"Trafikpolisen i Göteborg kontrollerade på fredagen sex bussar. Samtliga fick tas ur trafik för reparation och ombesiktning."
Läs mer>>>http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2217669-bussar-i-uselt-skick-fick-inte-koras-mer (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2217669-bussar-i-uselt-skick-fick-inte-koras-mer)
Bra jobbat polisen! Det skulle dock vara bra om även Stockholmspolisen kunde kontrollera bussar någon gång, det är inte sällan man ser skräckexempel ute på vägarna...
Om Göteborgspolisen skulle lånas ut för att kontrollera röda bussar i öster, så skulle det nog kunna bli en hel del inställda linjer.
Det är ju verkligen konstigt att det aldrig hörs om busskontroll i övriga delar av Sverige för inte 17 tror väl någon att bussar i Gbg skulle vara mycket sämre än andra i landet ????
Polismyndigheten i Västra Götaland verkar arbeta på att annat sätt än landets andra polismyndigheter. Det har visst förekommit någon liknande slags storkoll i Norrtälje en gång, men det var säkert 15-20 år sedan nu.
Bra jobbat av Polisen.
Behövs verkligen i branschen :)
Man kan ju undra hur många bussar som skulle åka dit egentligen ifall det skulle göras en massiv kontroll i hela landet.
Citat från: yngrot skrivet 22 december 2013, 00:14:49 AM
Det är ju verkligen konstigt att det aldrig hörs om busskontroll i övriga delar av Sverige för inte 17 tror väl någon att bussar i Gbg skulle vara mycket sämre än andra i landet ????
Jo det tror jag nog om man jämför med landet i sin helhet, tillsammans med ett antal andra storstadsområdens tätortsbussar tillhörande ett par tre-fyra operatörer.
Och då snackar vi enbart reella fel, inte påhittade som felaktiga positionsljus, placering av extraljus, kännande kant på bussar som inte ska ha sådan etc.
Har man inget förebyggande underhåll, inget system som hindrar att man skickar ut bussar i bristfälligt skick, förare som varken har tid eller kunskap att bedöma om man kan köra med ett fordon eller ej.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 december 2013, 20:39:57 PM
Har man inget förebyggande underhåll, inget system som hindrar att man skickar ut bussar i bristfälligt skick, förare som varken har tid eller kunskap att bedöma om man kan köra med ett fordon eller ej.
...ja, då verkar man sannolikt i någon av Sveriges största städer!
Vad kan ett företag göra för att komma ur detta?
PS: I verkligheten alltså?
I Östergötland förekommer det inte några flygande kontroller på bussar i linjetrafik.
Citat från: JDS skrivet 26 december 2013, 22:27:12 PM
...ja, då verkar man sannolikt i någon av Sveriges största städer!
Vad kan ett företag göra för att komma ur detta?
PS: I verkligheten alltså?
Förebyggande underhåll, alltså inte bara akutreparationer.
Bilprovningen ska inte vara den instans som berättar vad som ska servas o repareras, det ska vara utfört innan man kommer dit och ett rent protokoll ska vara ett bevis på att man förhoppningsvis har skött underhållet bra
Regelbunden motortvätt och åtgärd av läckage
Kontroll före körning värd namnet och åtgärd vid upptäckta fel, fordon som inte klarar kontrollen tas inte i trafik.
Enklare reparationer t.ex byte av trasiga lampor ska kunna ske omgående.
Med detta klarar man 95% av de anmärkningar som Polisen ger, resterande är både sådant som kan hända under trafikdagen resp rent felaktiga anmärkningar som beror på okunskap hos Polismannen både vad gäller kontrollmetod resp lagkrav.
Det är väl bara en konsekvens av systemet med upphandlad trafik. Dels så har
det vinnande företaget åtagit sig att köra trafiken till lägsta möjliga pris. Dels så
skall investeringar i både bussar och utrustning i depåerna (verkstad, tvätt,
ramper, personalutrymmen, ....) tas hem innan koncessionen går ut.
Då blir det att man snålar med pengarna. Alla onödiga kostnader skärs bort och
det gäller att hålla bussarna rullande så billigt som möjligt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 december 2013, 00:05:24 AM
Förebyggande underhåll, alltså inte bara akutreparationer.
Bilprovningen ska inte vara den instans som berättar vad som ska servas o repareras, det ska vara utfört innan man kommer dit och ett rent protokoll ska vara ett bevis på att man förhoppningsvis har skött underhållet bra
Regelbunden motortvätt och åtgärd av läckage
Kontroll före körning värd namnet och åtgärd vid upptäckta fel, fordon som inte klarar kontrollen tas inte i trafik.
Enklare reparationer t.ex byte av trasiga lampor ska kunna ske omgående.
Med detta klarar man 95% av de anmärkningar som Polisen ger, resterande är både sådant som kan hända under trafikdagen resp rent felaktiga anmärkningar som beror på okunskap hos Polismannen både vad gäller kontrollmetod resp lagkrav.
Dock ser normen ut så här idag i de flesta storstadsområdena där de största operatörerna kör:
Noll antal reservbussar. Alla bussar på depån skall förväntas under rusningstrafiken, och haverier får därför bara ske under lågtrafik. Alla mekaniker förväntas därmed arbeta endast nattetid, då bussarna är inne, och att hitta anställda som bara vill arbeta natt är hur enkelt som helst? Majoriteten av bussarna är ålderstigna/slitna och har tidigare rullat i många år i andra trafikområden där de misskötts rejält och fått dåligt underhåll i alla år, men trafikområdet som fått ärva dem förväntas "trolla" dem friska med en gnutta "förebyggande underhåll", när de i vissa fall är så slutkörda att de borde hamnat på Hölö för flera år sedan.
Det hela har återupprepas här och där i olika trafikområden över hela landet för bl.a Arriva, Nobina och Veolia, men ingen verkar ta sig ur den onda cirkeln. Inte ens i Västra Götaland, där operatörerna borde veta att kraven från samhällets kontrollinstanser ligger på en tydlig nivå, klarar de flera olika operatörerna av att hålla trafiken problemfri.
Citat från: Johan71 skrivet 26 december 2013, 22:30:37 PM
I Östergötland förekommer det inte några flygande kontroller på bussar i linjetrafik.
Vi hade en i Ludvika för några månader sen. U.a ;D
Citat från: pegee skrivet 27 december 2013, 05:59:08 AM
Det är väl bara en konsekvens av systemet med upphandlad trafik.
Det är nog att förenkla saken.
Alla verksamheter förväntas bli mer effektiva, dvs leverera mer för varje krona. Det är inte något unikt för bussbranschen, utan så är det för alla som jobbar på en konkurrensutsatt marknad.
Den som betalar vill få så mycket som möjligt för sina pengar.
Detta kan givetvis drivas olika långt, beroende på hur beställaren ställer sig till konsekvenserna.
Kanske anser tex SL att det kostar mindre (även räknat i annat än pengar) att ställa in turer, än att ha personal och bussar i reserv? Man är helt enkelt beredd att ta den smällen.
Sen kan saker och ting drivas för långt också, att skicka ut fordon med allvarliga fel är givetvis inte okej.
Problemet när det saknas konkurrens är verksamheter tenderar att kosta mer och mer, men leverera mindre och mindre.
Ett bra exempel är väl just polisen. De blir fler och fler och kostar mer och mer, men klarar trots det upp färre och färre brott.
Ineffektiviteten ökar således.
Citat från: Ersa skrivet 27 december 2013, 09:17:49 AM
Dock ser normen ut så här idag i de flesta storstadsområdena där de största operatörerna kör:
Noll antal reservbussar. Alla bussar på depån skall förväntas under rusningstrafiken, och haverier får därför bara ske under lågtrafik. Alla mekaniker förväntas därmed arbeta endast nattetid, då bussarna är inne, och att hitta anställda som bara vill arbeta natt är hur enkelt som helst? Majoriteten av bussarna är ålderstigna/slitna och har tidigare rullat i många år i andra trafikområden där de misskötts rejält och fått dåligt underhåll i alla år, men trafikområdet som fått ärva dem förväntas "trolla" dem friska med en gnutta "förebyggande underhåll", när de i vissa fall är så slutkörda att de borde hamnat på Hölö för flera år sedan.
Samtliga trafikavtal i SL området inbegriper ett visst antal fordon i teknisk reserv, låt vara att operatören sedan bara har dessa fordon på papperet och att normalt underhåll etc redan då utnyttjar dessa till 100% beroende på att underhållet sköts på trafiktid
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 december 2013, 15:55:14 PM
Samtliga trafikavtal i SL området inbegriper ett visst antal fordon i teknisk reserv, låt vara att operatören sedan bara har dessa fordon på papperet och att normalt underhåll etc redan då utnyttjar dessa till 100% beroende på att underhållet sköts på trafiktid
Jag förstår inte poängen med att reglera reservfordon i avtalen om det inte är SL som tillhandahåller fordonen. Hur är kravet uttryckt och vad vinner SL på det?