http://www.nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Full-gas-mot-gron-busspark/
Tja... apropå att trafiken blir allt dyrare...
Citat från: Nico skrivet 11 januari 2014, 13:30:55 PM
Tja... apropå att trafiken blir allt dyrare...
Hur stor del av kostnadsökningen beror på skillnaden i pris mellan biogasbussar och dieselbussar?
Hur stor del av kostnadsökningen beror på att man byter ut B9S-bussar efter halva livslängden för att SL plötsligt anser att de drivs med fel bränsle?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 januari 2014, 17:03:35 PM
Hur stor del av kostnadsökningen beror på att man byter ut B9S-bussar efter halva livslängden för att SL plötsligt anser att de drivs med fel bränsle?
Nåja, många B9S har ändå fått renovering och helt nya motorer som klarar RME, vilket är en seriös satsning.
Det här med att bara byta några packningar i motorer från 2002-08 och kalla dem för "RME-konverterade" har ju inte fungerat så bra med tanke på hur många motorer som brukade skära ihop dagarna efter bränslebytet.
Själv råkade jag hamna i nya Keolis 7119 för några dagar sen. Nytt luktade den, men den hade samma gnälliga tjut som alla andra MAN-bussar, och satt man bakom leden var det ett väldans gungande upp och ner när man for fram på motorvägen. Visst låter B9S en del de med, men deras buller är ju (enligt mig) behagligt att lyssna på. Samt att en B9S verkar enligt mina erfarenheter som passagerare vara mycket stadigare på vägen utan allt gung upp och ner.
Citat från: P.Ek skrivet 12 januari 2014, 02:15:45 AM
Själv råkade jag hamna i nya Keolis 7119 för några dagar sen. Nytt luktade den, men den hade samma gnälliga tjut som alla andra MAN-bussar, och satt man bakom leden var det ett väldans gungande upp och ner när man for fram på motorvägen. Visst låter B9S en del de med, men deras buller är ju (enligt mig) behagligt att lyssna på. Samt att en B9S verkar enligt mina erfarenheter som passagerare vara mycket stadigare på vägen utan allt gung upp och ner.
Nu är ju MAN Lions's City precis som namnet antyder en citybuss. Att den kanske därför inte är helt optimal för motorväg eller landsväg är ju därför naturligt. För denna typ av trafik erbjuder ju också MAN bussen "MAN Regio".
Citat från: Jo skrivet 12 januari 2014, 08:30:11 AM
Nu är ju MAN Lions's City precis som namnet antyder en citybuss. Att den kanske därför inte är helt optimal för motorväg eller landsväg är ju därför naturligt. För denna typ av trafik erbjuder ju också MAN bussen "MAN Regio".
Regio är ju en normalgolvad konstruktion upp till 13,9 m längd och därför knappast användbar i den skiftande trafik som körs i Nacka o Värmdö mfl områden
Citat från: P.Ek skrivet 12 januari 2014, 02:15:45 AM
Själv råkade jag hamna i nya Keolis 7119 för några dagar sen. Nytt luktade den, men den hade samma gnälliga tjut som alla andra MAN-bussar, och satt man bakom leden var det ett väldans gungande upp och ner när man for fram på motorvägen. Visst låter B9S en del de med, men deras buller är ju (enligt mig) behagligt att lyssna på. Samt att en B9S verkar enligt mina erfarenheter som passagerare vara mycket stadigare på vägen utan allt gung upp och ner.
Jag måste instämma, B9S har bättre komfort och känns betydligt stadigare för mig som passagerare. Och hellre lite motorljud än gnissel och gnek.
Citat från: sa0azs skrivet 18 januari 2014, 01:37:37 AM
Jag måste instämma, B9S har bättre komfort och känns betydligt stadigare för mig som passagerare. Och hellre lite motorljud än gnissel och gnek.
Dessvärre är det nog bara att vänja sig. Volvo B9S har ju fasats ut i tysthet, och tillverkas inte längre. Dessutom kom de ju aldrig ens med biogasdrift. Så de ledande märkena i SL-trafiken lär nog inom några få år bli just MAN, med VDL tätt efter.
Scania kan försvara sina marknadsandelar om de snabbt lyckas sälja Omni III/CityWide i ledvagnsutförande med biogasmotor till ett pris i MAN:s prisklass. Hur Volvo ska stanna på ledvagnsmarknaden återstår att se.
Åker MAN i SSV dagligen och känner inte alls igen mig i era observationer. Tvärtom, MAN-ledvagnarna går som ett strykjärn. Tillskillnad från Scania OmniLink som vobblar.
Citat från: Daniel S skrivet 18 januari 2014, 10:19:26 AM
Åker MAN i SSV dagligen och känner inte alls igen mig i era observationer. Tvärtom, MAN-ledvagnarna går som ett strykjärn. Tillskillnad från Scania OmniLink som vobblar.
Du skriver "känner inte alls igen mig i era observationer". Vad innebär det? Att inte "känna igen beskrivningen" eller har gjort samma observation är en sak, men det är många numera som inte "känner igen
sig i..." och jag fattar faktiskt inte vad det betyder.
I övrigt förefaller det som att Scania kan lägga ner sin bussproduktion, eller åtminstone försäljningen i Sverige. Tror inte jag läst om någon på detta forum under alla år det funnits som uppskattar deras nuvarande produkter. MAN verkar ju vara en fantastisk produkt, så det räcker väl med den på marknaden. Personligen föredrar jag att åka Omnilinken på "min" linje (SL 173) framför MAN, då den senare har en gång som jag upplever som obehagligt "simmig" och diffus, men jag vet inte hur någon av dem uppträder på motorvägen. Antagligen är MAN helt överlägsen i de flesta situationer.
MAN-bussarna är ju mer eller mindre avskydda i detta forum numera. De är billiga, plastiga, har dålig kvalite, de gnäller i kurvor, går simmigt m.m. Och jag håller inte med om det. Det var det jag menade. Men det är klart. Det står ju inte Scania eller Volvo i fronten så då måste det ju vara skräp.
Själv älskar jag OmniCity II men SL och dess entreprenörer verkar bara vilja köpa lågentre.
Citat från: Cero skrivet 18 januari 2014, 11:39:42 AM
Du skriver "känner inte alls igen mig i era observationer". Vad innebär det? Att inte "känna igen beskrivningen" eller har gjort samma observation är en sak, men det är många numera som inte "känner igen sig i..." och jag fattar faktiskt inte vad det betyder.
Det är en sån där kvasiakademisk dryghet som folk blir så imponerade av. Det betyder ursprungligen ungefär: "Jag skulle vilja att du slutade med det där struntpratet och anslöt dig till min uppfattning i stället." ;D
Snarare är det väl så att man måste hålla med eliten här? ::)
Citat från: Daniel S skrivet 18 januari 2014, 14:49:29 PM
Snarare är det väl så att man måste hålla med eliten här? ::)
Vilka är det då? ???
Men jag har ingen direkt åsikt. Tycker iofs att de MAN-modeller som förekommer i innerstan känns stadigare och liksom bättre ihopsatta än senare års Scanior. Lite bullriga kanske, men en OmniLink är å andra sidan full med plastpaneler som skramlar och knarrar, och transmissionen har nån sorts ojämnheter som gör att det känns som att bussen går med kuggstångsdrift.
Det här var ju annars en väldigt intressant uppgift i artikeln:
" Nästa steg i utvecklingen är sannolikt satsningen på laddhybridteknik. Linje 74 mellan Mariatorget och Sickla är framöver tänkt att vara pilotlinje för el-bussatsningen (ett samarbete mellan SL, Volvo och Vattenfall). Dessa bussar går längre än biogasbussar på samma mängd energi, och är nästan buller- och avgasfria.
Källor: SL, Keolis"
Och det är ju också intressant ur diskussionen ovan om hur Volvo står sig i framtiden. Tror verkligen de har ett vinnande koncept iom sin hybridvagn och vagnarna med snabbladdade batterier. Släpper de dessutom en vagn som är en gashybrid så tror jag verkligen de kan slå stort på svenska marknaden.