Det blev lite körigt i denna 90-graderskurva... Bakom personbilen till vänster fanns ytterligare en buss i en "normal" kurva. Samtliga bussar i linjetrafik.
Det blev en stunds backande och baxande innan den blå bussen till höger hade kunnat köra förbi och de andra kunde fortsätta!
(http://bae.se/bilder/2013/W131114-018.JPG)
Plats: Castiglione, Atrani, Amalfikusten söder om Napoli, Italien.
Bussbolag: SITA Sud ( http://www.sitasudtrasporti.it/ )
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte.... ;)
Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte.... ;)
Instämmer, många vet inte vad R stör för på växelväljaren
Det var alltid spännande när man skulle köra Amalfi utflykten, man visste att det skulle bli trångt och bökigt.
På vissa sträckor fick man skicka ut reseledaren så hon kunde gå i förväg och stoppa bilarna så att man kunde klara en trång passage, för i Italien är det som bekant "alla först" som gäller!
Nu får man inte kör med turistbuss längs Amalfikusten längre (iaf. inte utan speciellt tillstånd) så det angenäma problemet är borta. Mycket beror det på att alla envisas med att köra turister i linjebussar (läs 13 och 14 meter långa turistbussar :) ) så att dom redan trånga passagerna blev ännu svårare att klara, en ensam buss går bra men när det är två i vardera riktningen så tar det tid att passera och köerna byggs snabbt på.
Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte.... ;)
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.
HJP
Citat från: HJP skrivet 11 januari 2014, 13:22:36 PM
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.
HJP
Ja, ta en sväng med en innerstadsbuss i t ex Stockholm så ska ni få se snitsiga förare som smidigt tar sig runt ännu trängre hörn med dubbelparkerade bilar överallt. Passa på medan MaxCi finns kvar!
Citat från: Fikman skrivet 11 januari 2014, 11:34:54 AM
Instämmer, många vet inte vad R stör för på växelväljaren
Förstår inte vad du menar med denna kommentar, de flesta bussförare jag känner, och det är många efter mina drygt 30 år i branchen, är mycket skickliga i att backa. Du kan idag inte köra buss någonstans utan att det krävs backning, t.ex ut från en gate vid en terminal
Citat från: MrBrave skrivet 11 januari 2014, 18:27:28 PM
Förstår inte vad du menar med denna kommentar, de flesta bussförare jag känner, och det är många efter mina drygt 30 år i branchen, är mycket skickliga i att backa. Du kan idag inte köra buss någonstans utan att det krävs backning, t.ex ut från en gate vid en terminal
Rakt bakåt från gate kan vem som lära sig att backa, även tant Ajna på 89
Av dom ja sett köra linje så är det inte många som skulle fixa lite mer avanserad körning
Sett dom som tagit om 5-8 gånger för att rak backa med ledvagn .....
Citat från: HJP skrivet 11 januari 2014, 13:22:36 PM
****
Märklig kommentar. Om vägen vore enkelriktad, så skulle inte kurvan utgöra något problem.
HJP
En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....
Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 22:06:20 PM
En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....
Nu vet jag inte var du åker eller hur ofta. Stolpskott finns givetvis i alla branscher och bakom rattar i fordon av alla kategorier. Men man ska nog vara försiktig med att generalisera. Jag tror att de flesta yrkesförare som kört några år är duktiga på det de gör. Sedan finns det ju givetvis de som tvingats till ett yrke bakom ratten pga arbetslöshet och kanske inte trivs med detta.
Ta en tripp med t ex en 42:a från Karlberg i rusningstrafik så får du oftast se på snygg körning med flyt på trånga gator med massor av dubbelparkerade bilar.
Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 22:06:20 PM
En alltför stor del av de bussförare jag åker med i vardagen skulle jag inte kunna ösa särskilt mycket beröm över ens om det handlade om att bara köra rakt fram....
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2014, 10:49:39 AM
Nu vet jag inte var du åker eller hur ofta. Stolpskott finns givetvis i alla branscher och bakom rattar i fordon av alla kategorier. Men man ska nog vara försiktig med att generalisera. Jag tror att de flesta yrkesförare som kört några år är duktiga på det de gör. Sedan finns det ju givetvis de som tvingats till ett yrke bakom ratten pga arbetslöshet och kanske inte trivs med detta.
Ta en tripp med t ex en 42:a från Karlberg i rusningstrafik så får du oftast se på snygg körning med flyt på trånga gator med massor av dubbelparkerade bilar.
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?
HJP
Citat från: HJP skrivet 12 januari 2014, 16:31:19 PM
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?
HJP
Jag uttalar mig efter mina erfarenheter som bussresenär med gedigen yrkesförarbakgrund.
Citat från: HJP skrivet 12 januari 2014, 16:31:19 PM
****
Måste hålla med Björn Forslund. Man bör vara försiktig med svepande generaliseringar.
Jag vet inte om du, Taunusch, har kört buss någon gång. Att tycka, är en sak. Att veta, en annan.
Och du Fikman. Argument som: "tant Ajna på 89", är väl ändå ett lågvattenmärke. Har du kört buss?
HJP
Jo jag har kört Buss, Föredrar köra beställningstrafik, slipper man alla "donkar" som harvar linje för brödfödan åt företag som ser dom anställda som en onödig kostnad i marginalen.
En av bästa kommentarerna jag fått var av en dam som åkte med när jag körde ersättning för tvärbanan i sthlm, när jag klev upp på e4 från Gröndal så kom en tradare i nästa fil vinglandes mot höger (mot mig), vi kan säga såhär att hade bussen vart 4H skitigare hade vi bytt skit med varandra och man hade ett skithuspapper till godo mot räckte, när damen klev av Alvik sa hon, vilken tur det inte var en ordinarie linje chaufför, dom hade aldrig fixat det, hon satt på vänstersidan och väninnan på höger, hörde flera som skrek till över hur tajt det var.
Vi kan ta Täby centrum som exempel. Räckena vid de nya rondellerna är rödfärgade av bussar som skrapat i. Om det inte beror på inkompetenta förare så vet jag inte vad det beror på.
Citat från: Taunusch skrivet 12 januari 2014, 18:01:35 PM
Jag uttalar mig efter mina erfarenheter som bussresenär med gedigen yrkesförarbakgrund.
Citat från: Fikman skrivet 12 januari 2014, 19:48:05 PM
Jo jag har kört Buss, Föredrar köra beställningstrafik, slipper man alla "donkar" som harvar linje för brödfödan åt företag som ser dom anställda som en onödig kostnad i marginalen.
En av bästa kommentarerna jag fått var av en dam som åkte med när jag körde ersättning för tvärbanan i sthlm, när jag klev upp på e4 från Gröndal så kom en tradare i nästa fil vinglandes mot höger (mot mig), vi kan säga såhär att hade bussen vart 4H skitigare hade vi bytt skit med varandra och man hade ett skithuspapper till godo mot räckte, när damen klev av Alvik sa hon, vilken tur det inte var en ordinarie linje chaufför, dom hade aldrig fixat det, hon satt på vänstersidan och väninnan på höger, hörde flera som skrek till över hur tajt det var.
****
Jamen då är ni ju duktiga, båda två, och vet vad ni talar om. Jag vidhåller dock, att man bör vara försiktig med svepande generaliseringar. Det finns bra och dåliga förare, precis som det finns bra och dåligt folk i alla branscher.
HJP
Det ursprungliga påståendet var ju att "många av våra förare" inte skulle klara det, hur många är många? 10 st, 10% eller 90%? Det är upp till var och en att bedöma.
Det finns säkert stadsbussförare i utlandet också, kanske t o m i Castiglione, som inte är så särskilt skickliga. Har dock en känsla av att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk som inte har den minsta fallenhet för att köra buss till att göra det...
Citat från: Buss-busen skrivet 12 januari 2014, 22:12:15 PM
Vi kan ta Täby centrum som exempel. Räckena vid de nya rondellerna är rödfärgade av bussar som skrapat i. Om det inte beror på inkompetenta förare så vet jag inte vad det beror på.
Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt ??? ;D
Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 23:08:12 PM
Det ursprungliga påståendet var ju att "många av våra förare" inte skulle klara det, hur många är många? 10 st, 10% eller 90%? Det är upp till var och en att bedöma.
Det finns säkert stadsbussförare i utlandet också, kanske t o m i Castiglione, som inte är så särskilt skickliga. Har dock en känsla av att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk som inte har den minsta fallenhet för att köra buss till att göra det...
Finns en ganska enkel förklaring till varför man måste "tvinga" folk till det. Ingen vill bli busschaufför frivilligt. I alla fall inte tillräckligt många för att kunna ha en förarkår som trivs med sitt jobb och kan utföra sitt jobb professionellt.
Om vi bara hade folk som ville köra buss så skulle vi säkert ha en mycket trevligare och bättre busstrafik men inte i närheten av den turtäthet som vi kräver.
Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2014, 09:56:26 AM
Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt ??? ;D
****
Nejdå. I Aspudden i Stockholm, finns några mycket små cirkulationsplatser. Ledvagnarna som går där, klättrar ofta upp på rondellen (den runda delen i mitten), eftersom de är för långa för de små cirkulationsplatserna.
HJP
Citat från: Björn Ax skrivet 15 januari 2014, 10:44:11 AM
Finns en ganska enkel förklaring till varför man måste "tvinga" folk till det. Ingen vill bli busschaufför frivilligt. I alla fall inte tillräckligt många för att kunna ha en förarkår som trivs med sitt jobb och kan utföra sitt jobb professionellt.
Om vi bara hade folk som ville köra buss så skulle vi säkert ha en mycket trevligare och bättre busstrafik men inte i närheten av den turtäthet som vi kräver.
Men nu har jag inte talat om folk som VILL köra buss, utan folk som har fallenhet för det. Det kan man ha även utan att ha det som drömjobb. Många av dem som idag har häftigare jobb skulle nog kunna tänka sig att köra buss, och göra det bra, om det ekonomiska läget vore lite sämre. (Vilket det egentligen är, folk inser det bara inte.)
Citat från: Taunusch skrivet 11 januari 2014, 06:11:22 AM
Min känsla är att många av våra chaufförer i Sverige inte ens lyckats ta bussen hel runt hörnet - UTAN möte.... ;)
Hade stadsmiljön på fotot legat i Sverige hade linjen givetvis trafikerats av 15 meter långa boggibussar utan styrbar tredjeaxel, alternativt 13,5 meter långa tvåaxliga bussar med långt axelavstånd.
Önskemål om 12-metersbussar, med utökad turtäthet som kompensation för färre antal sittplatser, hade förhalats eller avvisats pga oförstånd.
(Jag önskar att min beskrivning ovan bara vore ett skämt eller en gnutta satir, men tyvärr inte...)
Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2014, 09:56:26 AM
Kan ju oxå bero på att rondellen inte är anpassad för stora fordon vilket tyvärr ofta är fallet och då är det svårt även för oss som är rätt bra på att köra buss ... oj nu stack jag väl ut huvet för långt ??? ;D
Spot on! 8)
Citat från: JDS skrivet 15 januari 2014, 21:59:14 PM
Men nu har jag inte talat om folk som VILL köra buss, utan folk som har fallenhet för det. Det kan man ha även utan att ha det som drömjobb. Många av dem som idag har häftigare jobb skulle nog kunna tänka sig att köra buss, och göra det bra, om det ekonomiska läget vore lite sämre. (Vilket det egentligen är, folk inser det bara inte.)
Nej men jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige skulle vara extra duktiga på att tvinga folk som inte har någon som helst fallenhet för det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 16 januari 2014, 07:39:20 AM
Nej men jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige skulle vara extra duktiga på att tvinga folk som inte har någon som helst fallenhet för det.
Jag kan inte ta ifrån dig att du blev inspirerad till att skriva ett svar, men du svarade strängt taget inte på själva påståendet utan valde ett annat, snarlikt spår. :)
Citat från: JDS skrivet 16 januari 2014, 22:40:51 PM
Jag kan inte ta ifrån dig att du blev inspirerad till att skriva ett svar, men du svarade strängt taget inte på själva påståendet utan valde ett annat, snarlikt spår. :)
Nej eftersom detta är ett diskussionsforum så borde jag ju få svara om jag vill eller?
Jag svarade på ditt påstående att vi i Sverige är extra duktiga på att tvinga folk att bli bussförare. Det såg ut som på ditt inlägg att du var förvånad över detta? Det var väl inte direkt ett sidospår eller?
Vara duktig på att köra buss är många men även utav dessa så är det många som inte trivs med att köra buss och kanske tänker på annat under sina arbetspass. Du kan vara hur duktig som helst på att köra buss men är du inte koncentrerad fullt på trafiken så blir det inte bra oavsett.
Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2014, 00:40:59 AM
Hade stadsmiljön på fotot legat i Sverige hade linjen givetvis trafikerats av 15 meter långa boggibussar utan styrbar tredjeaxel, alternativt 13,5 meter långa tvåaxliga bussar med långt axelavstånd.
Önskemål om 12-metersbussar, med utökad turtäthet som kompensation för färre antal sittplatser, hade förhalats eller avvisats pga oförstånd.
(Jag önskar att min beskrivning ovan bara vore ett skämt eller en gnutta satir, men tyvärr inte...)
Spot on! 8)
Nej men så är inte SL land eller Stockholm hela landet. Det finns en annan verklighet.
Citat från: Walter skrivet 17 januari 2014, 08:25:33 AM
Nej men så är inte SL land eller Stockholm hela landet. Det finns en annan verklighet.
Naturligvis är smidigheten betydligt bättre på utsidan av Stockholms länsgräns. Helt klart. 8)