Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM

Titel: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM
Har nu åkt med Veolias B9S ledbuss från Nils Ericsonterminalen, och noterade ganska snabbt både positiva saker, och saker som är mindre bra.

Om vi ska börja med det som är bra, så är det att man slipper stå vid Centralstationens hållplats vid Hotel Post och frysa.

Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga. Vore det inte bättra för Veolia att köra med boggie på L58, den går ju som sagt bara Bergsjön-NET-Bergsjön...  ???
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: igel skrivet 19 december 2013, 21:53:09 PM
Nu vet jag ju inte hur NE-terminalens gater ser ut. Men i Jakobsberg backas det ut rätt många B9S:ar utan något större problem. Hur står B9S:arna uppställda i garaget, där lär väl förarna behöva backa dem.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: J0han skrivet 19 december 2013, 22:02:53 PM
Kör man in med bussen snett så är det väl ganska självklart att man kommer ut väldigt snett, kör man in bussen rakt så får man det mycket enklare att komma ut också
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2013, 22:33:20 PM
Citat från: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM
Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga.

Om det tar lång tid att backa ut bussen beror det sannolikt på att föraren är ovan vid denna manöver. Sådant brukar växa bort med ökad rutin. Visst stör en långsam backning andra bussar men det skall inte vara någon olycksrisk eftersom backande bussar alltid skall ges företräde. Trafikledningen på Nils Ericsonsterminalen har god överblick att så verkligen sker, annars blir det inte så roligt för aktuell förare.

Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: JDS skrivet 19 december 2013, 23:43:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2013, 22:33:20 PM
Om det tar lång tid att backa ut bussen beror det sannolikt på att föraren är ovan vid denna manöver. Sådant brukar växa bort med ökad rutin.

Detta gäller dock inte stadsbussförare, de kan ha hur lång erfarenhet som helst av att vara extremt osäkra varje gång de backar. Och även om de så småningom blir rutinerade så är personalomsättningen så hög att det alltid är en stor andel som knappast kan sägas behärska backning. Fenomenet kan bl a beskådas vid Liljeholmen i Stockholm.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 20 december 2013, 10:06:18 AM
Citat från: igel skrivet 19 december 2013, 21:53:09 PM
Nu vet jag ju inte hur NE-terminalens gater ser ut. Men i Jakobsberg backas det ut rätt många B9S:ar utan något större problem. Hur står B9S:arna uppställda i garaget, där lär väl förarna behöva backa dem.




Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 20 december 2013, 11:09:25 AM
Undrar bara varför inte Veolia väljer boggiebussar istället, som verkar vara en dominerande busstyp på NET. En B9S behövs nog inte ur passagerarantal sett, utan en boggie hade nog räckt. Men, som ni skriver så är det antagligen en ovana hos förarna, och då kan dom ju sin sak en då så att säga.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 11:22:47 AM
Citat från: Calle skrivet 20 december 2013, 11:09:25 AM
Undrar bara varför inte Veolia väljer boggiebussar istället, som verkar vara en dominerande busstyp på NET. En B9S behövs nog inte ur passagerarantal sett, utan en boggie hade nog räckt. Men, som ni skriver så är det antagligen en ovana hos förarna, och då kan dom ju sin sak en då så att säga.

Jag tror inte att Veolia sätter in ledbussar om det inte är ett krav från Västtrafik.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Calle skrivet 20 december 2013, 16:19:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 11:22:47 AM
Jag tror inte att Veolia sätter in ledbussar om det inte är ett krav från Västtrafik.

Vad jag har förstått, så är det ett krav mellan Västtrafik och Veolia, att L58 skall köras med ledbussar. När trafikstarten skedde, visste man säkert inte att linjen skulle kortas av, som nu har skett. Dock, så kan man i mitt tycke; gjort ett nytt avtal med Västtrafik, då en boggie passar bättre på L58.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 16:37:20 PM
Citat från: Calle skrivet 20 december 2013, 16:19:59 PM
Vad jag har förstått, så är det ett krav mellan Västtrafik och Veolia, att L58 skall köras med ledbussar. När trafikstarten skedde, visste man säkert inte att linje skulle kortas av, som nu har skett. Dock, så kan man i mitt tycke; gjort ett nytt avtal med Västtrafik, då en boggie passar bättre på L58.

Det är i så fall Västtrafik som får ändra i avtalet. Sådant är dock inget som man kan göra hur som helst efter en upphandling. Nu känner jag inte till hur det är skrivet just här men det är vanligt att det finns möjlighet att en gång om året eller så ändra till ett värde av cirka 10 procent uppåt eller nedåt utan att göra en ny upphandling.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 20 december 2013, 16:45:42 PM
Men nu har man köpt ledbussar och då får man använda dem. Finns ingen vits att lägga pengar på att byta 3 år gamla bussar. Dessutom har det gått utmärkt att backa ledbussar på Nisseterminalen i alla år men det är ju bra att förarna tar det försiktigt om de är osäkra. Om det nu inte behövs ledbuss av kapacitetsskäl kanske det så småningom blir omprioriteringar och man byter plats på några B9S och Solaris. Man har ju bara kört med konceptet i en vecka så det är lite tidigt att utvärdera ännu.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: jasve skrivet 20 december 2013, 17:19:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 16:37:20 PM
Det är i så fall Västtrafik som får ändra i avtalet. Sådant är dock inget som man kan göra hur som helst efter en upphandling. Nu känner jag inte till hur det är skrivet just här men det är vanligt att det finns möjlighet att en gång om året eller så ändra till ett värde av cirka 10 procent uppåt eller nedåt utan att göra en ny upphandling.
Dom 10 procent du menar gäller ngt som kallas frivolym, man har alltså rätt att utöka eller minska produktionen med dom procenten (procenten kan variera i olika avtal ), och då gäller dom priser som ar satta i avtalet. Man kan utöka eller minska mer än dom tio procenten utan att göra en ny upphandling, och det kan ske flera gånger om året. Om man överstiger dom procenten som står i avtalet blir det en förhandling om kostnaderna.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Walter skrivet 20 december 2013, 18:10:26 PM
Citat från: Jan Svendsen skrivet 20 december 2013, 17:19:46 PM
Dom 10 procent du menar gäller ngt som kallas frivolym, man har alltså rätt att utöka eller minska produktionen med dom procenten (procenten kan variera i olika avtal ), och då gäller dom priser som ar satta i avtalet. Man kan utöka eller minska mer än dom tio procenten utan att göra en ny upphandling, och det kan ske flera gånger om året. Om man överstiger dom procenten som står i avtalet blir det en förhandling om kostnaderna.


Ja,men enligt lagen får man inte ändra avtalet för mycket, då ska det upphandlas på nytt. Detta för att komma åt dem dom handlar upp en sak men sedan radikalt ändrar uppdraget. Dock är gränsen för detta från fall till fall.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Ersa skrivet 21 december 2013, 00:03:47 AM
Citat från: JDS skrivet 19 december 2013, 23:43:46 PM
Detta gäller dock inte stadsbussförare, de kan ha hur lång erfarenhet som helst av att vara extremt osäkra varje gång de backar. Och även om de så småningom blir rutinerade så är personalomsättningen så hög att det alltid är en stor andel som knappast kan sägas behärska backning. Fenomenet kan bl a beskådas vid Liljeholmen i Stockholm.

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2013, 10:06:18 AM
Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..

Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 01:11:45 AM
Citat från: yngrot skrivet 20 december 2013, 10:06:18 AM

Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..

Jag vill nog hävda att det är LÄTTARE att backa ut med en ledvagn på sådana ställen just för att den är LEDAD :-)

Man viker ju ekipaget en del och därför behöver man inte backa lika långt rakt bakåt som med en 15 meters buss.

I övrigt trodde jag att det bara var i SL området man inte fick/kunde/ville backa.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 21 december 2013, 06:59:43 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 01:11:45 AM
Jag vill nog hävda att det är LÄTTARE att backa ut med en ledvagn på sådana ställen just för att den är LEDAD :-)

Man viker ju ekipaget en del och därför behöver man inte backa lika långt rakt bakåt som med en 15 meters buss.

I övrigt trodde jag att det bara var i SL området man inte fick/kunde/ville backa.

Problemet på NET är att du inte FÅR vika bussen utan skall backa rakt ut från gate samt att många förare är rent ut sakt rädda o backa ledbuss då dom är ovvana med det....o ledbuss behövs på ett antal turer i bergsjön.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Wetjo skrivet 21 december 2013, 08:36:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 december 2013, 00:03:47 AM
Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?

När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 09:59:53 AM
Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 08:36:02 AM
När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...

Det var en skröna som vissa instruktörer på SL Bussförarskola gärna presenterade för eleverna :)

Det har aldrig varit så, fram till att man reformerade klasserna i början på -90 talet? kombinerades D alltid med E
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 10:02:15 AM
Citat från: Erling.L skrivet 21 december 2013, 06:59:43 AM
Problemet på NET är att du inte FÅR vika bussen utan skall backa rakt ut från gate samt att många förare är rent ut sakt rädda o backa ledbuss då dom är ovvana med det....o ledbuss behövs på ett antal turer i bergsjön.

FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Johan B skrivet 21 december 2013, 10:18:20 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 10:02:15 AM
FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D

Regeln är där för att undvika att bussar backar in i varandra när flera avgår samtidigt intill varandra. En annan regel är att du ska ha varningsblinkers när du backar. Det är trafikledningen på terminalen som bestämt detta. Visst kan det låta dumt men det behövs inte många stressade och ouppmärksamma förare på den begränsade ytan för att det ska uppstå skador för stora belopp.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: igel skrivet 21 december 2013, 10:52:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 december 2013, 00:03:47 AM
Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?

Jag är inte så säker på det. Om man tittar på hur förarna kör i Norrort och samtidigt vet att bland de nya så har alla gått YKB utbildningen minst 180 timmar.  Ändå kör de betydligt sämre i dag än innan utbildningen förlängdes. Så lägger man på ytterligare en utbildningen så lär väl ingen komma ut genom grinden på garaget  ;)
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2013, 10:59:54 AM
Citat från: Johan B skrivet 21 december 2013, 10:18:20 AM
Regeln är där för att undvika att bussar backar in i varandra när flera avgår samtidigt intill varandra. En annan regel är att du ska ha varningsblinkers när du backar. Det är trafikledningen på terminalen som bestämt detta. Visst kan det låta dumt men det behövs inte många stressade och ouppmärksamma förare på den begränsade ytan för att det ska uppstå skador för stora belopp.

Det var något som bestämdes i samband med att terminalen togs i bruk. Terminalen byggdes också för detta med fria ytor bakåt så att en ledbuss har relativt gott om plats. Det är som jag skrev förut också strikt krav på att andra bussförare ger backande buss företräde.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:14:42 AM
Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 08:36:02 AM
När jag tog busskort 1983 fick vi DE-behörighet med motivering att ledvagn räknades som buss med släp... När ändrades det? Jag vet att de "nya" bussförarna endast får D, trots att ledvagn ingår i tjänsten...



När jag tog mitt busskort 1976 så ingick E  men det hette oxå det det bolag som använde skulle utbilda på körning med släp vilket än så länge inte hänt i mitt fall iaf  ;)
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:15:57 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 10:02:15 AM
FÅR?  är det som vanligt något som någon operatör tror sig ha bestämt? på liknande sätt som att man på vissa håll inte får backa utan hjälp av trafikledare?

En ledbuss är ju ledad av en bra anledning  ;D




FÅR är små söta djur som finns på Gotland  har jag fått lära mig   ::) ;D ;D
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Wetjo skrivet 21 december 2013, 11:45:20 AM
Backande fordon har företräde på de flesta bussterminalerna i landet på grund av säkerheten. Svårare att se bakåt än att stanna o släppa fram en kollega.
Vad jag kommer ihåg gällde detta även på SL:s depåer när SL var SL...

Jag har varit med att tömma A-rampen på Råsta för att en Rookie hade svårt att backa ledbuss. Efter ett tag hade han "saxat" in sig, så att han stod väldigt nära grannbussen...
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: igel skrivet 21 december 2013, 12:49:49 PM
Det finns väl ganska många depåer i SL-området där utrymmet bakom ledbussarna är för litet för att man bara ska kunna backa rakt bakåt, utan att man måste svänga innan man är ute ur parkerings fickan och då ser man inte om det kommer någon buss.   
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: JDS skrivet 21 december 2013, 13:05:09 PM
Citat från: Wetjo skrivet 21 december 2013, 11:45:20 AM
Backande fordon har företräde på de flesta bussterminalerna i landet på grund av säkerheten. Svårare att se bakåt än att stanna o släppa fram en kollega.
Vad jag kommer ihåg gällde detta även på SL:s depåer när SL var SL...
Jovisst, men "gällde" betyder i detta fall att det har ungefär samma status som anslaget "Din mamma jobbar inte här, diska efter dig" i kafferummet. D v s man blir inte omtyckt om man bryter mot det men så mycket värre är det inte.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Knallhatt skrivet 21 december 2013, 14:07:22 PM
Citat från: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM
Har nu åkt med Veolias B9S ledbuss från Nils Ericsonterminalen, och noterade ganska snabbt både positiva saker, och saker som är mindre bra.

Om vi ska börja med det som är bra, så är det att man slipper stå vid Centralstationens hållplats vid Hotel Post och frysa.

Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga. Vore det inte bättra för Veolia att köra med boggie på L58, den går ju som sagt bara Bergsjön-NET-Bergsjön...  ???

Linje 58 upphandlades med ledbuss. Alltså skaffade Veolia ett antal ledbussar till linjen. Att nu linje 58 kortas av innebär inte att man blir av med ledbussarna. Dom måste köras någonstans. Linje 58 till Bergsjön är dessutom den bit av linjen som har stort resande i rusningen med mycket barnvagnar. Sittplatsmässigt är det ingen större skillnad mellan boggi- och ledbuss men barnvagnsmässigt är det bättreplats på en ledbuss.
Att sätta in boggibuss på linjen är ett problem, var får man dom ifrån och var gör man av med ledbussarna?
På linjerna i Frölundapaketet var det upphandlat med ledbuss på linje 58 och industribussar, (samt linje 16). Industribussarna är nedlagda så kvar är bara linje 58..

Det som kan diskuteras är lämpligheten att vända linje 58 på NET då den har ledvagn. Å andra sidan finns det inte gott om vändningsmöjligheter i centrala Göteborg som dessutom lhar lämpliga avlösningsmöjligheter. NET uppfyller båda dessa krav, det ligger nära depån på Frihamnen och det går att vända.

Heden är inte lämplig då det är en trång terminal med osäker framtid.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2013, 14:49:01 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:15:57 AM
 

FÅR är små söta djur som finns på Gotland  har jag fått lära mig   ::) ;D ;D

Vi har inga Får här, vi har bara Lamm.

Till skillnad från i övriga Sverige :) där bara småttingarna kallas lamm
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: AdmirT skrivet 22 december 2013, 05:42:30 AM
(http://img819.imageshack.us/img819/4484/h989.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/h989.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Jag bjuder på en ledbuss på L.58 för någon dag sedan. Jag passar på eftersom temat är just ledbussar och linje 58 :)
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 22 december 2013, 08:54:17 AM
Vore intressant om nån kunde fota lite när en ledvagn står vid hplficka och backar ut..   Men om jag fattar rätt är hplficka inte lika lång som en ledvagn och då har bakdelen ute där andra bussar kör ?
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2013, 09:01:18 AM
Citat från: yngrot skrivet 22 december 2013, 08:54:17 AM
Vore intressant om nån kunde fota lite när en ledvagn står vid hplficka och backar ut..   Men om jag fattar rätt är hplficka inte lika lång som en ledvagn och då har bakdelen ute där andra bussar kör ?

Jo, den måste ju backa ut hela sin längd så att den går fri från refugerna när den sedan skall svänga. Men det finns alltså plats tilltagen för detta och som sagt: det skall inte köra några andra bussar där när någon håller på att backa ut. Men självklart kan man naturligtvis inte helt reservera sig för trafik som trots förbud kör in på området och föraren av sådana fordon har förmodligen inte utbildning i att köra på terminalområdet.

Vad jag vet har aldrig någon sådan olycka dock inträffat och trafikledningen brukar vara rätt duktig på att "skrika bort" obehörig trafik via högtalarsystemet. Det har dock hänt en och annan olycka när bussförare, som skall ha utbildning, nonchalerat bestämmelserna.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Ersa skrivet 22 december 2013, 10:38:40 AM
Är det verkligen så trångt på NET? Då jag besökt terminalen tycker jag att den verkar rätt tilltagen. Den känns då i varje fall större än Umeå busstation där det backats ledvagnar (varav en var en 20-meters f.d. UL-vagn) från gatesystemet utan bekymmer genom åren.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: igel skrivet 22 december 2013, 10:46:33 AM
Citat från: AdmirT skrivet 22 december 2013, 05:42:30 AM
(http://img819.imageshack.us/img819/4484/h989.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/h989.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Jag bjuder på en ledbuss på L.58 för någon dag sedan. Jag passar på eftersom temat är just ledbussar och linje 58 :)

Ser ut att vara oceaner av plats om man jämför med den nya terminalen i täby c. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60568.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60568.0)
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2013, 10:50:45 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2013, 10:38:40 AM
Är det verkligen så trångt på NET? Då jag besökt terminalen tycker jag att den verkar rätt tilltagen. Den känns då i varje fall större än Umeå busstation där det backats ledvagnar (varav en var en 20-meters f.d. UL-vagn) från gatesystemet utan bekymmer genom åren.

Vem har skrivit att det skulle vara särskilt trångt på NET? Jag har skrivit i flera inlägg att det är plats tilltagen så att det inte skall vara några problem att backa en ledbuss rakt ut och det krävs inte meterprecision för att göra det.
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: JDS skrivet 22 december 2013, 12:02:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2013, 09:01:18 AM
Jo, den måste ju backa ut hela sin längd så att den går fri från refugerna när den sedan skall svänga. Men det finns alltså plats tilltagen för detta och som sagt: det skall inte köra några andra bussar där när någon håller på att backa ut. Men självklart kan man naturligtvis inte helt reservera sig för trafik som trots förbud kör in på området och föraren av sådana fordon har förmodligen inte utbildning i att köra på terminalområdet.

Vad jag vet har aldrig någon sådan olycka dock inträffat och trafikledningen brukar vara rätt duktig på att "skrika bort" obehörig trafik via högtalarsystemet. Det har dock hänt en och annan olycka när bussförare, som skall ha utbildning, nonchalerat bestämmelserna.

Var står dessa bestämmelser?

Var finns kravet på utbildning?
Titel: SV: Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2013, 12:18:49 PM
Citat från: JDS skrivet 22 december 2013, 12:02:24 PM
Var står dessa bestämmelser?

Var finns kravet på utbildning?

Bestämmelserna delges alla bussföretag - och numera också tågföretag som kör ersättningstrafik - som har avtal med terminalen om att få använda denna. I samband med detta åläggs berörda företag att se till att alla bussförare som kör på terminalen får utbildning. Oftast sker väl denna genom att förarna delges bestämmelserna.