Det spånas ju rätt duktigt här ibland, så varför inte spåna om detta med ;-)
Lidingö (Går över till Frihamnen):
3152-3157 försvinner nog för gott skulle jag ana. Ersätts av A23 biogas
4705-06 ersätts av A26 från Söderhallen
5182-5184, 5267, 5268 och 5270 slopas, ersätts av A26 från Söderhallen
Frihamnen:
4751-4752, 4754-4755 flyttas troligen, inte omöjligt till Nyboda och ersätter då 3113-3118, eller till Keolis Academy och ersätts av A26 från Söderhallen
478X och 479X flyttas till SSV
5172-5181 slopas, ersätts av A26 från Söderhallen, A23 biodiesel
7300-7304 slopas, ersätts av A23 biodiesel
Hornsberg:
5111-5157 slopas och ersätts av A37-hybriderna
5168-5171 slopas och ersätts av A37-hybriderna
5303-5356 slopas och ersätts med A23 biodiesel (detta även för de i serien som rullar i Frihamnen)
Söder:
5378-5398 slopas och ersätts med A23 biogas
7001-7010 är eventuellt kvar.
7011-7030 Återlämnas troligen till Volvo - Ersätts isf med A23 biogas
7501-7529 - flertalet flyttas till Frihamnen, rest behålls eller till SSV?!
Hur är de med 61xx-vagnarna, är de slopade redan f.ö.?
- Vad tror ni, är detta rimligt? Är några redan slopade av de jag nämnt ovan? Eller flyttade?
- UPDATE: Ändrat gissningarna efter lite mer grävande här på bussnack och efter nedanstående kommentarer!
3641-3647 är väl numera Arriva 7781-7787?
Allt som det inte står MAN på kommer väl att slopas?
Utan att gå in på detaljer, ty de är inte klara, men i grova drag:
Lidingö - stängs till sommaren, all trafik på Lidingö körs från Frihamnen.
Hybriderna till Hornsberg.
Ledbuss biodiesel till Hornsberg.
Inga dieslar kvar.
Ett fåtal etanolare blir kvar en tid.
Var finns 1111,1112 och 3141 numera?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 januari 2014, 18:35:54 PM
Var finns 1111,1112 och 3141 numera?/Ulf
1111-12 (och 1107-10) huserar i Jönköpings stadstrafik. Har ingen uppgift om 3141 just nu.
3141 fick motorbrand våren 2013 och är skrotad!
Inga vagnar som du skrivit ner under Frihamnen finns kvar dom är redan flyttade.. Snabb aktuell lista är 3640, 4792-4793, 4795, 5358-5364, 7031-7039, 7449-7452, 7458-7478, 7490-7491
Har nu följt ett par trådar och har stora svårigheter att förstå vilka bussar vi i fortsättningen kommer att få åka med?
MAN har jag förstått, vad kommer i övrigt att finnas kvar? (I grova drag alltså, jag behöver inte veta alla vagnsnummer!)
Citat från: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:04:59 PM
Har nu följt ett par trådar och har stora svårigheter att förstå vilka bussar vi i fortsättningen kommer att få åka med?
MAN har jag förstått, vad kommer i övrigt att finnas kvar? (I grova drag alltså, jag behöver inte veta alla vagnsnummer!)
Det ända ja vet är att alla bussar som är på AGA försvinner, Frihamnen får Söderhallens alla boggibussar som ska köras på Lidingö, Frihamnen kommer även få 2st 10m bussar att köra Närtrafiken på Lidingö, Hornsberg för 57st Hybridbussar 12m sen en väldigt många ledvagnar, resten är oklart
Citat från: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:04:59 PM
Har nu följt ett par trådar och har stora svårigheter att förstå vilka bussar vi i fortsättningen kommer att få åka med?
MAN har jag förstått, vad kommer i övrigt att finnas kvar? (I grova drag alltså, jag behöver inte veta alla vagnsnummer!)
Det kommer inte att bli särskilt mycket kvar av den nuvarande flottan efter första årets trafik på det ny avtalet.
De bussar som blir kvar är i början (första året på nya avtalet) är eventuellt några Volvobussar i Söderhallen, några etanolscanior (3701, 73xx och 47xx) samt ett gäng MAN-bussar som får byta garage.
För den som diggar Scania är det alltså hög tid att planera vårens aktiviteter... ;)
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2014, 13:04:46 PM
Det kommer inte att bli särskilt mycket kvar av den nuvarande flottan efter första årets trafik på det ny avtalet.
De bussar som blir kvar är i början (första året på nya avtalet) är eventuellt några Volvobussar i Söderhallen, några etanolscanior (3701, 73xx och 47xx) samt ett gäng MAN-bussar som får byta garage.
För den som diggar Scania är det alltså hög tid att planera vårens aktiviteter... ;)
//Fredrik
Men ska 73XX verkligen få vara kvar? De fyller ju 12 i år, är maxåldern fortfarande 14 då MAO?
Maxåldern är fortsatt 16 år.
När beräknasMaxci vara väck?
Hybriderna ska vara levererade första halvåret, så tidtabellsskiftet i midsommar kan vara ett tips.
Då får vi ordna med en, eller två avskedsturer med MaxCi. Förslagsvis på Lidingö, innerstaden - samt Söderort, och Handen. Vad sägs? ;)
Citat från: Ted S skrivet 09 januari 2014, 23:40:32 PM
Hybriderna ska vara levererade första halvåret, så tidtabellsskiftet i midsommar kan vara ett tips.
Innan trafikstarten? Trodde inte att de skulle komma så pass.
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2014, 16:04:52 PM
Det spånas ju rätt duktigt här ibland, så varför inte spåna om detta med ;-)
Lidingö (Går över till Frihamnen):
3152-3157 försvinner nog för gott skulle jag ana. Ersätts av A23 biogas
4705-06 ersätts av A26 från Söderhallen
5182-5184, 5267, 5268 och 5270 slopas, ersätts av A26 från Söderhallen
Frihamnen:
4751-4752, 4754-4755 flyttas troligen, inte omöjligt till Nyboda och ersätter då 3113-3118, eller till Keolis Academy och ersätts av A26 från Söderhallen
478X och 479X flyttas till SSV
5172-5181 slopas, ersätts av A26 från Söderhallen, A23 biodiesel
7300-7304 slopas, ersätts av A23 biodiesel
Hornsberg:
5111-5157 slopas och ersätts av A37-hybriderna
5168-5171 slopas och ersätts av A37-hybriderna
5303-5356 slopas och ersätts med A23 biodiesel (detta även för de i serien som rullar i Frihamnen)
Söder:
5378-5398 slopas och ersätts med A23 biogas
7001-7010 är eventuellt kvar.
7011-7030 Återlämnas troligen till Volvo - Ersätts isf med A23 biogas
7501-7529 - flertalet flyttas till Frihamnen, rest behålls eller till SSV?!
Hur är de med 61xx-vagnarna, är de slopade redan f.ö.?
- Vad tror ni, är detta rimligt? Är några redan slopade av de jag nämnt ovan? Eller flyttade?
- UPDATE: Ändrat gissningarna efter lite mer grävande här på bussnack och efter nedanstående kommentarer!
Man ska behålla 5357-5375? ;)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 januari 2014, 11:49:39 AM
Man ska behålla 5357-5375? ;)
Jag tyckte det verkade som en bra idé ;-)
Citat från: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:04:59 PM
Har nu följt ett par trådar och har stora svårigheter att förstå vilka bussar vi i fortsättningen kommer att få åka med?
MAN har jag förstått, vad kommer i övrigt att finnas kvar? (I grova drag alltså, jag behöver inte veta alla vagnsnummer!)
Borde inte Scaniavagnarna i 7470-serien vara kvar? Eller ska de återgå till Scaniabussar?
Jo, det borde de, inte avgjort ännu dock var de ska bo.
Keolis måste väl ha blivit de bussbolag i Sverige som snart har minst variation? Hur kommer det sig att de bara köpt MAN under de senaste året/åren? Utöver de ca 25 Volvo-hybrider till Göteborg vs
Citat från: danneh skrivet 10 januari 2014, 16:46:07 PM
Keolis måste väl ha blivit de bussbolag i Sverige som snart har minst variation? Hur kommer det sig att de bara köpt MAN under de senaste året/åren? Utöver de ca 25 Volvo-hybrider till Göteborg vs
Köptes väl även en del Solaris till Göteborg och ett antal Volvo & Scania till Gubbängen, Nyboda, Nacka Värmdö och Eriksberg.
MAN köptes väl in i förmån i city då vi redan hade 90st MAN och ledningen ville ha enhetlig förarplats på merparten av bussar, sen blir de väl enklare för verkstan om alla bussar är av samma märke och kan då inrikta sig på just det märket och inte ha massa variationer..
Citat från: danneh skrivet 10 januari 2014, 16:46:07 PM
Keolis måste väl ha blivit de bussbolag i Sverige som snart har minst variation? Hur kommer det sig att de bara köpt MAN under de senaste året/åren? Utöver de ca 25 Volvo-hybrider till Göteborg vs
Njaaa, i alla fall fram tills 2012 var de väldigt flitiga med att köpa Scania också. Men som du säger verkar MAN numera vara det enda på kartan.
Trist utveckling, jag skulle önska en större variation. Men tyvärr får inte min kamera alltid välja motiv
Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 10 januari 2014, 19:20:30 PM
Trist utveckling, jag skulle önska en större variation. Men tyvärr får inte min kamera alltid välja motiv
Bussmicke
www.bussmicke.se
Du är väl egentligen bönhörd, för det går ju bra mycket fler olika bussar på gatorna idag än t ex 1992. Ok, bussarna var ju diggablare då, men ändå... Ta t ex Valhallavägen, det var väl totalt uteslutande Volvoland (utom 63:an och 94:an), idag räcker det med att stå där i fem minuter för att se 4 olika fabrikat!
Citat från: DEB skrivet 10 januari 2014, 17:47:37 PM
Njaaa, i alla fall fram tills 2012 var de väldigt flitiga med att köpa Scania också. Men som du säger verkar MAN numera vara det enda på kartan.
Innan är det ju främst gasbussar man köpt av MAN men nu valde man att köpa även dieselbussarna och hybriderna av dem.
Citat från: Bussmicke skrivet 10 januari 2014, 19:20:30 PM
Trist utveckling, jag skulle önska en större variation. Men tyvärr får inte min kamera alltid välja motiv
Bussmicke
www.bussmicke.se
Se det positivt. Ett besök, tre bilder, sedan behöver du inte besöka Stockholms innerstad på tio år eller vad nu avtalet är på. Du spar tid och pengar till mer intressanta resmål och får se mer av världen.