(http://www.bussmicke.se/TEMP/Stasbussarna_266.jpg)
Hej !
Tyvärr var bussen rampad i går förmiddag, får bli en trafikbild senare.
Mvh Peter Ö
Med tanke på snö under vinter verkar det inte smart med den typen av lucka i fronten
Snygg bild! Kul tillskott till trafiken. Alltid roligt med lite udda vagnar. Har även hört att en till ny buss kommer att komma i början av året, ska bli spännande att se vad det blir för nån.
Hej !
Det lär nog dröja en tid innan något nytillskott till Stadsbussarnas vagnpark anländer.
Mvh Peter Ö
Jag har hört det motsatta. Spännande att se vem som får rätt. Senast någon gång i år ska ju en till gasbuss komma enligt avtalet iaf :)
Jo det är en ny buss på väg in i stan. ;D
Härligt!
Vad rör det sig om för buss?
Vi får hoppas på en Scania led :-)
Hej !
Scania ledbuss för gasdrift finns väl ännu inte i produktprogrammet.
Mvh Peter Ö
En underbar bild från mina gamla hemstad!! Hur många av dessa A44 är köpta av Stadsbussarna till Gävle?? Och är det enbart MAN som regerar där??? Saknar en massa Maxci??? ;)
Hej !
Stadsbussarna 266 är en A 26 ! MAN A 44 är 252-264, förutom MAN-bussar 200-245 finns Scania Omnilink 160-164 (fd. Östersund) samt 265.
Det var många år sedan Maxci försvann från Gävle.
Mvh Peter Ö
Fick förmånen att åka 266 idag från Gävle sjukhus till Centrum. I allt en trevlig färd. Låggolv ända tills bakre sittplatserna. Perfekt. Dock var det väl lite problem med dörrstängningen. :)
Karlstad har ett 40-tal av denna modell dock med inåtgående dörrar även bak samma som det är på kort MAN här i Gävle.
Noterat: Karlstad har inga kortbussar alls längre utan bara boggie och led.
Gävle ökar ju i folkmängd rätt mycket så framöver lär det nog vara uteslutande boggie och led som kommer om resandet och komforten ska öka. Det är inget vidare på dom flesta linjer i dag på morgon och eftermiddag numera, det är överfullt..
Sedan för att öka komfort och service bör man överväga fullstoppade säten och även WiFi i framtiden
Kan det vara någon begagnad MAN- boggie med gasdrift som är på väg till Gävle under året?
Får för mig att Veolia i Linköping avvecklat/bytt in några kortboggi mot ledbussar?
Linköping har väl en boogievagn i stadstrafiken eller? 5999?
Citat från: AdmirT skrivet 24 januari 2014, 00:34:17 AM
Linköping har väl en boogievagn i stadstrafiken eller? 5999?
Ja om inget ändrats på sistone. Även det är väl en fd demovagn.
Citat från: Peter Öden skrivet 11 januari 2014, 09:05:14 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Stasbussarna_266.jpg)
Hej !
Tyvärr var bussen rampad i går förmiddag, får bli en trafikbild senare.
Mvh Peter Ö
Fullstoppade säten och mycket bra gång på denna vagn, samma som Karlstad har på sina ca 40st bussar i liknande modell så får hoppas Nettbuss Stadsbussarna Sverige väljer detta helt klart i framtiden för att locka fler resande även i Gävle!
Dock har Karlstad tagit stadstrafik till en helt ny nivå i Sverige på bara kort tid.
All tidigare trafik var diesel och bara över en natt var allt gas och alla 12-meters bussar i stadstrafik var var borta och all trafik körs bara med boggie eller ledbussar! Och alla har höga sätesryggar samt fri WiFi och alla har det nya biljett systemet !
Man behöver inte ens påkalla föraren vid reskassa utan man tycker på knapp om man vill åka med detta på läsaren själv.
Här i Gävle är folk i princip idiotförklarade och måste göra detta via föraren vilket gör att det tar längre tid och bara en ingång på bussen då nästan alla 12m MAN bussar bara har en framdörr med smal ingång.
Xtrafik är med i ett nytt system men behåller ändå hur det var under "Magnus" eller "Prodatata" systemet vilket i sig är en skandal att man ej kan ta sig till fördelarna med det nya!
Det nya systemet så kan passagerarna både köpa reskassa å aktivera en resa på 10-resekortet själv om dom bara vet hur man gör. Men inte ens vi förare vet så hur ska vi då lära passagerarna??
Sen angående 266, jättefin buss, verkligen. Mysig att köra. Men de är grymt med krångel med dörrarna. Och sen verkar de vara kopplat larmsummer till dörrlisterna vilket inte är sådär jättesmart när man ska köra skolungar eller pensionärer som hänger sig i dörrarna. Och de låter inte lite heller, man blir halvt döv.
Nä, jag föredrar hellre våra landsortare framför denna.
Och vi kan inte gå till gas fullt ut i Gävle, finns inte tillräckligt med gas att bistå med. Om man tankar alla våra nuvarande 14 från noll till full så tömmer vi tanken. Hur skulle de då gå med en flotta på 65 bussar?
Och jo, resandet ökar, stadigt. Därför börjar man se ledbussar på lite andra linjer än linje 2 nu. Fler omlopp.
Större bussar behövs å de vet man om.