Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 07 januari 2014, 23:56:46 PM

Titel: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 07 januari 2014, 23:56:46 PM
"En proteströrelse mot det nya månadskortet i Uppland håller på att växa sig allt starkare. I april planerar Upplands Lokaltrafik, UL, att ersätta dagens olika månadskort med ett enda ett nytt som kommer att kosta 790 kronor, och ska gälla i hela länet.  Den som idag enbart reser med stadsbussarna i Uppland får då en 50-procentig prishöjning från dagens 525 kronor i månaden".

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/vaxande-protestrorelse-mot-busspriser/
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: yngrot skrivet 08 januari 2014, 17:58:53 PM
Men 790 för länskort är ju väldigt lågt pris ..  alltid nån som blir arg när det ändras vissa förlorar vissa vinner på det
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jo skrivet 08 januari 2014, 19:11:36 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2014, 17:58:53 PM
Men 790 för länskort är ju väldigt lågt pris ..  alltid nån som blir arg när det ändras vissa förlorar vissa vinner på det

Jag är nog också tveksam till denna lösning, den riskerar att leda till att antingen hög subvention från samhället eller att taxan för de som åker korta resor blir så hög att man skrämmer bort många av dessa. Man kan ju också fråga sig varför man fortsatt ska ha differentierade taxor på enkelbiljetterna när man har samma taxa på månadskorten.

Jag tror nog att det finns en acceptans från de flesta att långa resor är dyrare.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 08 januari 2014, 23:30:27 PM
Har UL svarat på varför man gör så här?
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:41:44 PM
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2014, 23:30:27 PM
Har UL svarat på varför man gör så här?

Det är väl ganska uppenbart. För att upphäva åtskillnaden mellan stadstrafik och länstrafik. Inget konstigt för den som har varit i grannlänet någon gång under de senaste 40 åren...
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 08 januari 2014, 23:47:00 PM
Det blir även skillnad på den gröna innerstadstrafiken och de gröna stadsbussarna på de lite längre linjerna 111 och 115.

"Bälinge, Storvreta och Lövstalöt hamnar utanför det område som ligger inom den nya stadsbusszonen. I och med att dessa resenärer enligt förslaget kommer att passera en zongräns får de högre biljettpriser."
http://www.unt.se/uppsala/v-kritiskt-mot-hojda-busstaxor-2787225.aspx

Idag ligger alla orter i Uppsala kommun inom zon 1, men framöver blir det för första gången alltså en zongräns inom kommunen. Egentligen inget märkligt. Det finns ingen logik med en dyrare taxa att åka de korta gula linjerna 889, 107 och 108 än de längre gröna linjerna 111 och 115. Detta då alla dessa fem linjer är "förortstrafik" till samhällen strax utanför innerstan.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 09 januari 2014, 06:28:21 AM
Citat från: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:41:44 PM
Det är väl ganska uppenbart. För att upphäva åtskillnaden mellan stadstrafik och länstrafik. Inget konstigt för den som har varit i grannlänet någon gång under de senaste 40 åren...

Nu hänger jag inte med. Man behöver väl inte ha hela länet i en taxezon bara för det?
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 09 januari 2014, 11:18:19 AM
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 06:28:21 AM
Nu hänger jag inte med. Man behöver väl inte ha hela länet i en taxezon bara för det?

Nej och det kommer man väl inte heller att ha, men detta gällde ju månadskortet.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2014, 12:13:03 PM
Men SL erbjuder ju bl.a ett månadskort enbart för zon C norra. Då borde ju även UL kunna erbjuda ett månadskort som bara gäller på stadstrafiken (exkl 111 och 115).
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:07:57 PM
Citat från: Jo skrivet 08 januari 2014, 19:11:36 PM
Jag är nog också tveksam till denna lösning, den riskerar att leda till att antingen hög subvention från samhället eller att taxan för de som åker korta resor blir så hög att man skrämmer bort många av dessa. Man kan ju också fråga sig varför man fortsatt ska ha differentierade taxor på enkelbiljetterna när man har samma taxa på månadskorten.

Jag tror nog att det finns en acceptans från de flesta att långa resor är dyrare.

Korta resenärer kan man fördel företas med gång eller cykel då merparten av befolkningen klarar av detta. Att folk som bara ska förflytta sig några kilometer använder kollektivtrafiken leder både till fördyrningar av kollektivtrafiken och sämre folkhälsa.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 januari 2014, 15:11:56 PM
Citat från: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:07:57 PM
Korta resenärer kan man fördel företas med gång eller cykel då merparten av befolkningen klarar av detta. Att folk som bara ska förflytta sig några kilometer använder kollektivtrafiken leder både till fördyrningar av kollektivtrafiken och sämre folkhälsa.

Men de långa resenärerna behöver inte ta och gå eller cykla då? ;-) *ledsen, kunde inte låta bli, ta inte illa upp!*
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 09 januari 2014, 15:15:04 PM
Jag kanske inte ser hela bilden och är inte bekant med lokaltrafiken i Uppland men att dela upplänet i x antal zoner och sedan ha diffrentierade priser beroende på hur många zoner resenären nyttjar, såväl för kontantbiljetter som månadskort fungerar ju på alla andra håll så varför man inte kan ha det i Uppland förstår jag inte.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2014, 16:12:24 PM
Citat från: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:07:57 PM
Korta resenärer kan man fördel företas med gång eller cykel då merparten av befolkningen klarar av detta. Att folk som bara ska förflytta sig några kilometer använder kollektivtrafiken leder både till fördyrningar av kollektivtrafiken och sämre folkhälsa.

Med den inställningen kan man ju argumentera för att ta bort det mesta av all tätortstrafik i alla svenska städer. Inklusive allt tvåsiffrigt inom Stockholms innerstad.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2014, 16:16:44 PM
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 15:15:04 PM
Jag kanske inte ser hela bilden och är inte bekant med lokaltrafiken i Uppland men att dela upplänet i x antal zoner och sedan ha diffrentierade priser beroende på hur många zoner resenären nyttjar, såväl för kontantbiljetter som månadskort fungerar ju på alla andra håll så varför man inte kan ha det i Uppland förstår jag inte.

Javisst. Tänk om Skånetrafiken eller Västtrafik genomförde samma ändring. Alla månadskort för t.ex Malmö, Göteborg och Borås ersattes med ett enda alternativ: Ett länskort för alla linjer i länet. Dyrt givetvis.
Tror ni detta skulle leda till reaktioner? ;)
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas skrivet 09 januari 2014, 19:34:59 PM
Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 15:15:04 PM
Jag kanske inte ser hela bilden och är inte bekant med lokaltrafiken i Uppland men att dela upplänet i x antal zoner och sedan ha diffrentierade priser beroende på hur många zoner resenären nyttjar, såväl för kontantbiljetter som månadskort fungerar ju på alla andra håll så varför man inte kan ha det i Uppland förstår jag inte.

Därför i akademikerstaden Uppsala kan man aldrig göra något genomtänkt och förnuftigt utan man ska hela tiden testa och experimentera, gärna också med sådan som testats på andra håll och där inte fungerat. Detta gäller inte bara kollektivtrafiken utan det mesta som kommun och landsting är inblandade i...

I just detta fall "skyller" UL på att SL har denna modell och då MÅSTE det ju passa i Uppsala också.
Sedan att Uppsala inte ÄR Stockholm, speciellt inte när man tänker på hur folk reser, det tar man inte med i beräkningen.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 09 januari 2014, 22:28:17 PM
Citat från: Z skrivet 09 januari 2014, 19:34:59 PM
I just detta fall "skyller" UL på att SL har denna modell och då MÅSTE det ju passa i Uppsala också.
Sedan att Uppsala inte ÄR Stockholm, speciellt inte när man tänker på hur folk reser, det tar man inte med i beräkningen.

Att folk reser på ett visst sätt beror väl å andra sidan till stor del på hur linjenätet är uppbyggt - eller rättare sagt hur linjenäten är uppbyggda...
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 09 januari 2014, 23:42:13 PM
Citat från: Z skrivet 09 januari 2014, 19:34:59 PM
Därför i akademikerstaden Uppsala kan man aldrig göra något genomtänkt och förnuftigt utan man ska hela tiden testa och experimentera, gärna också med sådan som testats på andra håll och där inte fungerat. Detta gäller inte bara kollektivtrafiken utan det mesta som kommun och landsting är inblandade i...

I just detta fall "skyller" UL på att SL har denna modell och då MÅSTE det ju passa i Uppsala också.
Sedan att Uppsala inte ÄR Stockholm, speciellt inte när man tänker på hur folk reser, det tar man inte med i beräkningen.

Precis. Faktumet att UL-trafiken inte alls är uppbyggd som SL:s trafik har idag många fördelar, och skulle man implementera SL:s uppbyggnad och regler rakt av på hela UL-trafiken (t.ex införa "Norrtäljetrafik" i hela länet med allt var det innebär) skulle det nog leda till stora protester från både resenärer och förare.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 10 januari 2014, 14:20:51 PM
Citat från: JDS skrivet 09 januari 2014, 22:28:17 PM
Att folk reser på ett visst sätt beror väl å andra sidan till stor del på hur linjenätet är uppbyggt - eller rättare sagt hur linjenäten är uppbyggda...
Fast hur folk reser styrs väl framför allt av var arbetsplatser och bostäder är belägna och linjenätet bör ju anpassas till hur folk vill resa. Gör man tvärtom så blir den stora vinnaren privatbilen.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 10 januari 2014, 18:46:31 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 10 januari 2014, 14:20:51 PM
Fast hur folk reser styrs väl framför allt av var arbetsplatser och bostäder är belägna och linjenätet bör ju anpassas till hur folk vill resa. Gör man tvärtom så blir den stora vinnaren privatbilen.

Nu är det ju så att den befintliga infrastrukturen i rätt hög grad styr var folk väljer att bo och arbeta. I detta ingår naturligtvis vägar, skolor etc men även kollektivtrafiken. Envisas man med att ha ett stadsbussnät som är helt isolerat från resten av trafiksystemet så tenderar man naturligtvis att få trafikanter med ett sådant resmönster, och de trivs säkert jättebra med sina zoner. De trafikanter som man redan har efterfrågar ju sällan något annat än den trafik som redan finns, inte sant. Men det kan ju finnas marknadsandelar att hämta på att revidera sina käpphästar. Och det är just därför som det finns fördelar med att integrera systemen, både taxemässigt och linjenätsmässigt.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 10 januari 2014, 18:54:17 PM
Det är ju när man läser sånt här som man inser hur bra man har det med Skånetrafiken fast man ibland undrar hur de resonerar.   Uppenbart ganska bra jämfört med andra huvudmän.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 10 januari 2014, 19:13:32 PM
Citat från: virtual1 skrivet 09 januari 2014, 15:11:56 PM
Men de långa resenärerna behöver inte ta och gå eller cykla då? ;-) *ledsen, kunde inte låta bli, ta inte illa upp!*

Jag bjuder på den. ;)
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 10 januari 2014, 19:18:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2014, 16:12:24 PM
Med den inställningen kan man ju argumentera för att ta bort det mesta av all tätortstrafik i alla svenska städer. Inklusive allt tvåsiffrigt inom Stockholms innerstad.

När det handlar om resor på två till tre kilometer är det bättre för samhällsekonomin om folk går/cyklar istället för att åka kommunalt. Med cykel kan man utsträcka detta till fem/sex kilometer då detta är ett avstånd som de flesta  cyklar utan problem och på rimlig tid.

Kollektivtrafiken ska inte i första hand uppmana folk att ta bussen/t-banan/etc korta sträckor där man istället kan cykla eller gå. Detta betyder dock inte att man ska lägga ner denna trafik eller förbjuda folk att åka korta sträckor utan att man ska uppmana folk att gå och cykla mer.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Bjorkm skrivet 10 januari 2014, 19:35:31 PM
Jag tror att detta skulle bli en lyckad satsning för landsbyggden. Ett månadskort för län kostar idag 1260 kr, som skulle kunna vara en resa mellan Örbyhus och Uppsala. Som tar 26 minuter med upptåget. Priserna har ökat markant det senaste åren för de som bor på landsbyggden. Jag tror att resandet skulle bli positiv om man genomförde det här.

Givetvis är det inte rättvist att stadsbor och personer t.ex. som bor i Gävle betalar lika mycket för att komma in till Uppsala stad.
Förr om åren på stadsbussarna så kostade det mer att åka till Bälinge och Storvreta, än att bara åka inom city med stadsbussarna.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 10 januari 2014, 22:28:23 PM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2014, 18:46:31 PM
Envisas man med att ha ett stadsbussnät som är helt isolerat från resten av trafiksystemet så tenderar man naturligtvis att få trafikanter med ett sådant resmönster, och de trivs säkert jättebra med sina zoner. De trafikanter som man redan har efterfrågar ju sällan något annat än den trafik som redan finns, inte sant. Men det kan ju finnas marknadsandelar att hämta på att revidera sina käpphästar. Och det är just därför som det finns fördelar med att integrera systemen, både taxemässigt och linjenätsmässigt.

Självklart skall det vara ett enda taxesystem för all UL-trafik, på såväl de gula som de gröna UL-bussarna. Men för den sakens skull måste man inte tvinga boende inne i Uppsala stad att köpa ett månadskort som täcker upp all mark mellan Enköping, Skutskär, Östhammar och Knivsta bara för att kunna få åka mellan arbetet och hemmet inne i Uppsala tätort.

Det skulle nog kunna locka folk om det erbjöds ett billigare månadskort som gäller enbart inne i Uppsala tätort samt på vissa av de kortaste förortslinjerna (som t.ex 107, 111, 115 och 889).
Som sagt: Kan SL sälja månadskort enbart för norra zon C (Norrtälje) samt södra zon C (Södertälje) borde väl UL kunna få fram ett stadsbusskort? 

http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Lokalt-i-Norrtalje-och-Sodertalje/Lokal-biljett-Norrtalje/
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Lokalt-i-Norrtalje-och-Sodertalje/Lokal-biljett-Sodertalje/

Att sen inte SL erbjuder månadskort enbart för zon A är lite märkligt, då det även borde finnas Stockholmare i innerstan som inte har behovet att resa till både Hallstavik och Nynäshamn varenda månad.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 10 januari 2014, 22:34:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2014, 22:28:23 PM
Som sagt: Kan SL sälja månadskort enbart för norra zon C (Norrtälje) samt södra zon C (Södertälje) borde väl UL kunna få fram ett stadsbusskort? 

Tja, centrala Uppsala är ju ungefär som Norrtälje eller Södertälje så varför inte ;D

De där lokala korten i Norrtälje och Södertälje sammanhänger ju med att dessa städer är ganska ordentligt separerade från Stockholm och liksom har sitt eget lilla närområde. Närmaste motsvarighet i Uppsala län är väl Enköping.

Däremot är det ingen som på fullt allvar har krävt ett speciellt kommunkort för bara Stockholm de senaste 40 åren.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas skrivet 11 januari 2014, 05:16:14 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2014, 22:28:23 PM
Självklart skall det vara ett enda taxesystem för all UL-trafik, på såväl de gula som de gröna UL-bussarna. Men för den sakens skull måste man inte tvinga boende inne i Uppsala stad att köpa ett månadskort som täcker upp all mark mellan Enköping, Skutskär, Östhammar och Knivsta bara för att kunna få åka mellan arbetet och hemmet inne i Uppsala tätort.

Det skulle nog kunna locka folk om det erbjöds ett billigare månadskort som gäller enbart inne i Uppsala tätort samt på vissa av de kortaste förortslinjerna (som t.ex 107, 111, 115 och 889).
Som sagt: Kan SL sälja månadskort enbart för norra zon C (Norrtälje) samt södra zon C (Södertälje) borde väl UL kunna få fram ett stadsbusskort? 

Det är precis detta som UL verkar ha missat helt!
Jättebra om man sänker månadskorten för alla som åker lite längre, men behåll ett separat kort för de som bara åker inom stan (vilket med råge borde vara flertalet).

Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 12 januari 2014, 02:24:42 AM
Citat från: JDS skrivet 10 januari 2014, 22:34:53 PM
Tja, centrala Uppsala är ju ungefär som Norrtälje eller Södertälje så varför inte ;D

De där lokala korten i Norrtälje och Södertälje sammanhänger ju med att dessa städer är ganska ordentligt separerade från Stockholm och liksom har sitt eget lilla närområde. Närmaste motsvarighet i Uppsala län är väl Enköping.

Däremot är det ingen som på fullt allvar har krävt ett speciellt kommunkort för bara Stockholm de senaste 40 åren.
Beror väl mycket på att Stockholm är så pass stort och väldigt mycket är sammanvuxet med grannkommunerna som t ex Solna och Sundbyberg. Skulle bli svårt med var man skall dra gränserna för ett lokalt Stockholmskort. Betydligt lättare med en ort som Uppsala som är en betydligt mera avgränsad tätort och inte sammanvuxen med grannkommunerna på samma sätt som Stockholm.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 12 januari 2014, 10:53:20 AM
Citat från: Jonas1968 skrivet 12 januari 2014, 02:24:42 AM
Beror väl mycket på att Stockholm är så pass stort och väldigt mycket är sammanvuxet med grannkommunerna som t ex Solna och Sundbyberg. Skulle bli svårt med var man skall dra gränserna för ett lokalt Stockholmskort. Betydligt lättare med en ort som Uppsala som är en betydligt mera avgränsad tätort och inte sammanvuxen med grannkommunerna på samma sätt som Stockholm.

Nej, för Uppsala har ganska stor potential att göra "förorter" på hittills outnyttjad mark inom sina kommungränser och när man vill trafikförsörja dem på ett vettigt sätt så krävs det ett månadskort som inte bara gäller på stadsbussarna. Du tyckte ju själv att man ska ha ett linjenät som anpassas till hur folk vill resa, och då är det ju rimligt att man avskaffar taxebarriärer som motverkar de resor som efterfrågas.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 00:56:56 AM
Både Umeå och Östersund har tätortstrafik som är upphandlad av samma Länstrafiksbolag som upphandlat landsbygdstrafiken. Sedan 2001 i Östersund och 2007 i Umeå sitter det exakt samma biljettsystem i tätorts- och landsbygdsbussarna. Ändå kan man välja mellan månadskort enbart för tätortstrafiken, eller tätortstrafiken samt stora delar av länet på samma busskort.
Redan när jag nötte på den korta förortslinjen mellan Östersund och Brunflo 2001 var en spärr inlagd så att chipkorten som gällde inne i Östersund inte accepterades av biljettmaskinen på Brunflolinjerna. Det känns som en evighet sedan för mig, så det är inte lite underligt att varken UL eller SL idag tretton år senare inte lyckats hitta ikapp Jämtlands 2001-årsnivå. :o

UL får bara färre och färre argument att förvägra Uppsala stadsbor ett månadskort för tätortstrafiken.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 13 januari 2014, 08:53:19 AM
 Att arbeta för att skapa fler texebarriärer är inte precis att utveckla kollektivtrafiken i en positiv anda och göra det attraktivt och enkelt att ställa bilen och åka kollektiv istället.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 09:12:47 AM
Citat från: BSB101 skrivet 13 januari 2014, 08:53:19 AM
Att arbeta för att skapa fler texebarriärer är inte precis att utveckla kollektivtrafiken i en positiv anda och göra det attraktivt och enkelt att ställa bilen och åka kollektiv istället.

Det handlar inte om att skapa fler taxegränser i Uppsala län, utan om att inte ta bort precis varenda zongräns för alla som köper månadskort.
Skulle ovanstående argument funka på Göteborgare om de tvingades till att köpa Västtrafiks länskort för att kunna få ta spårvagnen mellan hemmet och arbetet inne i Göteborg?
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 13 januari 2014, 11:43:18 AM
Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 10:53:20 AM
Nej, för Uppsala har ganska stor potential att göra "förorter" på hittills outnyttjad mark inom sina kommungränser och när man vill trafikförsörja dem på ett vettigt sätt så krävs det ett månadskort som inte bara gäller på stadsbussarna. Du tyckte ju själv att man ska ha ett linjenät som anpassas till hur folk vill resa, och då är det ju rimligt att man avskaffar taxebarriärer som motverkar de resor som efterfrågas.
Man kan naturligtvis då göra Uppsala kommun till en taxezon oavsett om man åker stadsbuss eller regionbuss så att förortsborna från dessa möjliga, framtida förorter kan åka till stan på samma kort som stadsborna. Det betyder inte att man bör tvinga alla att betala ett kort som gäller från Arlanda till Skutskär och allt därimellan. Tvivlar på ett en taxegräns som gör att det kostar något mer att pendla Knivsta-Uppsala än inom Knivsta elelr Uppsala skapar speciellt stora barriäreffekter så länge det är lätt att skaffa biljetter var man än skall resa. Det som skapar mest barriäreffekter är när gränsöverskridande resor fodrar olika biljetter och det blir bökigt att skaffa biljett över gränsen som det ofta blir när man korsar gränsen mellan SL-land och UL-land.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Anders Noren skrivet 13 januari 2014, 14:21:55 PM
Det finns en grupp lokalresenärer som får lite bättre villkor med UL:s nya periodkort: boende i Älvkarleby kommun som pendlar in till Gävle (och de är förhållandevis många, Älvkarleby kommun har ingått i Gävles arbetsmarknad i många år). Nu måste de välja mellan UL Zon 2 Plus (1260 kr/månad, utan giltighet i X-Trafik zon Gävle men med giltighet i hela C-län utom Uppsala kommun) eller X-Trafik 3 zoner (840 kr/månad, med giltighet i X-Trafik zon Gävle men för UL-resor endast giltig i Gävle och Älvkarleby kommuner).  Det nya UL-kortet för 790 kr är billigare än båda alternativen, gäller fortfarande inte i X-Trafik zon Gävle men gäller som en liten bonus i hela C-län.

Motsvarande villkor gäller för Tierp, med skillnaden att det är betydligt färre som reser mellan Tierp och Gävle. Det är också oklart om X-Trafiks zon Tierp omfattar hela kommunen eller om det är någon godtydligt definierad gräns (f.d. Tierps köping?) som gäller. (Enklast vore om X-Trafik zon Tierp och UL zon Tierp hade samma gränser.)

De som behöver anslutningsresa i båda ändarna måste fortfarande bita i det sura äpplet och ha dubbla kort, för inget kortalternativ gäller för "det andra" bolagets resor "i andra änden" också. Bäst vore givetvis om det gick att köpa periodkort för valfritt antal zoner oavsett län.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 13 januari 2014, 16:56:11 PM
I Skåne hade det varit helt otänkbart att inte kunna fortsätta eller börja sin resa med stadsbuss för att sedan åka regionala linjer. Det är ju så man skapar smidiga resor dörr till dörr. Med mitt Skånekort kan jag åka alla tåg express bussar region bussar och stadsbussarna i hela Skåne för knappt 1200 kr per månad.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jo skrivet 13 januari 2014, 18:47:59 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 13 januari 2014, 14:21:55 PM
Det finns en grupp lokalresenärer som får lite bättre villkor med UL:s nya periodkort: boende i Älvkarleby kommun som pendlar in till Gävle (och de är förhållandevis många, Älvkarleby kommun har ingått i Gävles arbetsmarknad i många år). Nu måste de välja mellan UL Zon 2 Plus (1260 kr/månad, utan giltighet i X-Trafik zon Gävle men med giltighet i hela C-län utom Uppsala kommun) eller X-Trafik 3 zoner (840 kr/månad, med giltighet i X-Trafik zon Gävle men för UL-resor endast giltig i Gävle och Älvkarleby kommuner).  Det nya UL-kortet för 790 kr är billigare än båda alternativen, gäller fortfarande inte i X-Trafik zon Gävle men gäller som en liten bonus i hela C-län.

Motsvarande villkor gäller för Tierp, med skillnaden att det är betydligt färre som reser mellan Tierp och Gävle. Det är också oklart om X-Trafiks zon Tierp omfattar hela kommunen eller om det är någon godtydligt definierad gräns (f.d. Tierps köping?) som gäller. (Enklast vore om X-Trafik zon Tierp och UL zon Tierp hade samma gränser.)

De som behöver anslutningsresa i båda ändarna måste fortfarande bita i det sura äpplet och ha dubbla kort, för inget kortalternativ gäller för "det andra" bolagets resor "i andra änden" också. Bäst vore givetvis om det gick att köpa periodkort för valfritt antal zoner oavsett län.

Eller så får man göra hela Sverige till en taxezon så att det blir maximalt rättvist.

Fast det är nog otänkbart för de flesta. Frågan är då varför det bara ska finnas ett kort i hela Uppland?
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: HB skrivet 13 januari 2014, 21:06:23 PM
I princip alla biljetter i kollektivtrafiken är subventionerade mer eller mindre. Nivåer av subventioner ligger på mellan 40-80% och där månadskorten ligger i de övre nivåerna. Länsbolagens ägare har olika drivkrafter med vad man vill åstadkomma med sina subventioner,  varför någon total rättvisa inte finns i vare sig zonindelning eller prissättning. Skulle ett helt rättvist system finnas så måste alla subventioner bort och då hade vi garanterat inte så mycket kollektivtrafik kvar.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 21:50:48 PM
Citat från: Walter skrivet 13 januari 2014, 16:56:11 PM
I Skåne hade det varit helt otänkbart att inte kunna fortsätta eller börja sin resa med stadsbuss för att sedan åka regionala linjer. Det är ju så man skapar smidiga resor dörr till dörr. Med mitt Skånekort kan jag åka alla tåg express bussar region bussar och stadsbussarna i hela Skåne för knappt 1200 kr per månad.

Jojo Period priser, 30-dagars kort
1-2 zoner storstad: 495 kr
Inom övriga städer, 1-2 zoner: 385 kr
3 zoner: 615 kr
4-6 zoner:   795 kr
7-9 zoner    995 kr
10 zoner och uppåt (Hela Skåne): 1195 kr


Källa: https://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=34372&epslanguage=SV

Man behöver alltså inte köpa ett kort giltigt i 10 zoner och uppåt för 1195 kr om man vanligtvis bara åker stadsbuss inne Malmö stad.
Se och lär, UL.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 13 januari 2014, 22:12:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 21:50:48 PM
Jojo Period priser, 30-dagars kort
1-2 zoner storstad: 495 kr
Inom övriga städer, 1-2 zoner: 385 kr
3 zoner: 615 kr
4-6 zoner:   795 kr
7-9 zoner    995 kr
10 zoner och uppåt (Hela Skåne): 1195 kr


Källa: https://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=34372&epslanguage=SV

Man behöver alltså inte köpa ett kort giltigt i 10 zoner och uppåt för 1195 kr om man vanligtvis bara åker stadsbuss inne Malmö stad.
Se och lär, UL.

Hur mycket mer trafik finns det inom Skånetrafiken egentligen? Är inte deras trafik rätt så omfattande och täcker ett betydligt större område, och med betydligt fler och större tätorter/städer än Uppland..?
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:21:25 PM
Citat från: Joakim W skrivet 13 januari 2014, 22:12:46 PM
Hur mycket mer trafik finns det inom Skånetrafiken egentligen? Är inte deras trafik rätt så omfattande och täcker ett betydligt större område, och med betydligt fler och större tätorter/städer än Uppland..?

Jo! Liksom öhh... alla län i Sverige utom Gotland, typ. Det län som det ligger närmast till hands att jämföra sig med är Stockholms, och det är ju tydligen också precis vad man gör!

Egentligen gillar jag ju inte alls att stadsbussarna alltmer går upp i UL, det är synd på ett väldigt välskött system. Men man får nog lov att säga att skälet till det är en efterfrågan på enhetlighet, snarare än lokal särart...
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:44:02 PM
Man kan ju även jämföra Uppsala län med någon av de tre samarbetande Mälardalslänen Södermanland, Västmanland och Örebro, som liksom UL ska få ett och samma biljettsystem, BIMS.

Vi tar Södermanlands län som exempel.
Där finns ett obundet månadskort, Sörmlandskortet, som gäller på all trafik i hela länet: 1300 kr.
Därtill finns Stadskortet, som gäller 30 dagar på stadsbuss/landsbygdsbuss inom vald stadstrafikzon, vilket kostar 540 kr.

Vi tar Örebro när vi ändå håller på.
Det obegränsade Länskortet kostar här 1665 kr, medan tätortskorten för Örebro kostar 500 kr, Lindesberg 370 kr och hela Karlskoga kommun också för 370 kr. Alla dessa gäller i 31 dagar.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:47:40 PM
Ungefär som att föreläsa för stockholmare om hur saker är organiserade i Göteborg...  :)
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Anders Noren skrivet 13 januari 2014, 22:51:22 PM
Citat från: Jo skrivet 13 januari 2014, 18:47:59 PM
Eller så får man göra hela Sverige till en taxezon så att det blir maximalt rättvist.

Fast det är nog otänkbart för de flesta. Frågan är då varför det bara ska finnas ett kort i hela Uppland?

Jag har inte framfört några synpunkter på UL:s (eller X-Trafiks) zonindelning. Jag bara konstaterar att man kan inte köpa ett kort för valfri kombination av zoner, oavsett län eller trafikhuvudman. Konstaterandet är giltigt oavsett om UL väljer att ha 1, 2, eller 75 zoner för periodkorten.

Fast om det där BIMS-samarbetet ska vara värt något så borde funktionen kunna introduceras inom några år efter att samtliga ingående län har bytt ut sina biljettsystem.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:55:50 PM
Citat från: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:47:40 PM
Ungefär som att föreläsa för stockholmare om hur saker är organiserade i Göteborg...  :)

Nja, nog liknar Uppsala län mera de tre redan samarbetande länen Södermanland, Västmanland och Örebro mera än vad Uppsala län liknar Stockholms län (exkl ev Norrtälje kommun). Åtminstone till geografi och trafikmängd.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:56:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:55:50 PM
Nja, nog liknar Uppsala län mera de tre redan samarbetande länen Södermanland, Västmanland och Örebro mera än vad Uppsala län liknar Stockholms län (exkl ev Norrtälje kommun). Åtminstone till geografi och trafikmängd.

Men kanske inte till sina ambitioner/pretentioner  ::)
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 13 januari 2014, 23:01:38 PM
Citat från: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:56:54 PM
Men kanske inte till sina ambitioner/pretentioner  ::)

Helt rätt! Tyvärr... :-\
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 januari 2014, 23:52:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:44:02 PM
Man kan ju även jämföra Uppsala län med någon av de tre samarbetande Mälardalslänen Södermanland, Västmanland och Örebro, som liksom UL ska få ett och samma biljettsystem, BIMS.

Vi tar Södermanlands län som exempel.
Där finns ett obundet månadskort, Sörmlandskortet, som gäller på all trafik i hela länet: 1300 kr.
Därtill finns Stadskortet, som gäller 30 dagar på stadsbuss/landsbygdsbuss inom vald stadstrafikzon, vilket kostar 540 kr.

Vi tar Örebro när vi ändå håller på.
Det obegränsade Länskortet kostar här 1665 kr, medan tätortskorten för Örebro kostar 500 kr, Lindesberg 370 kr och hela Karlskoga kommun också för 370 kr. Alla dessa gäller i 31 dagar.


Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Walter skrivet 01 februari 2014, 07:07:38 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2014, 23:52:39 PM

Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..

Ett kort gör hela Skåne kostar 1190 efter senaste höjningen som jämförelse. Och då har Skåne en av de minst subventionerade biljettkostnaderna.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2014, 17:41:03 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2014, 23:52:39 PM
Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..

Det är väl ändå normalpris? Det är snarare SL som är avvikande med sin mycket lägre taxa. Något som gör att övriga svenskar har noll sympati för Stockholmare som beklagar sig över att SL-kortet nått nå nivå på typ 700 kr.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 01 februari 2014, 18:06:27 PM
Här i X-län kostar vuxen läns 30dag, 1610kr/mån (vid köp av årskort á 14490kr blir det 1207,50kr/mån ist)
Men det gäller en del utanför länet också.

Resa med UL:
Upptåg till/från Uppsala på alla avgångar.
Länsbuss till/från Skutskär-Älvkarleby-Marma.
Länsbuss till/från Tierp.

Sundsvall:
Linje 1-5 i Sundsvall alla dagar å tider.

Samt en del till.
Se länk nedan
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=381&MenuID=259


Men den om inte använder detta så är priset lite högt. dock är länet indelat i zoner så prislistan finns här.
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=378&MenuID=179
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2014, 17:04:25 PM
För att återgå till ämnet:

"De protester som har riktats mot den nya enhetstaxan i Uppsala län fick inget gensvar hos den politiska majoriteten i Uppsala läns landsting. På tisdagseftermiddagen klubbades enhetstaxan för 30-dagarsskort av landstingsfullmäktige. Protesterna riktades mot att den nya taxan skulle innebära en 50-procentig prishöjning för den som reser på månadskort enbart med de gröna stadsbussarna i Uppsala".
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/uppsalaprotester-vann-inte-gehor/

Så trots att UL ska få samma biljettsystem som Dalatrafik, X-trafik, VL, Södermanland och Örebro väljer man bort månadskort för de största städernas tätortstrafik (som grannlänen har), och försöker istället göra sin taxa så lik SL:s som möjligt. Trots att inte ens SL har fullständig enhetstaxa på sina månadskort...
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Jonas skrivet 04 februari 2014, 23:22:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 17:04:25 PM
För att återgå till ämnet:

"De protester som har riktats mot den nya enhetstaxan i Uppsala län fick inget gensvar hos den politiska majoriteten i Uppsala läns landsting. På tisdagseftermiddagen klubbades enhetstaxan för 30-dagarsskort av landstingsfullmäktige. Protesterna riktades mot att den nya taxan skulle innebära en 50-procentig prishöjning för den som reser på månadskort enbart med de gröna stadsbussarna i Uppsala".
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/uppsalaprotester-vann-inte-gehor/

Så trots att UL ska få samma biljettsystem som Dalatrafik, X-trafik, VL, Södermanland och Örebro väljer man bort månadskort för de största städernas tätortstrafik (som grannlänen har), och försöker istället göra sin taxa så lik SL:s som möjligt. Trots att inte ens SL har fullständig enhetstaxa på sina månadskort...

Visar bara hur tragiskt maktfullkomliga vår politiker blivit (och kanske även UL), trots att det är valår.
Vi kan bara hoppas att folk kommer ihåg detta i höst...

Återstår att se hur många passagerare som UL nu tappar, kommer nog bli en del...
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 05 februari 2014, 16:45:46 PM
På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2014, 17:29:36 PM
Citat från: BSB101 skrivet 05 februari 2014, 16:45:46 PM
På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.

Är det för få som cyklar och går inne i Uppsala tätort idag? Jag skulle vilja påstå att alla som är tillräckligt friska redan idag cyklar och går så ofta de kan. Prishöjningen slår mest mot de som pendlar rätt tidsödande sträckor enbart med de gröna tätortsbussarna, men som nu tvingas köpa ett länskort som gäller från Mehedeby och Öregrund till Knivsta bara för att kunna åka med t.ex linje 2 den dryga milen mellan Gamla Uppsala och Flogsta. Eller drygt samma sträcka från Sunnersta in till Uppsala centrum.
Vi kan nog säkerligen räkna med att dessa ämnen tas upp i landstingsvalet i höst, av partier som önskar fler röster.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Bjorkm skrivet 05 februari 2014, 19:56:02 PM
Tappa resenärer kommer man säkert att göra på stadslinjerna. Men på landsbygden är detta mycket positivt tror jag. Bra med en så pass minskning på månadskorten efter flera år av höjningar.

Människor har lätt för att glömma, kommer nog även ske här. När man har vant sig vid det nya kommer det inte bli några problem. Jag som själv bor på landsbygden är mycket positiv till detta.  ;)

Men jag kan även förstå reaktionen. Om jag uppfattat de rätt så kommer de som åker på reskassa från t.ex. Bälinge kommer få betala 40kr, istället för dagens 19 kr enkel väg.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: BSB101 skrivet 06 februari 2014, 09:49:15 AM
Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 06 februari 2014, 13:15:09 PM
Citat från: BSB101 skrivet 05 februari 2014, 16:45:46 PM
På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.
Citat från: BSB101 skrivet 06 februari 2014, 09:49:15 AM
Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.

För mig är SL-kortet ett utmärkt sätt att komma iväg och röra på mig. Skulle antagligen röra på mig betydligt mindre om jag inte hade SL-kort.
Titel: SV: Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort
Skrivet av: JDS skrivet 06 februari 2014, 21:02:02 PM
Citat från: BSB101 skrivet 06 februari 2014, 09:49:15 AM
Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.

Du menar väl "kan det aldrig bli för många"?  :D