(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/526646Sof-B_zps710a40d7.jpg)
EGU 676 - Scania CR111 1977 - SL H59 5266.
Tj 462
46 6 Slu 1141-1426 5266
46 3 Slu 1507-1732Söh 5428
Härlig bild och härlig miljö och härlig tjänst.
Känns inte som det är 30 år sedan.
Nej, nu när jag ser denna fina bild på en fin buss tycker jag att det är dags att börja nytillverka CR111M igen så att vi får vettiga bussar att både köra och åka i!
Och jag vill ha fler ändhållplatser där vändning sker genom U-sväng i korsning!
Och jag vill ha färre "halta och lytta"...
Det är de som är orsaken till låggolv och fula bussar...
Det var bättre förr...
Citat från: JDS skrivet 18 december 2013, 22:51:28 PM
Och jag vill ha fler ändhållplatser där vändning sker genom U-sväng i korsning!
Jag med, men det ät antagligen strängt förbjudet idag. ;)
Det här har säkerligen varit uppe i någon tråd tidigare, men jag frågar igen:
Vet någon här på forumet varför alla SL´s CR 111'or (oavsett årsmodell, verkar det som) har den grå 3-ekrade ratten i stället för den svarta 2-ekrade som egentligen så vitt jag har förstått var standard på Scanias "1-serie" (dvs 81, 111, 141, 86, 116, 146 osv). Den grå 3-ekrade ratten kom ju egentligen 1968 när 80, 110 och 140-serien kom. Förstår att det var ett kundval vilket ratt som önskades, men jag tror att de flesta andra trafikföretag, just utom SL, valde den "rätta" 2-ekrade svarta ratten.
Det berodde väl på att de fackliga hade synpunkter på att den nya tvåekrade ratten var svårare att rengöra och därmed mer ohygienisk.
SL valde därför att köpa in bussarna med den äldre bakelitratten.
// Niclas
Hej!
Västerås CR111:or hade den grå treekrade på 150-159 årsmodell -72 CR111M
svarta tvåekrade på 160-169 årsmodell -76 CR111M
svarta tvåekrade på 170-174 årsmodell -77 CR111M
svarta tvåekrade på 501-503 åsrmodell -74 CR111MF
svarta tvåekrade på 504-508 årsmodell -76 CR111MF
Mvh Micke
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 december 2013, 10:31:44 AM
Det berodde väl på att de fackliga hade synpunkter på att den nya tvåekrade ratten var svårare att rengöra och därmed mer ohygienisk.
SL valde därför att köpa in bussarna med den äldre bakelitratten.
// Niclas
Ja det blev ju ett väldigt rabalder när H10 o H11 med den tvåekrade ratten togs i drift, det var dem som inte kunde köra dessa utan handskar o ett tag delades det ut våtservetter.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2013, 18:03:07 PM
Ja det blev ju ett väldigt rabalder när H10 o H11 med den tvåekrade ratten togs i drift, det var dem som inte kunde köra dessa utan handskar o ett tag delades det ut våtservetter.
Jaha, det förklarar kanske varför man än idag se förare inom SL-trafiken som kör med handskar.
Tror aldrig jag har sett det i andra städer än just i Stockholm att förarna använder handskar när de kör. Inget fel i det, men jag har flera gånger undrat vad det ska vara bra för. Men har jag fått svar på det!
Citat från: Cero skrivet 19 december 2013, 07:10:27 AM
Jag med, men det ät antagligen strängt förbjudet idag. ;)
Ettan i frihamnen slår en U-sväng
Citat från: roggek skrivet 19 december 2013, 02:11:43 AM
Och jag vill ha färre "halta och lytta"...
Det är de som är orsaken till låggolv och fula bussar...
Det var bättre förr...
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.
Citat från: MartinMartin skrivet 26 december 2013, 02:29:39 AM
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.
Är du seriös? Eller råkar du bara idiotförklara en del av befolkningen?
Citat från: MartinMartin skrivet 26 december 2013, 02:29:39 AM
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.
Låggolvsbussarna är snart historia i Stockholm. Folkabussarna är väl normalt bara lågentré med låg gång igenom hela bussen, stolarna brukar stå på podestrar.
Rätt kul ändå att området ser EXAKT likadant som nu som då faktiskt
Nåja, visst är det samma fastigheter även om Sofiaskolan rustats och fått ljusare färg och det är andra butiker. Men bakom fotografen har det ju tillkommit rejält mycket nya fastigheter för att inte tala om hur det kommer att bli när Söderhallen ersatts med bostäder.
Citat från: Resenären skrivet 30 december 2013, 19:48:20 PM
Nåja, visst är det samma fastigheter även om Sofiaskolan rustats och fått ljusare färg och det är andra butiker. Men bakom fotografen har det ju tillkommit rejält mycket nya fastigheter för att inte tala om hur det kommer att bli när Söderhallen ersatts med bostäder.
Några nya fastigheter har inte tillkommit såvitt jag vet (möjligen har några delats) men däremot har det uppförts en del nya
byggnader :P
Ja precis JDS "byggnader" är ju rätt ord. Eller ännu enklare "hus" kanske...
Citat från: MartinMartin skrivet 26 december 2013, 02:29:39 AM
Säger tvärt om istället, folk har blivit handikappade av alla låggolvsfordon, vore bättre att ta väck skiten så folk kunde börja gå åtminstonde några trappsteg.
På dessa CR är det rätt låga insteg vid dörrar och ganska låga podestrar där stolar sitter så nog skulle jag vilja påstå att dessa inte är särskilt svåra att komma varken av eller på utom med barnvagn/rullator
Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2014, 16:53:26 PM
På dessa CR är det rätt låga insteg vid dörrar och ganska låga podestrar där stolar sitter så nog skulle jag vilja påstå att dessa inte är särskilt svåra att komma varken av eller på utom med barnvagn/rullator
För att inte tala om t ex gamla H34 med 1 steg in (2 beroende på hur man räknar), och sedan massor av platser utan podestrar. Dessa vagnar var verkligen före sin tid!
Lidingö hade en H59 med tvåekrad svart modernare ratt, var det möjligen 5295?