Sexetter verkar vara populära här nu. Eftersom det var särskilt trevliga bussar hakar jag på med en bild från Gamla Uppsala sommaren 1969
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/31_28r_zps3d94f9d3.jpg)
Trevligt. Gamla Upsala Buss hade en väldigt brokig flora av bussar. Men sedan när Rune G började representera Kutter blev det mycket finskt.
Du kanske menar tvärtom. När Rune Gustavsson sålde sitt företag Gamla Uppsala Buss 1978 och i stället började sälja Kutter, så blev det mest van Hool och Jonckheere i företaget i stället för finskt! Nye ägaren i form av Uppsala kommun verkade ju inte alls intresserade av att köpa finskt. Däremot hann Rune själv köpa 14 Kutter under åren 1966-78 och dessutom ett par Nordic, så då var det verkligen mycket finskt inom företaget.
Aha, jag trodde Rune representerade Kutter samtidigt som han bedrev bolaget. Det fanns ju en del som körde Kutter i trakten som Lindbergs, Kristian Larsson, Karlsson o Nordberg i Österbybruk.
Kutter skötte faktiskt försäljningen själva i Sverige fram till ca 1978. Att det blev så mycket Kutter i just Uppland till att börja med berodde nog på närheten till Finland och finlandsfärjorna, men när Kutter 8-modellen kom så hittade den ägare långt ut över landet. Det var nog kvaliteten och utrustningsnivån som sålde.
En viss spin-off effekt lokalt brukar det ju bli när en bussåkare kommer med något nytt uppseendeväckande.