Försökte lägga in stillbilder också, men det gick inte så bra. Dom ligger på Photobucket men kanske var för stora..
http://www.youtube.com/watch?v=vnGpakup3Fw (http://www.youtube.com/watch?v=vnGpakup3Fw)
Hej! Vilket eldorado för en bussfantast! Såg ut som en TwinCoach från 30-talet i slutet av videon?! Hälsn. BengaB40
Vilken härligt film du har gjort musiken gillar jag passar bra ihop med filmen :)
Björn, där ligger du i lä ;D
Jag hade inte så gott om tid på resan. Men det får väl bli ett återbesök nån gång. Inne i hallarna stod några renoverade bussar som ägdes av museer eller privatpersoner. Tekniklösningarna från förr kan man ju sjunka in i hur djupt som helst.. Till ex det drivpaket som låg där från en tidig fyrtiotalare: en sidventils boxertolva, bensin! Hur fränt ska inte en sån låta?
Jag säger bara WOW! Så ska det se ut. Mycket trevlig video! Måste vara tacksamt att slippa rost även solen istället tar hårt.
Det finns något som heter "Pacific Bus Museum" i SF som jag haft kontakt med. Kollade du något där? Antar att Ted känner dem.
Jag tror säkert att han är involverad i museet på något sätt. Här är hans hemsida: http://coachmaintenance.com
Fina filmer! Är det du som har den jättefina PD4107 från -66 som finns här i Sverige ?
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!
En Scenicruiser vore inte fel. Men det blir en dyr historia att få hem. Hur man nu ska få den till östkusten. Enklast att skeppa därifrån antar jag och en sådan är inget man rullar in i en container.
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!
Ja hur importerar man egentligen en amerikansk buss? Måste ju Bli RoRo-frakt, som kommer bli svindyr. Och hur fan reggar man in den? Men det skulle som sagt vara jävligt kul att plocka med en sådan! Speciellt en MCI med Detroit Diesels 71serie 2-takts V8 ;)
Jag köpte min i Little Rock Arkansas. Tog mig lite ledigt och åkte över för att köra den, via några andra resmål, till Baltimore. Där lämnade jag den på kajen med noggranna körinstruktioner till stuvarna både på engelska och svenska. Frakten var beställd via en firma som förmedlar många transporter av entusiastbilar. Med facit i hand så hade man lika gärna kunna gå via vilken speditör som helst. Typ DSV, DB Schenker, etc. Dom köper alla lastyta på fartygen. Det kan här finnas chans till bättre deal i och med att rabatter och efterfrågan kan variera. Det gick loss på c:a 50000:- för transport Baltimore - Göteborg.
Krånglet med ett objekt som inte går för egen maskin, gör ju allting dyrare. Men det skeppas ju stora motor- och segel-båtar på dessa Ro-Ro fartyg, så omöjligt kan det aldrig vara. Tror att Futurelinern kom på en gammal amerikansk "low boy" trailer.
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 19:22:31 PM
Jag köpte min i Little Rock Arkansas. Tog mig lite ledigt och åkte över för att köra den, via några andra resmål, till Baltimore. Där lämnade jag den på kajen med noggranna körinstruktioner till stuvarna både på engelska och svenska. Frakten var beställd via en firma som förmedlar många transporter av entusiastbilar. Med facit i hand så hade man lika gärna kunna gå via vilken speditör som helst. Typ DSV, DB Schenker, etc. Dom köper alla lastyta på fartygen. Det kan här finnas chans till bättre deal i och med att rabatter och efterfrågan kan variera. Det gick loss på c:a 50000:- för transport Baltimore - Göteborg.
Krånglet med ett objekt som inte går för egen maskin, gör ju allting dyrare. Men det skeppas ju stora motor- och segel-båtar på dessa Ro-Ro fartyg, så omöjligt kan det aldrig vara. Tror att Futurelinern kom på en gammal amerikansk "low boy" trailer.
ok, intressant De är var billigare än jag trodde att skeppa över den! Själva bussen är väl inte så dyr i inköp heller? Var det lätt att registreringsbesiktiga den?
Vore inte fel med en GM eller GMC "New look" stadsbuss med 8V71 maskin i baken. Fanns drösvis av den på Cuba när jag var där. (Från Canada). Klassisk US stadsbuss känd från "Speed " t ex.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 december 2013, 19:41:57 PM
Vore inte fel med en GM eller GMC "New look" stadsbuss med 8V71 maskin i baken. Fanns drösvis av den på Cuba när jag var där. (Från Canada). Klassisk US stadsbuss känd från "Speed " t ex.
Jo, de är oerhört fräna på sitt amerikanska "Form follows function"-sätt Och DD8v71 är ju i princip odödlig. Men den kanske har lite svårt att uppfylla EURO6-målen ;) Fördelen med stadsbussar dessutom är ju att de oftare fortfarande är just bussar, och inte omgjorda till nån j***a cross/hästbuss eller husbil på ålderns höst... Annars gillar jag som sagt MCI och New Flyer :)
Regbesiktningen var plättlätt. Den är såpass gammal så det mesta fick vara ifred. Fick sätta några reflexer på sidorna. Den här bussen har aldrig gått på linje. Den byggdes direkt hos Custom Coach med bostadsinredning. Så den är alltså personbil klass 2. Om man ska rega in en buss för personbefordran så kanske reglerna blir tuffare?
Om jag fick välja en fräck buss från USA så blev det nog en MCI MC6. Dom hade ju 12V71 från början:)
MCI MC6 var ju en provbuss fäör Greyhound byggd i "bara" 100 ex omkring 1970 så den måste vara svår att hitta? Men den är grym med takförhöjning i två steg.
Ägde inte Greyhound MCI ett bra tag? Det verkar som om amerikansk bussproduktion är organiserad lite annorlunda mot europeisk/asiatisk. Istället för en fordonstilverkare som fixar chassin, och en karosserifabrik som bygger på chassit, så verkar det som om busskarossören bygger hela bussen utom drivlinan, som köps in... Dessutom verkar det som om nästan varenda amerikansk buss har just Detroitdieslar i svansen, nån enstaka Cummins, Men aldrig nån CAT eller Powerstroke?
Jo, vad jag läst så blev Greyhound sura på GM efter problemen med två fyror i Scenicruiser-bussarna. Kostnaden för att konvertera blev antagligen väldigt hög. Så man köpte in sig i Kanadensiska MCI och alltefter som tillverkningskapaciteten byggdes upp så gick man över till MCI. PD 4107 blev den sista GM som amerikanska Greyhound köpte. C:a 265 exemplar. Så avbräcket för GM, när en kund som årligen köpte över 300 fordon försvann, ledde nog till att man la ner tillverkningen av landsvägsbussar 1980. En prototyp gjordes för att ersätta Buffalo:n. Men den kom aldrig i produktion.
Eagle, som i början tillverkades i Europa, MCI, Flxible mfl. såldes med GM:s tvåtaktsdieslar. Det var väl först på 90-talet som miljökrav och bränsleekonomin slog ut dessa motorer.
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 december 2013, 17:21:56 PM
Jo, vad jag läst så blev Greyhound sura på GM efter problemen med två fyror i Scenicruiser-bussarna. Kostnaden för att konvertera blev antagligen väldigt hög. Så man köpte in sig i Kanadensiska MCI och alltefter som tillverkningskapaciteten byggdes upp så gick man över till MCI. PD 4107 blev den sista GM som amerikanska Greyhound köpte. C:a 265 exemplar. Så avbräcket för GM, när en kund som årligen köpte över 300 fordon försvann, ledde nog till att man la ner tillverkningen av landsvägsbussar 1980. En prototyp gjordes för att ersätta Buffalo:n. Men den kom aldrig i produktion.
Eagle, som i början tillverkades i Europa, MCI, Flxible mfl. såldes med GM:s tvåtaktsdieslar. Det var väl först på 90-talet som miljökrav och bränsleekonomin slog ut dessa motorer.
Just det ja, det var väl två parallella fyror som kopplades samman via växellådan, eftersom att GM inte hade nån motor som ensam var tillräckligt stark för att driva bussen? Men blev de inte konverterade till V8-tvåtaktare sen iallafall, och det blev starten för DD tvåtaktsdieslarnas totala dominans som bussmotor? Det är alltid roligt med en utblick ut i världen, speciellt Nordamerika, där de har så annorlunda lösningar på samma problem som vi har! Vet du om det finns nån mer amerikansk buss i Sverige?
Rolls buss har renoverat en Silver Eagle. och det kryssade omkring en MCI på Stockholms cruising ifjol somras. Vet inte om den var regad i Sverige dock. I Tyskland, England och Holland finns det flera. Scenicruiser och Silversides.
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 december 2013, 19:25:07 PM
Rolls buss har renoverat en Silver Eagle. och det kryssade omkring en MCI på Stockholms cruising ifjol somras. Vet inte om den var regad i Sverige dock. I Tyskland, England och Holland finns det flera. Scenicruiser och Silversides.
Ok, tack för all info, det var kul att höra allt om dessa speciella bussar! :)
Citat från: Tomas Karlsson skrivet 26 december 2013, 16:58:01 PM
Jo jag har den bussen. Och det var därför jag besökte denna firma. Behövde diverse gummilister, bromsmembran och nya vindrutor. Främst som reserv. Men det blev förstås handlat lite mer när man ändå hade chansen. Synd att frakten på hela bussar blir så kostsam från norra Californien. För nog fanns där intressanta projekt man ville sätta händerna i alltid!
Ja jag förstog nästan det. Grattis! Jag har alltid gillat amerikanska bussar och din buss ser ut att vara en riktigt fin klenod. Inredningen ser ju helt fantastisk ut. Jag har sett den bussen tidigare nånstans men kul att komma i kontakt med ägaren! Själv har jag en lastbil från samma kontinent (dock ej 8v) . Planerar du att komma söderöver nånting till sommaren?
Kan vara svårt med fritid på sommaren. Men om det finns nån chans att vara ledig så blir det säkert nån längre tur. Den där bussen trivs bäst i hundra knyck!
Mitt åk från 1970 trivs bäst i 120, men 100 går också alldeles utmärkt. :)
Ta en sväng till Orsa vet jag... :) Tomas, jag har dragit iväg ett PM till dig.