Denna tråd har knoppats av då den inte har något direkt med bussar att göra. Originaltråden återfinnes här.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,60845.0.html
Gullig bild,men "Mustang" ???/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 december 2013, 22:08:19 PM
Gullig bild,men "Mustang" ???/Ulf
Jodå, även GS M22 och M23 gick under namnet Mustang.
//Jonas G
Ja det finns en värld utanför SL.. ;)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 december 2013, 09:27:53 AM
Jodå, även GS M22 och M23 gick under namnet Mustang.
//Jonas G
Diskussion om namnet Mustang på Spårvägssällskapets forum (https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=34201)
Citat från: Bussmicke skrivet 09 december 2013, 10:03:33 AM
Ja det finns en värld utanför SL.. ;)
...och om"SL"hade Mustanger i trafik kan man ju tvista om(men inte här) 8)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 december 2013, 21:20:52 PM
...och om"SL"hade Mustanger i trafik kan man ju tvista om(men inte här) 8)/Ulf
Tja det var väl inte så mycket annat att välja på för SL mellan 1 jan 1967 och 3 sept 1967?
En Mustang var t.o.m märkt SL.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 december 2013, 22:02:37 PM
Tja det var väl inte så mycket annat att välja på för SL mellan 1 jan 1967 och 3 sept 1967?
En Mustang var t.o.m märkt SL.
Mr H
...och det var väl A27 497...
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2013, 20:17:07 PM
...och det var väl A27 497...
/Gunnar
Japp!
Var det inte en bild på den vid Slussen i någon Trafikalmanacka?
Märket syntes tydligt.
Mr H
Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!
Citat från: Railmaster skrivet 11 december 2013, 00:19:46 AM
Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!
Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?
Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 02:46:29 AM
Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?
"Mustang" är ju ingen officiell benämning, men faktum är att i Trafikhandbok 2 från 1957 står smeknamnen för några olika vagntyper. Det är "Jitterbuggare" för A4 och A5, "Ängbyvagnar" för A23 och A24 samt "Mustanger" för A25, A26 och A27.
Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 02:46:29 AM
Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?
Det anges t ex i SS Trafikhandböcker. Nedan visas en tabell ur Trafikhandbok 1 från 1962. Ett b) betyder "Mustanger" och det saknas efter A27.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Spv_typer_zpsb73bfe57.jpg)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 december 2013, 06:07:55 AM
Det anges t ex i SS Trafikhandböcker. Nedan visas en tabell ur Trafikhandbok 1 från 1962. Ett b) betyder "Mustanger" och det saknas efter A27.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/Spv_typer_zpsb73bfe57.jpg)
M v h
Ingwar
Det där är ett tryckfel i den tabellen. I motsvarande tabell i Trafikhandbok 2 från 1957 finns anmärlningen b) även vid A27 och 10 sidor längre fram i den bok som tabellen ovan kommer ifrån, finns en översikt över dörrmanövreringen på olika vagntyper där A25-27 har anmärkningen "Enriktningsvagn, s.k. 'mustang'." Det framgår också av uppställningen av instruktionerna i Trafikhandbok 2 att SS betraktade A25-A27 som en grupp av vagnar med i huvudsak gemensamma egenskaper. Och "mustang" var som sagt inte något fastställt namn, utan något som personalen sade, och det sade den även om A27.
Citat från: Railmaster skrivet 11 december 2013, 00:19:46 AM
Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!
Jag kanske missförstår glimten som du nämner men Mustang hade att göra med vagnarnas konstruktion och den fanns i två huvudvarianter, boggivagnar för större städer och tvåaxliga Mustanger för mindre orter. ASEA lanserade vagntyperna enligt nedan som Mustang (se f.ö annonser i gamla Svensk Lokaltrafik).
I Stockholm räknas A25-A27 samt B25 som Mustanger, i Göteborg M22, M23 och S27 och i Malmö G-vagnarna med släp T10. Tvåaxliga Mustanger fanns i Helsingborg, litt F, och i Norrköping litt M48/M51. Möjligen, möjligen, möjligen så skulle man även kunna kalla Malmös tvåaxliga H-vagnar med släp T7 för Mustanger, de uppfyller kriterierna, men jag har aldrig hört någon kalla dem för det! Varför menar du att A27 i Stockholm inte skulle kallas Mustanger?
Nu är vi en bit från bussar kanske men jag tror att vi i mångt och mycket är samma individer i olika mössor på denna websida!
;)
Mr H
Malmös H-vagnar var inga mustanger. De var äldre tvåaxliga vagnar som hade fått nya korgar.
Att det skulle vara ASEA som lanserade vagnarna som "mustanger" var en nyhet för mig, men om det är så, så är jag väldigt nyfiken på varför ASEA lanserade vagnar från konkurrenten Hägglund&Söner.
Det är lite oklart när Göteborgsvagnarna började kallas "mustanger", se diskussionen som jag länkade till längre upp. I vart fall är det klart att M22 (ASEA-vagnarna) inte kallades så när de var nya. De hade i sället ett smeknamn efter en annan flygplanstyp, "Flygande fästning".
Citat från: Harald Nordius skrivet 11 december 2013, 10:06:06 AM
Malmös H-vagnar var inga mustanger. De var äldre tvåaxliga vagnar som hade fått nya korgar.
Att det skulle vara ASEA som lanserade vagnarna som "mustanger" var en nyhet för mig, men om det är så, så är jag väldigt nyfiken på varför ASEA lanserade vagnar från konkurrenten Hägglund&Söner.
Det är lite oklart när Göteborgsvagnarna började kallas "mustanger", se diskussionen som jag länkade till längre upp. I vart fall är det klart att M22 (ASEA-vagnarna) inte kallades så när de var nya. De hade i sället ett smeknamn efter en annan flygplanstyp, "Flygande fästning".
Till att börja med så har Bussnack alltid varit ett kamratforum fritt från den typ av tonfall som du ger prov på i det här inlägget! Låt oss få fortsätta att få vara ett kamratforum utan denna attityd till andra som Postvagnen ex.vis lider av! Jag tror att vi alla tillsammans mår bäst av det och har mest glädje av vårt gemensamma forum och vår hobby! Framförallt du Harald som har så mycket i kunnande att ge!
Jag har en handhavandeskrift från ASEA år 1945 för motorvagn A25G där vagnen benämns Mustang. Min tes är att namnet uppkommit i samband med dialogen mellan SS och ASEA om beställningen av vagnarna. Kanske stockholmarna döpte vagnarna till det efter någon tävling eller liknande från SS? Kanske Stockholmstidningen (som vanligt!). Sedan så har de till GS redan levererade vagnarna litt M22 fått samma namn retroaktivt då det är samma konstruktionsprincip. (Däremot så tror jag aldrig att "Advokaten" kallades Mustang?). Kanske t.o.m känsligt om stockholmarna skulle åka i "Mustanger" och inte
Göteborgarna! ;)
I ett nummer av SS SoB från 40-talet står det att man beställt ytterligare Mustanger från Hägglund och Söner. Samtida berättelser säger att när General Motors bilimport hämtade sig efter kriget så var de inte intresserade av att tillverka fler spårvagnar. Sedan så kan man ju tycka att det då är konstigt att ASEA inte skaffade sig en annan korgleverantör eller byggde själva, som man gjorde med M22 och "Småstadsmustangerna". Å andra sidan så kunde väl SS valt Hägglunds av många skäl bl.a inköpspriset. Men när ordern går till Hägglunds kallas vagnarna uppenbarligen redan Mustanger.
vad det gäller Malmös H och T7-vagnar så kallades de inte Mustanger även om de var möjliga att kalla det med tanke på deras koncept. Omkorgning har nog aldrig varit något hinder egntligen men i så fall så skulle en mängd äldre vagnar också kallats "Mustanger" typ SS "Jitterbuggar etc.". MEN dessa gamla vagnar uppfattades inte som speciellt
moderna trots sin ombyggnad. Det gjorde nog H-vagnen på sin tid som ju var helt omkorgad. Det är trots allt skillnad på ombyggt och omkorgat!
Jag tror att det inte finns någon exakt vetenskap i detta och man ska nog inte göra sig själv otjänsten att försöka skapa en. Folkmunnen kallade nog en för tiden modern och snabb spårvagn med hög kapacitet för Mustang oberoende av om den var omkorgad eller inte. Kanske H-vagnen i Malmö hade kallats Mustang om det inte var för att det fanns andra Mustanger i Malmö typ G?
Kallade invånarna i Gävle sina moderna Hägglundsvagnar för Mustanger? Det gjorde de säkert med stolthet då de uppfattades som moderna och snabba.
Nu slutar jag i alla fall att skriva om spårvagnar i "Bussnack"!
Mr H
Fast göteborg började ju inte kalla sina vagnar för mustanger förrän stockholm fick sina mustanger, tvåa på bollen således! ;D
"Du Kal! har du hört att spårvagnen har krockat med feskbilen?" -"Naej! vad säger du?, hur gick det?" -"De blev la mest laxskador".
Citat från: Mr H skrivet 11 december 2013, 12:58:22 PM
Till att börja med så har Bussnack alltid varit ett kamratforum fritt från den typ av tonfall som du ger prov på i det här inlägget! Låt oss få fortsätta att få vara ett kamratforum utan denna attityd till andra som Postvagnen ex.vis lider av! Jag tror att vi alla tillsammans mår bäst av det och har mest glädje av vårt gemensamma forum och vår hobby! Framförallt du Harald som har så mycket i kunnande att ge!
Väldigt konstig reaktion måste jag säga, menar du att alla som bodde i Stockholm på 1960-talet är moraliskt förpliktigade att hålla med varandra eller?
Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 20:57:50 PM
Väldigt konstig reaktion måste jag säga, menar du att alla som bodde i Stockholm på 1960-talet är moraliskt förpliktigade att hålla med varandra eller?
Det handlar väl i Mr H:s inlägg mer om vilken ton vi har emot varandra än det faktiska tyckandet eller kunnandet.
Citat från: Cero skrivet 11 december 2013, 22:06:22 PM
Det handlar väl i Mr H:s inlägg mer om vilken ton vi har emot varandra än det faktiska tyckandet eller kunnandet.
Jaha, och vad är det för ton man inte ska ha mot varandra då? Får man inte använda understatements (typ att något "var en nyhet för mig")? För i så fall skulle vårt språk ganska snabbt bli ganska fattigt, nej förlåt, det skulle omedelbart bli jättefattigt menar jag naturligtvis. Men då tycker väl folk att man överdriver i stället!
Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 20:57:50 PM
Väldigt konstig reaktion måste jag säga, menar du att alla som bodde i Stockholm på 1960-talet är moraliskt förpliktigade att hålla med varandra eller?
Nej men vi är moraliskt förpliktigade att hålla en god ton och kamratskap gentemot varandra i Bussnack så att vi allihopa tillsammans tycker att det är kul att läsa, skriva och debattera med varandra! Precis som Cero har uppfattat det! Det tror jag du också inser JDS och då förstår jag inte varför dessa självklarheter överhuvudtaget skall behöva kommenteras. Det gör mig bekymrad! Jag vill att vi ska fortsätta att ha den fina atmosfär på detta Forum även framgent som vi alltid har haft utan att hoppa på varandra, och som i det här fallet som du nämner, ironisera över en annans kunnade vilket i förlängningen förstås faller tillbaka på den som gör det, speciellt som i det här fallet när man dessutom har fel! Jag tänker inte agera polis för vuxna människor för dessa självklarheter, jag vill helt enkel att vi allesammans ska tycka att det är kul och givande att besöka SvOf:s Forum! Nog med pekpinnar från mig nu! Jag tycker att vi gemensamt har ett självklart ansvar för att upprätthålla detta!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 12 december 2013, 09:06:16 AM
Nej men vi är moraliskt förpliktigade att hålla en god ton och kamratskap gentemot varandra i Bussnack så att vi allihopa tillsammans tycker att det är kul att läsa, skriva och debattera med varandra! Precis som Cero har uppfattat det! Det tror jag du också inser JDS
Nja, hur menar du nu? De där värdegrunderna eller vad man nu ska kalla det är ju inget att invända mot, men jag inser inte på vilket sätt det inlägg du ursprungligen klagade över skulle ha kommit i konflikt med dem.
Det är ju faktiskt lite egendomligt att du skrev att "ASEA lanserade vagntyperna enligt nedan som Mustang" och sedan räknade du upp några vagntyper varav ett gäng var byggda av helt andra tillverkare! Så lite kritik får du nog tåla! 8)
Citat från: JDS skrivet 12 december 2013, 17:46:19 PM
Nja, hur menar du nu? De där värdegrunderna eller vad man nu ska kalla det är ju inget att invända mot, men jag inser inte på vilket sätt det inlägg du ursprungligen klagade över skulle ha kommit i konflikt med dem.
Det är ju faktiskt lite egendomligt att du skrev att "ASEA lanserade vagntyperna enligt nedan som Mustang" och sedan räknade du upp några vagntyper varav ett gäng var byggda av helt andra tillverkare! Så lite kritik får du nog tåla! 8)
"Eller vad man nu ska kalla det" är också ett uttryck som gör att man önskar att också du kunde inskränka dig till att sprida din galla någon annanstans! Naturligtvis så ska jag kritiseras för att jag har rätt det är väl helt i linje med en bråkstake som dig. Igen då lite tydligare så att alla hänger med! ASEA lanserade vagntypen som sedan andra också tog till sig och började bygga! Lätt som en plätt!
Mr H
Eftersom det tydligen inte går att diskutera detta utan pajkastning hit och dit så låses tråden.
/admin