(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A4919.jpg)
Hej !
415 Scania CR 145 var uspr. Västerfärenbo Biltrafikförening 15 / U 946.
Mvh Peter Ö
Trevligt, var är detta?
Hej !
Bilden tagen på VL´s depå.
Mvh Peter Ö
Vilken av dem? Skriv gärna i vilken stad bilderna är tagna i. Det underlättar och höjer upplevelsen av bilden.
Synd att CR145 inte fick någon efterföljare. Den var före sin tid. Hade rostproblemen lösts, samt att man hade bytt till DS11-motorn, så hade det blivit en bra buss.
En gissning på var bilden togs!
(http://www.pnott.se/pontus/diverse/pil.jpg)
(från Västerås stadskarta 1962)
Tack för bilderna från VL. De väcker många gamla minnen till liv!
Citat från: Peter Öden skrivet 12 januari 2014, 09:23:49 AM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A4919.jpg)
Hej !
415 Scania CR 145 var uspr. Västerfärenbo Biltrafikförening 15 / U 946.
Mvh Peter Ö
Kommer det fler delar i VL-serien?
Mycket trevlig bild på en 145a(med bakdörr!)/Ulf
Mycket trevlig bussar.
Någon som vet hur många som tillverkades?
Citat från: Turbo skrivet 18 januari 2014, 19:15:38 PM
Mycket trevlig bussar.
Någon som vet hur många som tillverkades?
Det tillverkades 149 CR145 och 21 CR85. De hade samma kaross men några CR85 var kortare. Alla CR85 hade svagare motor än CR145.
Några av de 149 CR 145 byggdes väl som halvturistbussar, som gick delvis i linjetrafik.
Några byggdes som exklusiva turistbussar bl.a. GTG 175 som jag kört mycket.
Synd bara att rosten var så hård mot dessa karosser.
Vilken CR145:A synd att den inte fick någon efterträdare! Har letat efer en sådan någon som vet om det finns ett bra objekt någonstans?
Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 12:46:10 PM
Vilken CR145:A synd att den inte fick någon efterträdare! Har letat efer en sådan någon som vet om det finns ett bra objekt någonstans?
De som finns kvar i skick är sådana som varit husbilar länge. För ett par år sedan stod iaf en i original men bedrövligt skick utanför Gränna.
Scania har ett fint renoverat exemplar bevarat, den brukar synas på Tunga Rallyt.
Här snackar vi buss :D
Björn om jag tänker på samma CR145 vid Gränna har jag för mig den är borta ..
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2014, 13:25:10 PM
Här snackar vi buss :D
Björn om jag tänker på samma CR145 vid Gränna har jag för mig den är borta ..
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.
"GDG 145" ? ???
Jag undrar också över GDG145. Kan det vara GTG175 som Björn menar?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 januari 2014, 18:14:52 PM
Jag undrar också över GDG145. Kan det vara GTG175 som Björn menar?
Nej, jag menar en GDG CR145!
Aha, jag trodde det var ett reg.nr Du angav. Ja, GDG hade ju lite olika typer av CR145:or i och med att man tog över 6 begagnade förutom sina egna 5. Dessutom tog man över en CR85. Totalt 12 CR85/145 om jag räknar rätt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.
Kan ha varit GDG 1300 FZG 024
Citat från: j-a skrivet 30 januari 2014, 21:44:23 PM
Kan ha varit GDG 1300 FZG 024
Stämmer nog. Undrar vad det blev av den.
Apropå CR145. Kom på att jag skrivit något för ett antal år sedan och hittade det till slut: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31374.5;wap2 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31374.5;wap2)
Någon som kan tillföra något?
M.v.h.
Ola
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2014, 23:18:45 PM
Stämmer nog. Undrar vad det blev av den.
Sist jag såg den i Sälen för några år sen,då var den blå och användes av någon orkester eller band från Västkusten,ombyggd till turnébuss,har en bild på den ska kolla om jag kan hitta den :)
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2014, 14:20:22 PM
Ja, vid detta laget är de nog "gone" allihopa. I Huddinge stod på en industritomt GDG 145, mycket fin och komplett inredning och Mälarvik Buss (?) hade en några vrak fd Stockholms Turistbussar stående länge på en tomt i samma kommun. Men nu är det nog så att "tåget har gått", eller snarare bussen har gjort detsamma.
Stod en CR145 hos Mälarvik Buss i Vårby en gång..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/M/Malarvik_Buss/Malarvik_buss_FZG024_Varby_940820.jpg)
Ja, där har vi 1300. Det var den jag såg i indusriområdet vid Huddinge.
Och här är den vid Granfjällsstöten/Sälen i februari 2003
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG_zps7eb3be28.jpg)
:) :)
Härligt att den fortfarande finns kvar, men den är visst avställd sedan 2012.
Har ingen sett 1411, GSR451 ? Den verkar dock ha varit ur trafik sedan lite längre tillbaka, sist besiktigad 2005.
149 CR 145 och 21 CR 85, alltså totalt 170 bussar av den här typen.
Gick några på export eller hamnade alla i Sverige?
Blev några av de som fanns i Sverige exporterade som begagnade?
Så det finns alltså bara en enda buss av den här typen kvar överhuvudtaget idag?
Några få gick på export till bl a Israel o Norge. Det var mest chassivarianten BR145 som exporterades och fick lokala karosser.
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 februari 2014, 20:01:56 PM
Några få gick på export till bl a Israel o Norge. Det var mest chassivarianten BR145 som exporterades och fick lokala karosser.
CR85:
Chassinr 542571 export till Norge (Ottadalen)
CR145:
4 stycken (chassinr 541850-541853) export till Israel
Chassinr 542024 export till Norge (Halden)
Detta skall vara de enda nytillverkade som exporterades enligt Scania-boken. Jag har inga uppgifter om sådana som exporterats begagnade.