HEJ
12 mars i år publicerade jag del ett av 2 i denna serie. Vem kunde ana det skulle ta 9 månader innan jag behagade visa del 2.
Men bättre sent än aldrig, man väntar aldrig..... nä vänta nu här, man väntar alltid för länge på något gott, oavsett vad en gammal lärare försöka ljuga i en.
Jaja då kör vi, del 2 och sista delen i min korta bildserie som handlar om Scania Cn113, alltså en buss med trapp, normalgolv och allt annat man önskar sig av en buss.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/01_SB048_54_57_kanalgatan_Skelleftea_070821.jpg)
Börjar på hemmaplan, det är 28 Augusti 2007 och vi befinner oss på Kanalgatan i Skellefteå nära torget.
På bilden ser du Skelleftebuss 48, 54 och sist ut 57. Den sistnämnda finns kvar i staden som extrabuss än idag en det är en annan historia.
Skelleftebuss 48 kom till Skelleftebuss som ny 1988 och rullade åt samma bolag till 2008.
Efter en kort sejour som skidbuss i Särna blev det export till Ryssland enligt svensk busshistoria.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/03_SB054_kanalgatan_Skelleftea_070821.jpg)
Skelleftebuss 54 lämnar centrumhållplatsen vid torget för vidare färd mot Morö Backe på linje 6, även det numera historia eftersom man för något år sedan eller 2 förlängde linje 6 till handelsområdet Solbacken.
Skelleftebuss 54 kom ny till staden 1992 och rullade sedan på våra gator till slutet av 2008.
2009 flyttade den till Skellefte drive center AB i Fällfors där man numera kan få köra den om man vill ta körkort.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/02_SB052_58_kanalgatan_Skelleftea_070821.jpg)
Samma gata, samma dag, Skelleftebuss 52 och 58 kommer åkande västerut längs Kanalgatan.
Buss 52 kom ny 1990 till Skelleftebuss och här rullande den fram till 2009. Vidare öden okända.
Bakom kommer buss 58 som kom ny till Skelleftebuss 2002 och rullade här till 2010 då nya solarisbussar ersatte både den och flera kamrater.
Buss 58 ägs av Jensens Buss i Särna och rullar där som Skidbuss.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/04_SB046_Ostanback_Skelleftea_070928.jpg)
Skelleftebuss 46 i slutet av september 2008 i Östanbäck. Mintgröna huset i bakgrunden är före detta konsum i Östanbäck.
Bussen går på linje 216 från Byske till Östanbäck via Ostvik och en mängd mindre byar i närområdet.
Linje 216 är en skolbusslinje med en tur morgon och eftermiddag.
Bussen har just kört slingan i Östanbäck klart, sista resenärer har klivit av och ska nu tomköra tillbaka till Skellefteå.
Skelleftebuss 46 kom till bolaget 1987 och rullade här till 2008 då den flyttade till Ryssland.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/05_Veolia_1044_vasaplan_ume_080227.jpg)
Nu byter vi bolag, år och stad och hoppar till slutet av februari 2008. Vi befinner oss en snöig dag på Skolgatan och Vasaplan i Umeå.
Veolia 1044 kommer här på linje 1.
Bussen kom ny till Polarbuss i Umeå 1996 där den fick nummer 44.
Juni 2006 tog connex över trafiken i staden och då övertog man även bussen som fick nummer 1044.
December 2006 blev Connex istället Veolia.
Någon gång efter detta skickades tyvärr bussen i döden, då SBH berättar att dennes vidare öde blev Hölö.
Men utan datumangivelse.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/06_Veolia_1052_vasaplan_ume_080227.jpg)
Samma dag fotade jag även Veolia 1052 på Vasaplan.
Bussen kom till Polarbuss ny 1997 och rullade i Umeå hela livet fram till Augusti 2008 då den skickades till Hölö.
2006 blev den först Connex 1052 sedan bytte ju bolaget namn till Veolia men bussen fick behålla nummer 1052 ändå.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/07_Veolia_1053_Skolgatan_Stortorget_ume_080228.jpg)
Umeå, Skolgatan, men dagen efter så kommer Veolia 1053 på linje 1. Om ni undrar varför alla dessa busar gick på linje 1 så har det och göra med att man fick dispens på den linjen och behövde inte använda lågentrébuss eller låggolvsbuss på linje 1 utan normalgolvare var okej.
Hur var det nu Ersa, gällde dispensen även linje 4 och 5 även 2008?
Veolia 1053 kom ny till Umeå 1997 som Polarbuss 53 och rullade i staden till 2008 då den skickades till Hölö.
Även den bytte bolag till Connex 2006 och fick då nummer 1053 tätt följt av att bolaget bytte namn till Veolia.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/08_Veolia_7296_DTL891_strandgatan_Ovik_090511.jpg)
Masj 2009 var jag i Örnsköldsvik för att vänta in morgonens skolbusstur från Gullvik. Det var då den ända tidtabellslagda turen som Volia 7296, forna Örnsköldsviksbuss 96 var planlagd på.
Bussen kom Augusti 1997 till Örnköldsvikbuss och övertogs 2006 av Veolia. Vidare öden okända, är denna kvar i Ö-vik ännu?
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/09_LLT_129_smedjegatan_lule_090609.jpg)
September 2009 blev det kortare besök i Luleå, och denna dag var den första för mig med att fota i RAW format.
Tack för sällskapet Bussmicke....
På bilden ser du Luleå Lokaltrafik (LLT) buss 129 på Smedjegatan i Luleå.
Bussen kom ny till LLT 1994 och rullade åt samma bolag till 2012 då Bustradecentrum i Stockholm tog över den.
Vidare öden okända.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/10_LLT_132_smedjegatan_lule_090609.jpg)
Samma dag stad och Bolag. LLT 132 har just svängt in på Smedjegatan och är på väg upp för backen till stadsbussarnas centrumhållplats.
Buss 132 kom till LLT 1996 och ägdes av LLT till september 2010 då Falcks Omnibuss tog över den.
Sedan 2012 ägs den av privatperson i Finland.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/11_LLT_121_smedjegatan_lule_090609.jpg)
LLT 121 kommer här på Skeppsbrogatan vid Polistationen och Busstationen, inte Smedjegatan som jag skrev.
LLT 121 kom ny till bolaget 1996 och rullade i staden till 2012 då en privatperson tog över den.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/12_Swebus_4114_Kungsgatan_Uppsala_090731.jpg)
Swebus 4114 på Kungsgatan i Uppsala sista Juli 2009. Svängfilen bussarna står i leder in till Uppsala Resecentrum.
Buss 4114 kom ny till Swebus 1997 och rullade i staden till 2011. 2009 Byte swebus namn till Nobina, men vid fototillfället så är det swebus som företaget heter ännu.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/13_Swebus_4113_Kungsgatan_Uppsala_090731.jpg)
Swebus 4113 står på Kungsgatan och resecentrum i Uppsala och lastar för en tur mot Alunda.
Även 4113 kom ny till Swebus Uppsala 1997 och rullade i staden till 2011.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/14_Arriva_7102_Marsta_100723.jpg)
Arriva 7102 i Märsta 23 juli 2010.
Bussen kom ny till Swebus 1996 med nummer 3975.
Mars 2009 tog Arriva över den och då fick den nummer 7102.
2012 överförd till Busmarket.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/15_Arriva_7198_Upplands-Vasby_100723.jpg)
Arriva 7198 kommer längs Centralvägen i Upplands Väsby.
Kom ny till Swebus 1996 med nummer 3875.
Togs över av Arriva 2009 och då fick den nummer 7098.
Sedan 2012 står busmarket som ägare.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/16_VL_265_Vastra-Aros_Resecentrum_100726.jpg)
Vi besökte för någon bild sedan Östra Aros, så vad passar då inte bättre en och även besöka Västra Aros.
AB Västerås Lokaltrafik, ägda av Västmanlands lokaltrafik = VL buss nummer 265 gör kort uppehåll vid resecentrum i Västerås 26 juli 2010.
Bussen kom ny till VL 1996 och enligt SBH så äger dom den ännu.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/17_VL_629_Vastra-Aros_Resecentrum_100726.jpg)
Västerås igen, VL629 lämnar resecentrum för färd mot Björnö.
Bussen kom ny till Västerås 1995 och rullade åt samma ägare fram till 2012 då Bustradecenter tog över den.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/18_VL_630_Vastra-Aros_Resecentrum_100726.jpg)
Sista bilden från Västerås, VL 630 står och lastar på resecentrum för att snart åka mot Skultuna.
Här är även linjenumret Historia eftersom man förändrat och gjort om linjenumrera i Västerås stad och kommun och gjort nya linjenät.
VL630 kom ny till Västerås april 1995 och avställdes 2011 och skrotades i Hölö.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/19_Keolis_5208_Alvsjo_100728.jpg)
Keolis 5208 Älvsjö Busstation. Bussen ska snart åka på linje 152 mot Solna, Sundbyberg och slutligen Bromma Flygplats.
År 2010 åkte jag ofta denna linje på förmiddagen eftersom mitt baslogi på 5000 meter fanns i Farsta strand. Så Älvsjö eller Årstabergs station var en bra bytespunkt.
Då 2010 gick linje 152 Älvsjö - Årstaberg - Liljeholmen - Solna - Sundbyberg - Bromma Flygplats och var kul och få åka andra vägar en genom centrala staden hela tiden så var kul och prova den ibland. Oftast när jag åkte den kom det också en riktig buss, en trapp-Scania di kallert och detta var ett extra plus tyckte jag.
Bussen då, jo den kom ny till SL buss 1995, togs över av Busslink 2000 och dom blev 2010 Keolis.
Alla år hade den nummer 5208.
2010 tog Bus Trade center över den.
(http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/Scania_cn113/20_Keolis_5250_Farsta_100730.jpg)
Sista bilden i detta svep, Keolis 5250 i Farsta centrum. På bilden ser man en äldre kämpe och en nyare mindre intressant kämpe.
Från Farsta strand och hem igen, till baslogit på 5000 meter som jag hade under min Sem & Ester resa i kungliga huvudstaden år 2010 åkte jag oftast pendeltåg. Men denna dag blev det tunnelbana och åkte då bara en station till min första fototur.
Busshistoria berättar.
Kom ny till SL Buss 1998 och fick då nummer 5250, ett nummer den sedan behöll livet ut.
2000 tog Busslink över bussen och 2010 byter Busslink namn till Keolis. Strax efter namnbytet tar busstrade center över bussen.
Vidare öden okända...
-------------
Detta är vad jag kallar nutidshistoria, bussar fotade mellan 2007 och 2010, men i många fall är dom flesta av dom redan borta och ersatt av yngre förmåga.
Jag har sedan jag började intressera mig även för busstyp och inte bara linjenät, tabeller och sådan alltid föredragit normalgolvsbussar, bussar med trapp. Så denna bussmodell har alltid legat mig varmt om hjärtat....
Det var allt jag hade och bjuda på denna gång, fler bildsvep med andra teman kan komma vid tillfälle.
/Jona
Citat från: Jona skrivet 12 december 2013, 18:37:31 PM
Om ni undrar varför alla dessa busar gick på linje 1 så har det och göra med att man fick dispens på den linjen och behövde inte använda lågentrébuss eller låggolvsbuss på linje 1 utan normalgolvare var okej.
Hur var det nu Ersa, gällde dispensen även linje 4 och 5 även 2008?
Javisst, lågentrekravet infördes successivt i Umeå.
Januari 2007 hade linjerna 6, 9, 69 och 8 lågentrékrav på ordinarie avgångar, men tillåtelse för normalgolv på rena förstärkningar till ordinarie avgångar.
Normalgolv med ledvagn tillåtet på linje 1. Krav på ledvagn.
Normalgolv med kortvagn tillåtet på linje 4 och 5. Inga längdkrav.
Normalgolv med kortvagn tillåtet på flygbusslinje 80. Inga längdkrav, men krav på invändiga bagagehyllor.
Därefter (nyårsdagen 2008?) blev det lågentrékrav även på linjerna 1, 4, 5 och 80, vilket innebar att SL-röda OmniLink från Kalhäll togs upp till linje 4 och 5, en Ultrablå OmniLink fick bagagehyllor för linje 80, samt att nio st spritt nya Västttrafiklackade B9SALF togs upp till bl.a linje 1.
Dock fanns fortfarande viss förståelse från huvudmannen att när vissa ordinarie avgångar behövde förstärkning på linjerna 1 och 8, så kunde den allra sist kvarvarande CN113CLB (4/1004) som då gick som personaltransport hjälpa till som ren förstärkning bakom ordinarie vagn.
När dåvarande Swebus tog över Ultrabussarna hade de 100% lågentrékrav på alla linjer inkl förstärkningar redan från första trafikdagen, vilket dessvärre ledde till vissa bekymmer vid namn Volvo B7LA. De betydligt mer pålitliga CN113ALB hade gott kunnat få rulla vidare som vikariebussar under Swebus första halvår.
Fantastiskt trevliga bilder på det som nog får kallas min favoritmodell! :D
Veolia 7296 är sedan lite drygt en vecka avregistrerad hos ett demonteringsföretag, så den finns nog tyvärr inte kvar idag. De två Arrivabussarna vet jag inte varför det dröjde så länge att överföra till Busmarket, för redan i slutet av 2011 hamnade de hos Truckparts i Estland, antagligen för skrot.
Om jag känner till rätt så finns följande CN113 med trappsteg kvar i drift i Sverige (Ej inräknat bevarade bussar):
VL 260 + 265 som övningsbussar i Västerås
Keolis 5223, 5225 och 6748 som övningsbussar i Stockholm
Veolia 7290 i Örnsköldsvik. Skolbuss?
F.d Skelleftebuss 054 som övningsbuss utanför Skellefteå
F.d Linjebuss 4828 hos Grönlunds i Solna, som övningsbuss
FGT943 hos Lindbergs i Örebro, den enda kvarvarande ledvagnen.
Mycket trevligt svep! :-)
6748 kan strykas från listan då den inväntar/redan är skrot.
6828 kan läggas till då den fortfarande finns kvar hos Keolis som övningsbuss.
Äntligen, son jag har väntat. Men varför inte publicera det 12:12?
Kom det sådana här bussar på min linje skulle jag ju kunna ställa bilen en dag och ta bussen istället. ;D Härliga bussar och fina bilder!
Då hade min värk tagit överhand och jag kände för att vila en stund till.
Så fick tyvärr bli sämre klockslag men ändå trevligt datum...
Tack för alla trevliga kommentarer i alla fall....
/J
Finns inte fd. 4824-4825 kvar hos UC/Arriva? Såg dem här i stan för nå´t år sedan.
Lite kul att alla bussarna har 2,60-bredd utom SL-bussarna som är 2,50.
(Vet att de flesta 67-vagnarna och en del 69:or var 2,60 inom SL );)
Citat från: Mikey skrivet 12 december 2013, 19:13:47 PM
F.d Linjebuss 4828 hos Grönlunds i Solna, som övningsbuss
Den här kan nu också räknas bort från CN113 i drift. Den ligger nu ute på auktion på KVD.
http://www.kvd.se/sv/auktion/tunga-fordon/scania-cn113clb-44-passagerare-4x2-linjebuss-1998_598383.html (http://www.kvd.se/sv/auktion/tunga-fordon/scania-cn113clb-44-passagerare-4x2-linjebuss-1998_598383.html)