .
Jämföra och diskutera olika länderna, bussarna och systemer kan bli spännande tyckar jag.

till Anders-Noren:
Jasa - det var salt-pinnar !

till Groenis:
Ja, det finns ca. 4800 resbussföretag med 1 eller flera turistbussar och det flesta trafikerar med
en mix fra "egen buss-paketresor runt i Europa", "dagsutfluktar med bus" och beställningstrafik.
Mer än 50% är enmansbolaget, oftast sittar sin fru i kontoret och "chefen" kör själv med bussen.

till "tvåförarsystem":
Det finns olika expressbussbolaget. Vid "Eurolines Business Class" och "Onebus.de" f.ex. sittar alltid 2 chauffören i bussen. Nr. 1 är föraren ca. 4 timmar och därefter är byte med Nr. 2 som sittar bredvid vid fällbara sitsplats bredvid frontdörr. I Tyskland är det ej tillaten att köra mer än 4:30 timmer utan paus - sa man maste byte efter denna tiden.

Andra expressbussbolaget kör endast med 1 chauffören i bussen. Och efter ca. 4 timmer är förarbyte: Nr. 1 lämnar bussen och Nr. 2 stiga in. (Polskibus.com/Megabus.com)
Exempel är Megabus.com Köln-London: Nr. 1 startar i London, kör till Gent, har paus i Gent i restaurang och kör andra bussen senare tillbaka till London. Nr. 2 kör Gent-Köln (4 timmar), har 1 timmar paus och kör tillbaka 4 timmar till Gent och checka in i hotellet/företagslägenhet där. Det är bästa systemet -  passagerare förlorar ej restid och bussen är snabbare framme. Och bolaget kan betalar 2 timme mindre lön och omlopp är 2 timme kortare.

Och vidare expressbussbolaget kör endast med 1 chauffören i bussen ocksa - men efter 4 timmar tar bussen en paus ca. 45min enligt lag vid en "Autohof/rastplats". Och efter pausen fortsättar man resan max. ca. 4 timmar. (Oftast vid meinfernbus.de och flixbus.de). Det är bekvämt för företagen - men man förlarar mycket restid... .

Generellt systemet i Tyskland:
Regeringen Merkel har öppnat expressbussmarknaden fra 1.1.2013. Tidigare var det ej tillaten att kör en expressbusslinje i Tyskland (utom vissa trafik till Berlin och utlandet) - alla maste välja statliga järnvägen DB eller bilen. Nu kan "alla" som vill starta egna expressbusslinjer i hela landet och till utlandet ocksa (="gold-rush"). Alla kör pa egen finansiella risk - det finns ingen upphandlingar eller tillsköt fra regeringen. Pa manga router trafikeras 4, 5, 6 olika bolaget parallelt och konkurrerar om kunderna. I Poland och Italia och England är nu samma system men med mindre antal olika bolaget - Tyskland är största marknaden i Europa med ett högt antal storstäderna och bra motorvägsnätet. Det blir speciellt mycket bra inkomst vid speciella helgen: 30.12. körde linjen Freiburg-Karlsruhe-Berlin med 5 (!) bussar i rad, 4 x 80 + 1 x 57 personer ! Man kan insätta sa mycket extrabussar som man vill... . I denna fall var det "Euro Tours Pfeiffer" som har insätts en officiella Meinfernbus-Design-Buss och 4 stycken fra sina "normala" andra turistbussar.

Det finns generellt 3 olika grupper fra expressbuss-företaget pa Kontinenten:
1) "stora" företaget: ADACPostbus, Megabus/Polskibus (=Stagecoach-Gruppen), City2City (=NationalExpress-Eurolines-Gruppen), Berlinlinienbus+IC-Bus (=bussen fra DB-järnväg)
2) "marknadsförende tak-varumärke": www.meinfernbus.de , www.flixbus.de , www.deinbus.de . Här finns alltid en kontors-företag (utan egna bussar) som organiserar marknadsföring, websidan, biljettsalg, tidtabeller, papperskram, hotline, facebook-sida etc. i kooperation med en stort antal normala lokala turistbussbolaget.  F.ex. klicka här, där finns en list med 46 sma lokala privat ägda bussbolaget: http://meinfernbus.de/uber-uns/unsere_buspartner.html . Risken och pengarna är delad mellan "Tak-varumärke" och sma bussbolaget som insätter just sina bussar och förare.  Bergkvarabuss-dotterbolaget "Elite-Traffic" är en av flera partner hos flixbus.de och kör 3 linjer i Tyskland.
3) "sma" företaget: www.muenchenlinie.de , www.onebus.de , www.likaliner.de , www.fass-reisen.de , www.bus-xpress.de , www.sprint-bus.de, www.wayo-wernerreisen.de , www.allgaeu-airport-express.de . Det är "normala" lokala resbyran / resebussföretaget / charterbussföretaget som äggs 1, 2, 3, 4 eller fler turistbussar och nu insättar 1 eller 2 fra den för en egen expressbusstrafiklinje. Sa kan de behallar 100% av biljettsalg och själv bestämmar alla reglar i bussen, design, tidtabeller, biljettprisar etc. - men man masta skaffa egen websidan, egen biljettsalg och egen marknadsföring. Men det finns nu en stort antal fra "buss-portaler" i webben lika som www.busliniensuche.de där man kan fri och utan kostnader kommer in med sina egna linjer och bussar.

Pa grund att vid Nr. 2)-systemet en stor del fra inkomster "försvinnar" i tak-varumärke startar som Nr. 4)-systemet under varen/sommaren flere nya tak-varumärke-websidor med en mixed-system mellan Nr. 2) och 3) med stark begränsat marknadsföring och mycket mer egen arbete för resebussföretaget - men helt gratis för resebussföretaget ocksa (reklam-finasiering) sa att dom kan behalla 100% fra biljettsalg.

Interessant är resbyran "Kocher-Lutz". Dom kör linjen Lörrach-Stuttgart-Tübingen för meinfernbus.de med 1 buss OCH har därfefter startad en egen linje under sista varen Tübingen-München med egen websidan www.muenchenlinie.de med 2 andra fra sina bussar. Sa dom har 1 linje i systemet 2) och 1 linje i systemet 3) och vet bäst vilken systemet är bättre... .